Juridisch gevecht na dood paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:17

Stalleke, daar kan je niet over oordelen. Het ligt waarschijnlijk niet zo simpel als je denkt, anders zou er waarschijnlijk ook geen rechtszaak aangespannen worden he.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:59

Las toch ook nog ergens (Dagblad van het Noorden) wat over de mogelijke relatie met laag-diep-rond. Het lijkt me inderdaad een zakelijk/juridisch gevecht waarbij de media door beide partijen worden gebruikt om het gelijk aan hun kant te krijgen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:01

Het is weer duidelijk dat niet iedereen alle berichtjes lezen voor ze commentaar geven

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:56

proudmama schreef:
Het is weer duidelijk dat niet iedereen alle berichtjes lezen voor ze commentaar geven

Bedoel je mij Haha! ? Er wordt verder naar voren wel over l-d-r gesproken, maar het stond nu ook expliciet in de krant, dat het door Van Aalderen was aangevoerd als argument. Ik zit op m'n werk en kon het nu dus even niet vinden, maar dacht, als ik er nu over begin, is er vast wel iemand die het kan opzoeken.
Voor 't overige ben ik af en toe best wel lui Slapen en ook wel een beetje Blond dus misschien heb ik het toch echt over de kop gekeken.
Vriendjes zijn? ?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:55

het spijt me wel maar wat maakt het nu uit of je 19 bent en je krijgt zo'n paard?
Stel nu dat ik die ambitie zou hebben en mijn opa kan me de mogelijkheden bieden om me zo'n paard als Idool te geven, zou ik dan weigeren?
Natuurlijk zou ik persoonlijk ook blij zijn met een paard die minder kost maar iedereen zou de kans grijpen een paard als Idool te kunnen rijden.
En of je dan 19 of 91 bent..dat doet niet ter zake in mijn ogen.
Volgens de verhalen die ik opgevangen heb, was Idool wel hgekeurd maar wilde Sjef de keuringspapieren niet uit handen geven. Dat had geen haast in zijn ogen, dfat kwam later wel.....
Aan een verhaal zitten altijd twee kanten en ik vind het zelf een erg dubieus verhaal hoor!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:49

ik vind het een vreemd verhaal...goedgekeurd of niet, een paard van die prijs moet 100% ok zijn, en ik zou dat rapport dan ook thuis in een kluis bewaren als het mijn paard zou zijn, en niet denken "laat het maar lekker bij de eigenaar, komt wel goed."
zoals levy hierboven zegt, bijzonder dubieus verhaal...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:59

goed hoe dan ook het is niet de normale gang van zaken bij de verkoop van een paard.......... muisje zal zeker een staartje hebben. Ben benieuwd

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:07

Nee Kendra was niet zo zeer voor jou bedoeld,kijk maar naar de tijdstippen dat we schreven(ik typ niet zo snel).

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:09

Een 19 jarig topdressuur paard, is niet meer 100% ok.. Dat kan gewoon niet een paard van ong 8 jaar heeft weinig zinn meer om op de foto te zetten, niet alles zal meer perfect zijn.

Verder vind ik ook dat er erg makkelijk word gedaan over het narijden van "leerpaarden". Het zal echt niet zo zijn dat als ze op Idool stapte ze hem net zo goed reed als Anky.. de eerste keren gaat het nog redelijk.. maar zodra ze hem alleen zal rijden (zonder dat anky hem nog een paar keer per week zou trainen) en een paar weken geen les zal hebben, had ze echt wel een dalletje gezien. Ik wil absoluut niets zeggen over de rijkwaliteieten van Daniëlle.
Als voorbeeld, toen ik ruim 3 jaar geleden op de stal kwam waar ik nu nog ben, ik kwam daar, dacht dat ik wel aardig kon rijden, stond daar Ravissant. Daar zou ik op leren rijden(ik dacht: hallo ik kan al rijden) en dat ging vies tegen vallen. Rav is een paard waar alle knopjes opzitten(op de piaffe en passage na dan), en je moet eenm knopje ook precies indrukken, niet half(vaak lijkt het dan op een ander knopje). Maar ik kreeg wel altijd reacties, ja jij hebt het lekker makkelijk.. Jij kan het dan wel op dat paard, maar op een ander paard kan je dan niets.. die soort reacties, ik weet voor me zelf dat ik ook op een ander paard nu best redelijk kan rijden. en dat het echt niet makkelijk is... Ja oke ik heb wel eens series om de pas gereden, en meer wissels gedaan dan de gemiddelde bokker, maar vaak niet met de intentie om het doen. Rav heeft iets met wissels, dus je binnenbeen een beetje te ver naar achter in galop in combinatie met een niet geheel juiste begrensing, en oeps gaat het al mis. Maar Ravvi is gek, lig je ernaast gaat meneer een rond door de bak maken vol wissels..Hij heeft nog meer eigennaardigheden. Het gaat nu wel redelijk goed hoor! Maar me instructrice rijd hem nog altijd het beste.. mag ook wel na jarenlang een combinatie geweest te zijn..

