Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:00

Wat vreselijk voor al die dieren ;(
Ik vind dat zo'n iemand een verbod op dieren moet krijgen, en dan moeten ze dat natuurlijk regelmatig controleren.
Dat zal uit eindelijk goedkoper zijn dan telkens af te wachten tot hij weer zoveel verwaarloosde dieren heeft, dan de kosten
te verhalen die ze toch niet terug krijgen omdat hij geen geld heeft.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:28

Voorop gesteld dat als er sprake is van verwaarlozing ik het een goede zaak vind dat er door de instanties/overheid word ingegrepen
Maar waarom meet die overheid met twee maten:
Hier worden 110 paarden en/of pony's in beslag genomen omdat er 2 pony's dood zijn, en de rest de nodige voeding en verzorging word onthouden.
Waarom doet diezelfde overheid dat hier; [NM] Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix dan niet?
Jaar in jaar uit sterven hier 30 tot 35 dieren van de 100 aanwezige dieren, en de rest heeft gedurende de winter weinig tot niets te vreten.
Om over hoefbekappen en ontwormen maar te zwijgen.
En die overheid [maar ook de Partij voor de Dieren en Dierenbescherming enz] keuren het goed of kijken de andere kant op.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:49

Wolter ik snap je ergernis heel goed :j

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:53

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:19

Misterylady schreef:
De eigenaar aan het woord: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20105 ... euren.aspx

Die stopt hier dus niet mee, dat is mij wel duidelijk -:(-

Ik vind de dieren op dit filmpje, uitgezonderd de dode pony dan, er echt niet super slecht uitzien. Vind het eigenlijk reuze meevallen. Hoe ze er bij staan is een ander verhaal maar om nou te zeggen dat de pony's verwaarloosd zijn? :n

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:23

wolter schreef:
Voorop gesteld dat als er sprake is van verwaarlozing ik het een goede zaak vind dat er door de instanties/overheid word ingegrepen
Hier worden 110 paarden en/of pony's in beslag genomen omdat er 2 pony's dood zijn, en de rest de nodige voeding en verzorging word onthouden.
Waarom doet diezelfde overheid dat hier; [NM] Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix dan niet?
Jaar in jaar uit sterven hier 30 tot 35 dieren van de 100 aanwezige dieren, en de rest heeft gedurende de winter weinig tot niets te vreten.
En die overheid [maar ook de Partij voor de Dieren en Dierenbescherming enz] keuren het goed of kijken de andere kant op.

Inderdaad. En dan zeggen ze dat het de 'natuur' is. Nou sorry, er staat uiteindelijk gewoon een omheining heen dus die arme dieren kunnen niet verder op zoek naar meer eten... schandalig vind ik het. Maar dat is mijn mening.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:38

Dat zijn er heel veel, wat erg....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:39

moretje schreef:
wolter schreef:

Inderdaad. En dan zeggen ze dat het de 'natuur' is. Nou sorry, er staat uiteindelijk gewoon een omheining heen dus die arme dieren kunnen niet verder op zoek naar meer eten... schandalig vind ik het. Maar dat is mijn mening.

Denk dat dit toch een andere discussie is

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:44

Ivm privacy oid wil ik niet alles vertellen maar wel de hoofdlijnen.
Er zijn er nog 45-50 waren het op 2 paarden en 2 ezels allemaal shetlanders en je ziet lang niet alles vanaf de weg.
Ik heb op de 2 grote paarden na die ik eerder deze dag al vanaf de weg zag geen enkele pony gezien die te licht was, eerder moddervet en een enkel miezerig veulentje.
Hoeven waren grotendeels wat ik zag ook in orde en ze hadden niet het beste eten maar ze konden allemaal onbeperkt vreten en als het moest allemaal schuilen.
Ik praat hem niet goed maar ik had erger verwacht.
Hij houd ze verre van netjes en verantwoord (qua terrein, hoeveelheden en geslachten door elkaar) maar qua gezondheid zag ik maar een enkeling met een wondje oid.
160 waren het er dus totaal en way to much voor dat terrein, ik acht het als ik alles meereken geschikt voor 20-25 KLEINE ponys uiterlijk.
Meer ga ik er niet over vertellen maar durf wel hardop te zeggen dat over de gezondheid de boel wel een beetje opgeblazen is.
Als je het gaat vergelijken met wat wolter hierboven zegt was dit het paradijs ;)

