Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Pleegt Ben Maher fraude, heeft hij €800.000 achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:54

Er zitten vast 2 kanten aan het verhaal ... maar de vergelijking met de bankdirecteur gaat natuurlijk mank. Die speelt namelijk mooi weer met andermans geld, terwijl de Philipsen natuurlijk eigenaar zijn en het hun eigen geld is. Zij hebben natuurlijk geprofiteerd van de ruiter - maar liepen ook het financiële risico. Dus inderdaad: eerlijk duurt het langst.
Als je als ruiter dit soort zaken wilt vermijden is er maar één oplossing: alles van jezelf en geen sponsors...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:56

schoentje schreef:
Deze manier van handel moet je eigenlijk twee kanten op bekijken.
Nee, dit is geen nette manier van handelen. Ik vind ook dat een bepaalt procent van de verkoopwaarde als commissie pakken beter is, maar...

Iemand als Maher heeft door zijn rijden en sportprestaties een klantenkring opgebouwd als geen ander. Mensen met veel geld willen vaak graag paarden kopen bij zo iemand en betalen daar graag een stuk meer voor, dan dat ze bij een andere verkoper zouden betalen.
Dit paard van $850.000,- daar heeft de eigenaar $500.000,- van gekregen. Dit paard zou bij een minder bekende ruiter of handelaar misschien de helft opgebracht hebben, waarover de eigenaar dan 10% commissie had moeten betalen. Kortom de eigenaar had dan minder geld gekregen voor zijn paard.

Als Maher open kaart had gespeeld en had gezegd tegen de eigenaar dat hij ongeveer 40% commissie had willen krijgen, had de eigenaar hem voor gek verklaard en was waarschijnlijk boos weg gelopen.

Kortom, de eigenaar heeft nu meer geld voor zijn paard gekregen, dan hij waarschijnlijk op een andere stal had kunnen krijgen. Dat hij daarmee voor de gek gehouden is, is niet netjes maar ergens wel begrijpelijk.

Is echt bullshit, dan hadden ze de paarden op geld kunnen zetten en dan wat ze meer op hadden gebracht fiftyfifty ofzo. Dat kun je regelen daar hoef je niet voor te liegen en bedriegen

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:08

Goed fatsoen is hier ver te zoeken.
Ben benieuwd naar de rechterlijke uitspraak.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:11

Nee klopt Janne, maar dit kan wel een rede waarom het gebeurd.
Ik probeer alleen een mogelijkheid van de andere kant van het verhaal uit te leggen.
Ik vind het dan ook wel erg makkelijk om het bullshit te noemen, dat ik iets verder denk dan de gemiddelde Bokker. Het betekend overigens niet dat ik het met hem eens ben, ik denk alleen maar een beetje verder dan dat gene wat ik lees.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:33

Wat is een reden ( ;) ) waarom deze grote schaal van fraude toegepast wordt? Dat hij een bekende ruiter is en daardoor het paard meer waarde heeft?

Het spijt me, maar nee, het blijft ordinaire diefstal als dit werkelijk gebeurd is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:24

De eigenaar geeft meestal aan wat hij voor zijn paard wil krijgen op het moment dat verkoop aan de hand is. Als de ruiter dan veel meer kan krijgen en hij houdt dat voor zichzelf is dat niet netjes, zoals ik al zei. Of dat onder fraude valt weer ik niet, de eigenaar krijgt immers wat hij wilde en was in eerste instantie tevreden met het ontvangen bedrag. Pas toen hij hoorde dat hij veel meer had kunnen ontvangen was hij ontevreden.
Zelf had hij nooit een klant gehad die dat bedrag voor het paard had willen betalen, deze waarde heeft het paard pas gekregen bij Mayer, die er de juiste klant voor had.
Een paard is zo duur als wat die ene klant ervoor wil geven. Je kunt dit niet vergelijken met een huis of auto waarvan je de waarde redelijk kunt bepalen.

Ik vind ook dat hij dat hogere bedrag met de eigenaar had moeten delen. En dat hij dit dan doet bij mensen die hem jaren gesteund hebben is inderdaad dom. Maar ik weet dus niet of de eigenaars in het gelijk gesteld gaan worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:29

Wat is dat dan voor een belachelijke redenatie... Dus omdat het paard voor meer wordt verkocht is het geen fraude, geen diefstal, wanneer een tussenpersoon het verschil in vraag- en daadwerkelijk betaalde prijs houdt?

