Reining: Jimmy van der Hoeven L3 Open Futurity Champion

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:20

:O

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:25

sflj schreef:
Dandy schreef:
Probeer maar eens een ophouding te geven met een lange teugel, dan lijkt het al gauw heel wat, terwijl er in de mond van het paard bijna niets gebeurd. Terwijl een engels gereden paard toch echt vaker "lastig gevallen" wordt in zijn mond !

Hij gebruikt een hefboom. ;) En je kunt het 'ophoudingen' noemen en voorbeelden van wat allemaal erger is, feit blijft dat hij het paard in mond irriteert.

Heb jij geen paard of doe jij niks met je paard? :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:26

Dandy schreef:

Echt een nuttige bijdrage ook dit +:)+

Ik heb weer eens een filmpje gekeken, maar (en ik val in herhaling) ik kan er echt niet (meer) de charme van inzien helaas..

Ach, ieder zo zijn sport :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:29

Waarom kan ik het filmpje niet zien -O-

Wranglerbutt

Re: Reining: Jimmy van der Hoeven L3 Open Futurity Champion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:31

Ook niet via Westerntoday.nl?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:02

Mobiel kun je het niet zien. Je moet via westerntoday.nl gaan. En als jullie dat al "rukken" vinden, hoop ik dat jullie nooit in een inrijbak moeten staan kijken voor een show. Of tijdens de training van een reiningpaard. Bovendien wordt er heel wat meer gerukt in de gemiddelde manegeles. Of zijn jullie met de kunde geboren, dat je dit nooit hebt gedaan ? Ook tijdens jumpings wordt er een pak meer gerukt en zelfs aan de mond gehangen met een zware stang in combinatie met een hackamore, ook tijdens de hogere proeven. Heb ik zelf al meermaals gezien op Jumping Mechelen, waar ik nog wel eens pleeg naartoe te gaan op een blauwe maandag. Tijdens gewone dressuur wordt er ook met constante druk gereden, en niet te vergeten de liverpoolstangen die ze in de mensport gebruiken.
Dit is topsport, beste mensen. Een kwpn'er die over 20 hindernissen van 1.60 moet springen, wat vinden jullie daar dan van ? Of over een steeds hoger wordende muur ? Of de renpaarden, die tijdens de Grand National een parcours van 8 km moeten afleggen in rengalop, ondertussen over hindernissen moeten springen waarvan ze zelf niet eens de overkant zien ?
Een endurancepaard, die 160 km zo snel mogelijk moet afleggen door de woestijn ?
Deze ruiter vraagt aan een lange teugel, zachtjes de aandacht van zijn paard. Ik zie géén geirriteerd paard, geen brute bewegingen, niks. Het paard is rustig en wacht de orders van zijn ruiter geduldig af. Het is werkelijk een héle vriendelijke en nette proef.
Vergeet niet dat je dit niveau (en gelijk welk hoger niveau in de paardensport) niet bereikt door met een touwhalstertje aan een los teugeltje te gaan boshobbelen.
Als jullie dit willen doen, go ahead, maar ik vind het een beetje sielugh en typisch bokt, dat er, niet gehinderd door enige kennis van zaken, op deze manier een knappe prestatie moet worden afgebroken.
Boeit het je niet ? Kijk er dan niet naar.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:13

sevke schreef:
Mobiel kun je het niet zien. Je moet via westerntoday.nl gaan. En als jullie dat al "rukken" vinden, hoop ik dat jullie nooit in een inrijbak moeten staan kijken voor een show. Of tijdens de training van een reiningpaard. Bovendien wordt er heel wat meer gerukt in de gemiddelde manegeles. Of zijn jullie met de kunde geboren, dat je dit nooit hebt gedaan ? Ook tijdens jumpings wordt er een pak meer gerukt en zelfs aan de mond gehangen met een zware stang in combinatie met een hackamore, ook tijdens de hogere proeven. Heb ik zelf al meermaals gezien op Jumping Mechelen, waar ik nog wel eens pleeg naartoe te gaan op een blauwe maandag. Tijdens gewone dressuur wordt er ook met constante druk gereden, en niet te vergeten de liverpoolstangen die ze in de mensport gebruiken.
Dit is topsport, beste mensen. Een kwpn'er die over 20 hindernissen van 1.60 moet springen, wat vinden jullie daar dan van ? Of over een steeds hoger wordende muur ? Of de renpaarden, die tijdens de Grand National een parcours van 8 km moeten afleggen in rengalop, ondertussen over hindernissen moeten springen waarvan ze zelf niet eens de overkant zien ?
Een endurancepaard, die 160 km zo snel mogelijk moet afleggen door de woestijn ?
Deze ruiter vraagt aan een lange teugel, zachtjes de aandacht van zijn paard. Ik zie géén geirriteerd paard, geen brute bewegingen, niks. Het paard is rustig en wacht de orders van zijn ruiter geduldig af. Het is werkelijk een héle vriendelijke en nette proef.
Vergeet niet dat je dit niveau (en gelijk welk hoger niveau in de paardensport) niet bereikt door met een touwhalstertje aan een los teugeltje te gaan boshobbelen.
Als jullie dit willen doen, go ahead, maar ik vind het een beetje sielugh en typisch bokt, dat er, niet gehinderd door enige kennis van zaken, op deze manier een knappe prestatie moet worden afgebroken.

