Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:54

hafjelinger schreef:
Ik heb het ook gezien op tv en ik vond de filmbeelden ontzettend mooi. Een knap staaltje filmwerk!! Het was heel mooi om de zien hoe de dieren te werk gingen om voedsel te halen of een nest te bouwen.

Ik heb ook het 'tegenfilmpje' De Nieuwe Wildernix gezien. Dat vond ik heftig en brengt me natuurlijk ook wel een beetje aan het twijfelen wat betreft de betrouwbaarheid van de film.

Echter ben ik van mening dat zolang ik de Oostvaarderplassen niet zelf heb gezien, ik niet kan oordelen hoe het daar nu is. Bij beide filmpjes ligt het aan de maker welk beeld jij over de Oostvaarderplassen te zien krijgt, en is daarmee eigenlijk onbetrouwbaar.

De film zal best mooi zijn en prachtige beelden bevatten maar de lofuitingen over deze film claimen dat hij van BBC allure is, sorry hoor maar wat ik er van heb gezien tot nog toe [trailer en tv serie 1e deel] kan zich bij lange na niet meten met series als die met David Attenborough.

Over dat zelf zien, dat is nu juist hetgeen sbb probeert te voorkomen, we mogen wel de mooie beelden zien en het lof verhaal horen wat oa in de film word getoont, maar het creperen ,verrekken , afschieten en afvoeren proberen voor het publiek buiten beeld te houden.
Dit uiteraard om te voorkomen dat u en ik het hele verhaal horen en zien.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:23

Ik heb vanmorgen de aflevering bekeken, en ik vond de beelden mooi, de informatie die gegeven werd vond ik echter te summier (of ik ben verwend met betere natuurdocu's) en de voice-over vond ik een vreselijke stem hebben. Dat is mijn mening over de aflevering zelf...

Over de oostvaardersplassen als gebied.... tja.
Ganzen werden in een post boven mij al genoemd. De Oostvaardersplassen waren in eerste instantie bedoeld als broed en beschermd gebied voor ganzen.

De drooglegging was in 1968, getracht is industriele bouw te doen hier maar dit mislukte en het gebied kreeg een nieuwe bestemming als beschermd natuurgebied. Het precieze jaar daarvan kan ik zo niet vinden, maar de eerste runderen werden in 1982 uitgezet, dus ik ga ervan uit dat dit ergens rond de jaren '75-'80 was.

De grauwe gans was vrijwel uitgestorven in de benelux, in 1971 waren er 10 broedparen in het plassengebied, in 1990 1250 broedparen in Nederland.
Tja... en toen begon het een beetje uit de hand te lopen, in 2005 lag het aantal op >20.000 broedparen en het aantal grauwe ganzen (dus niet broedparen maar ook overwinteraars zijn hierbij geteld) ligt momenteel boven de 250.000, ondanks afschot van tienduizenden ganzen jaarlijks.
Het akkoord wat was afgesloten eind 2012 waarbij was afgesproken om de populatie terug te brengen naar de aantallen van 2005 dmv afschot en zou gaan gelden voor 2014 is weer ontbonden onder invloed van de dierenorganisaties. Een nieuw akkoord moet weer opnieuw gemaakt worden en tot die tijd zijn er dus geen concrete plannen.

Leuk joh... zo'n ganzebroedgebied

jolanda20

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:57

Gemengde gevoelens over de film. Mooi gefilmd maar met een pijnlijke kant in de winter. Ben van mening dat de populatie van alle dieren terug te brengen. Dit door middel van verplaatsen naar andere gebieden in Europa. Jagers in het gebied is ook een optie

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:11

wolter schreef:
Cyrina schreef:

Ja goed idee.. laten we er een wolf neerzetten..;
De wolven krijgen jongen
De groep wordt te groot en er vormen nieuwe
Elke groep heeft zijn eigen territorium nodig
Wolf verplaatst zich buiten de Oostvaardersplassen
De wolf vreet je schaap uit de wei.

Top idee!! Niet dus.

Grote dieren eruit vangen en dan geboortebeperking tot er weer nieuwe nodig zijn. Vervolgens weer geboortebeperking.

Overigens vind ik het buiten het grote grazersbeleid wel prachtig. Er zitten echt nog wel heel veel verschillende (en ook bijzondere) volgels.

