Personeel Deurne massaal achter plannen doorstart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Personeel Deurne massaal achter plannen doorstart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:50

Pretopleiding??
Bij welke andere MBO
- moet je als zestienjarige- buitenshuis gaan wonen, vaak op uren reisafstand van het ouderlijk huis
- Zit je iedere ochtend om 6 uur op de fiets naar school
- Word je tijdens je stages misbruikt omdat het stagebedrijf onvoldoende inkomsten heeft om vast personeel aan te nemen
- Is er zoveel onderlinge competitie tussen de leerlingen
- Krijg je vier jaar lang ongezonde warme maaltijden van een waardeloze cateraar
- Wordt zoveel commitment gevraagd van de ouders
- Word je opleiding afgezeken op Bokt

Ben benieuwd..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:14

Ibonn schreef:
Als Deurne weer op de oude manier kan werken, zou het waardevol zijn. Strenge selectie aan de deur, toelatingsexamen op niveau en kwaliteitsvolle instructie maar niet meer onder Helicon waarbij alleen de aantallen leerlingen tellen om geld uit Den Haag te vangen.

Voor goed opgeleide studenten is er plek en werk zat maar de opleidingen stellen tegenwoordig weinig meer voor want iedereen moet kunnen meedoen en op z'n minst slagen dus 0,0 selectie op wat er binnenkomt...

Met meer evenementen zou de acomodatie wat terug opleveren. Hier in regio is veel vraag naar 20 x 60 bakken maar je kan er niet terecht om iets te organiseren.

Perfect verwoord +:)+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:18

Sammyoo schreef:
Pretopleiding??
Bij welke andere MBO
- moet je als zestienjarige- buitenshuis gaan wonen, vaak op uren reisafstand van het ouderlijk huis
- Zit je iedere ochtend om 6 uur op de fiets naar school
- Word je tijdens je stages misbruikt omdat het stagebedrijf onvoldoende inkomsten heeft om vast personeel aan te nemen
- Is er zoveel onderlinge competitie tussen de leerlingen
- Krijg je vier jaar lang ongezonde warme maaltijden van een waardeloze cateraar
- Wordt zoveel commitment gevraagd van de ouders
- Word je opleiding afgezeken op Bokt

Ben benieuwd..

Ken de de definitie van een pretopleiding?
Andere variant die op hetzelfde slaat is studeren voor de WW.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:33

Lijkt me prima als het weer in de oude vorm terug zou komen, maar dan niét uit de subsidiepot van de overheid. Ik lees hierboven er moet les gegeven worden door toplesgevers, maar wat denk je dat die kosten per uur áls ze al willen komen lesgeven (denk dan aan rijlessen bijv.). Vroeger was het een redelijk elitaire opleiding die de ouders erg veel geld kostte. Onder de paraplu van Helicon werd het een 'normale' vervolgopleiding. Ok, nog steeds niet goedkoop, maar naar ik aanneem wel zwaar gesteund door de overheid.

Dus ik zeg: bedenk een goed commercieel plan om de locatie zoveel mogelijk inkomsten te laten generen (net als Horse Event, maar ook wedstrijden en andere zaken) en verder zullen de leerlingen het gewoon moeten ophoesten. Goed, beetje subsidie mag (kennelijk kan geen enkele opleiding meer zonder), maar niet dat de overheid de subsidiepot omkiepert bij een stel ondernemers die er nóóit slechter van worden (anders begonnen ze er niet aan). Maar je kunt je ook afvragen - lees eerdere topics maar - of deze opleiding in deze tijd nog wel iets toevoegd....

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:49

Jahoor een goede paardenhouderij opleiding voegt zeker wat toe. Er is altijd werk voor goed opgeleide met een juiste arbeidsmentaliteit in de paarden. Maar dan moet het wel op niveau zijn!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:57

Citaat:
Ken de de definitie van een pretopleiding?
Andere variant die op hetzelfde slaat is studeren voor de WW.

Ohhh, ik dacht dat daarmee een opleiding werd bedoeld die je voor je lol doet :o?
Mijn dochter en haar meeste klasgenoten hebben werk in de paarden gevonden, dus geen pret opleiding!

Maar goed, ik ben blij voor de medewerkers en leerlingen van NHB Deurne dat de school misschien een doorstart maakt, daar gaat dit nieuwsbericht over. Ik ben het eens met Netje dat er wel een goed plan moet komen waardoor het financieel haalbaar wordt en voldoende kwaliteit wordt geboden. En wellicht niet al die bekende (dure) instructeurs binnenhalen. Er zijn in Nederland voldoende hele goede instructeurs die niet bekend zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:08

Lante schreef:
Mooi dichthouden die boel.
Echt gemotiveerde paardenmensen zorgen zelf wel voor een goeie opleiding door als stagiaire/vrijwilliger/hulpkracht op gerenomeerde stallen te gaan werken. Ten eerste veel goedkoper en ten tweede veel effectiever en leerzamer.