Kom op zeg. Zo werkt dat niet, he.

Natuurlijk is het paard onder Maher meer waard, daar betaalden de eigenaren hem immers voor. Waardevermeerdering.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:45

Waarom reageren jullie zo fel? Ik ben niet de gene die dit gedaan heeft en jullie zijn volgens mij niet de gene die dit overkomen is.
Ik noem jullie beredenering toch ook niet bullshit of belachelijk?

Het is niet zo dat alleen door het rijden van Maher een paard meer waard wordt, maar ook door zijn naam en prestaties. Zulke mensen hebben vaak klanten die bij hem willen kopen vanwege zijn naam en betalen daar graag meer voor. Een paard kan de ene dag iets waard zijn, maar de volgende dag kan dat zelfde paard bij hem het dubbele waard zijn, omdat hij net die klant heeft.
Je kunt dit vergelijken met iemand die alleen kleding wil van bepaalde dure merken, terwijl een veel minder duur merk dezelfde kledingstukken heeft waar die persoon niks van wil weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:49

Ik reageer zo fel omdat ik niet snap dat je zoiets goedpraat

Ik weet niet hoe het in dit specifieke geval gegaan is, maar ik hou gewoon niet van liegen en bedriegen, hoe bekend iemand ook is of hoeveel hij ook presteert

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:50

Ja en de verkopende partij betaalt Maher voor die dienst.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:05

Ik praat het niet goed, dat geef ik ook verschillende keren aan. Ik belicht alleen de andere kant van het verhaal. Het is natuurlijk het makkelijkst om nooit naar de andere kant van een verhaal te kijken en te blijven roepen dat iets slecht is, maar dat doe ik nou eenmaal niet.

Hij wordt ook in principe betaald voor het onderhouden, verzorgen en rijden van het paard. Dit geeft waardevermeerdering aan het paard, wat de eigenaars waarschijnlijk ook ontvangen hebben (ik ken het aankoopbedrag van het paard niet), waardoor zij winst hebben gemaakt op het paard.
Hoe het bij Maher zit weet ik niet, maar het komt ook regelmatig voor dat de tussenpersoon, de gene die het bedrag er bovenop zet, ook het verkooprisico draagt. Als er iets mis blijkt te zijn of gaan met het paard na verkoop, moet hij het probleem oplossen.
In dat geval koopt de tussenpersoon als het ware het paard van de verkoper, wat hem dan de nieuwe verkoper maakt. In dat geval lijkt het me zeker niet onder fraude te vallen.
Nogmaals, ik weet niet hoe de deal bij Maher gegaan is en ik weet ook niet hoe hij hier juridisch in staat, maar ik bekijk en bedenk de verschillende mogelijkheden, alvorens een conclusie te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:15

Schoentje, dat heet op geld zetten en dat is hier duidelijk niet gebeurd, of wel, en hij heeft de rest verzwegen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:52

Nou, schoentje, dat van dat verkooprisico is natuurlijk onzin, ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet. Als er een probleem is, is de tussenpersoon eerste aanspreekpunt, maar moet het miljoenenpaard uiteindelijk terug en de koopprijs ook, dan wordt de voormalig eigenaar weer eigenaar en mag die ook de miljoenen terugstorten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:11

Dat ligt dus aan de afspraak die er gemaakt is FloortjeM.
Ik weet niet of dat Maher dat zo gedaan heeft, maar het gebeurt wel regelmatig zo.
De afspraak is dan meestal wel zo dat de eigenaar weet dat de tussenpersoon er zelf zijn deel bovenop zet, wat bij Maher weer niet het geval was.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:32

schoentje schreef:
Dat ligt dus aan de afspraak die er gemaakt is FloortjeM.
Ik weet niet of dat Maher dat zo gedaan heeft, maar het gebeurt wel regelmatig zo.
De afspraak is dan meestal wel zo dat de eigenaar weet dat de tussenpersoon er zelf zijn deel bovenop zet, wat bij Maher weer niet het geval was.

Ja, maar gebeurt wat jij zegt niet meer in de handel dan bij eigenaren die paarden laten trainen? In de handel gebeurt dat wel regelmatig. Ik wil 50000, geen kosten, wat je meer krijgt, mag je houden. Zoiets. Maar ik denk niet dat dat hier van toepassing is.

