Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:55

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te gebruiken. :j

Er zit wel een verschil.. maar t komt op t zelfde neer.. wijken voor druk...
Zij doen het op stal zonder beweging, wij doen het aan de longe met beweging.

Neemt niet weg dat ik dit gruwelijk vind...
Wie zet nou zn paard vast in een stal... opgebonden...Stelletje debielen...

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:56

Ik heb even op die Facebook-pagina gekeken en daar zie je wat foto's van die kinbandjes. Er zitten kleine uitsteeksels aan de binnenkant die dan in de huid van het paard prikken en als ze bewegen krijgen ze dus die wondjes.
En ook dat er geen verwijtingen naar de eigenaar gemaakt mogen worden maar die zijn er genoeg want de eigenaar wist hiervan af en alsnog stuur je je paard er heen.
Alles voor in het voordeel van de mens..

Urielle

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:59

even iets anders, maar godbeterd zeg,dat zadel in dat filmpje :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:01

capopjekop schreef:
simo0ne schreef:
Sorry, maar waarom breng je als eigenaar je paard hier naartoe? De eigenaar wist van deze "trainingstechniek" af en brengt hem alsnog daarheen.
Het laatste wat je verwacht is dat je paard omvalt en het einde verhaal is maar je moet toch wel weten dat deze manier van "trainen" niet normaal is?

Amerikanen houden er wel meer gekke gedachtes op qua trainen etc. Laatst was er op facebook een discussie. Was een 2 jarige die al gereden werd. Merendeel van de mensen vond dat doodnormaal en snapte de opmerking over vroeg inrijden niet.

Hopelijk ontstaat er nu meer ophef en kunnen ze hem eens een keer echt goed aanpakken. Diskwalificeren van wedstrijden vind ik nou niet echt een harde straf en dat blijkt ook wel als hij er gewoon mee door gaat.

En we kunnen allemaal Power and Paint niet meer herinneren? Die ook zo vreselijk strak aangebonden gelongeerd werd?

Ik snap niet zo goed waarom iedereen nu verontwaardigd is over deze praktijken, terwijl dit soort dingen gewoon in eigen land ook gebeuren. Onder ons eigen neus nota bene.
En ja: vastgebonden op stal staan komt hier óók voor. Maar zoek eens filmpjes of foto's op van "bitting up": Ik kan niet tot een andere conclusie komen dan dat dit al jaren gepraktiseerd wordt in eigen land, niets nieuws onder de zon.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:03

Ik zag de 'bind je paard vast naar de zijkant en laat hem een paar uurtjes staan' ook laatst in een western-trainingsboek. Later hoorde ik dat dit in NL ook wordt gedaan door bepaalde trainers.

Tsja, wat kan ik zeggen. Ik vind het nogal dom. Maar dat vind ik eigenlijk van alle dwangmethoden en die zie je in alle landen omdat mensen denken 'dat het zo hoort'.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:03

Focussed schreef:
En we kunnen allemaal Power and Paint niet meer herinneren? Die ook zo vreselijk strak aangebonden gelongeerd werd?

Ik snap niet zo goed waarom iedereen nu verontwaardigd is over deze praktijken, terwijl dit soort dingen gewoon in eigen land ook gebeuren. Onder ons eigen neus nota bene.
En ja: vastgebonden op stal staan komt hier óók voor. Maar zoek eens filmpjes of foto's op van "bitting up": Ik kan niet tot een andere conclusie komen dan dat dit al jaren gepraktiseerd wordt in eigen land, niets nieuws onder de zon.

Jawel en als ik me niet vergis was dat ook een mega-rel en niet voor niets.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:04

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

Helemaal mee eens :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:06

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren?

Koninklijk meervoud? Ik longeer mijn paarden niet zoals jij beschrijft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:07

capopjekop schreef:
Focussed schreef:

Jawel en als ik me niet vergis was dat ook een mega-rel en niet voor niets.

En waarom zijn mensen dan nu opeens zo verbaasd dat dit soort methodes bestaan :D :D ?

Dat is mijn punt: Ik vind dit vreselijk, echt waar. Maar het gebeurt hier ook in Nederland, en sterker nog: In veel gevallen in je directe omgeving. Als je staat op een beetje chique dressuurstal zie je genoeg dingen die (imo) niet door de beugel kunnen zoals dit vastbinden. Dus het verontwaardigde toontje snap ik niet helemaal. In plaats van deze man veroordelen kunnen we beter eens bij onszelf en onze omgeving beginnen :j

Kuggur: Wie de schoen past trekke hem aan natuurlijk. Wij staat voor de Nederlandse ruiters, of de "Engelse ruiters" :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:08

Nou kom op he, natuurlijk is het longeren met bijzet ook het vastzetten van je paard, maar ik mag toch hopen dat je dat niet aan een shank doet?? Daarbij is het ook niet de bedoeling dat je dat dermate strak zet dat je paard kan omvallen om er vervolgens aan te overlijden. Jeetje zo kunnen we alles wel met elkaar gaan vergelijken. Dit is op geen enkele manier goed te praten of te nuanceren, een vreselijk horrorverhaal. :n

xLHHx

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:09

Super zielig ! :( ;( , we moeten het is bij die trainer doen is kijken hoe hij zicht voelt !! ~~}> :(

