Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:40

Wat een geld bedrag zeg voor het gooien. Vroeger reden wij een keer met paard en wagen en een auto haalde ons heel krap in. scheelde echt nog maar een haar. Nou dan gaan wij ook heel krap langs de auto. en met de zweep er langs. Soms zit ik wel eens te denken. Er moet een reclame komen op tv ofzo dat automobilisten voorzichtig en niet met een snelheid van 80 km per uur en langs gaan en niet uren moeten gaan lopen tuuteren. Ben vast niet de enige die last van heeft.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:42

liefsmarleen schreef:
Ik geef haar wel echt gelijk, als wij buiten rijden met de koets en er komt een auto aangeraced, slaan we ook meestal met de zweep tegen het voorruit...

en dit geeft nu net aan wat er niet moet gebeuren.
de boete is voor de handeling die de ruiter doet en niet voor de schade, als die er al is.
anderzijds kan ik zelf ook begrijpen dat je gefrustreerd word als automobelisten deze capriolen uithalen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:42

ZoeyDercks schreef:
liefsmarleen schreef:
Ik geef haar wel echt gelijk, als wij buiten rijden met de koets en er komt een auto aangeraced, slaan we ook meestal met de zweep tegen het voorruit...

Als ik uberhaupt al een auto aankomt die veel te hard rijdt steek ik mijn dressuurzweep zo ver uit dat hij wel moet afremmen omdat hij er anders niet langs kan.
Jij remmen? Ik zweepje weghalen.

Soms rij ik ook gewoon midden op de weg omdat mensen je anders niet zien en dan ga ik ook pas aan de kant als ze afgeremd hebben.

Liever dat dan hetgene wat ik laatst had.
Had op een bospad een busje achter me, maar ik kon niet aan de kant.
Gaat ie duwen, vol inhalen terwijl dat duidelijk niet ging, terwijl mijn paard net een stap naar links zette!
En dan nog durven toeteren hè. Mongool had met zijn spiegel vol mijn been geraakt.
Zo een krijgt er van mij dan wel echt een middelvinger. Sukkels.

Ik heb zelf ook een rijbewijs en ik weet hoe frustrerend het kan zijn.
Maar als het een paard is hou ik tig meter afstand en haal ik pas in als het kan.
En dan niet overdreven hard.

haha die had ik vroeger met me andere paard ook altijd mee. Niet voor het paard maar voor de auto's!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:43

Eerlijk gezegd geloof ik hier de bestuurder ook wel, waarom zou je met een dure auto op 2 meter achter een paard gaan rijden om iemand te pesten? Met een beetje pech heb je een hoef in je voorkant, daar schiet je echt niets mee op.

Veel mensen hebben nu eenmaal geen flauw idee hoe je met paarden moet omgaan. Om mijn vriend te quoten 'sinds ik een paar keer met jou en je paard naar buiten ben geweest, begrijp ik pas hoe asociaal ik soms ben geweest in de auto rondom paarden'. Mensen halen paarden in zoals ze wandelaars, fietsers en mensen met honden inhalen. Als er 30cm tussen zit dan past het en als je extra gas geeft ben je er sneller voorbij. Belachelijk als je weet hoe een paard denkt en doet, maar ontzettend logisch als je nog nooit zo'n beest van dichtbij hebt gezien. En aangezien de meeste mensen nooit verder zijn gekomen dan een pony aaien op de kinderboerderij…

Het is dus aan ons ruiters om duidelijk te maken dat iemand afstand moet houden of rustig aan moet doen, en om onze paarden op te voeden zodat de gevolgen zo klein mogelijk zijn als het eens fout gaat. En dat is allemaal lastig en vervelend en ik zit ook weleens te vloeken tijdens een buitenrit, maar dat is wel de realiteit.

Overigens is er een tijd terug een campagne geweest met o.a. televisiespotjes, maar het lijkt me heel zinvol als die nog eens herhaalt wordt, ieder voorjaar bijvoorbeeld :j Dan hou je alleen die paar echte aso's over die er alles aan doen om jou met paard en al de sloot in te laten gaan, maargoed zulke mensen kun je weinig tegen doen :\

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:44

Ookal krijg je dan een boete, jammer dat die dan zo hoog is. Dat heb je toh lieer dan als ze je onderuit rijden, lijkt mij dan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:44

Heeft geen zin met zweep enz. te gaan slaan. Daarnaast ben je zelf in overtreding als je dat doet. Ooit met de koets iets naars met een vrachtwagen meegemaakt. Ben na het rijden contact gaan zoeken met die maatschappij en heb precies verteld wat er gebeurd is en wat de consequenties hadden kunnen zijn. Baas zou het op gaan nemen met zijn chauffeurs. Paar weken later kwam ik weer een vrachtwagen van die maatschappij tegen en het gedrag van die chauffeur was zo extreem goed dat ik zeker weet dat de baas van het spul zijn chauffeurs even heeft bijgepraat over hoe je met aanspanningen hoort om te gaan. Kwaad worden is fijn voor het moment omdat je dan je emoties gelijk kwijt bent maar realiseer je dan wel dat het niets oplost en dat je zelf in overtreding bent + nog meer agressie kunt oproepen.

