"Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 07:18

Tigra_ schreef:
Ja dat is vervelend maar ik denk inderdaad dat het zeker wel een probleem is dat iedereen daar eigenlijk terecht kan. Groter is niet altijd beter. Het gaat niet alleen om dat leerlingen dat willen maar ze moeten er ook geschikt voor zijn en voor zo'n opleiding zouden de leerlingen eigenlijk al een berg ervaring moeten hebben.
Maar goed daar hebben ze natuurlijk zelf wel voor gekozen om iedereen toe te laten en minder eisen te stellen.

Ik ben het volledig met jou eens... ze moesten er strenger in zijn!

Amandavd

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 07:53

Ze nemen die leerlingen toch zelf aan of niet? Nee de hele boel gaat mis dus we leggen de schuld maar bij de leerlingen? Echt zo laf vind ik dat. De leraren zijn er voor om de leerlingen op te leiden en wegwijs te maken in het paardenwereldje en duidelijk te maken hoe het er aan toe gaat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 07:58

Quote uit artikel:
Citaat:
Donderdag werd bekend dat dé paardensportopleiding in Nederland gaat sluiten. Helicon, de koepel waar de school onder valt, noemt een teruglopend leerlingenaantal en een oplopend financieel tekort als belangrijkste redenen voor de sluiting.

De opleiding gaat dus echt niet sluiten omdat het niveau te laag zou zijn.... Dat zal de financieel managers van Helicon namelijk een dikke worst zijn. Het niveau van paardenhouderij hier in Zeeland was altijd al om te janken, ik heb ze op de manege waar paard toen stond met busjes toegevoerd zien worden, de meisjes die niet eens een paard een halster omkregen...

De opleiding sluit wegens minder toestroom van leerlingen en oplopend financieel tekort...

Misschien dat de dames nu er crisis is, zich wel even achter de oren krabben om een opleiding tot gecertificeerd stallenveger te doen en dan later alsnog bij de HEMA worst te mogen verkopen?

Of zouden hun ouders nu wat kritischer staan tegenover dochters die vooral moeten doen wat ze zelf willen, en verstandig genoeg goede toekomstperspectieven voorop stellen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:02

De locatie blijft de plaats voor Horse Event :j
Staat ook ergens. ..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:02

Inderdaad, als de meerderheid van de leerlingen het gevraagde niveau niet haalt, dan gaan mijn ogen richting de leraars. Net zoals in een gewone school, als de helft van een klas buist op een wiskundetest, ok nog, maar als 80 % buist en dit in alle klassen van de betreffende wiskundeleraar, dan ligt het probleem toch bij de leraar. Ofwel kan die de leerstof niet goed en begrijpelijk overbrengen ofwel zijn de testen te moeilijk opgesteld.

Het argument dat de instap veel lager is en er daardoor minder kwaliteit terecht komt, kan zijn, maar dat is in iedere universiteit en iedere hogeschool hetzelfde hoor. In mijn richting is 1/3 nog voor kerst afgehaakt. In het derde jaar bleef er uiteindelijk maar een kleine fractie over. Een opleiding scheidt automatisch het kaf van het koren. Wanneer dat niet gebeurt schort er dus iets aan de opleiding.

De leerlingen daarom maar de schuld toeschuiven en pennymeisjes noemen vind ik veel te ver gaan, maarja, de schuld bij een ander leggen, lekker makkelijk.

Rimada16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:03

En bedankt penymeisjes :(

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:16

Het " alles aannemen en iedereen een diploma" beleid van regering ....... Helaas.

