Nee, een duplicaatpaspoort aanvragen of een paspoortaanvragen na de xde levensmaand resulteert altijd in een opmerking dat het paard niet geschikt is voor humane consumptie.
Ik meen dat het zes maanden was, maar ik twijfel tusen 6 en 12 maanden. Vandaar de x.
Thioro
Geplaatst: 17-12-13 12:51
Er is misschien een verschil tussen Nederlandse en Franse wetgeving? Een veulen van minder dan 6 maanden mag naar het slachthuis met voorlopige papieren (dus enkel certificaat van aanvraag van paspoort), een ouder paard mag enkel met officiele papieren naar het slachthuis. Maar maakt verder niet uit of het dier op 6 maanden of net de week ervoor gechipt is. Zonder chip komen ze er niet in. DA's moeten status van paard nakijken en behandelingen in het paspoort zetten. Het is echter aan de eigenaar zelf om het dier uit te sluiten voor consumptie.
Hoeveel eigenaars staan klaar met het paspoort als ze equipalazone nemen voor hun paard?
Ragdollcat
Geplaatst: 17-12-13 12:57
Thioro schreef:
Waarom denk je dat? Een nieuw paspoort is blanco.
Juist omdat het dan niet meer na te gaan is wat er in het originele paspoort stond.
Maar verder weet ik niet precies hoe het zit.
Thioro
Geplaatst: 17-12-13 12:59
Ben het er mee eens hoor dat het zo zou moeten zijn. Alleen kan ik in de reglementatie niet direct vinden dat het ook zo is.
Sammie
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 13:11
Thioro schreef:
Er is misschien een verschil tussen Nederlandse en Franse wetgeving?
Het is Europese wetgeving, dus dat zou geen verschil uit mogen maken.
Jammer dat volgens de krantenkop alleen dierenartsen verantwoordelijk lijken. Er is toch 21 man opgepakt, waaronder 3 dierenartsen. Al spreekt niks hun gebrek aan verantwoordelijkheidsonderzoek goed. Verder, het zal vast lucratief geweest zijn en als zwaar beveiligde humane paspoorten vervalst worden, waarom dan die van een paard niet? Mooie cent aan verdiend blijkbaar.