Focussed schreef:Teen is een normaal begrip, iig in de wereld van de smederij voor zover mij bekend is.
Kogel is "fatlock joint" voor zover ik weet.
Wellicht nu alles verameikaanst is, ik ben al een tijdje uit nederland, maar volgens het boekje heet de punt van de hoef gewoon toon.
En de kogel heet fetlock of fetlock joint, daar wordt geen onderscheid in gemaakt.
Ik ben dus nieuwsgierig wat er oorspronkelijk stond.
essie_blue schreef:Een ongeleid projectiel is wel extreem lusitana, dat is nooit de bedoeling natuurlijk.
Maar waarom voldoet het niet aan de regels? Omdat hij zijn benen hoger optilden dan gevraagd is?
Ik vraag mij echt af wat daar nou verkeerd aan is, hopelijk kunnen ze daar verder op in gaan bij het onderzoek.
Maar natuurlijk moet er altijs rekening gehouden worden met de 'basis' van de topklasses, de verzameling en gedragenheid en dergeljke. Maar als dat allemaal goed is en er sprake is van harmonie, dan is het dus alsnog verkeerd als het paard zijn benen te hoog optilt. Dat is nou lastig afleren, dat komt namelijk toch echt uit het paard zelf. Daarbij wordt het door het publiek toch vaak gewaardeerd en idem dito voor de jury. Eigenlijk krom!
Er staat nog net niet ongeleid projectiel.
Wat is er verkeerd aan?
Tja, waarom zou je je aan regels houden als het zo leuk is om wat anders te doen....
Even serieus:
Dressuur is om het paard te laten gehoorzamen naar wat wij willen tonen naar de regels, tot in de perfectie. Die perfectie staat beschreven.
Niet om mooi en spectaculair te zijn, dan kun je ze beter voor een karretje zetten want in bepaalde men rubrieken gaat het allemaal om spectaculair voorbeen gebruik...
Op het moment dat de voorbenen "een eigen leven leiden" is er feitelijk ook geen harmonie meer....
Nu zal een paard er niet gigantisch op afgestraft worden als de rest klopt, maar het mag nooit zo zijn dat een paard beloond wordt voor overdreven, ongevraagd voorbeen gebruik waarbij andere dingen inschieten....en dat is vaak wel het geval. Oftewel het gaat ten koste van het geheel. En dat mag natuurlijk niet. En zeker niet beloond worden of gezien als "normaal".
Dat de mensen en de jury het mooi vinden is juist waar de ruiters misbruik maken van het effect...
Het is dan geen oprechte beoordeling meer....
Daarbij, als deze uitsloverij beloond worden in de sport, wil men het in alle paarden en dan heb je het dus over erin fokken door tuigpaarden te gebruiken (wat al gebeurt) en kunstjes aanleren, soms met onsmakelijke trainingsmethodes (wat ook al gebeurt).
Ik vind dat geen vooruitgang of goede reclame voor de sport.
Dressuur is gebaseerd op normale oefeningen die elk paard uit zou kunnen voeren, en feitelijk wordt de ruiter beoordeel wordt in hoeverre hij in staat is het tot in de perfectie voor elkaar te krijgen.
Het is geen "leuke paarden show".
(En ik heb het niet over Totilas, maar gewoon over "spectaculair" voorbeen gebruik in het algemeen)