Isabell Werth zes maanden geschorst, maar gaat in beroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:00

ruitje schreef:
Je maakt een grapje? Hoe krom is dat... Rare jongens die rijpaardlui :')

Nee, dat is helaas geen grapje.

Ik weet niet of het aan het hele rijpaardengebeuren ligt hoor, maar het verschil zit 'm dus op nationaal vs. internationaal niveau.

Het is overigens niet zo dat de hele lijst van de Duitse bond anders is. Volgens mij ben je als bond aangesloten bij de FEI verplicht om dezelfde verboden middelen te hebben, als minimale lijst en mag je er zelf toevoegingen op maken als je dat als bond nodig acht.
Maar wat nu de redenering van de Duitse bond is???

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:33

echt terug op zijn duits, haar eerst laten deelnemen aan het EK en haar daarna slechts schorsen PFFFFFFF

Mistic

Re: Isabell Werth zes maanden geschorst, maar gaat in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:46

Dat ze nu nog een boete krijgen en de kosten van de procedure moet betalen kan ik me wat bij indenken. Alleen de schorsing is wel erg mosterd na de maaltijd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:47

Ik begrijp het probleem niet helemaal.
De wereldruiterspelen worden straks gehouden in Normandië en de maagzuurremmer Cimetidine staat alleen in Duitsland op de dopinglijst. Dan zou ze toch gewoon mee kunnen doen in 2014?
Als een paard geen maagzuurproblemen heeft gaat hij echt niet mooier lopen van een maagzuurremmer.
Ook al is het vreemd dat zoiets via het drinkwater zou gaan, dan nog zie ik niet in waarom het probleem zo opgeblazen wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:49

Myca schreef:
De wereldruiterspelen worden straks gehouden in Normandië en de maagzuurremmer Cimetidine staat alleen in Duitsland op de dopinglijst. Dan zou ze toch gewoon mee kunnen doen in 2014?
Als een paard geen maagzuurproblemen heeft gaat hij echt niet mooier lopen van een maagzuurremmer.
Ook al is het vreemd dat zoiets via het drinkwater zou gaan, dan nog zie ik niet in waarom het probleem zo opgeblazen wordt.

Ach, de WEG begint pas op 24 augustus...
Dan mag ze weer komen opdraven... }:0

Nog 9 maanden te gaan...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:42

Volgens mij is het verboden omdat het een medicijn is. dan zit er een bepaalde wachttijd op om te voorkomen dat met een ziek paard gesport wordt. zo zijn er meer medicijnen die geen doping zijn omdat ze bijv. niet prestatieverhogend zijn maar waarbij je na gebruik een aantal dagen tot weken moet wachten. Dit is een oude zaak die al eerder in het nieuws is geweesy. Ze is wel al eens eerder bestraft geweest vanwege problemen met medicijngebruik. toen had de dierrnarts zich naar verluidt vergist in de wachttermijn waarna de waardes weer beneden de norm zouden zijn. IN dit geval zou het gaan om besmetting. als dat ongemerkt of per ongeluk (of door iemand die jouw of je paard kwaad wil doen) gebeurd neem je dus gewoon deel aan wedstrijden en kan het dus ineens onverwacht opgemerkt worden bij dopingcontroles. Dan moet je achteraf dus na zien te gaan hoe dat gebeurd kan zijn...

naniki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:53

Ze zeggen dat ze maatregelen had moeten nemen tegen dat het paard bij het andere paard kan, maar hoe zit het dan met het welzijn van het paard? een van de welzijnsbehoeften van het paard is sociaal contact, vreemd.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:10

Het is logisch dat ze zelf verantwoordelijk is vor wat haar paarden binnen krijgen. Om haar daar een half jaar voor te schorsen is tikkie overdreven. Persoonlijk vind het ik het wel opvallend dat het paard dusdanig veel binnen moet hebben gekregen (al dan niet via de tralies) voordat het zichtbaar is bij een doping controle dat het mij echt onwaarschijnlijk lijkt dat het op die manier gegaan moet zijn. Je zou toch eerder denken dat degene die daar voert een keer per ongeluk/express het medicijn aan de verkeerde zou hebben gegeven. Of staan die paarden de hele dag via de tralies aan elkaar te lebberen ;)

Blijft een raar verhaal maar vind die uitslag nog raarder

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:17

lijkt mij allemaal heel logisch erzijn regeltjes opgestelt en daar moet je je aanhouden doe je dat niet volgen er sancties, als ik door rood rijd krijg ik een bon al heb ik (vind ik zelf) duizend reden om door rood te rijden.
het is/hoort bekent te zijn dat het niet mag zorg dan dat je je er aan houd

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:23

Toch is het op zijn minst twijfelachtig. Dit is alleen een regel in Duitsland. Als het zo verkeerd was stond dit middel ook internationaal op de dopinglijst.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:29

Achteraf de regels bekritiseren als je er last van hebt lijkt mij niet de juiste volgorde.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:47

Ik heb helemaal geen last van die regel, maar ik vind het wel discutabel.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:09

Volgens mij is het "verboden" omdat het geen geregistreerd geneesmiddel is voor paarden (voor zover ik weet). Dat wil daarom niet zeggen dat je er een paard niet mee zou kunnen behandelen. Als er geen middel geregistreerd is voor paarden, dan bestaan er wel degelijk andere, wettelijke mogelijkheden.
Maar het staat inderdaad niet op de dopinglijst van FEI.

