Windmolens hebben mogelijk effect op misvormingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:44

_Zeppelin schreef:
Interessant artikel dit.
Ik ben benieuwd of mensen hier ook 'vatbaar' voor zijn!

ik denk dat het ligt aan wat voor windmolens...
overigens denk ik dat hoogspanningsdraden ook rare gevolgen hebben...
bij ons gingen de kabels over ons huis/ straat heen.
nou kan het toeval zijn maar...
- ik een genetische afwijking die spontaan is ontstaan
- zus weet ik veel wat voor afwijkingen
- buurjongen asperge
- buurvrouw 2x kanker
- andere buren kanker
-buren verderop kanker
- en toen we zijn verhuisd is een nieuw gezin gekomen welke een kind met down kreeg..

en zo zijn er wel meer.. en dat op een straat met 5 gezinnen...

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:45

@Judith, nee, ze hebben 2 veulens van een andere foklijn naar die stoeterij gebracht om te kijken wat er zou gebeuren. Lekker experimenteren met dieren dus, ga zo door jongens :Y) :r

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:46

Deze korte pezen aandoening is eigenlijk altijd aangeboren.
Ik geloof er geen snars van dat dit bij gezonde veulens daarna nog ontwikkeld.
Staan die paarden wel op de wei? Geen beweging lijkt me een groter probleem namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:49

Sizzle schreef:
Dan zou toch heel noordholland en zeeland misvormt moeten zijn?
Daar grazen natabene koeien in de wei met molen.

Ik vraag me af of ze kunnen uitsluiten dat het uit bepaalde fok-combinaties komt.

De grondstructuur is anders in Portugal,waardoor die trillingen heel anders uitwerken dan in een natte bodem.

Nickeltje

Re: Windmolens hebben mogelijk effect op misvormingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:27

Dit hele verhaal is gebaseerd op 1 casereport, heeft iemand dat regeltje gelezen?
De mogelijkheid van toeval en pech is daarmee in mijn ogen totaal niet uitgesloten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:30

Precies. Nauwelijks iets om waarde aan te hechten in mijn ogen. Niet de naam 'onderzoek' waardig!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:32

Naja, al geloof ik op dit moment weinig van dit verhaal, het is voor veel mensen vast en zeker de moeite waard om dit een keer echt fatsoenlijk te onderzoeken.

Maar zet dan een gedegen onderzoek, grootschalig op zodat dit soort vage hypotheses voor eens en voor altijd bevestigd danwel ontkracht kunnen worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:33

.... en wie heeft er zin in een broodje aap....
}:0 :evaw:

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:41

Op zich kunnen dergelijke onderzoeken best heel nuttig zijn, maar van wat ik van dit onderzoek begrijp deugt de onderzoeksopzet gewoon niet. Het begon eigenlijk met de resultaten en vervolgens is er naar een oorzaak toe geschreven. Er wordt geconcludeerd dat omgevingsfactoren van belang zijn en die windmolens vallen nou eenmaal erg op, dus daar zal het dan wel aan liggen. :? Zelfs de conclusie dat het aan de omgevingsfactoren ligt is niet hard te noemen, aangezien alle veulens familie van elkaar zijn, behalve eentje, die toevallig (of niet) de aandoening slechts in beperkte mate ontwikkelde.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:42

goeroe schreef:
Op zich kunnen dergelijke onderzoeken best heel nuttig zijn, maar van wat ik van dit onderzoek begrijp deugt de onderzoeksopzet gewoon niet. Het begon eigenlijk met de resultaten en vervolgens is er naar een oorzaak toe geschreven. Er wordt geconcludeerd dat omgevingsfactoren van belang zijn en die windmolens vallen nou eenmaal erg op, dus daar zal het dan wel aan liggen. :? Zelfs de conclusie dat het aan de omgevingsfactoren ligt is niet hard te noemen, aangezien alle veulens familie van elkaar zijn, behalve eentje, die toevallig (of niet) de aandoening slechts in beperkte mate ontwikkelde.

totaal eens. een gevalletje mandarijnen weren haaien af roepen in het zwembad...
maar dat is ook zo.. zie je haaien? nee.. juist het werkt dus :+

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:45

Interessant stuk! En inderdaad ben ook benieuwd wat voor effect het op mensen en andere dieren heeft.