Dus ik vind het kort door bocht om te doen alsof het heel erg is dat ze zo´n paard krijgt, ze zal heust wel erg blij geweest zijn om de kans voor zo´n leerpaard te krijgen.

Over het conflict, het is moeilijk een oordeel te vellen, je kent niet alle verhalen, ook de reacties hier met "feiten?" spreken elkaar soms tegen..

Ben wel erg benieuwd hoe dit afloopt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:44

Vergeet niet dat het paard wellicht daar op stal bleef staan om Danielle dagelijks te laten begeleiden door Anky.

Zo wordt je "gedrild" op dat paard, dat groeit dus vanzelf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:28

Tyrza schreef:
Vergeet niet dat het paard wellicht daar op stal bleef staan om Danielle dagelijks te laten begeleiden door Anky.

Zo wordt je "gedrild" op dat paard, dat groeit dus vanzelf.

Met de nadruk op 'gedrild' of op 'vanzelf' Haha! Haha! ?

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:07

ben geen civielrechtelijk expert maar als koper wel betaald heeft maar de zaak is niet feitelijk geleverd (afgeleverd) heeft de juridische levering niet plaatsgevonden, is er geen koopovereenkomst tot stand gekomen en moet verkoper het al wel betaalde geld teruggeven. dat is wat ik in een notedop nog van het civiel recht weet (6 jaar geleden). Ik ben nu strafrecht jurist.

Overigens sprak ik 2 weken geleden heel toevallig deze advocaat, de heer Wensing, zelf en hij vertelde me inderdaad toen dat deze zaak speelde. ben echt erg benieuwd hoe het afloopt.....

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:14

Ik vind het verhaal steeds vager worden Verward

Een paard voor € 400.000 vind ik gewoon weg belachelijk. Boos!
Ik snap niet dat mensen dat ervoor betalen en kunnen vragen.
De consumentenbond of iets dergelijk zouden eigenlijk een maximum bedrag hierop moeten zetten.

Het blijft een levend wezen die het op een gegeven moment het leven verlaat. Ach gut

Maar ik vind dat van dat medicijn ook wel raar.
ALs je dit nu niet mocht toedienen als ze last hadden van bloedstollingen hadden hun dit toch moeten weten.

Paarden die voor zulke bedragen weggaan laat je toch helemaal binnenste buiten keren :J
En moet je toch een beetje monitoren.

En wie heeft die kuur voorgeschreven vraag ik me af.
Of is dit op eigen initiatief gebeurt.
En wie heeft het toegediend.

En blijven zeker nog een hoop vragen onbeantwoord. Verward

En ben zeer benieuwd wie deze rechtzaak gaat winnen en waarom deze persoon heeft gewonnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:22

nasheeta schreef:
ben geen civielrechtelijk expert maar als koper wel betaald heeft maar de zaak is niet feitelijk geleverd (afgeleverd) heeft de juridische levering niet plaatsgevonden, is er geen koopovereenkomst tot stand gekomen en moet verkoper het al wel betaalde geld teruggeven.

Is dat niet 'the question'? Paard stond 'in pension' (laten we 't simpel zeggen) bij Anky - heeft de levering wel of niet plaatsgevonden?
Als ik een paard verkoop, maar de volgende eigenaar laat hem bij mij op stal staan (en betaalt daarvoor), dan is er toch wel geleverd??