Helaas is zelfs dat niet waar, sovon onderzoek wijst uit dat veel van de vogelsoorten in snetreinvaart achteruithollen of zelfs helemaal verdwijnen.
Maar enkele soorten zijn succesvol oa de grote zilverreiger maar ook de grauwe gans.
En die grauwe gans maar ook de andere ganzen die er komen vreten zijn dus gedurende het voorjaar ook nog concurent van de grote grazers.
Dus van late herfst tot laat in het voorjaar is er te weinig vreten voor de grote grazers.
En daar heeft het heckrund het meeste last van omdat deze dieren het gras met hun tong afscheuren, en daarvoor heeft het gras een bepaalde lengte nodig.
Vandaar ook dat de runderen de laatste jaren in aantal afnemen, zij kunnen pas als laatste weer vreten krijgen.
En dat geweldige succes van de grauwe gans leid elders weer tot problemen, oa bij boeren maar ook bij schiphol waar de dieren worden geschoten of gevangen en vergast tegen hoge kosten om de vliegveiligheid te bewaken.
Maw sbb fokt grauwe ganzen om daar een paar dagen de vos uit de tv serie mee te voeden, en vervolgens mag schiphol het bedrijf duke faunabeheer tegen hoge kosten inhuren om die ganzen te doden.
Dus naast die 1500 tot 1750 dode grote grazers op jaarbasis, heeft sbb ook nog een deelvan de dode ganzen bij schiphol op haar geweten, en ook dat ieder jaar weer.
En wie mag dat betalen?

Ik ben echt niet voor het uitzetten van de wolf. Een wolf blijft niet binnen de hekken en is echt een te groot roofdier om los te hebben lopen in flevoland. Daarnaast heb je ook veel kans dat ze in het voorjaar gewoon gelijk de veulens eruit pakken.
Ze hadden direct er meer bovenop moeten zitten. Jonge hengsten/ stieren eruit moeten halen en bij genoeg dieren de leidende hengst ook of castreren.

Dat de vogelsoorten nu achteruit gaan kan, maar in eerste instantie waren ze er helemaal niet. Dus dan is het nu tijd om in te grijpen (al een beetje laat) en er wat aan te doen.

Wat je verteld van de grauwe gans en de heckrunderen klopt. Ik ken het gebied vanaf de Almeerse kant vrij goed en zie het ook geregeld (ik werk bij Stichting Stad en natuur Almere, ken jij denk ik wel)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:48

Cyrina, mss heb ik het niet goed geqoud of verwoord, maar ik doelde idd op de teruggang van de populatie aan broedvogels, sbb schermt dan wel met het scoren van enkele soorten, maar de teloorgang van vele andere soorten 'vergeet' men te vermelden.
Wat er eerder was kun je over discuseren, voor de grote grazers waren er veel rietzangers ed, nu trekken zelfs de buizerds weg omdat er gen geschikte bomen meer zijn om het nest te bouwen.
En eerder? ja eerder zwommen er haringen in de zuiderzee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:19

hafjelinger schreef:
Echter ben ik van mening dat zolang ik de Oostvaarderplassen niet zelf heb gezien, ik niet kan oordelen hoe het daar nu is.

Ik heb er naast gewoond, aan de noordrand van Almere en aan de zuidrand van Lelystad.
15 jaar haast dagelijks met de honden langs en omheen gefietst.

Het kunstmatige en actief beheerde moeraspark heeft NIETS met natuur van doen, er is overbevolking en er creperen 's winters veel dieren.

Ook horen paarden niet in dat moeras en alleen vanwege het hek er omheen trekken ze niet weg van de wolken prikbeesten in de zomer en de honger in de winter.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:57

Ik snap dus echt niet dat dit kan in een land als het onze!!! Vind het ronduit schandalig dat die dieren daar gewoon liggen te creperen. Ik schaam mij er als Nederlander diep voor en er wordt eigenlijk gewoon niks aan gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:58

meiske1577 schreef:
Ik snap dus echt niet dat dit kan in een land als het onze!!! Vind het ronduit schandalig dat die dieren daar gewoon liggen te creperen. Ik schaam mij er als Nederlander diep voor en er wordt eigenlijk gewoon niks aan gedaan.

Sterker nog; het wordt met belastinggeld betaalt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:13

Ik vind het schandalig!