Ik snap dat je probeert de andere kant te belichten, maar zolang en geen duidelijke afspraken gemaakt zijn, is 8 ton in je zak steken gewoon diefstal. Hoe vaak het ook gebeurt en hoeveel dat paard ook meer waard is omdat Ben Maher erop zat.

Kijk, we gaan er voor het gemak allemaal maar van uit dat de eigenaren de waarheid spreken. Best apart natuurlijk, want het kan ook een misverstand zijn of zelfs helemaal niet waar. Maar, ik denk dat de meeste mensen met enige ervaring wel weten dat dit meer gewoonte dan uitzondering is. Ik ken genoeg verhalen over eigenaren die voor tonnen, zo niet miljoenen, zijn opgelicht door hun ruiters.

Wij hadden jaren geleden eens een paard waar toendertijd een NL'se sub-top ruiter voor kwam kijken. Het klikte en, afijn, hij wilde 'm wel aanschaffen. Moesten we wel tegen z'n sponsor zeggen dat het paard 25000 meer kostte dan werkelijkheid was en die 25000 na de verkoop naar de ruiter zelf overmaken. Zonder dat natuurlijk aan de sponsor te melden. Dit hebben wij overigens niet gedaan.

Wij hebben wel een keer een paard verkocht waarbij wij de instructies kregen om niet met de koper te praten over de verkoopprijs. Wij kregen de vraagprijs en vonden het niet erg dat de tussenhandelaar er waarschijnlijk behoorlijk wat meer voor kreeg. Nu denk ik wel eens of je dan toch ook niet mee werkt aan het oplichten van iemand, maar die mensen willen zoveel betalen en wij willen zoveel ontvangen, dus daar heb ik nog geen hele duidelijke mening over. Altijd moeilijker om over jezelf te oordelen natuurlijk. :-)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:49

@schoentje, het is allemaal wel te verklaren en uit te leggen, maar dat laat onverlet dat je er niet over mag liegen....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:19

Ben ik het mee eens Kendra, ik heb er ook overal bij gezet dat ik het niet netjes en correct vind als het zo gegaan is, maar dat wordt door de meesten niet gelezen, omdat het voor sommigen natuurlijk veel leuker is om bozig te reageren op iemand die niet met de massa mee praat ;)

@clarence, ik verwacht ook niet dat de deal bij Maher zo is gegaan, maar wil het alleen als voorbeeld geven, omdat er in dit topic ook de paardenhandel in het algemeen genoemd wordt.
Jij weet ook dat er verschillende soorten deals zijn en dat er ruiters/handelaren zijn die betere klanten hebben die meer voor een paard willen betalen. Je geeft zelf ook aan dat je ooit ingestemd hebt met zo'n deal, omdat jij tevreden was met het geld dat je ervoor kreeg. Met deze voorbeelden wil ik dus aangeven dat zulke deals niet altijd met oplichting of diefstal te maken hebben en dat voorbeeld versterk jij met jouw post. Dank daarvoor.

Nogmaals, ik weet niet hoe het bij Maher is gegaan, of hij of zijn klant de waarheid spreekt en hoe het recht hierin zal oordelen. Ik ken Maher dan ook niet persoonlijk en als het zo is als hier beschreven werd, dan vind ik zijn manier van handelen en het behandelen van zijn sponsors niet correct.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:32

Wat betreft het verkoopsrisico waar schoentje het eerder over had. Vergeet niet dat we het hier ook over een verkoop naar de VS hebben. Is het paard niet zoals 100% verwacht dan heb je nogal snel een rechtzaak aan de broek hangen. Dit kan misschien wel een reden zijn dat hij zich extra in wilt dekken qua financiën sinds dat hij diegene is die het paard verkoopt en dus aansprakelijk is.
Verder worden paarden naar de VS vaak op papier voor veel minder verkocht ivm belasting, dus benieuwd het mij ofze het überhaupt aan kunnen tonen dat hij geld heeft achtergehouden.

Wat hij gedaan heeft (of het nu wel of niet 7 ton is) is verkeerd, maar ik betwijfel of het verhaal in de op 100% correct is. Ben benieuwd of hij zelf nog met een reactie komt.