Edit; ook dat geval over de honden praat ik echt niet goed :)

Marcella

Re: Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:49

Kom niet uit de omgeving maar heb wel zo'n vermoeden waar dit is en ben ik er met de auto wel eens langs gereden over de N285.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:13

Het zal ook om de meldingen in het verleden zijn dat ze nu vergeleken met andere situaties wat 'harder' ingrijpen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:19

LBLGypsyCobs schreef:
Het zal ook om de meldingen in het verleden zijn dat ze nu vergeleken met andere situaties wat 'harder' ingrijpen.

Dat vind ik heel positief, ik wist ook niet dat dit gedaan wordt als mensen al een historie hebben. Heel goed imo dat ze dan wat strenger (mogen) zijn :j

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:46

"in de tussentijd is het waarschijnlijk erger geworden" kom op man, zoiets kan ook echt alleen in nederland, ruim 100 paarden raken niet zomaar verwaarloost of dood.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:13

Harder ingrijpen?:)
Hij heeft al eens een half jaar vast gezeten en zijn al vaker in beslag nemingen geweest dus ik noem dit niet harder als hij nog rond loopt of verkijk ik me nou := :p

@ Idsie, dat kan wel degelijk. Toen ik er recentelijk was had hij er lang niet zoveel en als je in korte tijd vanalles en nog wat opkoopt kan het al snel ernstiger worden ja.
Verhandelen doet hij ze meestal ook snel dus de ene keer zijn het er veel en de andere keer minder.

Het blijft mijn pet te boven gaan.... 160 in totaal... heel bizar.
Had nog interesse in een paard van hem maar in dat geval vroeg hij helaas de hoofdprijs en twijfel ik ernstig.
Zal stoppen met reageren, ben wel benieuwd hoe dit afloopt... stoppen zal het niet anders hadden ze alles wel meegenomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:55

Na ja, waarschijnlijk zijn de pony's voor de handel (in salami) en stonden ze te wachten op transport. Dan hoef je er ook niet zo goed voor te zorgen he?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:31

"Ach... twee dooie shetlandponies kan altijd" zegt de betreffende handelaar op het filmpje... Dat zegt toch genoeg denk ik... Hardleerse vent, gaat zo weer naar de markt en koopt er weer 100... Inderdaad, naar de M van Mora. Arme beestjes.

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:30

Ik vind deze pony's / paarden er niet echt slecht uit zien op de foto's/filmpje. Ze zijn niet heel mager, staan lekker buiten, hebben een schuilstal en een baal hooi ter beschikking. Ik vind de hoeven er ook niet erg slecht uit zien. Media wil dingen vaak spectaculairder maken dan het is. Als de beschikbare afbeeldingen en filmpje de situatie op zijn slechts laten zien vind ik het behoorlijk meevallen.De pony's zijn vast voor een schijntje gekocht en ja dan heb er ook wat minder mooie (lees minder gezonde) exemplaren tussen zitten. Maar zolang deze man er zelf goed voor zorgt..

Ik moet wel zeggen dat ik de betreffende persoon/boerderij niet ken dus mijn info baseer op de media informatie en het dus heel goed mogelijk is dat ik het helemaal mis heb. Meer dan honderd paarden op zo een terrein lijkt mij ook behoorlijk veel en twee dode shets zullen er op duiden dat er echt wel iets mis is.

