Kamervragen over het couperen bij KVTH stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:15

yvje86 schreef:
Dierenleed? Stel je niet aan, dat couperen gaat hartstikke netjes en de veulens worden goed verdoofd. En dat gedoe over een natuurlijke vliegenmepper... ze hebben benen waar ze ontzettend handig mee zijn, een hoofd waar ze bijna bij alles bij kunnen en ze kunnen trillen met de huid zodat de vliegen weg gaan.

Zolang er gecoupeerd mag blijven zal dat ook gebeuren, en logisch in mijn u ogen dat de gecoupeerde Belgen over het algemeen hoger eindigen want de jury is het er over eens dat een gecoupeerde belg mooier is dan een ongecoupeerde.

1x verdoven is niet genoeg om de pijn van de weken die er op volgen te ondervangen hoor....
Couperen is geen lolletje, maar een extreem pijnlijke ingreep die voor infectie en ernstige napijn kan zorgen.

Ik heb een paar jaar geleden meegemaakt hoe t couperen door een veearts gebeurd.
Ieder die roept dat t geen pijn doet en het paard er geen last van heeft, weet niet wat hij zegt of heeft echt oogkleppen op.

Bovendie IS couperen ook echt achterhaald.
Men deed dat helemaal niet omdat het mooi was, maar omdat het functiomeel was voor t werk op het land met 1 lijn.
Gooide het paard daar zn staart overheen tijdens het ploegen, dan was hij onbestuurbaar, kon van de ruk in zn mond schrikken en er met ploeg en al achter zich aan vandoor gaan.
DAT is de enige reden dat staarten gecoupeerd werden.

Een paard wordt niet mooier van een afgesneden staartwortel. Ja, de dikke billen zijn beter te zien, maar dat is precies zo te bereiken door in te vlechten. Alleen kijk je dan niet meer op de vulva. Enige verschil.

Mensen die een paard moeten verminken om m mooi te vinden, hebben een probleem in hun hoofd.
Je gaat een dier niet verminken omdat je dat mooier vindt.
Couperen heeft in vrijwel alle gevallen een nuttige oorsprong, vroeger. Het is alleen sentiment om aan vroeger terug te denken en dat beeld in stant te houden van de periode waarop het nodig/nuttig was.
Maar die noodzaak bestaat niet meer, dus er is geen enkele reden om dieren nog langer te verminken, alleen omdat hun eigenaar zo graag het gevoel van vroeger vast wil houden.
Ga dan maar fotos en filmpjes kijken van vroeger.

marjotje82

Re: Kamervragen over het couperen bij KVTH stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:29

@yvje; dat je dat mooier vind prima dat is natuurlijk ieders mening!

Maar er zijn maar zat (heb er ook een) die volledig over de zeik gaan van vliegen,
terwijl de rest rustig staat in de wei.

En ken ook meerdere paarden die aan de acherbenen niet fatsoenlijk meer zijn te beslaan/bekappen na t couperen.

Als die "oude" fokkers cq de groep die de veulentjes nog coupeerd ze zelf houdt, dat moeten ze dan zelf weten.
Maar er staan alsnog zat gecoupeerde veulentjes op marktplaats kapaza etc die ze aan de straat Stenen niet kwijt raken. Waarvan er een hoop als frikandel eindigen.
De vraag gaat uit naar paarden met staart. Deze zijn schaars (goede) en kosten meer dan een paard zonder staart. Gezien de vraag groter is dan r aanbod.
Ik heb heel wat vrienden en kennissen met trekpaarden,
wanneer we een goed paard met staart zoeken zijn we maanden zoet!
En dan doet de kleur leeftijd al niet eens mee.
De meeste mensen in ons land gebruiken trekpaarden voor de hobby/recreatie en dus gewenst met staart.

Handelaren krikgen de staartloze dieren niet eens weggegeven.
Sterker nog ze kopen ze vaak niet eens meer op omdat ze ze niet kwijt raken.

Daarnaast is t niet meer van deze Tijd zoals hier boven ook benoemd.
Enkelingen die nog voor de leuk en hobby ploegen, zijn er ook al genoeg bij met staart.
Het heeft vandaag de dag geen meerwaarde om ze eraf te halen, voor hetgeen waarvoor ze vroeger eraf werden gehaald.

