Recht in regio: 'Dochter moet paard teveel slaan van manege'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:46

Zinzi_jewel schreef:
Nou ik ga me Zodirekt promoveren in mensen mishandeling.
En mep met liefde een keer tegen die mevrouw haar derrière.
Voelt ze toch niet is zitvlees zo dik.
Wanne onzin kraamt dat mens uit.

_/-\o_

Gini

Re: Recht in regio: 'Dochter moet paard teveel slaan van manege'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:07

Als die het toch niet voelt, heeft het ook geen nut om het te doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:14

Ik vind dit echt zo slecht. Onwetende kinderen kan dit wel makkelijk aansporen tot nog harder slaan want in dat programma heeft dokter bladiebla gezegd dat een paard het toch niet voelt? Vraag me ook wel af bij welke manege dit is. Echt schandalig als ze zelfs met de achterkant van de zweep moeten staan en als ze het niet doen de kinderen een soort straf krijgen. Nu hoor je wel maar een kant van het verhaal, maar ik ben zeer benieuwd hoe er les wordt gegeven.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:47

Wat een belachelijke uitzending en dan doel ik op het feit dat er een meester gepromoveerd in dierenmishandeling bijgehaald wordt, om te zeggen dat de huid dik genoeg is, dus ze er niet zoveel pijn danwel ongemak van ervaren!!

Ik ben absoluut niet tegen een corrigerende tik (bv als mijn paard weer in een bui is dat hij weigert een brug over te gaan), maar dít is wel degelijk mishandeling!

Om nog maar te zwijgen over het feit dat kinderen in die lessen geleerd wordt dat het niet erg is om flinke klappen uit te delen, omdat een paard niet luistert!
We willen een vriendelijke samenleving, een verkeerd beïnvloedbaar kind zou dit zo kunnen omdraaien naar ook de menselijke samenleving...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:10

Die mevrouw bordes moet meteen verdwijnen uit het meesterrijk van Diermishandeling! Of als DOKTER van diermishandeling!
Een paard wat ze zweep niet kent, hoeft maar een klein tikje te ervaren van de zweep en associeert dit als pijn... Een paard wat meerdere malen, hard bewerkt is door een zweep, zal de emotie "Pijn" langzamerhand gaan uitschakelen, en is het geen wonder, dat het paard daar niet meer op reageert!
Als je een zweep gebruikt, en je doet dit consequent, ben je na enkele rij uren (Niet achter elkaar, maar verspreid over dagen ofwel weken) al verlost van de zweep.
Ik ken hier manege pony's die consequent worden gereden met een zweep, en goed wakker zijn op het been.

Laten maneges (Alle maneges die het niet doen) zich maar eerst gaan richten op de houding van de ruiter, aan bijvoorbeeld de longeerlijn, waardoor de leerling(e) een balans krijgt, en de benen sneller niet meer bungelen. Zo kan namelijk worden voorkomen, dat de leerlingen per ongeluk bij elke pas drijft, waardoor het dier "beendood" wordt.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:51

Noujaa zeg die vrouw heeft er ook geen verstand van! Een paard die zo vaak geslagen wordt gaat echt niet altijd steigeren! Belachelijk! En nog gepromoveerd ook!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:51

Bravura schreef:

Ik postte dit al in het andere topic:

Urielle schreef:
De huid zit vol zenuwuiteinden... is je grootste tastorgaan.
Als je wilt weten hoe het voelt moeten we van een DA weten hoe die zenuwen zich verhouden tot het lichaam van een mens. De dikte van de huid heeft mi niks te maken met het gevoel erin, wel hoe diep of oppervlakkig die zenuwen gelegen zijn.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:09

Nekharen zijn weer wat gaan liggen.

Ten eerste hulde aan Lisa dat ze dit opmerkt als niet normale omgang met paarden, top!
Ten tweede hulde aan Bonny die haar dochter meteen van de manege af haalt, top!