Precies mijn gedachte. Zoals MelanieB ook al zegt; is gewoon een pretopleiding.
En zekers in deze onzekere tijden zou die 100 miljoen heel wat beter besteed kunnen worden.
Het is lullig gezegd, maar die mensen gooien een hoop poen in een dure school voor hun opleiding terwijl de kans zeer groot is dat ze of werkloos thuis komen te zitten ofwel iets compleet anders gaan doen voor werk. Met andere woorden; weggegooid geld. Haden ze beter in een opleiding met toekomstperspectief kunnen stoppen en in hun vrije tijd lekker met de paarden bezig zijn.

Bovendien; stallen zien liever die gemotiveerde paardenmensen waar Lante het over heeft dan iemand die vers is afgestudeerd aan Deurne (of welke vergelijkbare opleiding). Dus die opleiding is sowieso niet nodig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:10

Sammyoo schreef:
. En wellicht niet al die bekende (dure) instructeurs binnenhalen. Er zijn in Nederland voldoende hele goede instructeurs die niet bekend zijn.

Dat hoort ook bij de doorstart/ opleiding.."Elkaars handen wassen". :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:40

ceasario schreef:
Sammyoo schreef:
. En wellicht niet al die bekende (dure) instructeurs binnenhalen. Er zijn in Nederland voldoende hele goede instructeurs die niet bekend zijn.

Dat hoort ook bij de doorstart/ opleiding.."Elkaars handen wassen". :+

Oww, dat is dan weer jammer :\ In dat geval gaan die bekende ruiters Deurne zeker ook weer een goede opleiding vinden en wordt het weer een elite toestand.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:54

Als men gebruik wil maken van het Regionaal Stimuleringsfonds MBO moet er 1/3 van de totale investeringen van (regionale) overheden komen én 1/3 van het bedrijfsleven, zeg maar de branche.
Op zich geen rare optie, want dan ben je namelijk verzekerd van de steun van de regio én van het bedrijfsleven. De vraag is alleen of de branche in staat is het gevraagde bedrag op te hoesten, het gaat om projecten van minimaal € 600.000, dat betekent dus een minimale investering van € 200.000 van het bedrijfsleven. En de vraag is natuurlijk of ze het met € 600.000 redden...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:25

Denk dat de heren die nu het plan hebben gepresenteerd voldoende kennis hebben om zoiets goed van de grond af te krijgen. Inderdaad weer een opleiding op nivo van het oude deurne.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:37

Het is toch algemeen bekend dat je in de paardenwereld nergens een papiertje nodig hebt om op stallen t/m Olympisch niveau nodig is? Snap niet waarom er dan geen opleiding van gemaakt wordt waar je echt leert rijden, een school voor toekomstige Grand Prix ruiters zegmaar.

Edit;
Je moet gewoon keihard willen werken en een beetje handig zijn.
En als je stalruiter wilt worden, moet je gewoon superhandig zijn en veel talent hebben.
Iemand zonder talent komt er met zo'n opleiding ook niet, iemand met talent komt er ook zonder opleiding.
Laatst bijgewerkt door Rivaldo op 11-12-13 00:56, in het totaal 3 keer bewerkt

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:52

Rivaldo schreef:
Het is toch algemeen bekend dat je in de paardenwereld nergens een papiertje nodig hebt om op stallen t/m Olympisch niveau nodig is? Snap niet waarom er dan geen opleiding van gemaakt wordt waar je echt leert rijden, een school voor toekomstige Grand Prix ruiters zegmaar.

Ik weet het niet hoor, maar voor instructeur heb je wel degelijk een papiertje nodig. De oude sportopleiding was een opleiding tot allround instructeur.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:54

chikohaa schreef:
Rivaldo schreef:

Ik weet het niet hoor, maar voor instructeur heb je wel degelijk een papiertje nodig. De oude sportopleiding was een opleiding tot allround instructeur.

Je kunt in een half jaartje je ORUN diploma halen..

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:11

Rivaldo schreef:

Ja en die staat dus in de verste verte niet gelijk aan de oude deurne opleiding. Sowieso stelt de Orun van een half jaartje geen zak voor.

De oude Deurne opleiding lijkt qua nivo op de volledige Orun tot het laatste nivo aan toe. En dan de allround versie.

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:45

Natuurlijk staan deze mensen massaal achter de plannen om een doorstart te maken in Deurne.. Anders raken hun hun baan kwijt! Ik zelf studeer aan de Helicon in Nijmegen (opleiding paraveterinair) en wij krijgen op het moment al een hoop leraren vanuit Deurne. Zegt al genoeg lijkt me zo.

Daarnaast het goede rijden leer je niet op een school. Het enigste wat men mee kan geven op Deurne is een stukje management en klantencontact (iets wat andere scholen ook kunnen). De echte paardenmannen/vrouwen weten voor ze naar Deurne gaan al lang hoe ze om moeten gaan met de paarden en hoe ze een paard fatsoenlijk een parcour/proef door krijgen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:33

chikohaa schreef:
Rivaldo schreef:

Ja en die staat dus in de verste verte niet gelijk aan de oude deurne opleiding. Sowieso stelt de Orun van een half jaartje geen zak voor.

