Ruitersportzaak in Heteren stapt naar Raad van State

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:59

Little King, bedoel dat het voor bedrijfshuisvesting niet lang is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:00

Apart dat ze dat zo beslissen. Vind dat divoza wel een punt heeft in een reguliere winkelcentrum past het ook niet. Waar moeten ze dan heen. Snap best dat er regels end moeten zijn maar vind dat de gemeente dan wel een beschikbare plek moet kunnen geven. Die ook haalbaar is voor de winkel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:01

Pfff wat een regelzucht weer door die ambtenaren, loopt er iets goed, zullen ze het om niks weer de grond instampen. Typisch een Nederlands iets. Zodra iemand de kop boven het maaiveld uitsteekt, rats. Lijkt wel een verkapte jaloezie. Laat ze inderdaad eerst dat bedrijventerrein eens volkrijgen. Ik kan niet begrijpen dat een porchedealer dan wel mag? Divoza verkoopt troueens ook 2e handszadels dus ook een beetje een kringloopwinkel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:02

Boras schreef:
Little King, bedoel dat het voor bedrijfshuisvesting niet lang is.

Voor een bedrijven terrein wat ongeveer net zo lang bestaat wel :)
En tegenwoordig gaat de helft over de kop. Ben blij dat er nog kunnen blijven bestaan ipv ze de nek om te draaien.
Ik kan dergelijke gemeente niet een beetje begrijpen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:09

Ik ben eens gaan zoeken want dit moet al een tijdje spelen, anders komt het niet voor de Raad van State. Het 'rapport zienswijzen en ambtshalve wijzigingen ontwerpbestemmingsplan heteren' is gemakkelijk terug te vinden. Ik heb zelf de indruk dat Divoza geen handige strategie heeft gekozen, blijkbaar is er al vaker gedoe (handhaving) geweest met de gemeente en ze verwijzen in de zienswijze naar het feit dat ze bij eerdere handhaving gelijk hebben gekregen. Niet zo handig, je schopt dan gewoon expres de gemeente tegen de schenen. Zeker als je, zoals blijkbaar in de zienswijze van Divoza stond, de gemeente beschuldigt van handelen in strijd met het algemeen beginsel van behoorlijk bestuur. Dat is zo ongeveer de meest grove belediging die je een gemeente kunt maken.
Gezien de argumenten die Divoza tijdens de procedure heeft gebruikt staan ze niet sterk, maar gezien de leegstand op het bewuste bedrijventerrein en de belabberde stat van de economie denk ik dat zo'n vaart niet zal lopen en dat ze voorlopig nog wel kunnen blijven zitten. Als de gemeente gedoogt dat ze daar blijven zitten, ondanks de strijdigheid met het nieuwe bestemmingsplan, dan kan Divoza een verzoek tot wijziging van het nieuwe bestemmingsplan indienen en dan kunnen ze over een jaar legaal zijn.

Anoli

Re: Ruitersportzaak in Heteren stapt naar Raad van State

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:11

Laat divoza daar alsjeblieft zitten, mooi dichtbij de op en afrit van de snelweg :j
Kom graag daar :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:15

ik hoop ook dat divoza mag blijven zitten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:19

Ik heb ook even wat leeswerk gedaan en een stuk van de Rekenkamer gelezen over o.a. dit bedrijventerrein.
Daar vond ik een paar dingen die van invloed zijn. O.a. dat dit bedrijventerrein bedoeld is voor huisvesting van regionale bedrijven -> Divoza is dat niet, maar is een landelijke keten. Ook regionale samenwerking tussen andere bedrijven en Divoza zie ik daarom niet snel gebeuren. Voorts zit Divoza inderdaad op een prachtige zichtlocatie (de zgn. 'schil'), en op zo'n locatie wil gemeente Overbetuwe waarschijnlijk liever een regionaal actief bedrijf hebben zitten. Dan spelen er ook nog zaken mee als sociale werkvoorziening, en Divoza zal als, zeer commercieel bedrijf, daar misschien niet erg ver in mee willen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:24

Maar dat auto bedrijf lijkt me ook niet erg regionaal :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:26

Ik zie mogelijkheden voor werkloze bokkers uit de regio Arnhem-Nijmegen om op een schitterende zichtlocatie te starten met ruitersportartikelenproductie (zadelmakerij?) en verkoop als nevenactiviteit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:29

Haha Maura, zullen we samen...?

