Amsterdam serveert kerstdiner met renpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goudlokje1

Re: Amsterdam serveert kerstdiner met renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:40

Die paarden zijn een "plaag" omdat mensen ze blijven fokken. Zolang dit niet stopt blijven ze komen en zullen ze telkens weer worden afgemaakt. Ik vind het WALGELIJK! Omdat mensen zonodig een bepaalde sport willen zien moeten duizenden paarden daaronder lijden, ieder dier trouwens. Bah!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:48

Goudlokje1 schreef:
Die paarden zijn een "plaag" omdat mensen ze blijven fokken. Zolang dit niet stopt blijven ze komen en zullen ze telkens weer worden afgemaakt. Ik vind het WALGELIJK! Omdat mensen zonodig een bepaalde sport willen zien moeten duizenden paarden daaronder lijden, ieder dier trouwens. Bah!

Ik neem aan dat je op paardensport in het algemeen doelt? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:50

Tinkergekj schreef:
Ik was sowieso niet voor het eten van paardenvlees. Zonde van die succesvolle renpaarden :n

Ze zijn dus juist niet succesvol, dat is de hele crux.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:53

geerke schreef:
een paard van drie jaar oud is niet lekker...ik heb er nog een van 27,die is lekker mals :+

Kan je in ieder geval een lekker stoofpotje van maken :P

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:54

Inderdaad, over het algemeen wordt ieder paard wat niet (goed genoeg) presteert opgeruimd. Zouden ze met de menselijke sporters moeten doen als ze doping gebruiken. Genoeg wilde dieren die wel een stukje mens lusten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:59

unihorses schreef:
vind dit wel een beejte de standaard aanname...
DRAVER is niet goed, en gaat naar de slacht...
terwijl het geweldige recreatiebeestjes zijn... ieder paard, ook een draver wordt geboren met stap, draf en galop is niet alsof ie in de wei al enkel draaft :D

Dat interesseert die eigenaar niet... Verkopen kost veel moeite en veel zal je er niet aan verdienen. Waarom niet linea recta naar de slacht, levert ook nog wat op... Zal niet veel zijn maar is de makkelijkste weg! Recreatie me ass denken ze :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:01

Ik zie het probleem niet, waarom geen paarden , zwanen en andere dieren die een beter leven gehad hebben dan de gemiddelde koe, varken of kip die geslacht wordt en in de supermarkt ligt.
Dit vind ik dan nog een beter alternatief om te eten als je toch vlees wil eten dan bijvoorbeeld scharrelvlees.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:07

Dan moet dat vlees wel uit nl komen, paardenvlees uit het buitenland is niet zo 'chill'

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:30

Goudlokje1 schreef:

Ook ik lust wel eens een lekker stuk paardenvlees :)

Lang niet alle paarden worden gefokt voor de sport. Voor sommige paarden is het beter dat ze geslacht worden. Paard hoeft dan niet te lijden en er is ook nog eens eten. Ik zou niet weten hoe sommige mensen het overleefd zouden hebben als ze een paar duizend jaar geleden waren geboren ;) Toen hadden ze veel spullen van dieren nodig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 06:31

Goed, laten we even het vooroordeel volgen dat draver-eigenaren niet om hun paard geven maar alleen om het geld :+ . Ik kreeg voor mijn merrie ( groot en gespierd) om en nabij de 200 euro... Dat is natuurlijk een lachertje vergeleken met de prijs die ze als recreatiepaard opbrengen.

Over de hoeveelheid gefokte dravers in NL maak ik mij trouwens grote zorgen, dat zijn er veelste weinig. Ik denk dat ze in dat opzicht beter een ander ras kunnen serveren :)

Batlow schreef:
Dat interesseert die eigenaar niet... Verkopen kost veel moeite en veel zal je er niet aan verdienen. Waarom niet linea recta naar de slacht, levert ook nog wat op... Zal niet veel zijn maar is de makkelijkste weg! Recreatie me ass denken ze :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 06:35

ruitje schreef:
Goed, laten we even het vooroordeel volgen dat draver-eigenaren niet om hun paard geven maar alleen om het geld :+ . Ik kreeg voor mijn merrie ( groot en gespierd) om en nabij de 200 euro... Dat is natuurlijk een lachertje vergeleken met de prijs die ze als recreatiepaard opbrengen.