De oude Deurne opleiding lijkt qua nivo op de volledige Orun tot het laatste nivo aan toe. En dan de allround versie.

Alsof Deurne zulke goeie instructeurs heeft gebracht de afgelopen 15 jaar..... Het oude Deurne bestaat al lang niet meer en zal ook niet meer komen. Via Warendorf kan je nog een goeie opleiding volgen; waarom is die wel goed? Omdat je daar moet werken op gerenomeerde stallen bij topruiters die je opleiden en beoordelen. Dat kan je ook doen zonder Warendorf; als je echt goed bent, dan houd je wel werk, ook zonder Deurne of Warendorf.

Wil je lesgeven; dan haal je even een (inderdaad vrij waardeloos) ORUN papiertje en dan mag je dat ook.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:57

Doorstart? YES!!! Zou geweldig zijn, hopelijk dat het doorgang vindt! *\o/*

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:11

Ik hoop van harte dat Deurne een doorstart kan gaan maken.

Zelf de 5jarige HBO opleiding gedaan en als eerste van mijn leerjaar afgestudeerd, netjes binnen die 5 jaar. Vind het vrij 'kwetsend' over komen dat er zo denigrerend wordt gedaan over de paardensportopleidingen in Deurne. Dan hebben jullie geen idee hoe het er echt aan toe gaat binnen de schoolmuren. Allemaal zo makkelijk, lekker oordelen terwijl je er zelf eigenlijk geen zak van weet. Bah bah bah.

Dat er qua toekomstperspectief weinig in zit; ja, dat weten de meesten. Wanneer je echter op je stagebedrijven gewoon keihard werkt en serieus bent, is de kans groot dat je vanuit een stagebedrijf werk krijgt aangeboden.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:12

Er gaat hier even een wereld open :')
Ik vind de verwoording van Albert Voorn erg sterk.

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... eurne.html

Maar goed, OM heel eerlijk te zijn? Ik heb überhaupt nooit echt begrepen wat er nou precies op Deurne gegeven wordt? Daardoor vind ik het nog moeilijker om een oordeel te vellen over sluiten of doorstarten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:19

Omdat ik hier nu al een paar keer Voorns column voorbij heb zien komen, wil ik ook graag even deze blog plaatsen: http://www.bitmagazine.nl/blog/mastercl ... retpakket/

Het is natuurlijk makkelijk om te roepen dat iets geen nut heeft, terwijl er mensen genoeg zijn die wel nuttige dingen gekeerd hebben op een van de opleidingen van NHB Deurne.
Ik vind het ook raar om te zeggen dat topruiters weinig zelfrespect hebben als ze zo'n opleiding volgen, terwijl je eigen zoon die inmiddels topruiter is, die zelfde opleiding gevolgd heeft.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:25

Laten we nou eerlijk zijn, wat kon je in hemelsnaam praktisch wel leren op Deurne, wat je als jong talent niet allang had geleerd in de dagelijkse omgang, lessen ed?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:40

Juist getalenteerde die van jongs af aan in de paarden zitten hebben vaak moeite met les geven. Voor hun is rijden en omgang met paarden vanzelfsprekend, ze doen alles op gevoel. Iets verwoorden naar een leerling is dan juist heel moeilijk. Op bijvoorbeeld de vraag 'Hoe laat ik mijn paard aandraven vanuit draf?' is niet het juiste antwoord 'Gewoon een keer been geven.' Wat vaak wel een antwoord is van getalenteerde ruiters die (nog) niet nadenken over het rijden, maar alles op gevoel doen.

Daarbij zijn er ook vele getalenteerde mensen die thuis niet alles kunnen leren, omdat ze van thuis uit niet direct iets met paarden hebben. Soms hebben ze dan wel de financiële middelen en het talent om paarden te kunnen houden en goed te rijden, maar echt het fijne ervan leren lukt niet altijd.
Maar ook bedrijfsmanagement bijvoorbeeld, leer je als goede ruiter ook niet zo makkelijk vanaf de rug van een paard, daar heb je echt een opleiding voor nodig en dan is het wel makkelijk als je opleiding aansluit op je praktijk.

Er zijn veel dingen op NHB Deurne die niet goed waren, zeker de laatste jaren. Maar een nieuwe soort opleiding in de paardenbranche, die beter in elkaar steekt, waar meer discipline heerst en die goede leraren voor zowel een paardenvakken als de gewone vakken heeft, kan zeker wenselijk zijn.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:32

Deurne in mij tijd als jong meisje 16 jaar leek mij geweldig om te doen

Maar werd afgewezen

Later stond Deurne bekend als de wip opleiding

Wat ben ik blij nu veel jaren later dat toen werd afgewezen

Ik raad elk jong meisje af

En heb helaas te veel rare verhalen gehoord

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:50

Wip-opleiding ... man man man, zo ontzettend jammer dat over 1 kam geschoren wordt.