En mevrouw de deskundige moet wellicht nog even verder studeren aangezien schooltassen niet van paardenhuid gemaakt worden. En allicht dat je steeds harder moet slaan als het paard al murf geslagen is en daardoor onverschillig reageert op de volgende reeks stokslagen.

En dan een instructeur die een leerling straf geeft omdat ze niet van plan is aan deze mishandeling mee te doen. Echt te bizar voor woorden dat dit nog kan in NL.

Ik ben heel benieuwd of dit een FNRS manege betreft.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:43

Welke manege zou dit zijn?

Caro27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:43

DynamiteS schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Nou ik ga me Zodirekt promoveren in mensen mishandeling.
En mep met liefde een keer tegen die mevrouw haar derrière.
Voelt ze toch niet is zitvlees zo dik.
Wanne onzin kraamt dat mens uit.

_/-\o_

Wat! Je kunt die vrouw niet zomaar op haar derrière slaan. Mensenhuid is heel gevoelig, want daar kun je geen leer van maken:) Dat weet ik, want ik ben bijna afgestudeerd in een studie.

Het ergste vind ik nog dat ze steeds zegt dat ze denkt dat een dier daar niks van voelt. Je heeft een wetenschappelijke opleiding gedaan! Toen ik met paardrijden begon heb ik op een paar databases tientallen wetenschappelijke artikelen gevonden over de gevoeligheid van paarden in de mond, op de neus en op de huid omdat ik wilde weten hoe het zat. Maar voor een rechtszaak is het blijkbaar te veel moeite om je huiswerk te doen en loop je met je studie te pronken terwijl je absoluut geen wetenschappelijke uitspraken doet.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:03

Ik gok dat ik wel weet om welke manege het gaat, maar daar ga ik verder geen uitspraken over doen.

Ik vind het ook erg vreemd dat er wordt gezegd dat de paarden er niet zoveel last van hebben. Hoe komt het dan dan die van mij vooruit vliegt als hij alleen al het puntje van de zweep op zijn kont voelt?
Maar ook voor Lisa is het erg vervelend. Ik weet hoe het is als je de halve les op het midden moet staan met je paard omdat je hem niet hard genoeg sloeg. Dit gaat toch nergens over...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:59

Paar reacties hiero gelezen, als die vrouw denkt dat paarden niets voelen van een zweep door dikke huid, vraag ik me af waarom ze een harde tik niet zouden voelen maar een klein vliegje wel? :')

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:48

Ach die uitspraak"

Ze zullen het niet gauw voelen, je maakt er schooltassen van''
en dat mens heeft dus verstand ervan?
jezus...nu snap wel dat er dan veel dierenleed gebeurd..
als ze zo'n een instelling heeft.. als dat paard elke keer gemept word gaat het niks meer voelen ..
..paarden kunnen last krijgen van 'vliegen, en kou, en slechte verzorging, voeding.. een tik voelen ze wel degelijk want het schrikt ze af.. maar meppen?
maar nee hoor.. die klappen voelen ze niet 8)7
belachelijk!! >;)

miekgeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:33

Wat bijzonder dat er nog zulke manege's bestaan. En kan iemand die vrouw even uitleggen dat ze dus echt geen deskundige is op het gebied van dierenmishandeling?
Maakt niet uit als je slaat want ze voelen het toch niet, en anders slaat hij wel op hol..

Kom op zeg. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:13

Wat een slechte instructie daaro..
Kijk, een tik met een zweep vind ik oke.. Maar als het heel vaak gebeurd, dan worden ze zweepdoof, en ja, dan kun je ze zo vaak slaan als je wil, ze reageren (bijna) niet.. Zeer slechte les lijkt mij dan!
En dan straf omdat je het paardje niet wilt slaan? Bah!