De leerlingen,Ouders en docenten zijn de dupe.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:44

Zeker waar Nebraska

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:44

Ze sluiten inderdaad omdat het financieel niet meer rond komt.
Te weinig aanmeldingen.
Maar komen die weinig aanmeldingen dan ook weer niet omdat de naam ondertussen slecht is?
Door het gedaalde niveau?
Ouders die een beetje in de paarden zitten weten dat hun kind niets meer gaat leren op die opleiding dus zal hun kind heel verstandig wat anders laten leren.
Dan hou je de ouders over die niet in de paarden zitten en de meisjes die paarden willen knuffelen als beroep, waarop het niveau nog meer daalt. Die Deurne wel aannam want anders hadden ze niemand.
En zo is het cirkeltje rond.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:58

Toch is het jammer dat zo'n bekend instituut de exclusiviteit heeft verloren.
Er zijn gewoon teveel keuzeplekken om paarden- dierenopleidingen te volgen en zonder leerlingen geen school of inkomsten.

Toen ik meer dan 20 jaar geleden de dierverzorging in Barneveld ging doen, was dat de enige opleiding in Nederland. Ik moest als 17-jarige op gesprek komen bij een selectieteam. Kreeg vragen over mijn motivatie of ik dacht dat ik het kon redden op kamers enz. En zo woonde ik met 17 jaar in Barneveld.
Er kwamen geen groepjes naar de school, allemaal individuen die van heinde en verre kwamen en op kamers moesten ivm reisafstand. Reken maar dat iedereen gemotiveerd was. Tijd van mijn leven gehad.
Nu is die charme grotendeels verdwenen, omdat er door heel nederland dergelijke opleidingen zijn. Ik durf best te zeggen dat dit de kwaliteit verlaagd. Een school kan zich niet veroorloven leerlingen te weigeren.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:03

ik sluit me aan bij manege meulendijks,geldrop!
Helemaal waar

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:05

...Maar Horse Event dan? Wordt dat dan nu ergens anders gehouden? Wel jammer! ;(

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:07

Nebraska schreef:
Het " alles aannemen en iedereen een diploma" beleid van regering ....... Helaas.

De leerlingen,Ouders en docenten zijn de dupe.

:j

HE word volgens mij nog steeds daar gehouden las ik hierboven ergens?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:23

Het kan wel weer terug naar een opleiding van niveau, het zal alleen heel veel kleinschaliger zijn en er moet behoorlijk wat geld zijn in de familie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:24

Klopt. Horse Event blijft daar.

Ikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:25

Ahum, volgens mij is dit niet direct aan de pennymeisjes zelf te verwijten. Die betalen gewoon lesgeld voor hun ontwikkeling. Als dit dan sterk achterblijft lijkt het me verstandig om eerst eens naar het huidige reilen en zeilen binnen het instituut te kijken. Daar komt immers de zak met geld binnen tbv de lessen waardoor die penymeisjes wel bekwaam zouden moeten worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:26

Ik denk ook dat de spoeling te dun is geworden omdat tegenwoordig op elk groot mbo college wel een opleidingsmogelijkheid paardenhouderij is gekomen. Die ook nog veel goedkoper uit valt omdat het vlak bij huis is, dus niet op kamers/intern hoeven, en vaak geen eigen paard nodig is.

De goeden kunnen kiezen waar ze heen gaan. Ze moeten zich yoch via de sport in de kijker rijden als ruiter en je gebt geen diploma nodig om als stalhulp ergens te beginnen... hun instructiediploma kunnen ze via de orun ook halen. Tja. waarom zou je dan nog naar Deurne moeten? Beter thuis blijven en het geld steken in goede les en het rijden van paarden. En als je "stage" wilt lopen zijn er genoeg stallen waar je gratis wel aan het werk mag ;) zeker nu dat veiligheidscertificaat en alle eisen vanuit de opleidingen steeds meer bedrijven af laat haken...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:30

Wat ik mij eigenlijk al lang afvraag, hoe werden die lessen gegeven? Stond er dan daadwerkelijk iemand je uit te leggen hoe je een mestvork moet vasthouden en hoe je drollen moet opscheppen? Buiten de theorielessen en het daadwerkelijke paardrijden kan ik me niet voorstellen wat je daar nog "leert".

