Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sjors schreef:Een stelletje wijsneuzen? Te veel vrije tijd? Sorry maar mn bloed begint te koken als ik dat lees.
Het gaat hier toch wel om serieuze problemen, een dierenarts die 1600 paarden moet controleren, die ook nog niet hele tijd aanwezig is? Belachelijk. Dat lukt nooit, niemand in die paar uurtjes dat die aanwezig is.
En paarden die van 01.00 snachts (dan worden ze van stal gehaald ongeveer) tot 17.00 uur zonder water zitten? Vinden jullie dat normaal? Dat is 17uur!! En sommige gaan dan ook nog (een paar) dag(en) op transport zonder water.
Echt hysterisch dit.
jottum schreef:Onder het mom van traditie gaat het helaas nog steeds door met de paardenmarkt.
Het is absoluut niet meer van deze tijd en afschuwelijk om te zien.
Als Zuidlaarder ga ik zeker naar de feestavonden. Ook de warenmarkt kan prima blijven als traditie. Daarmee wordt toch de omzet gehaald.
Toch ben ik bang dat het nog een hele lange weg is voordat het wordt afgeschaft, het gaat tenslotte om geld.
En handelaren met gevoel voor hun dieren heb ik nog nooit gezien, anders stonden ze daar sowieso niet. Dus verbetering in de omgang is niet te verwachten.
dakpan schreef:Wat een drogredenen allemaal! Als het er bij de buurman allemaal erger aan toe gaat, is het prima! Wat gruwelijk is, blijft gruwelijk.
De grootste grap vind ik nog wel dat er hier gedacht word dat er fatsoenlijk met de slachtpaarden word omgegaan, omdat de handelaren bang zijn voor de boetes? Laat me niet lachen! Als het 10 keer lukt, hebben ze die boetes er al lang uit, word zelfs rekening mee gehouden.
ElCid schreef:Afschaffen, al die paardenmarkten. Met alle andere media van tegenwoordig kunnen paarden op zoveel, betere, mogelijkheden te koop gezet en gevonden worden.
Het gaat hier puur om in stand houding van een traditie over de ruggen van de dieren. De nacht ervoor en de warenmarkt, prima, dat is traditie zat. Het is jaren geleden dat ik er geweest ben en er is een hele goede reden dat ik er niet meer heen ga.
ylrebmik_dg schreef:Euhhhhh... dan zou bokt nu ook niet goedbezig zijn met het accepteren van deze advertentie.
http://www.bokt.nl/markt/ad/62435/goed- ... ker-vanner
dakpan schreef:Wat een drogredenen allemaal! Als het er bij de buurman allemaal erger aan toe gaat, is het prima! Wat gruwelijk is, blijft gruwelijk.
De grootste grap vind ik nog wel dat er hier gedacht word dat er fatsoenlijk met de slachtpaarden word omgegaan, omdat de handelaren bang zijn voor de boetes? Laat me niet lachen! Als het 10 keer lukt, hebben ze die boetes er al lang uit, word zelfs rekening mee gehouden.
Ninx schreef:AFSCHAFFEN!
Middeleeuws gedoe... het maakt alleen de route naar het slachthuis langer en ellendiger.
En voor de mensen die roepen dat er ook hele leuke paarden staan: prima, maar leuke paarden kun je meer dan uitstekend via internet verkopen!
GRRRR!!!!!!%&*^$#^*&^$#!!!!
kohtje schreef:Ninx schreef:AFSCHAFFEN!
Middeleeuws gedoe... het maakt alleen de route naar het slachthuis langer en ellendiger.
En voor de mensen die roepen dat er ook hele leuke paarden staan: prima, maar leuke paarden kun je meer dan uitstekend via internet verkopen!
GRRRR!!!!!!%&*^$#^*&^$#!!!!
Zou het dan een optie zijn om dit soort markten niet op straat te houden maar bv bij een ruitercentrum?
waar laat je ong. 2000 paarden en ponys.
Air schreef:De mensen die nu heel hard roepen: afschaffen!
Wanneer zijn jullie hier voor het laatst geweest? Noem eens een ander plan?
Ik ben toch behoorlijk ''kleinzerig'' wat betreft paarden, maar ben er twee jaar geleden geweest en had het echt veel erger verwacht. Daarnaast worden de maatregelen blijkbaar ieder jaar aangescherpt.
Schrijnende gevallen vind je ook op marktplaats, die verdwijnen niet door een paardenmarkt maar te verbannen
Ninx schreef:[quote="AirIk ben toch behoorlijk ''kleinzerig'' wat betreft paarden, maar ben er twee jaarEnkele jaren terug.... dat was tevens de laatste keer :-(
Gezonde paarden moeten verhandeld worden via de vele online mogelijkheden, en goede fokkers/ handelaren worden ook netjes gevonden via het internet.
Zieke, oude, geblesseerde paarden moet je niet mee willen slepen. Hun weg moet zoveel mogelijk 'bekort' worden; dus rechtstreeks naar de slacht.
Ilse_123 schreef:Maar het is niet zo dat de markt een verzamel plek is voor alle oude paarden en paarden met mankementen, er staan ook genoeg eerlijke handelaren en particulieren met leuke en goede paarden.
Ninx schreef:Ilse_123 schreef:Maar het is niet zo dat de markt een verzamel plek is voor alle oude paarden en paarden met mankementen, er staan ook genoeg eerlijke handelaren en particulieren met leuke en goede paarden.
Dat zie je ook terug in mijn post: voor goede paarden is het internet een beter medium. Een koper kan een dier testen, het dier hoeft niet uren in de herrie en drukte te staan. Voor alle partijen beter!
Ilse_123 schreef:En daar heb ik ook al op geantwoord dat het ook fijn is om al die paarden bij elkaar te zien, ookal kan je ze dan niet testen, kun je wel ter plekke vergelijken en zie je ze wel in eerste instantie in real life, in plaats van 300 km rijden voor een foto die gunstig is genomen. Ligt eraan wat de koper zoekt en fijn vind.
Het gezeul met zielige paarden vind ik ook sneu, maar dat gebeurt zonder paardenmarkten niet minder. Aangezien de echte trieste gevallen de markt niet eens op komen.

Ninx schreef:Ilse_123 schreef:En daar heb ik ook al op geantwoord dat het ook fijn is om al die paarden bij elkaar te zien, ookal kan je ze dan niet testen, kun je wel ter plekke vergelijken en zie je ze wel in eerste instantie in real life, in plaats van 300 km rijden voor een foto die gunstig is genomen. Ligt eraan wat de koper zoekt en fijn vind.
Het gezeul met zielige paarden vind ik ook sneu, maar dat gebeurt zonder paardenmarkten niet minder. Aangezien de echte trieste gevallen de markt niet eens op komen.
De voordelen voor de koper vind ik niet opwegen tegen de nadelen voor de dieren.
Je koopt zo'n dier voor het leven, dan zijn die paar extra kilometers niet de moeite lijkt me?!
En wat heb je eraan om zoveel dieren bij elkaar te zien? Als je een paard wilt kopen heb je een vrij duidelijk zoekprofiel voor ogen lijkt me?
Wat heb je eraan om er dan nog 300 andere paarden omheen te zien staan?
De verkopende partij kan je vast wel meer foto's sturen en eventueel wat filmmateriaal. Beetje paardenkenner kan daar genoeg aan aflezen...
Ninx schreef:Gezonde paarden moeten verhandeld worden via de vele online mogelijkheden, en goede fokkers/ handelaren worden ook netjes gevonden via het internet.