Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:03

Misschien een deel afschieten maar dan wel graag een ruiter erachter aan die de niet gelukte nog even een extra kogel geeft mits het terrein dit toelaat.
Anders opdrijven naar een geschikter terrein.

Een deel vangen en dan net als in Amerika een extreme brumby make over doen.

KimD

Re: Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:08

Ik vind het wel terecht, ik kan me goed voorstellen hoe die landbouwers zich voelen. Daarbij wij jagen hier ook op herten, konijnen, wilde zwijnen en zo verder, hun jagen op paard, ik zie het probleem niet. Ik ben wel echt van mening dat het gewoon goed moet gebeuren, maar als ik aan vorige van dit soort praktijken denk dan kan ik me niet anders voorstellen van Australie.

Ik las hier overigens iets over een paard 'temmen', imo doe je daar een paard nog minder een plezier mee. ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:19

petraaken schreef:
Het probleem met het afschieten is dat er dan dieren enkel gewond geraken en niet onmiddellijk dood zijn. Het is beter zoals in de USA projekten te starten met geboorteperkingen.

Klopt op zich wel, dat van die geboortebeperking, maar daar hadden ze tientallen jaren eerder aan moeten beginnen. Dat was toen te duur, te groot landoppervlak dus moeilijk realiseerbaar... enz... dus nu is het zo uit de hand gelopen dat er eigenlijk alleen schieten als mogelijkheid is overgebleven. -O-

Paard temmen is ook niet goed realiseerbaar, extra stress en ik denk niet dat er genoeg paardenliefhebbers zijn om al die getemde paarden, als het al zou lukken, op te willen vangen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:35

kimberley12 schreef:
Vang dan die paarden, en schiet ze dan neer, ipv zo uit de lucht....kans is heel groot dat een paard dan moet lijden, dat is nergens voor nodig...

Zoals al eerder gezegd is, en zoals bijvoorbeeld ook in het topic over de Rapa das bestas steeds wordt gezegd, al die paarden bij elkaar drijven en vangen levert enorm veel stress op voor dieren die niet gewend zijn aan mensen.

Zeker in een uitgestrekt, moeilijk toegankelijk terrein heb je enorm veel mankracht, organisatie en tijd nodig om al die dieren bijeen te drijven. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar het bijeen drijven van schapen of paarden op IJsland, waarbij vele ruiters vaak meerdere dagen nodig hebben om een gebied uit te kammen.

Een andere oplossing, geboortebeperking, is vast mogelijk, maar werkt alleen op lange termijn. Er komen op termijn minder paarden bij, maar dat verandert niets aan het probleem dat er NU veel te veel paarden in dat gebied lopen. Geen idee hoe oud verwilderde paarden gemiddeld worden, maar met minder geboorten (je zult namelijk nooit álle merries kunnen behandelen) duurt het op zijn minst een aantal jaren voordat de paardenstand is teruggelopen tot het gewenste niveau.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:38

Lol en met heliKopter opjagen levert geen stress ofzo.
Verder heeft dit niets met natuur te maken, wel met geld. Die landbouwers willen gewoon hun eigen koeien (ook niet inheems) die stukken grond laten begrazen.

Soit overpopulatie is natuurlijk ook niet ideaal. Enkel leven we wel in 2013, dus als cowboys wat willekeurig rondschieten/opjagen is niet van deze tijd.

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:06

Jippie zeg... ;( er zijn toch ook teveel mensen op de wereld?Schiet maar raak allemaal.... Mensen vernielen toch eens ff 100 keer zo veel als paarden,of is 1000en levens en heerlijk overal stink fabrieken neerzetten niet vernielen?Als je het zo bekijkt knallen we heel de wereld neer!Opgelost!Plek voor de landbouwers <<) Arme paarden.Ik snap dat het sneu voor de paarden is als zij zouden sterven in een moeras,maar uit de lucht kan je niet perfect raak schieten en zal het paard veel lijden.Dan is het een betere optie om ze te vangen (mijn mening!)en dan te schieten.Want als je moet kiezen tussen stress en in een been schieten en het paard veel pijn doen?Ik zou voor optie 1 gaan.Iedereen zijn eigen mening! :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:10

AppleDumplin schreef:
Dan is het een betere optie om ze te vangen (mijn mening!)en dan te schieten.
Nou, leg dan maar uit hoe ze 'eventjes' al die paarden moeten zoeken, bijeen drijven, vangen en vervolgens afschieten zonder dat het meteen véél meer geld, tijd en mankracht gaat kosten.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:19

Ik zie het probleem van het afschieten ook niet zo ( mits het goed gebeurt natuurlijk). Beestjes hebben een prachtleven gehad, worden beschermd tegen een nare hongerdood of langzame dood in een moeras. Ineens gaat het licht uit. Prima toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 06:09

Oreo schreef:
Ineens gaat het licht uit. Prima toch?