Over de hoeveelheid gefokte dravers in NL maak ik mij trouwens grote zorgen, dat zijn er veelste weinig. Ik denk dat ze in dat opzicht beter een ander ras kunnen serveren :)

Batlow schreef:
Shetlanders en mini's. Mijn god, wat wordt daar veel mee gefokt, ongelooflijk.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:31

Goed initiatief!!

Waarom is het raar als een paard om wat voor reden dan ook geslacht wordt en ieder ander dier niet?
Persoonlijk kan ik de smaak van paardenvlees niet zo waarderen, maar dat is echt puur smaaktechnisch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:38

Ik vraag me wel af of de initiatiefnemers enig idee hebben hoeveel dravers er naar de slacht gaan in verhouding met wat er voor de rest aan het beperkte aantal paardenslagers in NL wordt aangeboden. En om nou specifiek 'dravers' als 'plaagdieren' aan te merken. Als ze nou écht dierbewust bezig zijn, nemen ze het overschot aan Koniks uit de Oostervaardersplassen. Dán ben je daadwerkelijk bezig 'overschot' te gebruiken dat anders crepeert.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:11

wat een kak verhaal weer...Ga eens ene keer kijken bij de slachthuizen in Nederland, hoeveel dieren zijn daar volbloeds of harddravers...

Wat een onzin...het eten van paardenvlees vind ik prima, maar ik durf een wedje te maken als je 200 paarden op een rij zet, de helft zijn harddravers en volbloeds en de rest niet, dat deze mensen ze niet NIET!!! kan onderscheiden

Ben eigenlijk wel geïnteresseerd in wat voor dikke onzin ze te vertellen hebben over de paarden. Om er vervolgens bij te gaan staan met ene uithangbord hoe het werkelijk zit...

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:23

Dit soort berichten maken me best boos eigenlijk.
Ik heb ook een draver die altijd gekoerst heeft (in draf).
Ik heb hem nu een half jaar en hij loopt als een kanon!
Ook in galop... Dravers zijn echt wel om te scholen.
Oke niet allemaal, maar met geduld wel veel.

Voor de rest sluit ik me bij Ibbel aan

Claudia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:49

Ik vind dit een zeer goed initiatief, en afgezien van de oesters klinkt het best lekker.

Of hier om een draver of een renpaard gaat maakt denk ik weinig uit. Dit zijn overduidelijk mensen die niet heel veel van paarden weten, maar wel onder de aandacht brengen dat er veel goed vlees wordt weggegooid, en daarom kan ik het initiatief alleen maar toejuichen.
En ik weet dat dravers prima recreatieparken kunnen worden, ik ken er zelf een paar, maar dat neemt niet weg dat er alsnog veel worden geslacht, en dan richting rendac gaan, en dat blijft zonde.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:52

Ook succesvolle renpaarden eindigen bij de slacht/ dood, ook vaak op zeer jonge leeftijd omdat ze hun benen breken tijdens trainingen of op de baan. Meestal ook nog als gevolg van de enorme hoeveelheden medicijnen die er in gepompt worden om ze nog aan het lopen te houden. Het vlees is dan ook niet geschikt voor menselijke consumptie en wordt vernietigd. Het openingstopic is dan ook ironisch bedoeld; er wordt waarschijnlijk niks van bovenstaande geserveerd, er wordt alleen maar om aandacht gevraagd. Biefstuk van renpaard is er niet want die dieren zijn, door alle medicijnen, dus niet geschikt voor menselijke consumptie.
De fouten in het begintopic zijn jammer, maar niet storend. Het is wel heel erg dat het een stukje realiteit is dat deze dieren inderdaad worden afgedankt als ze niet goed genoeg zijn en als ze wel goed zijn vaak niet oud worden. Fijne sport die rensport; afschaffen want het gaat daar alleen maar om geld en de paarden zijn een manier om dat geld binnen te halen, als ze "stuk" zijn dan worden ze weggegooid.

