‘Paardenmarkt Zuidlaren moet dierenwelzijn serieus nemen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:54

Ik ben er geweest, op de Zuidlaardermarkt, zoals elk jaar...
En eerlijk, het grote gros stond er keurig bij, met hooi, en zelfs een aantal met vlas o.i.d. op de grond. (die stonden op de stoep)
Heb dit jaar niet echt magere gezien, en ook geen gewonde, al kan ik er 1 gemist hebben natuurlijk.
Ja er wordt wel eens onderling een tik uitgedeeld, zal ook moeilijk te voorkomen zijn.
En ja dan jaagt iemand ze wel even weer op hun plek (door bijv. een tik), maar als ze niks doen is de schade groter.
Andere jaren stonden er echt trieste gevallen tussen, vel over been, onder de wonden, die heb ik de laatste paar jaar eigenlijk niet meer gezien.
Overal ligt hooi, dat kun je zo halen, als de handelaar het niet haalt is dat aan hem te wijten en niet aan de organisatie.
En die eyes for animals, of hoe ze ook heten, tja geen idee wie het zijn, ik krijg dan toch een beetje een penny-beeld voor ogen,
misschien heb ik het fout hoor, maar in ieder geval nog nooit iets over gehoord.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:53

Sjors schreef:
Een stelletje wijsneuzen? Te veel vrije tijd? Sorry maar mn bloed begint te koken als ik dat lees.
Het gaat hier toch wel om serieuze problemen, een dierenarts die 1600 paarden moet controleren, die ook nog niet hele tijd aanwezig is? Belachelijk. Dat lukt nooit, niemand in die paar uurtjes dat die aanwezig is.
En paarden die van 01.00 snachts (dan worden ze van stal gehaald ongeveer) tot 17.00 uur zonder water zitten? Vinden jullie dat normaal? Dat is 17uur!! En sommige gaan dan ook nog (een paar) dag(en) op transport zonder water. 8)7

Echt hysterisch dit.

Dikke flauwekul, bij elk toegangspunt betaal je marktgeld en tevens is er controle. Het dier wordt even snel nagelopen of er geen besmettelijke ziektes te zien zijn of wonden etc....

Er is overal water en hooi te krijgen, de meeste mensen maken daar allemaal gebruik. Overal zag je hooi liggen en overal zag je handelaren lopen met hooi. Dus kom niet aan met het verhaal dat ze niets krijgen. Jaren geleden was dat misschien zo... de laatste jaren is er voldoende aanbod.

De controle is prima, ik weet overigens niet waar je het vandaan haalt dat ze dagen zonder voer en water op transport gaan. De controles en boetes zijn hoog, het zal ongetwijfeld een keer voorkomen maar het gros van de veetransporteurs moet ervan leven en houdt zich dan ook echt wel aan de regels. Die willen hun vergunningen echt niet kwijt.

Ook op wedstrijden gebeuren ongelukken ( NIC assen) en ook daar vallen doden bij. Op de markt kan er wel eens wat gebeuren, met 1600-2000 paarden is er altijd een kans. Over het algemeen komt dat weinig voor.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:43

Het kan dan misschien wel heel penny klinken maar ik kan het wel waarderen dat zo'n organisatie niet alleen maar de boel afkraakt maar ook aangeeft wat goed gaat en simpele haalbare oplossingen aandraagt.
Mensen van een paarden opleiding laten helpen met water geven. Er zullen ongetwijfeld een heleboel zijn die dat netjes doen maar het is altijd fijn te weten dat er ook nog iemand loopt die kijkt of er niet een vergeten wordt.
Verder vind ik het raar dat de dierenartsen niet goed herkenbaar zijn. Ehbo ed zijn dat toch ook?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:24

Verbieden ;)

ylrebmik_dg

Re: ‘Paardenmarkt Zuidlaren moet dierenwelzijn serieus nemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 06:13

