Ongeluk tijdens concours hippique Assen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:24

Crypto schreef:
PBA_ schreef:

Kan maar hoeft niet. Ken een paard in de wei die zich ernstig had verstapt en zijn bovenbeen brak.

Echt? alleen door verstappen? Had dat paard dan niet al iets waardoor dat zo 'makkelijk"kon? bijv te weinig kalk waardoor botten wat brozer waren?

Misschien te weinig melk gehad als veulen? :D :D :D

Zoolgangster

Re: Ongeluk tijdens concours hippique Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:46

@Crypto: Een haarscheurtje in het bot dat al eens eerder is opgelopen bij een ongelukje kan ervoor zorgen dat een paard daarna bij iets onbenulligs als verstappen al een been breekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:48

DaisyDarling schreef:
Zo beter?
Ik las 'de gang van zaken' meer alsof er iets niet goed was gegaan met iets na het ongeluk.
Maar zo zou het inderdaad logischer zijn. :j

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:08

Ik was gister ook bij NIC, en toen reed er ook een man mee, van buitenlandse afkomst, die zijn paard voor geen meter onder controle had, paard liep braaf, maar werd totaal aan zijn lot over gelaten waardoor ze meerdere keren of dwars door de hindernis of op de hindernis terecht kwamen!!! Als ik deze naam zo lees hoop ik niet dat dit dezelfde combinatie is geweest! :(

Rimada16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:17

ik had het vanochtend al gelezen ! echt vreselijk !!!!!!! ik ga morgen heen op de VIP plaatsen :) ik hoop toch echt dat de springruiters morgen wel meer geluk hebben !!! sterktee !!!!!!!!!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:35

Ik heb het Zien gebeuren,en dat bungelende paardenbeen staat op mn netvlies gebrand.
Wat een rot gezicht was dit.
De hulpverlening verdient een pluim...super snel,kundig,en adekwaat.

AnitavEck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:41

Hallo Mensen.
Ik was aanwezig daar bij NIC Assen toen het gebeurde.
Het paard kwam met de afstand niet uit en daardoor kwam de landing niet goed.
Het paard is drie keer met ruiter over de kop gegaan, toen kon het arme dier niet meer opstaan vanwege haar gebroken been.
Het been was op drie plaatsen gebroken, er is dus zeker goed gehandeld van de dierenarts.
Van de ruiter is de situatie onbekend.

(Hoe weet ik dit? Ik werkte op de VIP afdeling en dit heeft de organisatie mij verteld.)

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:43

Het been bungelde los onder haar lijf. Je hoorde het been ook knappen. Heel luguber.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:46

Wat ontzettend triest en wat goed dat ze zo snel hebben gehandeld.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:55

AnitavEck schreef:
Hallo Mensen.
Ik was aanwezig daar bij NIC Assen toen het gebeurde.
Het paard kwam met de afstand niet uit en daardoor kwam de landing niet goed.
Het paard is drie keer met ruiter over de kop gegaan, toen kon het arme dier niet meer opstaan vanwege haar gebroken been.
Het been was op drie plaatsen gebroken, er is dus zeker goed gehandeld van de dierenarts.
Van de ruiter is de situatie onbekend.

(Hoe weet ik dit? Ik werkte op de VIP afdeling en dit heeft de organisatie mij verteld.)

De ruiter had een bebloed gezicht,maar had voor zover ik gehoord heb geen zware verwondingen.

Rimada16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:06

ik heb net gelezen dat de ruiter wel met de ambulance is overgebracht naar het ziekenhuis in assen !! sterkte voor de ruiter en familie !!!!!!

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:07

Triest zeg :( Hoop dat het met de ruiter meevalt

AnitavEck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:11

Rimada16 schreef:
ik heb net gelezen dat de ruiter wel met de ambulance is overgebracht naar het ziekenhuis in assen !! sterkte voor de ruiter en familie !!!!!!

Ruiter is zelf nog de ring uitgelopen, voor controle naar het ziekenhuis gebracht. Omdat het onder het paard was gekomen.

Daarna niets bekend over zijn situatie tot zo ver.

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:14

Jeetje he,was donderdag nog geweest. Heel veel sterkte voor de ruiter en zijn familie.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:15

Jeetje wat heftig. Wat een verschrikkelijk ongeluk.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:33

Verschrikkelijke gebeurtenis! :\ Hoop dat alles goed gaat met de ruiter. Jammer dat het voor de merrie anders afgelopen is.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:00

NardoLove schreef:
jojoleinee schreef:
Woow heftig. Zeker dat ze dat paard zo snel in hebben laten slapen. Dat het geen hoge sport meer kan doen snap ik maar een lekker rustig leventje laten leiden bij iemand in de achtertuin zou hem toch op zn minst gegund moeten zijn.

inderdaad mijn paard is ook niet meer goed voor de sport maar wel recratief en voor gezeldschap en hij krijgt echt geen spijt ookal was hij alleen voor gezeldschap en hij is 5