Iemand een dressuurzweepje? Ze heeft zo'n dikke buik, zal ze niet voelen denk?! :)

x

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:58

Nadat ik weer mijn bloeddruk naar beneden heb gekregen en wat doorgelezen heb,
Bravo moeder die in de pen klimt en dochter direct van de manege afhaalt.
Afgelopen zaterdag nog een meiske in de les vertelt dat je een zweepje moet verdienen bij ons en dus eerst maar s je beentje moet gebruiken om je paardje te laten lopen.
Hoop dat mevr die afgestudeerd is in de ik weet niets van paarden/dierenkunde gauw op non actief wordt gesteld

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:30

Ik begrijp gewoon niet dat mr visser zo iemand vraagt zonder duidelijk te controleren wat voor vlees hij in de kuip heeft. Het is namelijk overduidelijk dat mevrouw de dokter in dierenmishandeling geen enkel verstand heeft van paarden, maar ook van een rechter zou je dus beter verwachten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:03

Ikzou het terecht vinden als de rijdende rechter hier op aangesproken wordt. juist op televisie zou je juiste informatie moeten verkondigen en als deze zogenaamde deskundige dit soort uitspraken heeft gedaan is dat zeer kwalijk voor de beeldvorming. Je zou denken dat deze uitzending minstens een staartje zou moeten krijgen door protesten vanuit de dierenbescherming.
En vanuit de paardenwereld zelf, die hopelijk dit soort omgang niet wil promoten of goedpraten.

Schandalig dat een zogenaamd deskundige zulke domme opmerkingen kan en mag maken op tv en dat een rechter daar blijkbaar niet doorheen kan prikken...

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:27

Beste Bokkers,

Hier een bericht van degene die alle commotie heeft veroorzaakt.
Bedankt voor alle steun via bokt. Dat doet mij goed. Sinds een maand of 8 sleept deze kwestie en ik heb me meerdere malen afgevraagd of ik hier wel goed aan doe. Maar het is voor mij een morele kwestie: paardrijden hoort leuk te zijn voor een kind van 10 jaar. De basis is de omgang met het paard, vanuit samenwerking, niet vanuit repressie. Ik ben blij te horen dat meerdere paardenliefhebbers er ook zo over denken.
Maar moreel juist en juridisch juist, dat is lastig.
In de eerste plaats ben ik heb gesprek aangegaan met de instructrice. Zij gaf aan dat slaan leidt tot brave pony's. Vervolgens heb ik per mail de situatie uiteengezet aan de bedrijfsleider van de manege en ik heb aangegeven dat ik de lesovereenkomst per direct wil ontbinden omdat zij zich niet aan hun eigen gedragsregels houden. In de gedragsregels staat nl dat de paarden niet geslagen mogen worden. De lesovereenkomst werd per 3 maanden aangegaan. De overeenkomst was op het moment van verzoek tot ontbinden al 2 maanden voorbij. Het ging om de laatste maand. Ik heb per direct de betaling stopgezet en mijn dochter is eveneens direct gestopt met de lessen daar.
De manege ontkent niet dat er geslagen wordt, maar geeft aan dat dit heel gebruikelijk is. Zij zijn gestart met een incassoprocedure, omdat ik de laatste betaling niet heb gedaan. Overigens moet ik ook de maand erop betalen, want ik heb niet tijdig opgezegd.
Ik heb diverse pogingen gedaan om te schikken, een aantal concrete voorstellen zijn gedaan. Hierop is niet ingegaan. Uiteindelijk ben ik gedagvaard. De eis was inclusief alle gerechtelijke kosten 1500 euro. Daarnaast houden zij zich het recht voor om aangifte te doen wegens smaad, schadebedrag minimaal 4800 euro.
De rechter heeft uiteindelijk geoordeeld dat er geen gronden zijn voor t ontbinden van de overeenkomst omdat de manege voldoende aannemelijk had gemaakt dat het slaan van paarden gebruikelijk is. Blijft over dat ik me niet aan de betalingsverplichting heb voldaan. Uiteindelijk heb ik 420 euro moeten betalen. De aangifte voor smaad kan nog komen.
Ik heb deze zaak laten voorkomen omdat ik ervan overtuigd ben dat de tijd is aangebroken dat niet meer kan worden toegestaan dat pony's en kinderen op deze manier worden behandeld. De kinderen van deze manege leren dat slaan de enige manier is om een pony vooruit te krijgen, het is weer een generatie die de komende jaren niet beter weet dan dat dit goed is.
Het inschakelen van een deskundige was goed bedoeld van recht in de regio, maar helaas....
We kunnen hier met zn allen over klagen via bokt, maar dit is een brede 'paard'schappelijke discussie. Het betreft een 4 sterren fnrs manege. De fnrs beoordeelt maneges op wel of geen binnenbak en of de instructrice wel of geen diploma's heeft. Dit zegt nog niks over het welzijn en de pedagogische kwaliteiten. en juist dat zou ik zo graag op de agenda willen hebben. Hoe leren we kinderen paardrijden? En is t alleen rijden, of ook het bewust omgaan met een dier dat gevoel heeft?