Tuurlijk ik begrijp dat t voorheen toch wel tot de rasstandaard behoorde.
Denk dat je ook wel moet bekijken hoe we nu leven en wat de vraag van de gebruikers is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:52

Ik heb inderdaad ook lang moeten zoeken om een belg met staart te vinden.
Uiteindelijk een ontzettende goedzak gevonden, heerlijk beest, en heeft nog een eerste premie ook.. het lijkt me leuk om er eens mee naar een keuring te gaan, maar doordat die jury alleen de gecoupeerde paarden vooraan zet is het gewoon niet leuk om aan zo'n evenement mee te doen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:14

Het gaat met heeeele kleine stapjes vooruit, er is tenslotte een langstaart hengst goedgekeurd, maar zal nog wel lang duren voordat het couperen er uit is.
Ik vind het met en zonder mooi, met ga ik steeds mooier vinden (die van mij heeft dan ook een prachtige staart!) zelf eentje met en eentje zonder.
Trekpaarden worden steeds meer gebruikerspaarden en dat zie je terug in de staarten. Steeds meer langstaarten, want dan mag je wel overal officieel starten.
Fokker zullen daar ook naar toe moeten, anders krijgen ze hun fokproducten ook niet meer verkocht op den duur.
Maar nogmaals, dat zal nog laaaaaang duren.

Het is en blijft een eindeloze discussie, maar wat pompompom zegt is ook zo belangrijk; inteelt en daardoor de goede benen verkrijgen! Die zijn zo'n drama....
Daar hebben de paarden ook echt veel last van, dat kan niet anders! En het is zo hardnekkig :(

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:39

Zeker weten Jaan!
In België wordt daar al meer naar gekeken helaas in Nederland niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:41

Helenalena schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige reacties soms een beetje overdreven vindt.. niet dat ik die hier gelijk zie staan. Wanneer iemand iets goed kan onderbouwen vind ik het zinnige discussie. Maar er zijn zijn al zoveel dicussies over met lange of korte staart...
Wanneer ik zeg dat ik het zielig vind dat een paard helemaal in de krul moet lopen met weet ik het hoeveel staal in zijn mond, dat er zelfs 2 paar teugels bij nodig zijn.. dan krijg ik ook de wind van voren.. schijnbaar vinden paarden dat helemaal niet erg en is dat geen dierenmishandeling..

Een eindeloze discussie waar iedereen zijn zegje over heeft, prima. Zo dat moest ik even kwijt _/-\o_

Wat in de krul rijden nu met couperen te maken heeft is me niet helemaal duidelijk :+

Couperen is een verminking die niet meer ongedaan te maken is..
Weet niet of je wel eens een hertenluisvlieg op je paard heb gehad?
(nestelt tussen de achterbenen naast de staart) worden ze stapelgek van!
Triest dat deze dieren zich niet kunnen verweren,
door iets wat door de mens is bedacht voor het gemak en nog erger;
in stand word gehouden door mensen die deze middeleeuwse praktijken ook nog "mooi" vinden 8)7

seek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:43

Hoi, ik ben wel lid van de KVTH, hoewel mn paarden niet gecoupeerd zijn.
Ik wil even reageren op mensen die vinden dat gecoupeerde paarden niet zouden mogen winnen op keuringen. Ik denk zelf dat de KVTH correct handelt. De maatschappij (wij dus) willen van het couperen af, dus moeten we daar met z'n allen wat aan doen. Een vereniging moet zich voor deze klus niet voor de kar laten spannen. De overheid moet handhaven, niet een vereniging. De KVTH weigert elk paard op de keuring dat gecoupeerd is maar hiervoor geen attest heeft van de dierenarts. Gemiddeld komen er meer veulens met de staart tussen de klep van de trailer en hebben meer trekpaardveulens last van ontstekingen in de staart dan andere paardenrassen....?
Een meldingsplicht voor veeartsen die een dergelijk attest af geven lijkt mij een betere stap. Die denkt er dan nog een keer over na voordat uit zijn meldingen blijkt dat er toch wel erg veel gevallen in zijn praktijk voorkomen.
Aanpakken via een wettelijk kader en niet een stamboek voor de kar spannen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:56

Dat is echt onzin, dat er veulens tussen de trailerklep komen of een ontsteking aan de staart krijgen.. en áls dat gebeurt, dan kun je er vanuit gaan dat er opzet in het spel is. Daarnaast moet dat wel een enorme trailerklep zijn, wil de verwonding zo erg zijn dat de staart er tot op het laatste werveltje vanaf moet :Y) en tegelijkertijd zeggen de boertjes dat de staart eraf moet omdat ze hem niet kunnen optillen.. en dan wel tussen een deur komen, hou toch op zeg! Ik ben die smoesjes van die kerels echt beu :=