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:45

Prachtig hoor die Oostvaardersplassen. Al die rottende lijken en afgeschoten dieren. Ze hadden er nooit grote grazers op los moeten laten. Prima vogelgebied, maar voor paarden EN runderen EN herten is het gewoon veel te klein. Maar ja, niet iedereen heeft het nuchtere boeren verstand om dat in te zien.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:01

Ja fraai is dit allemaal...
Als wij 20 paarden een hectare land kaal laten eten en vervolgens laten verhongeren is het dierenmishandeling. Als bepaalde natuurorganisaties dit doen is het ineens "de nieuwe wildernis".
En dan zijn er ook nog lui die hier in mee gaan..Wat een triest gegeven.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:57

Ik vind het een aanfluiting, nep natuur. Hek er omheen, dus ze kunnen geen kant op, maar nee de mens mag niet ingrijpen. Belachelijk !
Als ze nu nog die doorsteken zouden maken naar andere natuurgebieden, wat ze eerst van plan waren, zodat de dieren zich wel telkens kunnen verplaatsen. Maar dat zit er door de crisis zeker financieel niet in. Echt verschrikkelijk dit!!!!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:21

Brilletje schreef:
Ik vind het een aanfluiting, nep natuur. Hek er omheen, dus ze kunnen geen kant op, maar nee de mens mag niet ingrijpen. Belachelijk !
Als ze nu nog die doorsteken zouden maken naar andere natuurgebieden, wat ze eerst van plan waren, zodat de dieren zich wel telkens kunnen verplaatsen. Maar dat zit er door de crisis zeker financieel niet in. Echt verschrikkelijk dit!!!!

Helemaal mee eens!!!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:16

Ik heb de film gezien, en ging er met een naar gevoel van naar huis.
De voiceover vond ik irritant met zn populaire taal "wanneer het mannetje het vrouwtje heeft genomen" Sinds wanneer wordt het woord "gepaard" niet meer gebruikt maar "nemen" dieren elkaar :? :')

Wist binnen 10 minuten al dat het zwarte veulen dood zou gaan, en ga zo maar door...
Ze probeerden de "slechtere beelden" zo leuk en positief mogelijk te brengen als of wat er daar gebeurde precies hetzelfde was als wat er in afrika op de savanne gebeurt :r

Nee ik vind het walgelijk, dit is geen natuur meer, maar een uit de hand gelopen kinderboerderij die niet toegankelijk is voor publiek.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:29

Is er geen mogelijkheid hier iets aan te doen? Kunnen we geen aangifte doen oid van dierenmishandeling?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:53

meiske1577 schreef:
Is er geen mogelijkheid hier iets aan te doen? Kunnen we geen aangifte doen oid van dierenmishandeling?

er is een petitie op internet, die via facebook rondgaat, maar nog niet echt de aandacht krijgt die het wel verdient...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:17

Die heb ik idd nog niet gezien. Ik vraag mij ook af welk nut dat heeft, is er geen manier om het ' harder' aan te pakken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:32

Heel veel mensen hebben geen idee...

Die denken mooi plaatjes. Mooi natuur. En die zien niet dat het echt geen natuur is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:33

meiske1577 schreef:
Die heb ik idd nog niet gezien. Ik vraag mij ook af welk nut dat heeft, is er geen manier om het ' harder' aan te pakken?

Hoe dan?
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ben het zeker met je eens dat er wat moetgebeuren, maar hoe?

Het hek open knippen is niet echt een goede oplossing denk ik :')

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:49

Nee dat denk ik ook niet :-)

Ik misschien is zo'n petitie niet zo gek, als er daarna ook iets mee gedaan kan worden.

Volgens mij zorgt de eigenaar niet goed voor zijn dieren, hoe gaat dat in andere gevallen, wordt er dan aangifte gedaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:34

meiske1577 schreef:
Nee dat denk ik ook niet :-)

Ik misschien is zo'n petitie niet zo gek, als er daarna ook iets mee gedaan kan worden.

Volgens mij zorgt de eigenaar niet goed voor zijn dieren, hoe gaat dat in andere gevallen, wordt er dan aangifte gedaan?

De Dierenbescherming hééft hier aangifte van gedaan.
Ook hebben veehouders kamervragen laten stellen over de grove ongelijkheid.
Ik heb al 15 jaar geleden brieven gestuurd over vaccineren tegen zwangerschappen.
NIETS heeft effect gehad.
Ondertussen gaat er vrolijk een pot met belastinggeld heen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:39

Dat is behoorlijk frustrerend...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:38

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:42

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:05