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:03

Op zich natuurlijk prima om hier een onderzoek naar uit te voeren, maar om nou te concluderen dat windmolens botmisvormingen bij veulens veroorzaken lijkt me wel erg voorbarig met zo'n beperkte studie. Vooral heel opmerkelijk dat het dan alleen om misvormingen in de voorbenen gaat, of niet dan?! :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:32

Ik geloof er geen snars van. Dan zou ook half belgië met misvormde paarden lopen. Zal wel iets in de genen van de veulens zitten waardoor dit voorkomt en wat ik mij ook afvraag waarom ze de hoefsmid de hoeven niet liet bijwerken zodat dit niet kon ontstaan?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:46

Vind dit wel schrikken stel dat het echt zo is.
Ben benieuwd naar verdere onderzoeken.
En nederland heeft inderdaad ook genoeg wind molens kunnen ze ook wat onderzoeken gaan doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:23

Maar je gaat natuurlijk geen onderzoeken opstarten (want duur) als er totaal geen aanleiding is. En ik heb nog niks gehoord over bepaalde gebieden in NL met in verhouding veel afwijkingen in de beenstand. En de voorbeelden van dit verslag zijn bepaald niet subtiel dus dat zou zeker opvallen.
En vergeet niet, die fokker heeft natuurlijk ook erg veel belang bij dat zijn hengst niet gezien wordt als 1 die knurftjes fokt..

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:44

Ik wil graag even reageren in dit onderwerp.
Het fenomeen "windturbine"is niet zo onschuldig als het lijkt.
Overal ter wereld worden er gezondheidsklachten genoteerd onder mensen, die gerelateerd lijken aan het verschijnsel windturbine.
Vooral als windindustrieterreinen (beter woord dan windpark) te dicht in de buurt van bewoning wordt geplaatst. De klachten worden overal waargenomen, geregistreerd en onderzocht.
Iemand die daar onderzoek naar gedaan heeft is mevr. Nina Pierpont. Zij heeft het verschijnsel een naam gegeven: windturbine syndroom. Op haar website http://www.windturbinesyndrome.com/wind ... -articles/ kun je veel informatie vinden.
Daarnaast heeft de Portugese onderzoeker Mariana Alves -Pereira onderzoek gedaan naar een fenomeen dat zij Vibro Acoustic Disease (VAD) heeft genoemd: onder invloed van Laag Frequent Geluid (iets dat ook veel door windturbines wordt geproduceerd) ontstaat een verdikking van o.a. vaatwanden en het hartzakje. Dit kan leiden tot de dood.
In Nederland verzamelt de website http://www.windmolenklachten.nl de overlast die fout geplaatste windturbines veroorzaken in de leefomgeving zeker nu de overheid heeft besloten dat er meer wind-op-land moet komen: 6000 megawatt in totaal.
In Nederland zou veel meer gericht onderzoek moeten plaatsvinden naar de gevolgen voor de gezondheid voor mens en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:58

Wat een bangmakerij. :+

Mogen mensen die naast een snurkende partner slapen ook wel oppassen mochten zij aan kinderen beginnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:18

eiber schreef:
Ik wil graag even reageren in dit onderwerp.
Het fenomeen "windturbine"is niet zo onschuldig als het lijkt.
Overal ter wereld worden er gezondheidsklachten genoteerd onder mensen, die gerelateerd lijken aan het verschijnsel windturbine.
Vooral als windindustrieterreinen (beter woord dan windpark) te dicht in de buurt van bewoning wordt geplaatst. De klachten worden overal waargenomen, geregistreerd en onderzocht.
Iemand die daar onderzoek naar gedaan heeft is mevr. Nina Pierpont. Zij heeft het verschijnsel een naam gegeven: windturbine syndroom. Op haar website http://www.windturbinesyndrome.com/wind ... -articles/ kun je veel informatie vinden.
Daarnaast heeft de Portugese onderzoeker Mariana Alves -Pereira onderzoek gedaan naar een fenomeen dat zij Vibro Acoustic Disease (VAD) heeft genoemd: onder invloed van Laag Frequent Geluid (iets dat ook veel door windturbines wordt geproduceerd) ontstaat een verdikking van o.a. vaatwanden en het hartzakje. Dit kan leiden tot de dood.
In Nederland verzamelt de website http://www.windmolenklachten.nl de overlast die fout geplaatste windturbines veroorzaken in de leefomgeving zeker nu de overheid heeft besloten dat er meer wind-op-land moet komen: 6000 megawatt in totaal.
In Nederland zou veel meer gericht onderzoek moeten plaatsvinden naar de gevolgen voor de gezondheid voor mens en dier.