Heb je ooit dat vreselijke filmpje gezien van de Amerikaanse soldaten die zich "uitleven" op een hond. Weet je hoeveel kogels dat dier in zijn lijf heeft gekregen voordat die uiteindelijk stierf? Niks, ineens het licht uit. Lange lijdensweg. En dat ging dan over een hond, die stil zat, met mensen, soldaten op nog geen twee meter afstand.
Dit keer gaat het om paarden, die aan het lopen zijn, vanuit een helikopter, op ?? meter afstand. Geen romantische tafereeltjes waarbij paarden meteen mooi ter aarde neerstorten zonder ook maar iets te beseffen. Bloedbad, onnodige leed, trauma voor de overlevenden, dat voorspel ik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:33

Idd Gini. Schieten, opjagen etc zal altijd stress veroorzaken en onnodig leed/verwondingen. Met 1 schot zullen er weinig in een keer doodvallen. (met wat geluk breken ze door het vallen hun nek en sterven ze in combi van de twee redelijk snel)
Plus geld gaat het zowiezo kosten, of laten ze die paarden dan wegrotten?

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:41

dit alles komt maar door een achterlijk wezen. en dat is de mens, als de mens niet in een maatschappij als deze hoefde te leven en niet belachelijk veel geld moest verdienen om ergens te kunnen blijven wonen en dergelijke , hadden de paarden gewoon vrij rond kunnen lopen.

wij jatten tenslotte hun land. ik ben van mening dat alles wel wat meer mag zoals vroeger. het liefst zelfs nog Geen geld, iedereen zorgt voor zijn eigen leven, eten en land. dan was er ook veel meer ruimte geweest.

naar mijn mening heeft geen enkel mens het recht om zomaar een flink aantal paarden neer te schieten, maar ze dwingen zichzelf in een situatie waarin niets anders meer mogelijk lijkt.

er zijn ook te veel mensen op deze wereld, en hoeveel sterven hiervan wel niet in verkeersongelukken of aan andere ongelukken? mensen jagen we ook niet na met een helikopter om ze af te schieten. zouden ze eens moeten doen, ruimt wel meteen op.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:45

Het probleem met de mens is dat hij dieren loslaat in gebieden waar ze van nature niet thuishoren, en dan krijg je dit dus.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:08

Die koeien horen daar van nature ook niet, dus dat is eveneens een scheve redenatie. Enkel zijn die koeien een broodwinning en de paarden eigen geworden aan dat gebied. Het ene brengt dus op, het andere niet. Pas op ik begrijp die landbouwers ook hoor, maar zo afschieten naar willekeur vind ik not done.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:57

Het gaat hier om verwilderde dieren. Koeien worden gewoon beheerd door mensen, dat zijn gewoon handtamme dieren. En deze verwilderde kuddes paarden, zorgen er wel voor dat inheemse diersoorten zoals de Kangoeroe en Koala het erg moeilijk krijgen, en ik vind het belangrijker dat die dieren het overleven dan paarden. Klinkt cru, maar er zijn zoveel paarden op de wereld, kangoeroes en koala's vind je niet zo gauw in andere landen, ja in het dierenpark.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:04

het gaat er toch niet om of die dieren tam zijn of niet? dus snap niet waarom je dat er bij betrekt:P.. je kunt het ook zo bekijken: doe je koeien maar weg.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:24

Koeien zijn niet tot overlast, die brengen geen schade aan, de wilde paarden wel. En die brengen niet alleen maar schade aan op de bedrijven, maar ze zijn ook een gevaar voor inheemse soorten. Ze hebben geen natuurlijke vijanden daar (Ja, een giftige slang misschien, maar dat zal eens in de zoveel keer zijn), en ze kunnen zich maar voortplanten zoveel ze willen. Er zit geen rem op. En straks zijn ze niet alleen een last voor anderen, maar ook voor zichzelf, omdat de groep gewoon te groot wordt. De paarden daar zijn GEEN wildlife, hoe graag jullie ook willen geloven dat ze daar in het landschap daar horen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:21

In het topic staat toch duidelijk overbegrazing, dus daar zullen die koeien ook wel hun aandeel in hebben. Brumbies zijn evengoed wildlife zoals de mustang dat is. (ooit vrijgelaten en zo eigen geworden aan een gebied)
Probleem is niet dat er iets moet gebeuren, wel de manier waarop. Dit moet humaner en eigentijdser. Wij willen zaken controleren/behouden, dan is het aan ons om dat correct te doen. Dit speelt al jaren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:33

Van die koeien léven die mensen, bovendien worden die ook gewoon geslacht (= doodgemaakt voor de duidelijkheid, sorry vegetariërs) van de paarden, die zich ongecontroleerd voortplanten mag je blijkbaar geen 1 doodmaken.
Ik vind het appels met peren vergelijken, het probleem zijn de verwilderde paarden. Als er teveel koeien komen is daar het slachthuis voor, heeft niets te maken met die paarden verder. De discussie of koeien wel of niet in Australië mogen leven kan beter in een apart topic...