Amen!
Stom gezeur wat nergens over gaat!

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:33

Bij dressuur word continue druk gegeven? Nou normaal gesproken niet hoor! Als je paard nagevelijk is is je hand ontspannen en dus geen druk in de mond.
En inderdaad met lange teugel lijkt het al snel heel wat.
Bij geen 1 inrijbak wil je dan staan denk want op top niveau in welke discipline dan ook word vaak niet zo vriendelijk warm gereden.
Oren in nek vanwege snelheid vind ik apart want als ik buiten een rengalopje doe zijn mijn paard haar oren strak naar voren. Dus daar zijn meningen over verdeeld.
Tja 3 jaar en dan dit niveau is in mijn ogen veel te jong!
Vaak zijn ze als ze 6 en ouder zijn al 'op'.

Maar een super prestatie van Jimmy!!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:56

sevke schreef:

Ik had het niet beter kunnen zeggen!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:08

saga schreef:
Homiafortuna schreef:
Ik weet niet of het paard het eigenlijk allemaal wel zo leuk vindt. Die oortjes liggen constant plat in de nek.

*zucht* weer typisch bokt, zulke reacties. Ik zie absoluut geen unhappy paard. Zoals al eerder gezegd is het logisch dat het paard zijn oren naar achter doet met deze snelheid. Denk toch eens eerst na voordat je een reactie neer zet.
Ik zie hier ook totaal geen ruiter met een onvriendelijke hand. Ik vind het er netjes uit zien. Voor vele zal het een droom blijven om dit niveau te behalen.

Even ter verduidelijking. Ik heb echt wel nagedacht hoor voordat ik deze opmerking plaatste. Is ook niet bedoeld als kritiek, maar als ik het vergelijk met mijn eigen paarden, die hebben de oortjes naar voren als ze iets leuk vinden (ook met hoge snelheid!) en de oortjes in de nek als ze het er niet mee eens zijn.

Krijg echt de indruk dat als iemand iets anders ziet of denkt te zien als iemand anders, dat het dan meteen ondoordachte kritiek is en dus maar niet vermeld mag worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:29

Ach dat hou je altijd, in een topic over een dressuurprestatie heb je ook voors en tegens.

Maar vergelijken met iets anders vind ik altijd een zwaktebod :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:22

Per paard is ook verschillend. :)*
Mijn ene merrie heeft haar oren ook naar achteren als ze geconcentreerd is. Die staat dus ook zuurder op foto's :P Mn andere paard juist niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:01

Wat wordt er eigenlijk beoordeeld? (Vroeg de leek). Ik kan me zo voorstellen; handgalop, snelle galop, galopwissel, sliding stop. En verder?
Ik zag ergens een opmerking over de leeftijd van het paard voorbij komen. Is het dier echt pas 3? Jeetje, die heeft al heel wat trainingsuurtjes achter de rug denk ik?

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:03

D_Desteny schreef:
Sflj Ik zie hem nergens het paard in de bek trekken dat ik denk van moet dat nou. Tamaar88 wat jij bedoelt is de momenten dat hij het paard vraagt na te geven.

Oke bedankt. Dat vroeg ik me af :)

In elke sport heb je mensen zitten die het goed en fout doen. Laten we zelfs vooral het goede voorbeeld geven ;)

"Verbeter de wereld, begin bij jezelf" ;P

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:36

Paard ziet er behoorlijk unhappy uit tijdens de proef: oren in de nek, het wegduiken van het bit... koppie gaat heel laag tijdens het wachten (pullen, bit uit handen trekken, ruiter trekt t koppie naar boven met die trekjes). Enige moment waar het dier er happy uitziet, vind ik, is einde proef. Zodra iedere druk wegvalt, komt t koppie uit de stofzuigerstand en de oren naar voren en lijkt de ongelukkige stress uit t paardenlijf verdwenen.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:28

Waarom eindigen dit soort Topics bijna altijd in discussie? XD Ts wil eigenlijk leuke reacties, en dan is het ineens een enorme discussie.. pfft. Ik vond het een goede show! :) PUNT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:39

Sommige mensen hier hebben sowieso niks vande westernsport begrepen, waarschijnlijk zich er niet eens in verdiept.
Dat kun je uit hun posts hier al opmaken.
Al ben ik eens dat sommige ruiters te hard handig zijn.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 05:48