Veel gepraat zonder 1 enkele goede gepubliceerde studie.. In mijn ogen heeft het dus erg weinig gewicht, sorry!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:35

Hoe bedoel je: zonder 1 enkele goede gepubliceerde studie????

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:42

Dat dit stuk wat hier als openingspost aangehaald wordt, geen officiele wetenschappelijke publicatie is en die er ook niet zijn over dit onderwerp.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:48

Hm, extreem onwaarschijnlijk dit, correlatie is nog altijd niet hetzelfde als causaliteit...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:55

@Eiber precies wat nickelje zegt. Er wordt erg veel beweerd en ik vind ook wel wat stukken in een aantal bladen maar als je die vervolgens doorneemt komt het niet veel verder dan interviews waaruit blijkt dat mensen een hekel hebben aan windmolens en er minder goed van slapen. Nergens worden goede objectieve maten gebruikt. Tuurlijk hebben veel mensen een hekel aan windmolens dat is ook niet de discussie de vraag is of mensen (of dieren als proxy voor mensen) er fysiek schade van ondervinden en dat is nergens naar voren gebracht.

Zelfs geen ratjes onderzoek waarbij de zwangere ratjes bij een windmolen werden geplaatst tov ratjes die niet bij een windmolen werden geplaatst en vervolgens analyse van de ontwikkeling van de moeder en jonkies (hersenen/bloed etc). Veel simpeler en goedkoper (dus haalbaarder) dan dat kun je het bijna niet krijgen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:03

Toelichting in het Engels bij het originele stuk, door (als ik het goed heb), diegene die het uitgevoerd heeft. Lees daar eens goed door een en met name de stukken waar ze specifiek aannames maken en aangeeft dat er meer onderzoek nodig is:

http://www.struanstevenson.com/assets/u ... rbines.pdf

Mevrouw Nina Piermont die hier eerder genoemd wordt is een anti windmolen lobbyist, dus ook niet geheel objectief te noemen.

Andere interessante linkjes:
http://rationalwiki.org/wiki/Wind_Turbine_Syndrome
http://theconversation.com/wind-turbine ... tory-18241

Ik vind het trouwens opvallen dat de eerste aanname die gedaan is dat er geen andere wijzigingen in de omgeving zijn geweest. Dat lijkt me toch niet zo makkelijk uit te sluiten.

In een meer educatief artikel blijkt dat de oorzaak van dit soort peesproblemen nog helemaal niet duidelijk is en er een hoop verschillende factoren mee kunnen spelen:
http://csu-cvmbs.colostate.edu/academic ... ities.aspx

Bvb: "These include intrauterine positioning, ingestion of certain toxins by the mare such as locoweed or hybrid Sudan grass, collagen cross-linking defects, equine hypothyroidism/goiter, and unidentified predisposing genetic factors."

En ook: "Flexural deformities seem to occur most commonly in fast growing individuals, and often those that are on a high plane of nutrition. Other factors that can be involved include pain, which results in the flexion withdrawal reflex and an altered stance. The source of pain could be OCD, joint infection, physitis, or some other form of acute trauma. If the altered stance is maintained, a flexural deformity will result. It has also been noticed that foals on a poor plane of nutrition that are then introduced to good quality feed often develop flexural deformities."

Er zijn dus een hoop andere factoren die hierbij mee kunnen spelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:21

manic schreef:
Mevrouw Nina Piermont die hier eerder genoemd wordt is een anti windmolen lobbyist, dus ook niet geheel objectief te noemen.

Maar ook lobbyisten kunnen goede studies verrichten en zijn, in mijn ogen, zeker nadere verdieping waard. Helaas dat ik bij haar tot nu toe geen objectieve studies ben tegengekomen.. Erg jammer!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:33

Rex_Rolfo schreef:
Mmm, Turn18 is een organisatie die sceptisch tegen klimaatverandering door CO2 staat. Zeg maar een pro-olie en steenkool lobby. Dat zegt natuurlijk niets over het onderzoek zelf maar zou voor mij wel een reden zijn om er met wat gezond wantrouwen naar te kijken.

Aha, dat verklaart een hoop!