https://www.facebook.com/HorseRacingCru ... ts&fref=ts
http://horseracingwrongs.com/

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:55

Zonde! Ik heb namelijk ooit gehoord dat een paard het lekkerst is tussen de 8 en 15 jaar :p dan zijn de spieren enzo op zijn best.

En ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik liever zie dat ze afgemaakt worden dan dat ze zielig en verwaarloosd in een stal zie staan.

Ik vind het een hele mooie gedachte. Ik eet liever een goed verzorgd renpaard dan de shetlanders die worden gefokt en via paardenmarkten op mijn bord komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:57

Ik denk wel dat het geserveerd word, die schipholganzen zijn ook echt geserveerd en volgens mij is er een restaurant die nog steeds gerechten met die ganzen maken.
Lijkt me niet dat ze gaan zeggen dat ze het serveren en dat vervolgens niet doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:01

Zwaan is best lekker. Wij hebben het een keer onverwachts gekregen en na een eerste aarzeling en de duidelijke uitleg waarom er zwanenvlees was rustig en met smaak gegeten. Dan is het beestje in ieder geval nog nuttig gebruikt. Net als schipholgans oid. Of muskusrat. Waarom niet, het is gezond vlees en gegarandeert vrije uitloop vlees. En renpaard, helaas voor veel minder succesvolle dieren toch de weg die ze opgaan. Zelf vind ik paardenvlees niet lekker en heeft ons knollie een niet slachtverklaring maar waarom niet. Als je er als eigenaar voor kiest je dier te laten slachten, dan maar beter opeten ook.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:04

ElCid schreef:
Ook succesvolle renpaarden eindigen bij de slacht/ dood, ook vaak op zeer jonge leeftijd omdat ze hun benen breken tijdens trainingen of op de baan. Meestal ook nog als gevolg van de enorme hoeveelheden medicijnen die er in gepompt worden om ze nog aan het lopen te houden. Het vlees is dan ook niet geschikt voor menselijke consumptie en wordt vernietigd. Het openingstopic is dan ook ironisch bedoeld; er wordt waarschijnlijk niks van bovenstaande geserveerd, er wordt alleen maar om aandacht gevraagd. Biefstuk van renpaard is er niet want die dieren zijn, door alle medicijnen, dus niet geschikt voor menselijke consumptie.
De fouten in het begintopic zijn jammer, maar niet storend. Het is wel heel erg dat het een stukje realiteit is dat deze dieren inderdaad worden afgedankt als ze niet goed genoeg zijn en als ze wel goed zijn vaak niet oud worden. Fijne sport die rensport; afschaffen want het gaat daar alleen maar om geld en de paarden zijn een manier om dat geld binnen te halen, als ze "stuk" zijn dan worden ze weggegooid.

Zucht...in nederland is er zo goed als geen geld te verdienen binnen de draf en rensport. Koersen is dus meer ene hobby dan wat ook.
Breken ze benen door het vol pompen met medicatie? Ik kan me zo boos maken om dergelijke onzin.

Verdiep je eens in de sport in nederland, en niet in die van de rest van de wereld.

In Amerika en Engeland is het ene stuk pittiger voor een renpaard, maar even reëel zijn, in Amerika mogen ze niet geslacht worden, en in Engeland eten ze geen paard.

Recent is mijn veulen(arabisch) afgekeurd voor de slacht omdat hij een lokale verdoving heeft gehad...als we echt goed gaan kijken, kan vrijwel geen paard in de wereld geslacht worden voor consumptie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:04

Ik heb het idee dat hier een aantal zaken door elkaar lopen?
De discussie 'zijn dravers wel of geen recreatiepaarden', en daar gaat t hier niet om.
De discussie 'zijn renpaarden wel of geen dravers' :'), is ook niet terzakedoende volgens mij?