Mwoah als een DA zonder röntgen apparaat voor 100 % kan vaststellen dat het been gebroken is, dan is het een breuk die onmogelijk paardwaardig kan herstellen.[/quote]

Ik snapte de tekst niet helemaal en door de opmerkingen dacht ik dat het veel minder erg was maar dat niet zo is en ze hebben wel een goede keuze gemaakt

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:22

Heavy zeg! Ook ik wens heel veel sterkte aan de ruiter en omgevende... Verschrikkelijk als je paard in zo'n geval moet laten inslapen, maar jah, als het de beste en enige mogelijkheid is...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:56

Jeetje, door de verhalen van de "ooggetuigen" is dit erg heavy en kan me goed begrijpen dat dit voor een nog lange tijd op een ieder zijn netvlies blijft hangen.

Wil iedereen die dit van dichtbij heeft mee gemaakt, heel veel sterkte wensen, net als de eigenaren / verzorgers van het Fiona. Ondanks dat dit een groot verlies is, heeft het lieve dier nu wel rust en geen pijn meer.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:44

Allereerst wil ik de betrokkenen veel sterkte wensen met het verlies en de ruiter beterschap wensen.

Ook ik was aanwezig en stond op het moment dat het gebeurde zeg maar recht tegenover de triple bar. Niet op de tribune maar bij de tafels en bankjes. Paard kwam inderdaad verkeerd uit en belande midden in de triple bar tussen de balken. Vanwege de snelheid en alle balken tussen de benen van het paard lukte het niet zich op 4 benen te houden. Ze zijn inderdaad samen over de kop gegaan. Ruiter was onder het dier terecht gekomen. Het paard lag op zijn rechterkant en probeerde overeind te komen wat niet lukte ivm het been. De ruiter heeft toen een paar beste tikken gehad van de benen van het paard. Toen het paard op zijn linker zijde kwam lukte het om op te staan. Terwijl het dier lag en krabbelde was al te zien dat er iets mis was. Meteen is het dier van zadel en hoofdstel ontdaan en werden er schermen neer gezet. Paard is op de trailer geladen. En weg gereden.

De ruiter is ter controle voor inwendige bloedingen naar het ziekenhuis gebracht. Later vandaag had mijn zus vernomen dat met de ruiter alles ok was. Wel wat kneuzingen en blauwe plekken. Al met al een nare dag. Maar de organisatie was helemaal super. Keurig netjes hebben ze de zaak afgehandeld.

De rerst van de dag is verder goed verlopen en er zijn hele spannende rubrieken geweest.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:13

Verhaal van Fenja is precies zoals het gegaan is.

Het paard heeft het helaas niet overleefd, maar gelukkig is het met de ruiter allemaal goed afgelopen en is hij alweer in zijn hotel. Het was een afschuwelijk gezicht om hem onder dat spartelende paard te zien liggen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:50

Johanna59 schreef:
Crypto schreef:

Echt? alleen door verstappen? Had dat paard dan niet al iets waardoor dat zo 'makkelijk"kon? bijv te weinig kalk waardoor botten wat brozer waren?

Misschien te weinig melk gehad als veulen? :D :D :D

haha ;) Nee ik weet niet, maar bij mensen werkt het wel zo natuurlijk dat de bottdichtheid verminderd bij te weinig kalk

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:51

Zoolgangster schreef:
@Crypto: Een haarscheurtje in het bot dat al eens eerder is opgelopen bij een ongelukje kan ervoor zorgen dat een paard daarna bij iets onbenulligs als verstappen al een been breekt.

Ow oke , Daar heb ik nooit bij stil gestaan of over nagedacht eigenlijk.. Thnx :)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:44

_KiMbErLeY_ schreef:
Ik was gister ook bij NIC, en toen reed er ook een man mee, van buitenlandse afkomst, die zijn paard voor geen meter onder controle had, paard liep braaf, maar werd totaal aan zijn lot over gelaten waardoor ze meerdere keren of dwars door de hindernis of op de hindernis terecht kwamen!!! Als ik deze naam zo lees hoop ik niet dat dit dezelfde combinatie is geweest! :(

Die jij bedoelt is een andere ruiter, heb ik vanavond zien springen... Durfde halverwege niet meer te kijken. Hij heeft vrijwillig het parcours verlaten. Wat een stuntpiloot.

Maar echt verschrikkelijk wat er is gebeurd. Een nachtmerrie :( Sterkte aan alle betrokkenen.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:20

Ohhnee hoe luguber, heb al ooit eens iets gelijkaardigs gezien maar toen had het paard zijn nek gebroken bij het achterover vallen toen het stijgerde, het spartelen en bloed dat uit zijn neus en mond liep en het hoofd dat zo wat hing te bungelen echt verschrikkelijk, en dan durfde de eigenaar nog twijfelen of hij hem ging laten inslapen of alsnog naar het slachthuis brengen. Sterkte aan de ruiter en familie wat een verschrikkelijke ervaring.