Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:37

Erg apart dat een lid van de nieuwsredactie deze oude foto's (ze zijn van vorig jaar, dus niet eens actueel) hier plaatst terwijl een ander topic hierover toen gesloten werd :? er zijn al veel meer topics hierover...
Edit: topic was toen niet gesloten, maar wel plaatjes/video's uit de OP verwijderd
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-10-13 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:38

Paardjes45 schreef:
Anoli schreef:
Nou vind het allemaal wel meevallen hoor.
Ben het wel eens met caesar :j

Ook bijzonder opvallend dat dit een dag in JULI is en het nu pas hier op de nieuwspagina komt...
Blijkbaar toch niet zo schokkend als gedacht, anders had het er de dag erna wel op de voorpagina gestaan.

maar waarom moeten ze die paarden zoveel onnodige stress en angst bezorgen. Over die distels, dat is de natuur, je moet de natuur niet veranderden gewoon laten zoals ze is.

Paarden komen van nature helemaal niet in Spanje voor. Dus ik kan me voorstellen dat als je paarden neerzet in een gebied waar zo'n plant groeit dat je er dan in ieder geval voor zorgt dat 'ie er geen last van krijgt.

Tja, we weten niet hoe veel paarden het zijn he. Als het er tienduizenden zijn snap ik wel dat je er gewoon even op springt, hop knip knip klaar. Zo'n paard blijft denk ik niet stil staan als je naast 'm gaat staan met een schaar. Moeten twee kerels 'm weer vasthouden. Dat schiet niet op als het een heleboel paarden zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:40

Maartje1990 schreef:
zijn dat niet gewoon distels die wij ook hebben?

Ze hebben daar wel distels, maar of dat 100% dezelfde soort is als hier durf ik niet te zeggen. Wat die paarden in dat gebied in de manen krijgen is wat anders, met meer gelige klitten.
Je moet je voorstellen dat de manen in 1 bonk "vilt" kunnen veranderen door die klitten, zo erg veel zijn het er.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:41

Hier, 9 pagina's over de Rapa [NM] Spaanse 'sport' om te kotsen...

En een reactie van iemand uit dat gebied:

Citaat:
Dit is een van de reacties eronder (van iemand uit dat gebied):

A Galcian horse raised in captivity is something very weird. The horses are raised in the wild (we don't see the point of keeping the horse in captivity unless it's going to help with farming or you're going to ride it) with barely human intervention, which only happens when striclty necessary. The Rapa, is one of these cases when it's necessary.

Horses get their hair cut because Galcians forests (they cover 2/3 of the territory) are thick and full of toxos, a kind of bush with thorns instead of leaves (google it to see how it looks) and many bugs that can make a horse ill. If not cut, their hair (the fur is sometimes also needed to be cut, by the way) can get tangled in a bush and they can hurt themselves or become ill from infections.

During this event (which IS NOT A FESTIVAL), foals and pregnant mares are taken to another part so they don't get hurt. The ones who remain are the males, and then two things can happen:

1. When an animal (humans included) is grabbed by the neck, their first reaction is to try to get free. At first the horse thinks that you're a predator that wants to kill him, but they do calm down and don't need to be held down against the ground. In fact, some horses allow to be ridden afterwards.

2. Why do some horses have to be holded down against the ground? Because horses, like all animals, have alphas. And if you grab an alpha, the horse will take it as a challenge.

The point here is not being incredible strong. As we say in Galicia: "más vale maña que fuerza", in other words, skill always wins against strenght. The ones dealing with the horses are their owners, and they had learned from little how to handle them without actually hurting them.

The ones you should worry about are the humans, they're the ones that end in the hospital.

And talking about hospitals... During the Rapa das Bestas, horses get their wounds threated and desinfected. However, they're wild and don't like to get grabbed.

And no, sedating them is not an option; in fact, it's a bad idea. The only way to sedate them without grabbing them first would be by shooting the horses, which would scare the rest. It can get the horse killed, either because the rest of the horses may stomp over it or because the horse falls down a hill full of rocks(Galicia is not even and rocks, contrary to popular belief, are not soft).

Why do the aloitadores use their hands? It's the safest way to hold the horse. The other option would be a rope, and then you risk suffocating the horse.

Aslo, as I said before, this is not a festival. It's a tradition that takes place every year to check the horses. Why all the people? THAT is another Galician tradition: our community is important for us, so we do practically everything together, to the point that everyone in your town will know who are you marrying and when because someone has announced it (with a big poster).

The job is tiring (horses are not exactly weak), and aloitadores need to eat and rest. By tradition, all neighbors will help with the job in some way.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:42

Bokkers....stel je niet zo aan...

Dr zijn ergere dingen....

Zoolgangster

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:48

Inderdaad Jolliegirl... ook vrijlevende Exmoorpony's en Dülmer Wildpferde worden jaarlijks gevangen en geselecteerd... valt niemand over.
De Koniks in onze natuurgebieden mochten willen dat er zo goed op ze gelet werd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:49

Jolliegirl schreef:
Bokkers....stel je niet zo aan...