Andere vraag is dan: waarom een paard behandelen met cimetidine (dat niet geregistreerd is voor paarden) voor de behandeling/preventie van maagzweren als er wel degelijk een product geregistreerd is voor deze indicatie bij paarden: namelijk Gastrogard (actief bestanddeel = omeprazole).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:23

Je moet echt niet veel genomen hebben om de stof te kunnen vinden in een dopingtest hoor.
Heb je bijvoorbeeld dat verhaal gehoord van de Belgische judoka C harline van S nick?
Die testte positief op cocaïne nadat ze een bronzen medaille had gewonnen op het wereldkampioenschap.
Ze heeft dan zelf een doping-expert oa. haar haar laten onderzoeken en daaruit bleek dat de concentratie zo laag te zijn, dat ze onmogelijk zelf wat genomen kon hebben. Ook in het oorspronkelijke staal was de concentratie héél laag.
Het was veel plausibeler dat ze gewoon even in dezelfde kamer was geweest met iemand die cocaïne aan het gebruiken was. Op een feestje ofzo. Dus een indirecte besmetting. Goede kans dat ze dat niet eens zelf geweten heeft.
Maar voor dit product is de grens absoluut 0. Dus ook al is de concentratie nagenoeg ontraceerbaar.
Het is wél gevonden en ze is haar medaille ook gewoon kwijt.

Dus adhv de gevonden concentratie kan men zeker wel iets zeggen over de manier waarop het product in het lichaam terecht is gekomen. En misschien is het verhaal van de besmetting door het buurpaard daarom ook wel geloofwaardig?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:33

Myca schreef:
Niet iedereen mag en kan zomaar meedoen met de WEG. Daar zijn selectiewedstrijden voor. En als je die goed rijdt wordt je namens de sportorganisatie (in dit geval dus de FN) namens je land uitgezonden. Beiden zijn dus lastig voor Isabell. Selectiewedstrijden mag ze niet rijden en de FN kan haar niet uitzenden (en zal dat ook natuurlijk zeker niet willen tijdens die schorsing). Daarna is geen probleem, maar dan is geselecteerd worden al nagenoeg onmogelijk geworden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:45

Helder Sammie.
Dan moeten we haar misschien maar adopteren :D

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:06

Ach weer een concurent minder... :')

Behoorlijk *** voor Werth. Had ze voor Nederland gereden was het dus geen probleem geweest. Geef dan een officiële waarschuwing en bij herhaling een schorsing.

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:41

eens vlug een kleine berekening gemaakt, indien de duitse bond wa een normalere termijn had gedaan voor het uitspreken van een straf, Dan was ze ook niet naar het EK Herning mogen gaan. Hierdoor viel haar score weg. en kwam het team op een totaal van 232.827 punten en dit leverde slechts een bronzen plak op ipv een gouden.
Dus ze weten goed genoeg waarom ze nu pas hun uitspraak doen. En je mag er zeker van zijn dat het goed is uitgerekend zodat ze in het team zal zitten voor het WEG.
Alles is goed bekeken, tonen dat ze streng zijn en haar straffen maar toch niet te veel zodat ze hun medailles toch nog halen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:55

_San87_ schreef:
Ik las inderdaad dat het een verboden middel is... Mijn vraag is echter waarom dat is? Aangezien het niet als doping aan wordt gemerkt. Ik kan me niet voorstellen dat een maagbeschermer de prestaties dusdanig beïnvloed?

Een paard met een maagzweer gaat zeker in verzet! Stoppen met eten, etc.. Is niet voor niets een verboden middel dus :)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:57

Misschien word het tijd dat de regels voor de internationale ruiters rechtgetrokken worden naar een FEI lijn.
Want hoe kan Duitsland nu een internationale schorsing geven als het middel internationaal niet verboden is?

Erg krom in dit geval.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:19

Ik snap het niet helemaal.. haar paard zou het meekregen hebben ( dus in zeer kleine hoeveelheid bv door het uitlikken van een voerbak) van de medicatie van een ander paard. En als je nu weet dat de halfwaardetijd van dit product maar 2 uur is..?
De omzetting naar een andere detecteerbare stof zou dus betekenen dat het residu ook verboden is? Mevrouw Werth zou er goed aan doen een biochemicus voor haar verdediging in te schakelen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:22

Jannepauli schreef:
Ik snap het niet helemaal.. haar paard zou het meekregen hebben ( dus in zeer kleine hoeveelheid bv door het uitlikken van een voerbak) van de medicatie van een ander paard. En als je nu weet dat de halfwaardetijd van dit product maar 2 uur is..?
De omzetting naar een andere detecteerbare stof zou dus betekenen dat het residu ook verboden is? Mevrouw Werth zou er goed aan doen een biochemicus voor haar verdediging in te schakelen.

:j

Ergens in dit verhaal betreft Werth zit een knik in de kabel. Biochemisch klopt er weinig van.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:12

Ach, uberhaupt haar pompsysteem verhaal was al zeer dubieus.
Ik ben blij dat er toch nog een land is waar regels regels zijn en er ook daadwerkelijk sancties aan zitten :)

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:44

Citaat:
En als je nu weet dat de halfwaardetijd van dit product maar 2 uur is..?

Waar haal je die kennis? De halfwaardetijd bij de mens is 2 uur. Dit wil helemaal niks zeggen over de halfwaardetijd bij een paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:55

2feline schreef:
Citaat:
En als je nu weet dat de halfwaardetijd van dit product maar 2 uur is..?

Dit wil helemaal niks zeggen over de halfwaardetijd bij een paard.

Oh nee? Vertel!