yvje86 schreef:Dierenleed? Stel je niet aan, dat couperen gaat hartstikke netjes en de veulens worden goed verdoofd. En dat gedoe over een natuurlijke vliegenmepper... ze hebben benen waar ze ontzettend handig mee zijn, een hoofd waar ze bijna bij alles bij kunnen en ze kunnen trillen met de huid zodat de vliegen weg gaan.
Zolang er gecoupeerd mag blijven zal dat ook gebeuren, en logisch in mijn u ogen dat de gecoupeerde Belgen over het algemeen hoger eindigen want de jury is het er over eens dat een gecoupeerde belg mooier is dan een ongecoupeerde.
1x verdoven is niet genoeg om de pijn van de weken die er op volgen te ondervangen hoor....
Couperen is geen lolletje, maar een extreem pijnlijke ingreep die voor infectie en ernstige napijn kan zorgen.
Ik heb een paar jaar geleden meegemaakt hoe t couperen door een veearts gebeurd.
Ieder die roept dat t geen pijn doet en het paard er geen last van heeft, weet niet wat hij zegt of heeft echt oogkleppen op.
Bovendie IS couperen ook echt achterhaald.
Men deed dat helemaal niet omdat het mooi was, maar omdat het functiomeel was voor t werk op het land met 1 lijn.
Gooide het paard daar zn staart overheen tijdens het ploegen, dan was hij onbestuurbaar, kon van de ruk in zn mond schrikken en er met ploeg en al achter zich aan vandoor gaan.
DAT is de enige reden dat staarten gecoupeerd werden.
Een paard wordt niet mooier van een afgesneden staartwortel. Ja, de dikke billen zijn beter te zien, maar dat is precies zo te bereiken door in te vlechten. Alleen kijk je dan niet meer op de vulva. Enige verschil.
Mensen die een paard moeten verminken om m mooi te vinden, hebben een probleem in hun hoofd.
Je gaat een dier niet verminken omdat je dat mooier vindt.
Couperen heeft in vrijwel alle gevallen een nuttige oorsprong, vroeger. Het is alleen sentiment om aan vroeger terug te denken en dat beeld in stant te houden van de periode waarop het nodig/nuttig was.
Maar die noodzaak bestaat niet meer, dus er is geen enkele reden om dieren nog langer te verminken, alleen omdat hun eigenaar zo graag het gevoel van vroeger vast wil houden.
Ga dan maar fotos en filmpjes kijken van vroeger.

en tegelijkertijd zeggen de boertjes dat de staart eraf moet omdat ze hem niet kunnen optillen.. en dan wel tussen een deur komen, hou toch op zeg! Ik ben die smoesjes van die kerels echt beu