Ik ga er overigens toch wel vanuit dat Divoza een advisuer heeft ingeschakeld in dit proces.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:32

Helaas gebeurt dit met enige regelmaat, tenminste hier in onze gemeente wel.

Buiten het dorp is een straat met een x aantal huizen, deze staan er al van voor de onderwaterzetting (oorlog).
Langzaam aan kwamen er ook wat bedrijven bij, maar dit was ook al heel veel jaren zo.
Opeens besloot de gemeente dat een deel van de huizen weg moest, want willen geen huizen op een industrieterrein. Het rare van alles was, er moesten maar 3 huizen weg, de overige 10 mochten blijven staan.
Dit omdat er mogelijk geklaagd kon gaan worden in de toekomst. Nu is het zo dat 2 van de 3 huizen hun hele leven er al woonde. Maar geen klagers waren.
Er werd met enige regelmaat wel geklaagd, maar dat werd gedaan door bewoners van de huizen die wel mochten blijven staan. Hun kwamen van buitenaf.....

Bedrijf wil verhuizen naar een nieuw gedeelte van het industrieterrein. Krijgt hiervoor geen bestemming, want er mag absoluut geen detailhandel.
Terwijl er diverse bedrijven zitten die onder de detailhandel vallen. Showroom garage's, keuken winkels.
Nee dat waren eerder gemaakte foutjes.
Een andere winkel wil daar een nieuw pand bouwen, maar krijgt ook geen toestemming.
Maakt hier een zaak van tegen de gemeente.
Maar gaat ondertussen gewoon alvast bouwen. Gemeente is boos, maar doet er verder niets tegen.
Gevolg winkel bestaat ondertussen al een paar jaar en heeft uiteindelijk ook maar gewoon een vergunning gekregen.
En ondertussen zitten er in dat pand 3 winkels....

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:27

piezze schreef:
Pfff wat een regelzucht weer door die ambtenaren, loopt er iets goed, zullen ze het om niks weer de grond instampen.

Hoho, dat zijn niet ambtenaren die daarover beslissen hoor. Die adviseren slechts. Besluiten over een bestemmingsplan neemt de gemeenteraad. Een meerderheid van volksvertegenwoordigers die inwoners zelf gekozen hebben.

Afijn ik begrijp dat er meer aan de hand is. Ben geen planoloog, maar zomaar een bestemmingsplan veranderen na 10 jr waardoor legaal gevestigde bedrijven plotsklaps moeten verhuizen kan volgens mij niet eens.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:42

http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.4054810
'In het plan wil de gemeente alleen 'volumineuze detailhandel' als auto's, caravans, keukens, grote bouwmaterialen en webwinkels zonder showroom toestaan; én een kringloopwinkel. '

Ik vind Divoza daar best in passen... Het zijn ook goede trekkers voor elkaar. Versterkende werking.
Ik vind juist de kringloopwinkel er het minst in passen. Vreemde combi. (ben niet tegen kringloopwinkels, integendeel, ik kom er nog wel eens)

Je zou bijna denken: Divoza moet gewoon weg daar. En niet om deze reden. Maar waarom dan wel?
Laatst bijgewerkt door stefje op 17-10-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:45

kleinvosje schreef:
Helaas kan een gemeente inderdaad bestemmingsplannen wijzigen, en kan dat betekenen dat je weg moet waar je zit, ook al loopt alles nog zo goed. Ik hoop voor Divoza dat ze niet weg hoeven natuurlijk, maar als ze wel moeten, ik help ze graag een mooi pand hier in Amersfoort Noord te zoeken hihi! Naast de Ikea is nog genoeg ruimte!

