De meeste paarden bevinden zich in Ede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: De meeste paarden bevinden zich in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:15

Er staat landbouwbedrijven. Ik dacht dat maneges/pensionstallen niet onder landbouw vielen, alleen paarden(op)fokbedrijven?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:21

Gemeente Ede is de grootste of een na grootste van het land, dus dat wil al snel dan.

Verder is het er natuurlijk prachtig wonen en rijden. Heb er jaren gewoond en mis nog steeds de bossen, heidevelden, zandverstuivingen.... droomt verder ....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:23

manic schreef:
Er staat landbouwbedrijven. Ik dacht dat maneges/pensionstallen niet onder landbouw vielen, alleen paarden(op)fokbedrijven?

Maneges en pension vallen naar mijn weet ook onder landbouw.

Nog vind ik het een beetje dubbel. Als je nagaat hoeveel paarden er particulier staan in bepaalde regios

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:31

Sees schreef:
Ja er is daar natuurlijk ook wel de ruimte voor het stallen van een paard en voor een relatief nette prijs

?? nette prijs? gemeente ede staat ook hoog in de lijst wat huizenprijzen betreft...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:35

suuzepuus schreef:
Sees schreef:
Ja er is daar natuurlijk ook wel de ruimte voor het stallen van een paard en voor een relatief nette prijs

?? nette prijs? gemeente ede staat ook hoog in de lijst wat huizenprijzen betreft...

Nogal ja, daarom zijn wij naar het noorden vertrokken. Wat wij wilden (flink wat grond bij boerderij) was in Ede onbetaalbaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:54

Suuzepuus nee ik bedoelde stalprijzen, huizenprijzen zijn verschrikkelijk hier...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:16

cp112 schreef:
manic schreef:

Dan klopt er geen hout van :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:18

manic schreef:
cp112 schreef:

Dan klopt er geen hout van :D

Zo niet is het al helemaal een rare lijst. Dat betekend dat er in dit onderzoek alleen (op)fok bedrijven zijn geteld :Y)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:26

Heel raar onderzoek....
Maneges vallen onder sport,
er is namelijk eea veranderd voor wat betreft de benoeming van paardenbedrijven.
Vroeger was alles agrarisch verwant , wat er nu nog onder valt, geen idee.
In elk geval een flutonderzoek met een niet kloppende uitkomst.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:30

Het enige wat ik met zekerheid weet is dat ik in Aalsmeer zo in de verschillende bedrijven zeker al een paard of 600 kan schatten.Bovendien zitten daar een stuk meer pensionstallen dan de 6 die er in het lijstje staan. Geen idee waarom die dan niet meegenomen zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:33

Wat leuk zeg, ben zelf in Ede geboren en woon hier nog steeds, maar had nooit gedacht dat 't de meeste paarden in Nederland zou hebben!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:41

manic schreef:
Knap, want op Wennekers alleen staan er al zo een 300-400.

Hoeveel paarden zouden er daar omkijken als je een veel voorkomende naam als 'Beauty' roept daarzo? :')

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:22

Jeuj! Ik ben hier vanuit de randstad heen verhuisd en heb het er heel erg naar mijn zin. Je merkt in ieder geval dat het makkelijker is om in de winter 20-60 op concours te gaan, en dat de mentaliteit anders is (imo meer mensen die echt met paarden zijn opgegroeid). Het zal mij een worst wezen of we technisch gezien nou wel of niet de meeste paarden hebben.. Er zijn in ieder geval een heleboel, en de omgeving is prachtig!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:25

Jeej Hardenberg op nummer 3! *\o/*

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:32

cp112 schreef:
Zo niet is het al helemaal een rare lijst. Dat betekend dat er in dit onderzoek alleen (op)fok bedrijven zijn geteld :Y)

Dat klopt ook niet, want in Maastricht zijn geen zeven opfokbedrijven. Voor zover ik weet alleen een fok-/pensionstal en een manege. En er was nog iets wat zich manege noemde, maar ik kan me niet voorstellen dat die nog bestaat.

