Oldenburg: 910.000 euro voor zoon De Niro

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:05

nou jullie zeuren over ieder dingetje ....ik vind het en parel in de dop !!! wauw zo bewegen als je 2,5 bent op vreemd terein *\o/*
jullie zijn jaloers!!!!!!!

Elienee

Re: Oldenburg: 910.000 euro voor zoon De Niro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:13

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:22

Elienee schreef:
Vind het wel apart, zoveel geld voor ene paard met ocd
http://horsesinternational.com/opinion/ ... l-content/

Wat is daar apart aan? zegt toch niets een OCD of chip, de wereldtop loopt er vol mee ;)

Zeker als het gunstig of operabel is zie ik helemaal geen probleem.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:30

Een afvlakking of een stuk bot eruit halen maakt wel uit voor een vaderdier vind ik.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:32

Zeker als dekhengst vind ik dit toch uitmaken. Het hoeft idd niets te betekenden voor de sport.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:34

janderegelaa schreef:
Een afvlakking of een stuk bot eruit halen maakt wel uit voor een vaderdier vind ik.

Ik denk dat het doel sport is en niet fokkerij, dan maakt het natuurlijk wel verschil.

Maar goed hier bij het KWPN worden ze tegenwoordig ook GGK als men er brood in ziet..... de keuze is dan aan de fokkers :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:52

listiglistje schreef:
janderegelaa schreef:

Ik denk dat het doel sport is en niet fokkerij, dan maakt het natuurlijk wel verschil.

Maar goed hier bij het KWPN worden ze tegenwoordig ook GGK als men er brood in ziet..... de keuze is dan aan de fokkers :)

Maar nooit met een chip.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:00

raar, want een chip hoeft niet persé erfelijk te zijn, ik ken er veel waardoor het door een ongelukje in de stal of wei komt.

Afvlakking en OCD daar in tegen wordt wel in sommige gevallen geaccepteerd.
(maar ook dat hoeft niet erfelijk te zijn, al is er wel bewijs bij het KWPN dat bepaalde hengsten
dit vaker doorgeven, maar helaas zijn de namen uit het OCD onderzoek nooit openbaar gemaakt)

Maar ik ga ervan uit dat de hengst uit de OP bedoeld is voor de sport en niet voor de fokkerij.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:04

listiglistje schreef:
Elienee schreef:
Vind het wel apart, zoveel geld voor ene paard met ocd
http://horsesinternational.com/opinion/ ... l-content/

Wat is daar apart aan? zegt toch niets een OCD of chip, de wereldtop loopt er vol mee ;)

Zeker als het gunstig of operabel is zie ik helemaal geen probleem.

daar ben ik het niet mee eens, als vaderfiguur zou het niet mogen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:39

Zelfs als vader volledige 'vrij' is, dan kan hij het nog doorerven aan zijn nakomelingen. Hiervan zijn meer dan genoeg voorbeelden terug te vinden bij het KWPN.

Helaas is er nog geen DNA onderzoek beschikbaar dus om een paard af te schrijven als vaderdier omdat het geopereerd is, is mi erg kortzichtig.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:41

En dan nog i het hele OCD verhaal opgeklopt door niemand minder dan de keuringsdierenartsen, de enigen die hier geld mee verdienen...

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:42

Maar is het nou een OCD of een chip? Want met een chip worden ze toch gewoon goedgekeurd bij het kwpn aangezien dat niet erfelijk is? Een OCD is wel erfelijk, dus daar worden ze niet mee goedgekeurd. Dat dacht ik altijd tenminste...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:43

alano schreef:
Maar is het nou een OCD of een chip? Want met een chip worden ze toch gewoon goedgekeurd bij het kwpn aangezien dat niet erfelijk is? Een OCD is wel erfelijk, dus daar worden ze niet mee goedgekeurd. Dat dacht ik altijd tenminste...

Wat is dan het verschil tussen een OCD en een chip?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:59

OCD is aangeboren en een chip kan bijvoorbeeld komen door een trap in de opfok. Dacht ik..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:02

Of hij nou een OCD heeft of niet. Dit is natuurlijk wel duidelijk een kwaliteitspaard. Echt spectaculair hoeft nog niet, maar correct is hij zeker wel en wat een balans al. Gaat vast een leuk sportpaard worden :)

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:11

Nou dat lijkt mij wel belangrijk. Voor de sport maakt het niet uit, maar wil je fokken dan loop je dus een risico dat de OCD wordt doorgefokt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:11

Ik zeg toch ook niets over het fokken? :)

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:23

Cayenne schreef:
Ik zeg toch ook niets over het fokken? :)

Nee, maar ik bedoelde meer dat het echt veel geld is als ze er straks "niks" aan hebben voor het fokken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:44

OC / OCD / zg 'chip' ... heel simpel uitgelegd:

OC = Osteochondrose
Een veulen dat zich ontwikkelt in de baarmoeder heeft in eerste instantie een skelet dat volledig in kraakbeen is opgebouwd. Naarmate de dracht van de merrie verder evolueert, zet het kraakbeen zich om in bot. Bij de geboorte van het veulen is al het kraakbeen verbeend en in bot omgezet. Natuurlijk moet het veulen nog verder kunnen evolueren en groeien, vandaar dat aan elk botuiteinde een groeischijf zit, die weer uit kraakbeen bestaat, zich verder vermenigvuldigt en verbeent tot bot.
Een paard met OC heeft een verstoorde omzetting van kraakbeen naar bot, waardoor de contour van het bot onregelmatig wordt en de laag kraakbeen niet meer van gelijke dikte is. Om het kraakbeen zich te laten omzetten naar bot, moet het gevoed worden door gewrichtsvloeistof. Waar het kraakbeen verdikt is, vindt deze voeding niet of onvoldoende plaats, waardoor het kraakbeen afsterft. Wanneer het afsterft mineraliseert het en wordt het wel zichtbaar op rontgenfoto's.
Door de verzwakking van het kraakbeen is het mogelijk dat er kleine scheurtjes ontstaan. Wanneer er belasting optreedt, kunnen er stukjes kraakbeen afbrokkelen en gaan rondzweven, in de vorm van zg 'chips' . Dan spreekt men van OCD = Osteochondrose Dissecans

OC ontstaat in de veulenfase van het paard. Afhankelijk van het gewricht dat door OC getroffen wordt, is het zichtbaar tussen 6 en 15 maanden. Vanaf de leeftijd van 18 maanden is het nuttig een veulen röntgenologisch te laten onderzoeken om te weten of het paard OC of OCD heeft. Vanaf die leeftijd zouden er geen röntgenologische veranderingen meer mogen optreden. De redenen van het ontstaan van OC kunnen zeer divers zijn: erfelijke aanleg, snelle groei, gebrek aan beweging in de groeifase of een trauma kunnen OC veroorzaken. Men neemt ook aan dat bepaalde tekorten in de voeding tot OC kunnen leiden.

Dus OCD is niet erfelijk, OC wel. OCD = OC + chip (een los fragmentje die als het ware tussen de botstructuren zweeft)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:02

Wat ik er mee bedoelde te zeggen Peterina, is dat je het verschil eigenlijk niet kunt zien. Je kunt enkel gokken dat bij een bepaalde locatie een chip óók van een trauma kan zijn. Een afvlakking kan ik mee leven maar een chip niet.

Ik las net op FB iets over 1 testikel, was dat ook bij hem?