Te hardhandige ruiters heb je in elke discipline maar dit vind ik echt een nette proef van Jimmy. Zie geen geruk en gepluk. Wat betreft unhappy paard, ik ga daar niet over oordelen maar kan me best voorstellen dat een 3 jarige wat op dit niveau moet presteren niet happy is. Maar er zijn ook zat 3 jarige die het leuk vinden. Daarmee wil ik het niet goed praten, ik vind dat je pas moet beginnen met zadelmak maken als ze 3 a 3, 5 zijn. Dus die discussie hoeven we niet te voeren.

veenmosveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:14

is het fout om een paard te laten werken dan ???? wij moeten toch ook gewoon alle dagen gaan werken om ons brood te verdienen , voor de meesten van ons gebeurd dit onder een baas , dus op bevel , het is niet altijd even leuk , we zijn niet altijd even blij , maar het is een noodzaak om te overleven , een paard dat een goede verzorging krijgt mag daar dan toch ook wel eens voor werken ?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:31

veenmosveen schreef:
is het fout om een paard te laten werken dan ???? wij moeten toch ook gewoon alle dagen gaan werken om ons brood te verdienen , voor de meesten van ons gebeurd dit onder een baas , dus op bevel , het is niet altijd even leuk , we zijn niet altijd even blij , maar het is een noodzaak om te overleven , een paard dat een goede verzorging krijgt mag daar dan toch ook wel eens voor werken ?

een kind werkt ook niet totdat ie volgroeid is, dit slaat gewoon nergens op, tuurlijk mag je met een paard aan het werk, maar pas als ie wat ouder is en dit ziet er niet vriendelijk uit, paard oogt niet ontspannen als een happy athlete en dat is toch het doel van paardrijden, welke tak ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:33

Het gaat niet om het werk volgens mij.. Het gaat om de leeftijd bij sommigen..?

Wat ik persoonlijk jammer vind, is ook het 'aandacht vragen' tijdens de hesitate. Het paard krijgt er niks van, het is niet grof of wat dan ook, maar het is simpelweg niet netjes om te zien.
De charme van de westernsport lijkt altijd de gehoorzaamheid met minimale hulpen. Juist op een grote show is het dan supergaaf om te zien dat een paard easily guided is zonder dat je als publiek ziet wat er gebeurt.

Juist het gehannes tijdens een hesitate maakt het minder af. Overigens, deze ruiter heeft gelukkig niet het zng schuddende-benen syndroom wat er niet uit ziet :')

Overall is het een nette proef, anders scoor je ook niet zo.
Het achterwaarts vind ik persoonlijk er niet uitzien. Geen kadans en gelijke passen en het paard toont geen mooie houding. De runin en stop vind ik super. Het stilstaan met neus bijna op de grond vind ik niet mooi (en het ziet er altijd zo getruukt uit). De spins laten een pivotbeen zien, en niet een helicopter. Maar direct daarna weer zo'n beaten-puppy houding..De eerste cirkelcombinatie is een mooie, waarbij het paard mooi pas houdt ondanks de plates. Na de wissel moet ie m oppakken waardoor de houding wat te diep wordt. Ik vind t paard een supermooie stopper.
Overigens, ik heb er niet genoeg verstand van om een proef goed te kunnen beoordelen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik heb 'grotere' namen veel lellijker zien rijden. Ik vind t een mooie proef :j

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:39

@Miepie77: Ik vind het paard niet 'unhappy' ogen, eerder supergeconcentreerd.
'Ontspannen ogen' snap ik ook niet :? Wat je er ook van mag vinden; dit gaat niet om een buitenritje, maar om topsport.

@Cer: Geen verstand van? Sure... :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:44

Wranglerbutt schreef:
@Miepie77: Ik vind het paard niet 'unhappy' ogen, eerder supergeconcentreerd.
'Ontspannen ogen' snap ik ook niet :? Wat je er ook van mag vinden; dit gaat niet om een buitenritje, maar om topsport.

Dat je dit niet snapt zegt voor mij genoeg en het laatste is gewoon een domme opmerking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:15

Nee WB, echt niet meer... Het is zo niet meer mijn kopje thee, dus ik volg het ook niet meer zo..

Ik vind de houding op de hesitate ook niet onstpannen, eerder getruukt.. Maar ik ken het dier niet en ik heb er meer gezien (100 jaar geleden) die van nature een beaten-look toonde.. En dan doe je er verder weinig aan.. :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:19

Ik vind het er geweldig gaaf uitzien. Het paard lijkt mij eén en al concentratie en zie verder alleen af en toe een voorbereidende vraag van de ruiter.

Jammer alleen dat het diertje zo jong is.