Ben het trouwens met wolter eens dat de wildernix paarden het minstens even slecht hebben.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:24

@ Voque48, Ik ben zelf ter plaatse geweest en dat wat de media omschrijft is maar een tipje van de sluier. In de werkelijkheid was het vele malen erger. Echter ben ik wel van mening dat een groot deel van de schuld van deze situatie bij de overheid ligt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:07

Barendshoeve schreef:
@ Voque48, Ik ben zelf ter plaatse geweest en dat wat de media omschrijft is maar een tipje van de sluier. In de werkelijkheid was het vele malen erger. Echter ben ik wel van mening dat een groot deel van de schuld van deze situatie bij de overheid ligt.

Helemaal mee eens, er moeten eerst doden of gewonden vallen voor er in dit overgereguleerde land word ingegrepen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:21

2 dode shetlandpony's dat kan altijd?? Uhm nee.
Over de 100 ponys is echt veel, kan me best voorstellen dat het teveel is geworden voor die man.
Gelukkig worden ze nu dan hopelijk wel goed verzorgd

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:15

Vraag me af of ze genoeg opvang adressen hebben voor al die pony's.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:30

wolter schreef:

Met je eens hoor. In hoeverre kun je de Oostvaardersplassen nu wildernis noemen. Er staat een hek omheen, de dieren kunnen niet wegtrekken om voedsel te zoeken.

dierenloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:34

Wat erg voor die arme pony's en paarden zeg!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:38

Barendshoeve schreef:

Ging dat dan alleen om de manier waarop ze stonden? Want op de foto en het filmpje zie ik het echt niet hoor.. Ik vraag me de laatste paar jaar dan ook serieus af wat ze nu precies willen zien. Ik heb ze ook graag met blinkend gelakte hoefjes en glanzend schoon vachtje als porseleinen poppetjes in een weelderige graslaag staan. Maar hey, realiteit is dat dat een zeldzaam verschijnsel is. Zeker hier met het zwarte zand, als de witte een keer rolt is ie zwart, letterlijk!

Zolang ik geen schokkende foto's en filmpjes zie van écht magere paarden, dan ga ik er maar vanuit dat de overheid en de DB etc toch liever overvette glanzende paarden met veel te korte hoefjes ziet die dagelijks netjes gevijld en gelakt worden die dan ook nog eens in een dikke meter schoon stro staan met een weelderige groen grasland van een halve meter dik. Iig tot het tegendeel bewezen is en ze paarden in beslag nemen die écht verwaarloosd zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:54

wolter schreef:

In de blubber slijten hoeven niet, in de 'wildernis' wel, de pony's in de plassen hebben geen te lange hoeven, hoe dit te verklaren is weet ik niet, maar hier zal wel een reden voor zijn. Juist voor dat hoge sterfgeval wordt wat gedaan, de pony's worden afgeschoten. 'Maar de overheid doet er niks tegen', nee nee, hou je mond toch gewoon. :')

Citaat:
Zolang ik geen schokkende foto's en filmpjes zie van écht magere paarden, dan ga ik er maar vanuit dat de overheid en de DB etc toch liever overvette glanzende paarden met veel te korte hoefjes ziet die dagelijks netjes gevijld en gelakt worden die dan ook nog eens in een dikke meter schoon stro staan met een weelderige groen grasland van een halve meter dik. Iig tot het tegendeel bewezen is en ze paarden in beslag nemen die écht verwaarloosd zijn.

Helemaal mee eens, ik zie ook geen magere pony's op de foto's.
Mijn paard is ook op goed gewicht (ribben zijn te zien maar spiertjes zitten erop, het wordt koud, dan is dat prima) en stond vorig jaar winter ook in een drab van 20 cm diep, vaak zonder hooi en soms ook een uur (of twee) zonder water maar verwaarloosd daardoor? Nee.
Heeft ook wel eens haar ogen (niet erg) ontstoken en een snotneus, so what, wij zeker niet, dat heb je al snel met dit weer wat constant blijft wisselen.

110 4beners op een stuk, tja, dat is volgens mij nog altijd beter dan 1 (te dik, eenzaam) paard op 3 bij 3 meter, gereden met slecht zadel en sporen, zoals véél paarden in Nederland gehouden worden. DB heeft volgens mij kleppen op.