Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:23

CM_ schreef:
Maar het is gewoon triest dat in deze tijd nog paarden zo moeten worden misbruikt..

Kijk, we fokken nog steeds veel te veel paarden. De meeste paarden gaan weg in oktober/november naar een goed huis..... maar er is een groot deel waar geen kopers voor zijn (een bles is verkeerd o.i.d) deze komen bij handelaren terecht. Die er voor zorgen dat weer een gedeelte naar een goed huis gaan, maar een handelaar wil niet met volle stallen of weilanden zitten in de winter. En daarom gaan deze dieren naar de markt. Want dan kun je in een keer 30 paarden verkopen. Ik ken iemand die vandaag 30 paarden/pony's en ezels gaat. Hij moet er ook niet aan denken dat hij via marktplaats deze dieren moet verkopen dat vreet vreselijk veel tijd en energie.

Als we nu eens veel minder gaan fokken dan gaan er ook minder naar de markt.

Iemcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:56

Don Camilo vraag je op dit stukje van jou tekst De allereerste keer dat ik er kwam stond er opeens een prachtige Andalusier hengst tussen, ik was er niet meer bij weg te slaan. Nog weken na de tijd kreeg ik mailtjes en sms-jes van bekenden en klanten die ons daar hebben zien staan: "en, heb je die mooie hengst nog gekocht?". Nou nee, maar hij was wel de aanleiding om eindelijk serieus op zoek te gaan naar mijn jarenlange droom en die is er gekomen, kort daarna.
Was dat een witte met aan 4 benen zeer ernstige mok? en stond hij in een zijstraatje bij een schuur ??

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:06

Ik denk dat de paardenmarkt verdwijnt op het moment dat nederland gaat accepteren dat we niet altijd maar zoveel veulens moeten fokken hier. Fok niet voor de fun, of ' wat schattig als uit mijn merrie een keer een veulentje komt' etc...
Er is een enorme overpopulatie aan paarden in Nederland en daarom komt een groot deel niet op de fatsoenlijke markt.
Er worden enorm veel paarden gefokt die al in de buik toegewezen zijn aan een belachelijke toekomst.
omdat we er zoveel hebben kunnen mensen enorm kieskeurig zijn en blijven afdanken.
" ja die heeft zo'n stom vlekje' is nu vaak al de reden waarom je een paard niet neemt. belachelijk.

Als wij als nederland nu zouden roepen : alleen die met goede papieren hebben recht op fokken
(+ nog eens de regel dat de merrie pas gedekt wordt als een koper er al is. als je extremer oplossingen bedenkt)
hebben we
vraag = aanbod.
en komen we van de problemen af.
dit verbieden etc. zorgt alleen maar voor slecht verzorgde diertjes op de weides, want wat je niet kwijt kan en niet meer kan betalen etc, wordt afgedankt en aan zijn eigen lot overgelaten...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:53

cp112

Re: Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:01

Ik ben vandaag voor het eerst geweest. Na alle horror verhalen heel veel verwacht. Maar dát viel mij even mee zeg.
Ja er stonden magere dieren tussen. Maa rop 1 na die overduidelijk gewoon uitgedroogd was (wa een oud schimmeltje) vond ik er niks ernstigs tussen zitten.

Ik vond het reuze gezellig, leuke sfeer en met een aantal oude mannegiens nog een leuk gesprek gehad :D Ik heb niks gekocht maar ben wel even in de verleiding geweest.

Dus ach, al die herrie van ah zielig, ik hoorde om mij heen toen ik tussen de paarden liep ook wel meiden gillen, AAAHHH zielig!! Hij is onder het touw doorgelopen nu zit ie vast! (pony stond half onder het dikke touw waar ze aangeknoopt staan)
En dan mij raar aan zitten te kijken toen ik zei dat als hij eronder door gekomen was hij ook wel weer terug kon :Y)

Mensen zijn tegenwoordig niks meer gewend.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:07

cp112 schreef:
Ik ben vandaag voor het eerst geweest. Na alle horror verhalen heel veel verwacht. Maar dát viel mij even mee zeg.
Ja er stonden magere dieren tussen. Maa rop 1 na die overduidelijk gewoon uitgedroogd was (wa een oud schimmeltje) vond ik er niks ernstigs tussen zitten.

Ik vond het reuze gezellig, leuke sfeer en met een aantal oude mannegiens nog een leuk gesprek gehad :D Ik heb niks gekocht maar ben wel even in de verleiding geweest.