Het juridische gedeelte is afgehandeld. ik heb keurig de 420 euro betaald, dat was een dure les (huilie huilie). T was even slikken, maar het is t risico wat ik heb genomen.

Ik ben overigens niet tegen het gebruik van een zweep, maar tegen het verkeerd gebruik van een zweep. Ik heb zelf 2 pony's. Belangrijk vind ik dat je als paardenhouder verantwoordelijk bent voor het welzijn van het paard. Zorg ervoor dat een pony een leuk leven heeft. Een zweepdode en/of beendode pony is niet gelukkig. De manegehouder heeft de verantwoordelijkheid om de pony's zodanig op te leiden dat veelvuldig slaan niet nodig is. En er zijn veel maneges die dit goed door hebben. Maar deze niet...
Mijn tweede rol is die van moeder. Ik leer mijn dochter dat ze leider is van haar pony. En dat ze geen leider wordt van slaan, maar door duidelijk te communiceren. Hierdoor leert mijn dochter om respectvol om te gaan met een wezen dat vele malen groter en sterker is dan zijzelf.

Ik kan alleen maar hopen dat er steeds meer paardenliefhebbers zijn die het welzijn van het paard en het leerproces van het kind voorop stellen.
Ps om welke manege het gaat, daar gaan we niet over speculeren aangezien dat me zo'n 5000 euro kan kosten!!!
Ps2 Dit is mijn beleving van de gang van zaken. De manege ziet t vast heel anders. Hoewel deze manege er wel om bekend staat....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:34

U heeft imo perfect gehandeld. Ik vind het raar dat de rechter niet in uw voordeel heeft beslist maar dat zegt dan ook wel weer genoeg.
Die manege zijn de paarden niet waard iig. En ik hoop dat uw dochter weer lekker kan gaan paardrijden bij een manege of stal waar ze wel goed met de paarden omgaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:36

AaronYve schreef:
U heeft imo perfect gehandeld. Ik vind het raar dat de rechter niet in uw voordeel heeft beslist maar dat zegt dan ook wel weer genoeg.
Die manege zijn de paarden niet waard iig. En ik hoop dat uw dochter weer lekker kan gaan paardrijden bij een manege of stal waar ze wel goed met de paarden omgaan.

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Vind het heel "raar" dat u moet gaan betalen.....

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:41

@bonny123

Ik kan alleen maar zeggen: Hulde aan jou! Natuurlijk is slaan geen oplossing, net zomin als dat je je kinderen slaat.
Jammer dat het je zo financieel duur is komen te staan. Hopelijk loopt de rest met een sisser af. Maar hou voor ogen dat jij (en ik denk vele paardenkenners met jou) het bij het juiste eind heb. Ik heb de uitzending zelf niet gezien, dus ik kan geen oordeel over die "dokter in de dierenmishandeling" geven, maar volgens mij horen we toch nog altijd met respect naar elkaar en naar dieren om te gaan. En dat mist dus bij die manege, als ik het zo lees.

In ieder geval sterkte in deze situatie!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:44

Jee Bonny, met verbazing zit ik je verhaal te lezen dat de manege in het gelijk is gesteld. Vind het heel erg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:52

Bonny123, ook op fb gaat het er volop over en niet alleen paardenmensen staan achter je, ook mensen die niet uit de paardenwereld komen zijn ontzet over het hele verhaal.