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:32

Gini schreef:
Wat ik mij eigenlijk al lang afvraag, hoe werden die lessen gegeven? Stond er dan daadwerkelijk iemand je uit te leggen hoe je een mestvork moet vasthouden en hoe je drollen moet opscheppen? Buiten de theorielessen en het daadwerkelijke paardrijden kan ik me niet voorstellen wat je daar nog "leert".

ja sommige leerlingen die het helemaal gingen maken in de paarden volgens zichzelf moest je inderdaad dat soort dingen voordoen en leren.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:43

Herkenbaar. Ik heb zelf H&H gedaan en was stomverbaasd over het 'niveau' van enkele dames en heren op de sportopleiding en de intake van deze. Wij zaten ook standaard aan de kant van de bak als er intakedagen waren... Meisjes en jongens die al amper een fatsoenlijke B proef/parcours konden rijden en dan aangenomen werden, ja dan help je je opleiding heel snel om zeep.

Buiten dat was het inderdaad een groot ponykamp met een hoop uiterlijk vertoon en haat en nijd. De een vond zich nog beter dan de ander, en weer een andere kwam pochen met nieuwe spulletjes die door papa betaald werden. En de goede ruiters, die hielden zich redelijk afzijdig van dat vertoon :)

Op H&H viel het gelukkig mee. Wij hadden voornamelijk mensen die thuis het bedrijf over wilden nemen, of al goede contacten in een paardenbedrijf hadden en zichzelf wilden verdiepen.

Ik heb op stages veel geklaag gehoord over de stagiares van de sportopleiding, inderdaad velen die zichzelf te goed vonden om te mesten (lees: werken) en meenden de sterren van de hemel te rijden.

Wat ik denk is dat Deurne weer een particuliere doorstart gaat maken en zichzelf weer wil vestigen als opleider van kwaliteit.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:44

Gini schreef:
Er staan paarden en die moeten verzorgd worden, dus dan leer automatisch hoe je efficient kunt uitmesten en daar handiger in kunt worden zonder je lijf in de pijn te werken. En praktijk is wel meer dan alleen uitmesten, kan nog tig dingen meer bedenken. En of je dit nu wel of niet jezelf kunt aanleren, het hoort bij de paardenwereld, dus je doet gewoon alles wat erbij hoort. Kun je meteen ervaren of je het dan nog steeds leuk vind om full-time de paarden in te gaan.

Zo kun je alles wel ontkrachten, theorie kun je zelf uit boeken leren, voor het paardrijden zoek je een goede instructeur......

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:56

Dus samengevat heeft het beleid van Helicon (al dan niet opgelegd door de overheid) het niveau en dus het aanzien van Deurne omlaag gehaald, waardoor de opleiding niet meer interessant is en er geen aanmeldingen zijn.

Toen Deurne nog particulier was, heb ik ook eens overwogen daarheen te gaan.
Informatie aangevraagd, ook telefonisch veel vragen gesteld en tot de conclusie gekomen dat het voor mij niets was.
Een vrij kostbare opleiding, waarna je zonder geld en/of eigen stal nog niet zoveel kunt beginnen met die papieren.
Als je toendertijd aan mensen die succesvol waren in de paardensport of houderij vroeg hoe ze daar gekomen waren, was het meestal toch door instroming in een (familie)bedrijf.

Daarbij leek de opleiding me ook best pittig.
Niet dat ik te beroerd ben om te sjouwen, mesten en vies te worden, doe nu niet anders, maar dat zijn mijn eigen paarden, waar ik op mijn eigen manier werk.

Maar het is ontzettend jammer om te lezen dat er mensen van die opleiding komen die nog geen paard uit de wei kunnen halen, ik hoop toch niet dat de kunde op dat gebied net zo terug loopt als bij hoefsmeden, instructeurs en dierenartsen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:57

Grit, het was absoluut geen aanval of dergelijke. :oo Het was een oprechte vraag naar wat je daar überhaupt allemaal leert buiten theorie en paardrijden. Maar leren doe je dus al doende? Er is geen apart vak ofzo met een apart examen?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:04

Sommige mensen hier reageren alsof ze er verstand van hebben...maar uit hun reactie kan ik al opmaken dat dit niet zo is.