Dus ach, al die herrie van ah zielig, ik hoorde om mij heen toen ik tussen de paarden liep ook wel meiden gillen, AAAHHH zielig!! Hij is onder het touw doorgelopen nu zit ie vast! (pony stond half onder het dikke touw waar ze aangeknoopt staan)
En dan mij raar aan zitten te kijken toen ik zei dat als hij eronder door gekomen was hij ook wel weer terug kon :Y)

Dat is inderdaad ook zeker waar :)
mensen kennen het 'werkpaard' al helemaal niet meer.

ik ben zeker geen voorstander van de markt, en al helemaal niet van hoe sommige met hun paarden daar omgaan.
maar de mens mag wel wat minder emotioneel handelen. sommige dingen zijn lange niet zo extreem als mensen roepen.
Je hond die alleen thuis zijn stront zit op te houden omdat jij de hele dag weg bent vindt ik vaak erger... om maar even een voorbeeldje te noemen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:59

cp112 schreef:

misschien dat jij er met andere ogen naar kijkt....het is jammer dat we niet aan de paarden kunnen vragen hoe ze de sfeer vonden.Om de hele dag vastgebonden te staan in de herrie :+

LoetjeSelln

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:09

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:39

geerke schreef:
cp112 schreef:

misschien dat jij er met andere ogen naar kijkt....het is jammer dat we niet aan de paarden kunnen vragen hoe ze de sfeer vonden.Om de hele dag vastgebonden te staan in de herrie :+

Dat zal dan wel, ik heb gezien hoe het er in Engeland aan toe ging, daar wordt er iets anders met paarden om gegeaan. Ook niet iets ernstigs gezien overigens, het blijft een stukje cultuur.

Maar dat ene dagje aan een touwtje, zullen ze daar minder van worden? Neu, dacht t niet.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:01

En gelukkig gaan ze na dat dagje aan een touwtje staan, nog 'eventjes' op transport. .
Traditie, cultuur, etc, het kan wel zo zijn, maar ik vind het walgelijk dat dit als een dagje gezellig paardjes kijken word gezien en ervaren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:04

LoetjeSelln schreef:
Leuke foto's van zuidlaardernacht en markt op volgende site...

Het merendeel van de foto's geven een lusteloosheid van mens en dier weer. :(

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:15

ceasario schreef:

Dat viel mij ook meteen op!
Niemand kijkt echt blij..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:25

unamie schreef:
ceasario schreef:

Dat viel mij ook meteen op!
Niemand kijkt echt blij..

Afbeelding

Zelfs dit paard niet, die luistert naar de dood's-prijs.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:21

Waarom zou dit een slachtpaard zijn?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:03

Iemke: nee, dit paard had geen mok. Het was een schimmel van rond de 1.56m, apto, met vol papier en spaans paspoort. De Koning bood hem aan, hij stond naast de grote koffietent vlakbij het paard van Ome Loeks, dacht ik. Hij zette de hele tijd de boel op stelten, met piaffes, steigeren, draaien, brullen enzovoort.
Hij had voor iets ongelijke stand van de hoeven, maar toen ik hem liet monsteren leek hij niet kreupel. Ik vertrouwde het echt niet en ik wou in ieder geval geen volwassen paard van de markt. Maar ja, ik wou ook nooit een schimmel, en ik heb inmiddels de vierde (wo 2 mini-appaloosa's) in de wei lopen...
Deze hengst is uiteindelijk gekocht door circus Renz, die ook veel Friese hengsten gekocht hadden. Het was in 2005.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:27

Het spijt me hoor maar om bij onderhandelen je gevoelens te uiten is het domste wat je kunt doen. Paarden worden nou eenmaal verhandelt voor geld, in sommige gevallen voor bedragen die niet meer normaal zijn. Is het opeens erg dat anderen het kunnen zien? En als je niet voor geld paarden wil verhandelen, hoe wil je het dan doen?

Als dit soort dingen slechts eenmaling gebeuren is het geen dierenmishandeling. Het is zeker een onprettige situatie, maar als het slechts eenmaling gebeurt zie ik er geen problemen mee. Ik geloof best dat paarden mishandelt worden, maar dit is een slecht voorbeeld. 'Manegepaard' als fenomeen aanpakken lijkt me zinvoller, het probleem is alleen dat sommige mensen wel willen paardrijden, maar niet willen leren om te gaan met een paard, of nog erger zelfs denken dat ze het wel goed doen. :( Dat is pas de echte mishandeling.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 06:48

robert45 schreef:

Bieder...Blauw jasje en een notitieboekje..