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:10

En waarom moeten we alleen maar naar onszelf kijken? Mogen we niet gruwelen en ons kwaad maken van dit bericht omdat er in Nederland ook nare dingen gebeuren.. @Focussed, ik snap precies wat je bedoelt hoor en ik ben het ergens ook wel met je eens hoor.
Ik vind alleen wel dat dit echt niet door de beugel kan en ben blij dat zo'n bericht in het nieuws komt, misschien als eye-opener ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:11

Ik ga met focussed mee. Heb eea ook gevolgd op FB maar in mijn wereld is er geen verschil tussen biting up/bijzet/vastzetten met de hand etc. Hooguit in de mate waarin het dier wordt vastgezet.
Dat neemt echter niet weg dat ik er met mijn verstand niet bij kan dat het vastzetten met als doel onderwerping/dwingen tot nageven nog steeds geaccepteerd wordt als zijnde normaal/continue wordt goedgepraat omdat het profs zijn die het doen/het voorbeeld geven. Hier niet minder dan in Amerika.
Ik vraag mij af hoe mensen op straat reageren als je de kop van een hond in een positie fixeert met bv de kin richting borst zodat hij niet kan trekken of naar andere honden kan kijken.

We leven in een vreemde wereld.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:11

Focussed schreef:
Waarom appels met peren vergelijken? Ik heb filmpjes gezien van "bitting up" en vind het niets anders dan hoe de hedendaagse "Engelse" ruiter zijn/haar paard traint. En of deze meneer in kwestie ze heel strak zet: Dat is ook geen uitzondering. Kom een dagje meelopen op een trainingsstal of grote dressuurstal. Kun je uren genieten van "bitting-up" met slofteugels en allerhande "werktuigen" om het paard in de gewenste hoofd-halshouding te krijgen. En ja: Ook in Nederland heb je gekken die hun paard op die manier vastbinden in stal.

Overigens begrijp je mijn bericht verkeerd: Ik praat het niet goed, ik val ónze trainingsmethodes juist af. Ik zeg toch: Wellicht een goed idee om kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken?

Hier ben ik zeker mee eens. Een enkel verschil kan zijn dat bij "bitting up" het zoals ik heb begrepen het om totaal groene paarden gaat die nog nooit een bit in hebben gehad?
Ik weet dat er verschillende paarden worden gelongeerd bijgezet met bijzet teugels of een slof.
En ja ik heb dit ook gedaan, omdat de eigenaar zijn paarden zo getraind wilde hebben en ik zelf in opleiding was.

Nu ben ik van mening dat een hulpteugel wel kan helpen bij de training, maar kies dan liever voor een pessoa of een elastiek. Zodat het paard meer vrijheid heeft om een voor hem fijne houding op te zoeken.

Ik vind een elastiek of pessoa toch een stuk vriendelijker dan totaal vastzetten.

Er zijn wel zat paarden dit het accepteren dat zij totaal vastzitten, maar of dat wenselijk is, ik vind van niet.
Daarom komt bij dat jezelf dan ook een hele goede kennis moeten hebben van de bewegingen van het paard, want als je hem strak verkeerd vast zet, produceer je een hoop problemen in het lichaam van het paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:12

Focussed schreef:
En waarom zijn mensen dan nu opeens zo verbaasd dat dit soort methodes bestaan :D :D ?

Dat is mijn punt: Ik vind dit vreselijk, echt waar. Maar het gebeurt hier ook in Nederland, en sterker nog: In veel gevallen in je directe omgeving. Als je staat op een beetje chique dressuurstal zie je genoeg dingen die (imo) niet door de beugel kunnen zoals dit vastbinden. Dus het verontwaardigde toontje snap ik niet helemaal. In plaats van deze man veroordelen kunnen we beter eens bij onszelf en onze omgeving beginnen :j

Kuggur: Wie de schoen past trekke hem aan natuurlijk. Wij staat voor de Nederlandse ruiters, of de "Engelse ruiters" :)

Wie zegt dat we verbaast zijn? Ik weet dat deze methode al langer bestaat in Amerika. In Nederland volg ik het allemaal niet zo. Sta niet op een pensionstal, rijd geen wedstrijden en vind dressuurnieuws niet zo boeiend. Dus enkel als het op bokt voorbij komt krijg ik er wat van mee en dan spreek ik idd mijn mening uit. Zou ik iemand dat in mijn omgeving zien doen dan zou ik gelijk vragen waar ze in vredesnaam mee bezig zijn. En ik mag hopen dat dat met mij meer mensen zijn die dat doen. Dus in dat opzicht vat ik je punt niet helemaal. Mag je alleen je verontwaardiging uitspreken als het in heel Nederland niet voorkomt?