Postbus 51 zou inderdaad elk voorjaar eens aandacht kunnen gaan besteden aan de paarden in het verkeer. Wellicht iets voor BOKT om daar eens achter aan te gaan?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:46

Met een paard intimideer je iemand in een Audi A5?
Volgens mij heeft die heel wat meer paardenkrachten dan 1 !

Wat ene belachelijk bedrag voor zo een gebeurtenis.
Waar waarschijnlijk beide fout zijn. (ik eerder geneigd ben de audi aso te noemen dan de gene op het paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:48

NatasjavE schreef:
Ja het is een eikel. Maar je mag geen eigen rechter spelen.

Kenteken opschrijven en aangifte doen was voor deze man een groter probleem geweest.

Al kan ik me de woede wel voorstellen.

Aangifte wegens wat? Ik denk niet dat er voor die man consequenties op staan, hij was tenslotte vol goede bedoelingen en wilde alleen maar toeteren en vlak achter de meiden zitten om ze te waarschuwen.. :7

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:55

Snadrem schreef:
Was het een stalen longeerzweep met een sloopkogel er aan of zo?

Haha :')

Vervelend dat een klein incident tot zo'n situatie moet lopen. Ik vind het altijd heel jammer als bestuurders geen rekening houden met paarden (bewust of onbewust), maar als ruiter een zweep naar de auto gooien vind ik helemaal niks. Dat doe je niet. Als een ander zich dwaas gedraagt geeft dat jou geen recht om hetzelfde te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:56

Tenen naar binnen draaien en een mooi spoortje over zijn lak! ~~}>

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:01

Iedereen zegt wel: 'Wat kan een zweep nou aanrichten' maar ik kan me een topic herinneren van een Bokker die de ruit uit de voordeur van haar huis had gegooid met een zweep :P
Ik vind het een beetje een apart verhaal, als de bestuurder op 2 meter achter het paard zat kon ze toch niet omdraaien en op de auto af rijden?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:07

is die zweep dan ontploft of zo ? wij als ruiters hoeven toch ook niet als een gek langs een voetganger te galopperen???!!! waarom mag die auto dan wel zolang langs die paarden rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:10

renee16 schreef:
Met een paard intimideer je iemand in een Audi A5?
Volgens mij heeft die heel wat meer paardenkrachten dan 1 !

Wat ene belachelijk bedrag voor zo een gebeurtenis.
Waar waarschijnlijk beide fout zijn. (ik eerder geneigd ben de audi aso te noemen dan de gene op het paard)

Een audi A5 is te paard heel wat makkelijker te intimideren dan een vw polo bijv. Ik zou als audi rijder ook niet blij zijn als er te paard zo richting mijn auto gestuurd zou worden. Zijn dure grapjes die auto's.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik het bedrag wat hoog vind, maar het gedrag van de ruiters ook niet bepaald onschuldig vind. Hoe moeilijk is het om er gewoon niet op in te gaan? Scheelt een hoop gekloot voor beide partijen.

Anoniem

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:23

Als zo lees lokte die ruiters het ook wel uit.
Claxonneren, weet niet hoe werd gedaan maar vind zelf juist erg fijn als automobilisten ruim van voren kort toetertert in geval wanneer ik hem zie.

En kan best wek geweest zijn dat automobilist al aanvoelde komen van die zweep en daarom maar snel volgas inhaalde.
Ik wil hiermee niet gedrag van automobilist goef praten maar wat wel wil zeggen is dat die ruiters zich niet verstandig hebben gedragen. Ze hadden beter gewoon moeten laten passeren want dan was niks aan hand geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:30

Blarhiminn schreef:
Iedereen zegt wel: 'Wat kan een zweep nou aanrichten' maar ik kan me een topic herinneren van een Bokker die de ruit uit de voordeur van haar huis had gegooid met een zweep :P
Ik vind het een beetje een apart verhaal, als de bestuurder op 2 meter achter het paard zat kon ze toch niet omdraaien en op de auto af rijden?

Ja, die bokker was er inderdaad :+
En kan me ook wel voorstellen als die zweep toevallig in een ruit van die auto is belandt dat je dan aan zo'n bedrag komt, die auto's zijn niet goedkoop in reparatie en onderdelen :=

Paarden kunnen heel kort draaien hoor, zou ik ook nog wel redden met mijn dikke pony :Y)

Hier houden ze doorgaans gelukkig wel rekening met de dieren, maar af en toe heb je toch nog eentje ... Maakt mij verder niet uit, toen ik nog reed bleef ik gewoon rijden waar ik reed en recht op had, konden ze nog op mijn kont gaan zitten, interesseerde de pony toch niet. De meeste remden dan wel af, en dan ging ik fijn aan de kant om ze te laten passeren (ik kon best de berm in, wilde alleen niet als ze zo asociaal hard af kwamen). Sommigen hadden daar geen tijd voor en gingen toch voorbij, lekker de verhoogde berm op met kiezels en dat volle snelheid ... ook dat interesseerde mijn pony niet, hoopte alleen steeds dat ze daardoor iets aan hun auto zouden hebben .. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:33