De kwaliteit van deurne is wellicht achteruit gegaan vergeleken bij de tijd dat deurne nog een particuliere school was...
Deurne valt inmiddels vanaf (ik geloof) 1995 onder helicon, wat dus inhoud dat deurne geen leerlingen meer mag weigeren, zij mogen leerlingen adviseren voor een opleiding maar niet weigeren.

Hierdoor kan in principe iedereen op die school komen, ookal heb je nog nooit een riek in handen gehad.
Jullie zeuren over kwaliteit...kwaliteit is te verbeteren! Motivatie is niet te verbeteren...er komen leerlingen met weinig kwaliteit...als zij motivatie hebben dan kan deurne daar iets mee...maar heb jij geen motivatie dan kan deurne jou niet verbeteren...hoe ze ook hun best doen.

Ik zit zelf in het laatste jaar van 1 van de opleidingen die op deurne gegeven wordt.
Ik heb afgelopen 3 jaar ontzettend veel geleerd, omdat ik motivatie heb om het door te zetten.
Ik heb onwijs veel respect voor de leraren die zich met hart en ziel storten op hun werk als docent op nhb deurne.
Deze leraren verdienen naar mijn idee een gouden medaille net als dat de schoolpaarden een standbeeld verdienen.

Het is als leerling van nhb deurne, waar ik 3 jaar heel veel plezier heb gehad en onwijs veel geleerd heb, niet niks om je leraren in een begrafenisstemming door de school te zien wandelen, leraren te zien huilen vanwege dit nieuws...
Alsjeblieft jongens let op jullie woorden want jullie schuiven de schuld in de schoenen van iemand die daar niks aan kan doen.

Daarbij vind ik het echt geen stijl van sommige manegehouders wat zij zeggen, zeer onproffecioneel en ik hoop dat er iemand is die deze manegehouders de waarheid gaat zeggen.
De gemiddelde student die op deurne begint komt vaak regelrecht van de manege af, om dan te zeggen dat stagiaires slechter rijden dan de gemiddelde manegeruiter, vind ik echt geen stijl en als manege houder zou ik mezelf maar eens goed hard achter de oren krabben waar de rijkunst dan begonnen is.
Rijkunst begint niet op nhb deurne, rijkunst begint op een manege en van daaruit wordt je verder geschoold door deurne.

Ik als student van deurne vind het zeer triest wat er door sommige mensen gezegt wordt.

Deurne levert nog steeds kwaliteit, dit is helaas niet bij iedereen te zien door gebrek aan motivatie en discipline.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:10

Gini schreef:
Grit, het was absoluut geen aanval of dergelijke. :oo Het was een oprechte vraag naar wat je daar überhaupt allemaal leert buiten theorie en paardrijden. Maar leren doe je dus al doende? Er is geen apart vak ofzo met een apart examen?
Gini, op die manier, ik las het wat cynischer en het klonk wat kortzichtig. Ik heb zelf niet in Deurne gezeten, wel in Barneveld.

Ik heb geen les gehad in hokken schoonmaken, dat komt er gewoon bij. Wel zaten we (gezellig) rond een picknicktafel met elke keer een ander konijn op tafel om zo de raskenmerken te leren, liepen we door de koeienwei in een poging een koe met een halster de goede kant op te krijgen, schapen scheren enz, enz. Dus inderdaad praktijklessen waar je de dingen doet die je in het werk ook moet doen. En daar kreeg je ook examens in. Liep je bijvoorbeeld met je leraar door het vissenlokaal. Hij visjes aanwijzen en ik de latijnse/nederlandse namen opsommen.

En ik kan me voorstellen dat dit in Deurne ook zo gaat. Niet kijken naar een plaatje of filmpje, maar kijken naar een echt paard, het zelf doen en het ervaren. Alleen maar goed.
Laatst bijgewerkt door Grit op 09-11-13 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt