Als de wetgeving net zo vaag is als het topic, dan helpt zo'n wet niet. Als je niet mag fokken met een merrie met een blessure bv, omdat zo'n paard niet gezond is, dan ben je niet goed bezig. De erfelijke gebreken zullen dus allemaal moeten worden genoemd. En wat valt dan onder schadelijke kenmerken?
Adrian
Geplaatst: 22-10-13 17:13
Eirikur schreef:
Citaat:
Fokkers van paarden moeten voorkomen dat erfelijke gebreken en schadelijke kenmerken worden doorgegeven.
Nou, het KFPS kan de hut wel sluiten dus.
Dit gaat inderdaad een zware klus worden voor de fokkers en het Stamboek !! Vertaald naar de Friezen toe, zal de wet grote gevolgen hebben.
1. De wijze waarop met gezelschapsdieren wordt gefokt mag het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of nakomelingen niet benadelen. 2. In ieder geval wordt bij het fokken, bedoeld in het eerste lid, voor zover mogelijk voorkomen dat: a. ernstige erfelijke afwijkingen en ziekten aan nakomelingen worden doorgegeven; Aangezien er al rond de 30 Friese stamboekhengsten samen dwerggroei en waterhoofden vererven, mogen deze dan niet meer gebruikt worden voor de fokkerij. Ook de duizenden merries die deze genen bij zich dragen, moeten dus uitgesloten worden voor de fok. Om nog maar niet te spreken over de verervers van de overige +/- 20 erfelijke afwijkingen, die voorkomen bij het Friese paard, zoals aortascheuring, slokdarmverlamming, losse knieen, rectumruptuur etc. (Staart en maneneczeem schijnt ook grotendeels erfelijk te zijn) b. uiterlijke kenmerken worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen die schadelijke gevolgen hebben voor welzijn of gezondheid van de dieren; c. gefokt wordt met gezelschapsdieren met ernstige gedragsproblemen; bijten, slaan, steigeren, kribbebijten, weven, luchtzuigen ?
Ik maak me grote zorgen, temeer omdat het inteeltpercentage, per generatie wettelijk ook niet meer mag zijn dan 1 %. We fokken met KFPS hengsten met een inteeltpercentage van wel 38 % !!
En wat dacht je van de minipaardjes, ook daar wordt doorgefokt met dwerg verervers. Ik weet dat er ook veel in de doofpot gestopt wordt, hoe willen ze deze mensen gaan stoppen ? Met een boete ofzo ?
LadyMadonna
Geplaatst: 22-10-13 17:27
Eirikur schreef:
Citaat:
Fokkers van paarden moeten voorkomen dat erfelijke gebreken en schadelijke kenmerken worden doorgegeven.
Nou, het KFPS kan de hut wel sluiten dus.
Dat was idd het eerste wat ik dacht. Het tweede: hoe wil je dit controleren bij al die papierloze shetjes?