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:39

Noureyev schreef:
De consumentenbond of iets dergelijk zouden eigenlijk een maximum bedrag hierop moeten zetten.

er is dit weekend nog een paard verkocht voor 2,5 miljoen euro.
Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten wat ze voor een paard uitgeven.

Het enige wat ik dus niet snap is dat er geen keuring heeft plaatsgevonden.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:04

hey kendra...ja dan wel, alleen is dan ook weer de vraag of de stamboekpapieren zijn geleverd en overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar. stamboekpapier is geen eigendomsbewijs maar gewoonlijk dient de afgifte van stamboekpapieren en het overschrijven ook als opschortende vw bij een overeenkomst. als de hele ovk verder rechtmatig totstand is gekomen, wordt een schadeclaim wel moeilijker.

dan krijg je waarsch een aansprakelijkskwestie wat betreft trainings/pensionstal v Grunsven/Janssen. als het goed is, is die pensionstalling ook middels een ovk tot stand gekomen en is een en ander al grofweg uitgewerkt. maar zoals zo vaak in de paardenbusiness, kan het best zijn dat ook hier voor pensionstalling geen ovk is gebruikt.
reden te meer voor een ieder hier om alles in de paardensector af te dichten middels ovk. er gebeurt nooit iets maar als er iets gebeurt.....

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:09

overigens kande koper ook eisen dat er een medische keuring plaatsvindt als opschortende of ontbindende voorwaarde van de ovk. als verkoper zegt dat de medische keuring heeft plaatsgevonden maar die heeft achteraf bezien niet plaatsgevonden dan is de ovk met terugwerkende kracht vernietigbaar.

dit is wat ik heb begrepen, dat de medische keuring niet heeft plaatsgevonden en dat de verkoper zei van wel.
overigens ben je als koper ook wel goedgelovig als je aanneemt dat er een medische keuring heeft plaatsgevonden en je ziet de papieren ervan niet (keuringsrapport veearts). mocht er wel een keuringsrapport liggen en achteraf blijkt dat er geen medische keuring heeft plaatsgevonden dan kun je je afvragen of dat dat keurings rapport wel echt is. maar da's allemaal speculatie natuurlijk. ik ben benieuwd wat er nuecht gebeurd is maar dat is iedereen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:38

Noureyev schreef:

waarom in hemelsnaam? Als iemand dat ervoor wil geven, niets mis mee. Wij hebben er ook nog wel een paar *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:12

Waarom zou er geen autopsie uitgericht kunnen worden ?
Bij de mens zie je toch ook vaak zat dat er lijker van misschien wel 10 jaar opgegraven worden, en dan kunnen ze nog dingen oplossen, dus waarom hier niet..

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:23

ShannaY schreef:
Waarom zou er geen autopsie uitgericht kunnen worden ?
Bij de mens zie je toch ook vaak zat dat er lijker van misschien wel 10 jaar opgegraven worden, en dan kunnen ze nog dingen oplossen, dus waarom hier niet..

Kanne en wille is twee... Knipoog

Als Sjef al problemen heeft met de resultaten die een gewone keuring aan het licht kan brengen, dan zal hij helemaal niet willen dat het paard echt van top tot teen (weliswaar al dood) opengesneden zal worden, gewoonweg omdat hier een hoop slijtagesporen bij aan het licht zullen komen die door een recent Duits diergeneeskundig onderzoek (Horst Weiler) direct toegeschreven worden aan het laag-diep-rond rijden, en die 'normaal gereden dressuur-, spring- en recreatiepaarden' nooit krijgen, al worden ze achtendertig.

Er is een groot verschil tussen ouderdomsslijtage en overbelastingsslijtage. De achterkant van de schedel zal nooit ouderdomsslijtage vertonen, vertoont bij recreatierijden en klassieke dressuur geen vergroeiingen en bij ldr-gereden paarden wel. Hetzelfde geldt voor overbelastingsvergroeiingen op ldr-paardenbenen. Hmm.. Als jij gezien wordt als DE promotor en ontwikkelaar van ldr-rijden, je laat fysiotherapeutes 'wetenschappelijk' bewijzen dat jouw methode gezond is voor het paard, en vervolgens blijkt het lijk/de keuringsrapporten wel zeer opvallende slijtageverschijnselen te tonen die ook nog eens zijn aangetoond als 'logisch gevolg' van ldr-rijden, dan heb je een probleempje... Een oplossing is om de koper een keuringsrapport te onthouden (of niet te laten maken), het paard aan de medicijnen houden om zichtbaar wordende gebreken die uit die slijtage voortkomen te onderdrukken en het paard zo door te laten lopen onder de nieuwe ruiter. Enige probleem isals de koper echt op een aankoopskeuring staat en het paard vervolgens dood neervalt door het medicijngebruik. Anders was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Schijnheilig