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 06:55

Wat een drogredenen allemaal! Als het er bij de buurman allemaal erger aan toe gaat, is het prima! Wat gruwelijk is, blijft gruwelijk.
De grootste grap vind ik nog wel dat er hier gedacht word dat er fatsoenlijk met de slachtpaarden word omgegaan, omdat de handelaren bang zijn voor de boetes? Laat me niet lachen! Als het 10 keer lukt, hebben ze die boetes er al lang uit, word zelfs rekening mee gehouden.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:25

jottum schreef:
Onder het mom van traditie gaat het helaas nog steeds door met de paardenmarkt.
Het is absoluut niet meer van deze tijd en afschuwelijk om te zien.
Als Zuidlaarder ga ik zeker naar de feestavonden. Ook de warenmarkt kan prima blijven als traditie. Daarmee wordt toch de omzet gehaald.
Toch ben ik bang dat het nog een hele lange weg is voordat het wordt afgeschaft, het gaat tenslotte om geld.
En handelaren met gevoel voor hun dieren heb ik nog nooit gezien, anders stonden ze daar sowieso niet. Dus verbetering in de omgang is niet te verwachten.

Ik ben h et met jottum eens, niet van deze tijd en afschuwelijk om te zien!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:33

dakpan schreef:
Wat een drogredenen allemaal! Als het er bij de buurman allemaal erger aan toe gaat, is het prima! Wat gruwelijk is, blijft gruwelijk.
De grootste grap vind ik nog wel dat er hier gedacht word dat er fatsoenlijk met de slachtpaarden word omgegaan, omdat de handelaren bang zijn voor de boetes? Laat me niet lachen! Als het 10 keer lukt, hebben ze die boetes er al lang uit, word zelfs rekening mee gehouden.

De meeste handelaren in slachtpaarden zullen het prima doen, rotte appels heb je altijd.

Stel nu wordt de markt stop gezet. hebben we dan geen slachtpaarden of handel meer? Dus wat je niet ziet dat is er niet... lekkere redenatie!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:53

Afschaffen, al die paardenmarkten. Met alle andere media van tegenwoordig kunnen paarden op zoveel, betere, mogelijkheden te koop gezet en gevonden worden.
Het gaat hier puur om in stand houding van een traditie over de ruggen van de dieren. De nacht ervoor en de warenmarkt, prima, dat is traditie zat. Het is jaren geleden dat ik er geweest ben en er is een hele goede reden dat ik er niet meer heen ga.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:36

ElCid schreef:
Afschaffen, al die paardenmarkten. Met alle andere media van tegenwoordig kunnen paarden op zoveel, betere, mogelijkheden te koop gezet en gevonden worden.
Het gaat hier puur om in stand houding van een traditie over de ruggen van de dieren. De nacht ervoor en de warenmarkt, prima, dat is traditie zat. Het is jaren geleden dat ik er geweest ben en er is een hele goede reden dat ik er niet meer heen ga.

Ik vind dat de markt ook zeker een voordeel heeft tegenover media verkopen. Er zijn veel meer paarden bij elkaar waardoor je gelijk kunt vergelijken, en in plaats van bij 20 paarden apart op bezoek te gaan kun je ze alle 20 in keertje zien. En hoe vaak komt het voor dat het paard niet op de markplaats foto lijkt? Nadelen zitten er ook zeker aan, maar je moet de voordelen niet zomaar wegdenken.

En dan natuurlijk een lading onbekende, kleinere (hobby)fokkers die niet doen aan internet verkopen en geen site hebben, en die je dus niet vind op internet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:40

AFSCHAFFEN!

Middeleeuws gedoe... het maakt alleen de route naar het slachthuis langer en ellendiger.

En voor de mensen die roepen dat er ook hele leuke paarden staan: prima, maar leuke paarden kun je meer dan uitstekend via internet verkopen!

GRRRR!!!!!!%&*^$#^*&^$#!!!!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:01

ylrebmik_dg schreef:
Euhhhhh... dan zou bokt nu ook niet goedbezig zijn met het accepteren van deze advertentie.

http://www.bokt.nl/markt/ad/62435/goed- ... ker-vanner

Paard wat hier op de foto staat is ouder dan zes jaar, nog van voor de afschaffing van couperen.
De advertentie is een zoekertje en niet verkoop.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:54

dakpan schreef:

O,ja er staan ook alleen slachtpaarden :j :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:57

Ninx schreef:
AFSCHAFFEN!

Middeleeuws gedoe... het maakt alleen de route naar het slachthuis langer en ellendiger.

En voor de mensen die roepen dat er ook hele leuke paarden staan: prima, maar leuke paarden kun je meer dan uitstekend via internet verkopen!

Zou het dan een optie zijn om dit soort markten niet op straat te houden maar bv bij een ruitercentrum?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:28

kohtje schreef:
Ninx schreef:
AFSCHAFFEN!

Zou het dan een optie zijn om dit soort markten niet op straat te houden maar bv bij een ruitercentrum?

Gaat een beetje lastig :) waar laat je ong. 2000 paarden en ponys.

Die passen niet in de gemiddelde manege ben ik bang! het maakt overigens ook geen verschil voor het dierenwelzijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:33

De mensen die nu heel hard roepen: afschaffen!
Wanneer zijn jullie hier voor het laatst geweest? Noem eens een ander plan?

Ik ben toch behoorlijk ''kleinzerig'' wat betreft paarden, maar ben er twee jaar geleden geweest en had het echt veel erger verwacht. Daarnaast worden de maatregelen blijkbaar ieder jaar aangescherpt.

Schrijnende gevallen vind je ook op marktplaats, die verdwijnen niet door een paardenmarkt maar te verbannen :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:03

Air schreef:
De mensen die nu heel hard roepen: afschaffen!
Wanneer zijn jullie hier voor het laatst geweest? Noem eens een ander plan?

Ik ben toch behoorlijk ''kleinzerig'' wat betreft paarden, maar ben er twee jaar geleden geweest en had het echt veel erger verwacht. Daarnaast worden de maatregelen blijkbaar ieder jaar aangescherpt.

Schrijnende gevallen vind je ook op marktplaats, die verdwijnen niet door een paardenmarkt maar te verbannen :+

Enkele jaren terug.... dat was tevens de laatste keer :-(

Gezonde paarden moeten verhandeld worden via de vele online mogelijkheden, en goede fokkers/ handelaren worden ook netjes gevonden via het internet.

Zieke, oude, geblesseerde paarden moet je niet mee willen slepen. Hun weg moet zoveel mogelijk 'bekort' worden; dus rechtstreeks naar de slacht.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:22

Ninx schreef:
[quote="AirIk ben toch behoorlijk ''kleinzerig'' wat betreft paarden, maar ben er twee jaarEnkele jaren terug.... dat was tevens de laatste keer :-(

Gezonde paarden moeten verhandeld worden via de vele online mogelijkheden, en goede fokkers/ handelaren worden ook netjes gevonden via het internet.

Zieke, oude, geblesseerde paarden moet je niet mee willen slepen. Hun weg moet zoveel mogelijk 'bekort' worden; dus rechtstreeks naar de slacht.

Helemaal mee eens, voor een paard dat oud/ziek is, daar moet je als eigenaar zelf de verantwoordelijkheid voor nemen!!! En niet je kop in het zand steken door hem voor weinig weg te doen aan een handelaar. Eigen verantwoording en bewustwording, daar gaat het om!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:18

Maar het is niet zo dat de markt een verzamel plek is voor alle oude paarden en paarden met mankementen, er staan ook genoeg eerlijke handelaren en particulieren met leuke en goede paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:20

Ilse_123 schreef:
Maar het is niet zo dat de markt een verzamel plek is voor alle oude paarden en paarden met mankementen, er staan ook genoeg eerlijke handelaren en particulieren met leuke en goede paarden.