Het is een boete wegens 'causing criminal damage', dus geen schadevergoeding voor de automobilist.. (Dat is natuurlijk volledig terecht, de schade moeten vergoeden. Een boete begrijp ik op zich ook wel, maar 1800 euro, pff. Dat krijg je nog niet eens als je je boerderij met beesten verwaarloost en ze mishandelt, bij wijs van spreke.)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:36

Goeie schriktraining toch juist :P Ik snap niet dat die ruiters nog is naar die man toe zijn gereden. Als er zo'n ongeduldige blaaskaak achter je zit kan je toch ook gewoon even paard in de berm parkeren zodat ie er langs kan. Dan ben jij er in ieder geval van af.. als je dan op die man af gaat rijden maak je de situatie zelf ook gevaarlijker dan ie moet zijn.
Als een auto echt heel dicht langs m'n paard gaat steek ik wel even mijn zweep of mijn voet uit, als auto die raakt dan weet ie zelf ook gelijk dat ie echt te dichtbij zit. Maar zweep gooien... nee zeg, dan moet ik weer helemaal afstappen om dat ding op te rapen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:37

Ben benieuwd of 'die' automobilisten ook nog zo stoer zijn als door hun toedoen iemand verongelukt. Totaal geen verstand!

Voor mij een reden om niet de straat op te gaan met mijn paard, je zal zo'n eikel treffen.

Heb ook wel eens meegemaakt dat een vrachtwagen van bloementransport als een achterlijke mij inhaalde op 30cm afstand. Gelukkig had ik een héél braaf paard toen.

De boete vind ik onterecht, had andersom moeten zijn ivm het opzettelijk ik gevaar brengen van medeweggebruikers. Belachelijk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:40

Te belachelijk voor woorden dit.. 8)7

Just_Sannee schreef:
I came in like a horsewhip? :+

_O- _O-

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:52

Het was waarschijnlijk een zweep met Miley Cyrus op een wreckingball..

Nee, wat een onzin. Logische reactie als iemand zo dicht achter je gaat rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:01

Ik had gister ook weer zo'n aso achter mij.
Hij kon mij niet inhalen omdat er een tegenligger aankwam. Toen deze gepasseert was vond hij het nodig om even op zijn toeter te rammen en dat terwijl hij er makkelijk langs kon.(ik rijd aangespannen)
Als blikken konden doden..... kon het ook niet laten even(voor de zoveelste keer) mijn zweep te gebruiken. -:(-

Ik heb al zovaak dingen meegemaakt dat ik soms bijna ter plekke mijn paard wou uitspannen om hem vervolgens nooit meer voor de wagen te zetten. Dan RIJD ik wel terug naar stal al is het 10 km. }>

Ik hoop dat de dame in kwestie in hoger beroep gaat.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:10

Just_Sannee schreef:
Snadrem schreef:

I came in like a horsewhip? :+

Haha, leuke uitspraken!
Verder vind ik het ook echt belachelijk!!! Gaan ze in hoger beroep??? :list:

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:11

Pas ook zoiets mee gemaakt.
Door een vrachtwagen was mijn paard het net omgeploegde land opgerent. Kwam later achter dat hij ijzer kwijt was. Deze had ik gevonden.
Toen bleef er een auto bmw geloof ik achter me hangen toeteten en vervelen. Vervolgens reed hij naast me en stuifde met veel kabaal weg. Het is dat er tussen mij en de auto fietsers reden en die bleven verbaasd kijken maar die auto anders had ik welleens willen zien hoeveel schade een ijzer met nagels kan veroorzaken op die auto :s

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:12

Snadrem schreef:

Dat vroeg ik me inderdaad ook af..

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:13

Wat jammer dat er zo weinig rekening wordt gehouden met elkaar.
Een automobilist moet zeker rekening houden met ruiters/aanspanningen op de weg en misschien ook beter geïnformeerd worden hoe te handelen als je ze tegen komt.
Maar eerlijk gezegd vindt ik dat in sommige gevallen de ruiters ook wel wat meer rekening mogen houden met overige weggebruikers. Ik kom hier in de omgeving bijvoorbeeld erg vaak tegen dat ruiters op hun gemakje naast elkaar blijven rijden, zodat er geen enkele auto kan passeren. Het is toch een kleine moeite om even achter elkaar te gaan rijden, zodat de auto kan passeren. Of gewoon op de weg blijven rijden terwijl er een mega grote berm langs de weg is. En eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat dat irritaties opwekt bij andere weggebruikers.

Het lijkt me een verhaal met twee kanten(en erg weinig info in de op) en kan me niet voorstellen dat een rechter deze boete voor "niks" zal geven.