Mensen denken dat de natuur altijd lief en aardig is en zoet, en dat er in de natuur geen enkel beestje op een nare manier doodgaat. Ik zou zeggen: bekijk eens een filmpje hoe hyena's aan hun eten komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:43

Wat een redenatie. Dat gaat dan om zwakke dieren en dat is inderdaad natuur. Hoewel we ons veeleer gedragen als beesten horen wij beter te doen.
Dus omdat we leven van die koeien wordt overbegrazing aan de wilde paarden verweten en dienen ze daarom te verdwijnen??? En er is wel een verschil in slachten en afslachten/creperen en dat lokt reactie uit.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:47

Tja ze hebben in Australië wel meer plagen. Beesten die ooit geïmporteerd zijn en nu dus geen natuurlijke vijanden blijken te hebben. (Ja op wat giftige slagen na dan..)

Ik denk dat dit een hele moeilijke situatie is. Ik ben van mening dat het goed is dat de paarden een lange lijdensweg bespaart blijft tijdens het regenseizoen. Ik heb zelf gezien hoe het noorden dan in een moeras gebied verandert. Dat gebeurt heel snel dus ze komen ook echt niet zomaar weg. Zeker omdat het om zo'n groot gebied gaat.

Het gaat om zoveel paarden dat het moeilijk word om dit op een humane manier te doen. Vergeet niet dat dit een geïsoleerd gebied is. Er zijn weinig normale wegen, het is voornamelijk bush en hitte. Om op zo'n groot oppervlakte al die paarden bij elkaar te drijven en dan op een humane manier zonder stress in een klap dood te schieten, dat is onbegonnen werk.. Ik weet niet hoe groot het gebied waar het om gaat exact is, maar Australië kennende zal dit wel groot zijn :+.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Kimberley_ ... i%C3%AB%29 hier kun je zien hoe groot het gebied is en hoe klein de plaatsen zijn. Broome is de grootste plaats, en dat ligt nog super ver van Lake Gregory vandaan. Western Australia is sowieso de meest geïsoleerde staat van Australië).

Edit: Verder stem ik voor de behandeling van hengsten en merries, zodat ze zich niet meer zo kunnen voortplanten. Maar daar is het nu al te laat voor, dit is iets voor op de langere termijn. Hoop wel dat ze hiermee gaan beginnen zodat dit in de toekomst voorkomen kan worden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:14

Die koeien hebben over het algemeen wel een afgezet stuk waar ze op lopen. Zij kunnen niet gaan waar zij maar willen, maar die paarden wel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:24

Maar dat moerasverhaal kan je plaatsen onder natuurlijke selectie (de sterksten zullen dat overleven, de zwakkeren niet, echter zo'n bedreiging is dat verhaal niet anders was er geen overpopulatie)

Als er dan zoveel bushes etc zijn kunnen ze toch echt jagen (oudere, zwakkere beesten eruit) en gericht selecteren. En verder ligt dan een taak bij de overheid mbt het verdere beleid.
Maar als idioten vanuit een helicopter beesten opjagen en dan op goed geluk proberen neer te schieten is toch echt niet van deze tijd.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:43

Dat moerasverhaal is helemaal geen natuurlijke selectie. Of je nu zwakke of sterke dieren hebt, over het algemeen overleven ze het allebei niet als ze in een moeras raken.

En als je alleen de zwakkeren eruit haalt, verhelp je nog steeds het probleem niet. Over het algemeen zijn het juist de sterkeren die voor meer overlast (kunnen) zorgen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:04

Dus is dat moerasverhaal dat wel, want het is een jaarlijks fenomeen, dat een impact kan hebben op de populatie. (net zoals afrika ook een droog en nat seizoen heeft met de bijhorende taferelen) Echter dus niet zo'n impact anders was dit topic er niet.

Kromme logica om gezonde dieren om te leggen en zwakkeren door te laten gaan. Dan ben je gewoon aan het uitroeien.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:20

En over die helikopter gesproken... Ze hebben daar mensen genoeg die zeer goed zijn in het schieten vanuit de heli. Ze beschikken er ook over quads en andere voertuigen die goed over het terrein kunnen rijden.
Anders maar een groep via de grond sturen om te schieten.

Ik denk dat schieten echt de beste oplossing is! Hoe zwaar het ook moge klinken. Er lopen daar tegen de 10.000! wilde paarden rond. Deze zorgen voor veel te veel overlast en overbegrazing. Ik snap het best dat ze de groep eindelijk eens flink willen uitdunnen!
Daar hebben ze toch al veel te lang mee gewacht!