Dat zie je ook terug in mijn post: voor goede paarden is het internet een beter medium. Een koper kan een dier testen, het dier hoeft niet uren in de herrie en drukte te staan. Voor alle partijen beter!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:24

Ninx schreef:
Ilse_123 schreef:

Dat zie je ook terug in mijn post: voor goede paarden is het internet een beter medium. Een koper kan een dier testen, het dier hoeft niet uren in de herrie en drukte te staan. Voor alle partijen beter!

En daar heb ik ook al op geantwoord dat het ook fijn is om al die paarden bij elkaar te zien, ookal kan je ze dan niet testen, kun je wel ter plekke vergelijken en zie je ze wel in eerste instantie in real life, in plaats van 300 km rijden voor een foto die gunstig is genomen. Ligt eraan wat de koper zoekt en fijn vind.
Het gezeul met zielige paarden vind ik ook sneu, maar dat gebeurt zonder paardenmarkten niet minder. Aangezien de echte trieste gevallen de markt niet eens op komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:01

Ilse_123 schreef:
En daar heb ik ook al op geantwoord dat het ook fijn is om al die paarden bij elkaar te zien, ookal kan je ze dan niet testen, kun je wel ter plekke vergelijken en zie je ze wel in eerste instantie in real life, in plaats van 300 km rijden voor een foto die gunstig is genomen. Ligt eraan wat de koper zoekt en fijn vind.
Het gezeul met zielige paarden vind ik ook sneu, maar dat gebeurt zonder paardenmarkten niet minder. Aangezien de echte trieste gevallen de markt niet eens op komen.

De voordelen voor de koper vind ik niet opwegen tegen de nadelen voor de dieren.
Je koopt zo'n dier voor het leven, dan zijn die paar extra kilometers niet de moeite lijkt me?! :o

En wat heb je eraan om zoveel dieren bij elkaar te zien? Als je een paard wilt kopen heb je een vrij duidelijk zoekprofiel voor ogen lijkt me?
Wat heb je eraan om er dan nog 300 andere paarden omheen te zien staan?
De verkopende partij kan je vast wel meer foto's sturen en eventueel wat filmmateriaal. Beetje paardenkenner kan daar genoeg aan aflezen...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:39

Het zou natuurlijk ook nog een oplossing zijn om alleen handelaren uit de regio toe te laten. De voorjaarsmarkt is een stuk kleiner en ook een leuke markt waar ook veel leuke beestjes staan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:43

Ninx schreef:
Ilse_123 schreef:

De voordelen voor de koper vind ik niet opwegen tegen de nadelen voor de dieren.
Je koopt zo'n dier voor het leven, dan zijn die paar extra kilometers niet de moeite lijkt me?! :o

En wat heb je eraan om zoveel dieren bij elkaar te zien? Als je een paard wilt kopen heb je een vrij duidelijk zoekprofiel voor ogen lijkt me?
Wat heb je eraan om er dan nog 300 andere paarden omheen te zien staan?
De verkopende partij kan je vast wel meer foto's sturen en eventueel wat filmmateriaal. Beetje paardenkenner kan daar genoeg aan aflezen...

Niet iedereen koopt met hetzelfde doel. Ik hou er bijvoorbeeld van om een beestje op te knappen of in te rijden en er dan een leuk baasje voor te vinden. In zo'n geval is het fijn om meerdere bij elkaar te zien. Soms kun je door twee te nemen een goeie deal maken. Of zie je een die niet in je zoekprofiel past maar je wel enorm aanspreekt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:01

Ninx, jij gaat puur enkel uit van jou doel van paarden houden.
krijg een beetje het gevoel van een tunnelvisie.

Ninx schreef:

Ik heb toevallig 2 veulens gekocht, prima dieren zonder gebreken, met stamboekpapier, die goede bewegingen vertonen .. waar van de ene misschien iets te luxe gebouwd is voor het stamboek.
via internet had ik ze niet gevonden of gekocht.
En ik kan je vertellen, beide hebben geen trauma opgelopen van de markt, en staan heerlijk ontspannen in de wei.

Zelf zou ik niet snel mijn dieren verkopen op de markt, maar dat is meer omdat ik graag weet waar ze terecht komen.