Gezien de andere reacties klopt er dus waarschijnlijk weer geen hol van het zoveelste "onderzoek" :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:35

Ach daar heb ik 11 jaar gewoond. Zou niet weten waar die dan allemaal moeten staan. Hmm apart :D

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:16

Hartstikke logisch dat Ede koploper is. Omgeving Ede heeft prachtige locaties om eindeloos buiten te rijden, het ligt in precipe in het verlengde van de Hoge Veluwe. Natuur in overvloed ;) Ruiterpaden/routes ook.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:19

Passionato schreef:
Jeuj! Ik ben hier vanuit de randstad heen verhuisd en heb het er heel erg naar mijn zin. Je merkt in ieder geval dat het makkelijker is om in de winter 20-60 op concours te gaan, en dat de mentaliteit anders is (imo meer mensen die echt met paarden zijn opgegroeid).Het zal mij een worst wezen of we technisch gezien nou wel of niet de meeste paarden hebben.. Er zijn in ieder geval een heleboel, en de omgeving is prachtig!

Pfoeh nou inderdaad.
Ik ben vanuit gemeente Ede naar de Randstad verhuisd en dat is dan soms wel ff slikken :=

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:14

Op het moment dat er sprake is van een bedrijf, een pension stal, vee bedrijf, zorgboerderij etc. Is het houden van dieren ook bedrijfsmatig en dienen het aantal vee, paarden enz, te worden doorgegeven. Op een vee bedrijf zijn ook paarden meegenomen in de mestboekhouding. De paarden zo na het lezen van het onderzoek hebben dus de vele particulieren met paard bij huis niet meegerekend. Mits de hobbyist een UBN nummer heeft en ook het aantal paarden heeft zitten in zijn mestboekhouding/aanmelding. Het is dus moeilijk na te gaan waar de meeste paarden zijn. Zo geef ik bijvoorbeeld 1x per jaar aan hoeveel paarden er staan. Niet het aantal wat ik in mijn bezit heb, ook geef ik eventueel 1 paard minder op. De paarden komen wel in de mestboekhouding, het bepekt enigszins de hoeveelheid kalveren tov beschikbare grond, om eigen mest kwijt te kunnen en niet te hoeven afvoeren. Het is dus geen werkelijk getal en slechts een meting op wat is aangemeld.
Hardenberg staat hoog, die hoort daar zeker in thuis ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:55

Als een particulier met meer dan 7 paarden die dit volgens de regels en mest wet netjes hebben geregeld zoals verplicht is, zijn ook in het onderzoek meegenomen, meer dan 7 paarden of pony's is niet particulier. Gezien ik hier lees dat sommige zich in de regio niet de hoeveelheid paarden/vee bedrijf kunnen vinden, zijn particulieren met meer dan 7 paarden of pony's die dit netjes hebben aangegeven, ook onder de noemer bedrijf (al dan wel of niet ingeschreven/geregistreerd) meegenomen. Een particulier mag niet meer dan 7 paarden/pony's, houden. Als het object een woonbestemming heeft mag er nooit meer dan 7 paarden gehouden worden, een paardenbedrijf is dan niet mogelijk. Als een Particulier op een bijvoorbeeld agrarische bestemming woonachtig is kan dit wel worden uitgebreid en is het houden van meer dan 7 paarden/pony's officieel niet meer particulier, maar bedrijf. Enkel en alleen een boekhouding/mestboekhouding is voldoende, en is en kan het gewoon hobby zijn ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:55

Ik had Bernheze niet zo verwacht.... Mijn paard heeft daar nog gestaan, wel veel mensen met paarden, maar niet dat ik kon zeggen "wow, extreem veel paarden hier"... Ede is begrijpelijk... Als je kijkt naar de bossen daar... En dan had je in dat stukje waar we een afslag hadden gemist om bij de ene stal te komen, al 3 andere stallen :')

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:21

111 paarden in Renswoude? Dat lijkt mij héél erg sterk. Nee, dat geloof ik echt niet hoor ;)
Daar woon ik, en daar staan dus geen 111 paarden, was het maar zo'n feest...