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:58

Dit verhaal stond een tijdje terug al in de paardenkrant.
Idool stond nog bij Anky en had zijn eigen groom. Het paspoort was overgedragen aan v Aalderen, zodat zij selectiewedstrijden voor YR kon rijden. De papieren zelf waren nog in bezit van Jansen, waardoor v Aalderen nu claimt dat het paard niet is overgedragen, dus dat Jansen nog de eigenaar was op moment dat paard dood neerviel.

Verder zei v Aalderen dat het paard niet aan de koopovereenkomst voldeed: Idool zou geschikt zijn om de ambities van Danielle waar te maken, maar in werkelijkheid kon ze er niet goed mee overweg, het paard was op Anky ingesteld en Danielle kreeg hem niet goed aan de gang, ondanks intensieve begeleiding van Anky.In De Z2 ging het aardig, maar in ZZl vielen de scores tegen. Vervolgens ging het paard dood en voldoet daarom niet aan de overeenkomst.

Dat Danielle v Aalderen er goed stuk van is kan ik me voorstellen. Haar andere hengst is nl ook al dood. Je weet toch niet wie er gelijk heeft. Daar zijn dus ook rechters voor moet je maar denken.

Uit autopsie bleek accuut hartfalen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:03

Je hebt als koper ook nog steeds een onderzoeksplicht. Het lijkt erop dat die hier is verzaakt.

horseranch schreef:
1 mei 2003

Op 1 mei 2003 is de Wet 'Koop en garanties' in werking getreden. Met deze nieuwe wet is een basis gelegd voor consumentenbescherming in Europa. De wet biedt consumentenbescherming voor producten gekocht in de Europese Unie. Deze regelgeving is het gevolg van de Europese richtlijn over de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen.

Dit gaat over een consumentenkoop.
Dat houdt in dat de verkoper een handelaar is en de koper een particulier (waarvan verondersteld wordt dat die minder verstand van zaken heeft dan de professionele verkoper).
Daar kan je in dit geval ook over discussieren, aangezien Danielle van Aalderen een professionele carriere in de paardensport wil.

FuNcKyLaDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:08

als je het paard had gekeurd en je wist wat er aan de hand dan had je dat paard misschien ook kennen redden...echt zonde van dat beest hoor!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:59

Jantien"]
Je hebt als koper ook nog steeds een onderzoeksplicht. Het lijkt erop dat die hier is verzaakt.

[quote="horseranch schreef:
1 mei 2003

Op 1 mei 2003 is de Wet 'Koop en garanties' in werking getreden. Met deze nieuwe wet is een basis gelegd voor consumentenbescherming in Europa. De wet biedt consumentenbescherming voor producten gekocht in de Europese Unie. Deze regelgeving is het gevolg van de Europese richtlijn over de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen.

Dit gaat over een consumentenkoop.
Dat houdt in dat de verkoper een handelaar is en de koper een particulier (waarvan verondersteld wordt dat die minder verstand van zaken heeft dan de professionele verkoper).
Daar kan je in dit geval ook over discussieren, aangezien Danielle van Aalderen een professionele carriere in de paardensport wil.
[/quote]

Jantien heeft gelijk.

Over de papieren van het paard: niet belangrijk als eigendomsbewijs zijn de papieren.

Iedere koper krijgt bij ons een aankoopbon/contract.

Ik mag aannemen dat dit bij een paard van 4 ton euro's toch ook wel is gebeurd.

Deze aankoopbon is het bewijs van eigendom van het paard .

Verder:
Zou Idool niet verzekerd zijn geweest????
En dan nog een:
Kent iemand advocaat Wensing?Mag ook per PB.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:00

Rechtstreekse links naar dit onderwerp zijn bij mij ook van harte welkom.