Dr zijn ergere dingen....

Dat vind ik altijd van die dingen. Kan je toch niks mee..

Mijn moeder heeft nog maar een paar jaar te leven door uitgezaaide borstkanker. Zeg je dan ook 'ach, stel je niet zo aan er zijn ergere dingen'? Zoals bijv. die kinderen in Afrika die verhongeren etc? Kom nou. Dat maakt die situatie toch niet opeens minder erg :+

Midas123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:50

Ze knippen ook de oorpunten af...waarom is dat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:52

Midas123 schreef:

Waar zie je dat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:52

Zal daar mn mening wijzelijk over stilhouden. Lijkt me beter.

Maar een situatie wel of niet erg vinden..daar ligt het verschil! Kanker vind ik wel erg..
Dit niet..
Want idd over duitsland hoor je nooit een kreet...
En zo erg vind ik dit persoonlijk niet.. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:53

Midas123 schreef:

Denk dat dat is zodat ze de paarden kunnen herkennen, dat werd op m'n werk op IJsland ook gedaan (doen ze niet zoveel meer bij de paarden tegenwoordig maar wel nog bij de schapen). Elke boerderij heeft z'n eigen 'knipje', bijv rechteroor een puntje eraf en links een keepje erin dan weet je van wie de dieren zijn als ze in een grote gemengde groep lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:54

Wat ik bedoel is dat Midas123 iets schrijft wat je nergens terug kunt vinden. Niet in de tekst en niet op de foto's. Dus ik wil wel eens weten hoe ze daarbij komt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:54

Op de foto's zie je anders duidelijk dat er oorpuntjes missen bij meerdere paarden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:56

Ik zie het ook op de fotos.

Ach..wij oormerken toch ook alles.. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:56

jus schreef:
Het is ook niet mijn ding maar dat " tamme paarden " zo,n fijn leven hebben sporen , zwepen etc hier worden ze bij elkaar gedreven erop gesprongen en haar geknipt en daarna weer terug naar bergen , zouden eigenlijk fotos moeten maken na dit gedoe hoe ze in de bergen leven

Daar heb ik thuis dus fotos van.. mijn vriend (halve spanjaard) zn vader woont daar.. en toen hij vorig jaar bij zn pa op vakantie was, heeft hij fotos van de paarden gemaakt.. kijken of ik ze nog an vinden..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:57

Fiffill schreef:
Op de foto's zie je anders duidelijk dat er oorpuntjes missen bij meerdere paarden.

Kan ook door iets anders komen dan dat een mens ze eraf heeft geknipt. Ik zie genoeg paarden op de foto's met gewoon intacte oren.

En aangezien ik niet zo houd van stemmingmakerij nogmaals mijn vraag aan Midas123: hoe kom je erbij dat er daar door mensen stukken van de oren af worden geknipt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:58

Je ziet ook paarden met een inkeping, het lijkt me erg bijzonder als dat niet door mensen gedaan zou zijn. 't Is niet dat het maar 1 paard is :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:00

Fiffill schreef:
Je ziet ook paarden met een inkeping, het lijkt me erg bijzonder als dat niet door mensen gedaan zou zijn. 't Is niet dat het maar 1 paard is :)

Ik zie er maar 1 die een stukje oor mist. Maar vertel mij gerust op welke foto welk paard dan een stukje mist, kennelijk kijk ik eroverheen?

Doe nou even logisch: waarom zou je een paard brandmerken en ook nog een oormerk geven? Wat is de toegevoegde waarde daarvan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:01

Koper: dit word toch uitgelegd?

BigOne

Deze dieren worden in de ogen van veel bokkers een dag lang " gemarteld" .O zie ze eens bang uit de ogen kijken, arme dieren. En volgende week gezellig naar Zuidlaren? kijk daar maar eens goed om je heen dan en vooral naar de gezichtsuitdrukkingen van de veulens die net bij de moeder weg zijn, op de trailer worden gezet en hier aangeknoopt worden tussen vreemde, net zo angstige paarden. Have fun.

Koper

Waar dan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:03

Lees even een stukje terug ;)

Fenrir

Foto 3 voorste paard mist de puntjes, paard linksachter heeft een inkeping, die daarachter mist puntjes, foto 7, foto 8 meerdere paarden, en op de rest van de foto's staan er nog wel meer...

Jolliegirl

Fiffill schreef:
Midas123 schreef:

Denk dat dat is zodat ze de paarden kunnen herkennen, dat werd op m'n werk op IJsland ook gedaan (doen ze niet zoveel meer bij de paarden tegenwoordig maar wel nog bij de schapen). Elke boerderij heeft z'n eigen 'knipje', bijv rechteroor een puntje eraf en links een keepje erin dan weet je van wie de dieren zijn als ze in een grote gemengde groep lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:04

Jolliegirl schreef:
Fiffill schreef:

JOEHOE!!! Ik heb het over die paarden in Spanje. En ik lees nergens in de tekst iets over oren bijpunten en ik zie nergens op de foto's bloedende oren.

Fiffill ik ga even kijken naar die foto's.