Het gaat om het 'overschot' bepaalde dieren die nutteloos gedood worden. Althans, dood moeten ze blijkbaar, maar wat doe je er daarna mee. Nou ja, opeten en vulling, kleding, tassen etc van maken is dan het meest nuttig toch?

Ze vragen aandacht om deze dieren te gaan 'gebruiken' na de slacht. Althans, zo begrijp ik het..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:00

Cer schreef:
Ik heb het idee dat hier een aantal zaken door elkaar lopen?
De discussie 'zijn dravers wel of geen recreatiepaarden', en daar gaat t hier niet om.
De discussie 'zijn renpaarden wel of geen dravers' :'), is ook niet terzakedoende volgens mij?

Het gaat om het 'overschot' bepaalde dieren die nutteloos gedood worden. Althans, dood moeten ze blijkbaar, maar wat doe je er daarna mee. Nou ja, opeten en vulling, kleding, tassen etc van maken is dan het meest nuttig toch?

Ze vragen aandacht om deze dieren te gaan 'gebruiken' na de slacht. Althans, zo begrijp ik het..

Dat is inderdaad volgens mij de hele strekking van het verhaal, en niet de details (die inderdaad niet correct zijn ;) ) Zelf lust ik ook graag een stukje vlees, paard eet ik niet uit principe/respect voor het edele dier, maar heb er geen problemen mee als anderen het wel willen eten. En zie dan inderdaad liever dieren die na een goed/redelijk normaal leven nog nuttig gebruikt worden, dan dieren die er specifiek voor gefokt worden en dan geslacht (ook kalfjes en lammeren).

Om even in te gaan op het stukje over de koniks in de Oostvaardersplassen, er is geen overschot, want hier gelden de wetten van de natuur, wat betekent dat de zwakkere en/of zieke dieren het niet overleven, en netjes worden opgeruimd door andere dieren die er leven. Men probeert hier juist het natuurlijke evenwicht zoals het zou moeten zijn, zonder invloed van de mens, te behouden. Maargoed, dit is off-topic, dus zal er niet te uitgebreid op ingaan, voor meer info hierover kun je mij PBen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:46

JoyCiej007 schreef:
Klinkt als iets waar ik graag zou willen aanschuiven. Niet alleen vanwege wat er op 't menu staat (lijkt me allemaal érg lekker! Mits ze paard wel in biefstuk serveren en dan natuurlijk lekker medium-rare!)
maar ook vanwege de achterliggende gedachte.

Vind het een heel mooi en origineel initiatief. :j

_/-\o_ Precies wat je zegt. Daarbij komt er ook aandacht voor de gang van zaken. Maar dan met een knipoog. Hartstikke goed!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:51

ElCid schreef:

bah wat een onzin zeg,
kennis van mij heeft een ren stal met engelse volboeds, en die krijgen echt geen medicijnen om aan het lopen te blijven, er staat 1 paard dat van hem zelf is, en dat is een hele ouden ergens eind 20 begin 30, dat was ooit hun eerste eigen renpaard, en loopt daar nog steeds, loopt nog elke dag in de stap molen en gaat een aantal uur per dag de wei op, dier is nooit een topper geweest, maar was wel hun begin, en heeft ook wel wat koersen gewonnen. verder lopen er op dit moment alleen paarden van een ander die hij traint, en hun werken alle bij full time in de ploegen dienst om alles draaiende te houden, van die paarden valt niet te leven, dat is hobby.
en zo zijn er met hun nog veel meer stallen, van draf en rensport, wat enkel hobby is en niet van te leven valt, jammer dat alles weer over 1 kam geschoren wordt.

het diner vind ik eigenlijk een best goed insatief, zo wordt het wel onder de aandacht gebracht