Bitting up zoals in jou filmpje heb ik overigens weinig moeite mee. Paard wordt niet zo vast gezet dat het geen kant op kan met zijn hoofd en het wordt rustig gedaan zodat het dier zo min mogelijk stress heeft (al zou ik persoonlijk liever niet vastbinden, maar goed, ik snap de reden van deze trainer).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:14

Focussed schreef:

;)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:16

Ik snap echt niet dat sommigen hier denken dat het normaal is voor de gemiddelde ruiter om bij het longeren het hoofd op de borst te binden.. Dit voorval is echt NIET te vergelijken met het normale longeren aan de bijzet. Op een shank hoort helemaal niet zo veel druk te staan, om een dier dan met zo'n ding dermate strak vast te zetten dat hij zijn evenwicht kan verliezen.. Bruut!

Ik vind dit verwijten naar de 'Engelse ruiter' hier krom, dat heeft niks te maken met dit voorval.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:18

sallandval schreef:
Ik zag de 'bind je paard vast naar de zijkant en laat hem een paar uurtjes staan' ook laatst in een western-trainingsboek. Later hoorde ik dat dit in NL ook wordt gedaan door bepaalde trainers.

Tsja, wat kan ik zeggen. Ik vind het nogal dom. Maar dat vind ik eigenlijk van alle dwangmethoden en die zie je in alle landen omdat mensen denken 'dat het zo hoort'.

Alles wat wij met paarden doen is dwang. Er is werkelijk nog nooit een paard zadelmak gemaakt die dat uit vrije wil deed. Longeren is een paard nog nooit geleerd uit vrije wil.

Alles wat wij met paarden doen is in eerste instantie gebeurd onder dwang!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:19

essie_blue schreef:
Ik snap echt niet dat sommigen hier denken dat het normaal is voor de gemiddelde ruiter om bij het longeren het hoofd op de borst te binden.. Dit voorval is echt NIET te vergelijken met het normale longeren aan de bijzet. Op een shank hoort helemaal niet zo veel druk te staan, om een dier dan met zo'n ding dermate strak vast te zetten dat hij zijn evenwicht kan verliezen.. Bruut!

Ik vind dit verwijten naar de 'Engelse ruiter' hier krom, dat heeft niks te maken met dit voorval.

Als je oplet wordt er ook veelvuldig gezegt dat het niet op een shank hoort en niet zo strak. Ze hebben het erover dat de "methode" wel wordt toegepast. En die methode is niet anders dan bijzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:19

1 of andere debiel die doorgeslagen is in deze trainingstechniek. Jammer want nu krijg je weer hordes niet-voor-zich-nadenkende paarden mensen die de hele trainingstechniek veroordelen.

Een slofteugel kun je ook misbruiken.
Of het kan een hulp stuk zijn voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:23

Toch vreemd dat de western ruiters altijd zeggen dat ze op zit rijden en losse teugels, maar nu ik dit zo zie en lees, vind ik dat niet zo gek meer, die paarden hebben altijd pijn in de mond door dit soort asociale methodes. En sorry hoor maar een paard aan zijn bit vastzetten aan iets en weglopen? Dan spoor je toch echt niet in je bovenkamer hoor, wat nou als die schrikt, valt of struikelt? Krijg je dit, Arm, arm paard.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:24

PowerReiner schreef:
essie_blue schreef:

Als je oplet wordt er ook veelvuldig gezegt dat het niet op een shank hoort en niet zo strak. Ze hebben het erover dat de "methode" wel wordt toegepast. En die methode is niet anders dan bijzetten.

Als die methode gewoon wordt toegepast zoals het hoort is er vast niks aan het handje, ben het ook met je eens dat paardrijden onder dwang gaat, helemaal met je eens :)

Ik vind het alleen krom dat we niet verbijsterd mogen staan van deze vreselijke actie omdat longeren hetzelfde principe is.
Ik vind de verwijten naar de Engelse manier van rijden krom, dat klopt niet. Zo kunnen we alles met elkaar gaan vergelijken, dit voorval is niet te vergelijken met het reguliere longeerwerk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:24

Iets van het doel heiligt de middelen.... 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:25

Oh my goodness. Ik had 'slofteugel' beter kunnen veranderen in 'pessoa' of 'elastiek' zie ik al wel. Want dat zou betr zijn voor een paard dan aan de reins vast zetten.

Maar een pessoatuig is ook verstelbaar :j zullen we die eens op zijn kleinst zetten?

Ojajoh:

:')
En alle engelse ruiters willen altijd ontspanning zeggen ze. Maar ik heb anky wel gezien hoor met haar rollkur!!
Bah die Engelse ruiters...... :n

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:25

Regallie schreef:
Bbbrrr.. wordt er gewoon misselijk van.. Het arme paard..

Je neemt me de woorden uit de mond, kunnen ze niet gewoon trainen onder de man? Dan leert een paard ook gehoorzamen hoor.
Lijkt mij met deze wreede methode dat een paard juist bang voor het bit wordt... -O- te triest voor woorden dat mensen denken dat ze zo een dier kunnen laten gehoorzamen.