Afbeelding

en de kwpn-"boer" ploegde voort. |(

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:03

Er is nu eenmaal handel in slachtpaarden..... zeilig nee, realiteit! omdat er een paardenoverschot is.
Vroegah, 25-30 jaar geleden was de handel in paardenvlees veel aantrekkelijker. Toen werden ook nog op grote schaal slachtpaarden gefokt. Je zag toen heel veel halve belgen op de markt staan (veel vlees op het bot en nog jong).

Het paard hierboven zal niet zoveel opleveren per kilo (als hij voor het vlees weggaat.....)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:43

Wat is erg aan een notitieboekje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:26

yarrah schreef:
Er is nu eenmaal handel in slachtpaarden..... zeilig nee, realiteit! omdat er een paardenoverschot is.
Vroegah, 25-30 jaar geleden was de handel in paardenvlees veel aantrekkelijker. Toen werden ook nog op grote schaal slachtpaarden gefokt. Je zag toen heel veel halve belgen op de markt staan (veel vlees op het bot en nog jong).

Het paard hierboven zal niet zoveel opleveren per kilo (als hij voor het vlees weggaat.....)

hier in frankrijk worden volop slachtpaarden gefokt.Vaak zijn dat Percherons.Daar zit vlees aan.
Aan een KWPN er niet.
Je zou dan bijna vermoeden dat er iets mee is ;(

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:35

ceasario schreef:
robert45 schreef:

Bieder...Blauw jasje en een notitieboekje..

[ Afbeelding ]

en de kwpn-"boer" ploegde voort. |(

Ik heb gisteren nog een bonte shetlander verkocht, grote maat meer dan 1,05

Deze heb ik verkocht aan de handelaar DK. Deze is voor goed geld verkocht, krijgt DK op zijn kont en hij pakt een notitieblokje, schrijft het bedrag erin en je knoopt hem maar ergens vast, je geld kan je na 8 uur ophalen in het cafe aan de brink. Paspoort lever je met het bewijsje in. Deze is niet verkocht voor slachtgeld...

Die kopen zoveel paarden dat ze dat niet direct afrekenen...

DK staat overigens voor Daelmans. weten jullie dat ook weer aangezien iedereen denk aan denemarken.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:39

mijn merrie komt er ook vandaan.. snap het nog steeds niet, stamboom alles. stond er op het laatste moment nog, boer in kwestie vroeg er oook wel echt de hoofdprijs voor.
ben er verder 2 jaar terug nog een keer geweest, stond er een boer met een shetveulentje.
erg sneu beestje om te zien, strak aan het touw aan een bankje vastgebonden. ik bood 'm 200 euro op dat moment, hij wou er 1000 voor hebben of ruilen tegen een paard.. 8)7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:40

Baileysdream schreef:
mijn merrie komt er ook vandaan.. snap het nog steeds niet, stamboom alles. stond er op het laatste moment nog, boer in kwestie vroeg er oook wel echt de hoofdprijs voor.
ben er verder 2 jaar terug nog een keer geweest, stond er een boer met een shetveulentje.
erg sneu beestje om te zien, strak aan het touw aan een bankje vastgebonden. ik bood 'm 200 euro op dat moment, hij wou er 1000 voor hebben of ruilen tegen een paard.. 8)7

:D die is gek...

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:50

Dus zijn er toch mensen naar het leed van paarden gaan kijken... Volksvermaak inderdaad en dat is van alle tijd.

Iemand overigens wel eens gezien hoe ze met slachtpaarden naar en in Italie omgaan? Ik kan je vertellen, das niet fijn voor de dieren!

Hierbij een oproep aan alle paardenbezitters: zorg ervoor dat je weet waar je paard terecht komt bij de verkoop!!!!!!!! Jij hebt de verantwoording, jij bent verantwoordelijk voor het einde van het dier en de weg daar naar toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:02

lennie schreef:
Dus zijn er toch mensen naar het leed van paarden gaan kijken... Volksvermaak inderdaad en dat is van alle tijd.

Iemand overigens wel eens gezien hoe ze met slachtpaarden naar en in Italie omgaan? Ik kan je vertellen, das niet fijn voor de dieren!

Hierbij een oproep aan alle paardenbezitters: zorg ervoor dat je weet waar je paard terecht komt bij de verkoop!!!!!!!! Jij hebt de verantwoording, jij bent verantwoordelijk voor het einde van het dier en de weg daar naar toe.

Droom lekker door, dit zal nooit gebeuren, ik denk dat mensen die heel begaan zijn met hun dieren ze niet via de markt verkopen. En diegenen die hier wel de dieren verkopen accepteren de regels, jij de centen zij het dier.