Kom ik je helpen :D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:48

Ergens vind ik het ook heel raar, in deze tijd. Een zaak die goed loopt is toch veel waard nu. Personeel dat niet hoeft te vertrekken want ze verkopen nog. En wat kost het Divoza wel niet om te verhuizen. Vraag me af hoe zoiets gaat. Zo van 'plan gewijzigd, vertrekken, verhuis maar ergens anders heen en investeer zelf'? Dat kost ook een vermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:45

Ik snap het ook niet zo goed.. Iedereen kent ons dorp voornamelijk van de files, dat lelijke kruidvat gebouw en de Divoza.. ja en een enkeling de Porsche garage die ernaast zit. Oja, en de Mc Donalds. Verder houd de bekendheid op in ons dorp denk ik..

Maar goed, de gemeente heeft wel vaker aparte beslissingen..

Vind het echt jammer als ze weg zouden moeten, dan moet je of naar de Welkoop in Elst of naar Arnhem..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:14

Boras schreef:
Toch vind ik dit wel een opmerkelijke situatie.
Waarom wordt dat bestemmingsplan aangepast, weet iemand dat? Misschien omdat het zo leeg blijft?

Divoza zit daar nog niet zo lang. Het is een nog altijd behoorlijk leeg bedrijventerrein en volgens mij was divoza een van de eerste bedrijven die zich daar vestigde. Als je als bedrijf wordt gesommeerd om te vertrekken, omdat je opeens niet langer binnen het bestemmingsplan past, dan zou ik mij als bedrijf ook boos maken.
Ik ben nieuwsgierig naar de achtergrondinfo. Vooralsnog komt Heteren op mij over als onbetrouwbaar, star en niet-oplossingsgericht.

Door de stagnerende groei komen er steeds meer panden op bedrijven terreinen leeg te staan. Maar ook de winkelcentra in nabij gelegen steden als Arnhem en Nijmegen kampen zelfs al met leegstand. Het nieuwe detailhandel beleid is er op gericht dat de detailhandel zich in winkelcentra moet gaan vestigen om de aantrekkelijkheid van de steden te behouden. Hiermee kunnen winkels als Divoza een aanzuigende werking hebben voor winkelend publiek.
Op industrieterreinen zullen enkel nog winkels worden toegestaan die voor grote verkeersstromen leiden, denk aan een Ikea.

Even voor de duidelijkehid, ditmis niet mijn mening maar enkel een stukje uitleg van het nieuwe beleid. Als je je er niet in kunt vinden let dan voortaan op waar je je rode potlood laat spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:29

Tja dat is Betuwe he? Vriendjspolitiek.....gemeenten zijn vaak ook clans van familie en aangetrouwde families....

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:12

Het is te hopen voor divoza dat het allemaal zo'n vaart niet loopt voor de gemeenteraad verkiezingen, want daarna zou de gemeenteraad van Overbetuwe er weleens heel anders kunnen uitzien. Ik ken nog maar weinig mensen die nog tevreden zijn met deze gemeente raad.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:44

Altijd fijn als mensen achter een bureau iets gaan verzinnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:21

Koppzondagen zullen ook wel een doorn in het oog zijn...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:30

russel schreef:
Koppzondagen zullen ook wel een doorn in het oog zijn...

Dat valt hier nog wel mee, dan moet je meer de Betuwe in. Overbetuwe zit echt op het randje van de Betuwe, midden in de stadsregio Arnhem Nijmegen en dat merk je wel.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:28

maura schreef:
Zeker als je, zoals blijkbaar in de zienswijze van Divoza stond, de gemeente beschuldigt van handelen in strijd met het algemeen beginsel van behoorlijk bestuur. Dat is zo ongeveer de meest grove belediging die je een gemeente kunt maken.

Mwoah, dit is echt zo'n standaard iets wat bijna elke jurist wel gebruikt ter verdediging, echt een dooddoener. Ik zou het alleen eerder op het evenredigheidsbeginsel gooien en niet op het gelijkheidsbeginsel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:39

Dat beleid dat Abacab aanhaalt klinkt nogal als wishful thinking. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er vanuit een ruitersportzaak veel aanzuigende werking is voor een gewoon winkelcentrum. Jammer dat het zo moet. Het lijkt mij niet de handigste manier van beleid voeren.