Tiepfoudt schreef:@ musiqolog: Mijn oprechte excuses dat ik niet zoveel filosofeer zoals jij doet en dat ik maar een simpel, nuchter persoon ben dat niet gelooft in allerlei rituele dansen die van alles kunnen verjagen, maar liever een persoon inschakel die er werkelijk verstand van heeft en die ook resultaten boekt. Daarbij is het niet zo dat ik persé bepaalde gebruiken uit andere culturen niet wil geloven en dat ik ze daardoor minacht en de westerse cultuur beter vind, ik geloof in niets wat met geesten, duivels, etc. te maken heeft. Derek Ogilvie geloof ik ook niet. Heeft voor mij niets met andere culturen te maken.
Ik ben toch gewoon vrij om niet te geloven in geesten, etc. Totdat iemand mij laat zien dat het wel bestaat, geloof ik het gewoon niet. Klaar. Kun je wel met een ellenlang filosofisch verhaal aan komen zetten, ik blijf bij mijn punt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik je manier van denken niet respecteer, ik ben het gewoon totaal niet met je eens. Ik geloof in iets als het resultaat geeft, dus ik geloof in mijn huisarts en niet in iemand die rondjes om mij heen gaat staan dansen. Klinkt misschien bot, maar daar komt het wel op neer.
Even in deze situatie. Daar denkt men dat het paard bezeten is. Wat ze met het paard gaan doen, daar ben ik wel benieuwd naar. Gaan ze inderdaad op allerlei 'wazige' manieren proberen die kwade geest te verdrijven, dan komen ze geen steek verder. Dus is er geen resultaat. Hier denken wij dat er wat anders aan de hand is. Paard is misschien getraumatiseerd, agressief, slecht opgevoed of werd misschien wel uitgelokt door de man in kwestie. Kunnen wij vanaf hier niet bepalen, maar wij geloven niet dat er kwade geesten in het paard zat waardoor het zo agressief werd. Schakel een professionele paardentrainer in en er wordt in negen van de tien gevallen wél resultaat geboekt. Bij dat ene geval waarbij geen resultaat wordt geboekt, komt dat misschien doordat de trainer niet juist handelt.
Ten eerste: inhoudelijk denk ik er net zo over als jij. Heb ik al eerder gezegd. Je hoeft me daar dus niet meer van te overtuigen.
Ten tweede: het heeft wel met andere culturen te maken. Je hoeft maar met geloof in geesten geconfronteerd te worden en je zegt al "ze zitten daar nog in de middeleeuwen". Ze, niet wij. Daar, niet hier. Plus een kotsicoontje. Later zeg je nog eens glashard "wij zijn verder". Dat is nog heel wat anders dan het ergens niet mee eens zijn.
Trouwens, waar haal jij die "rituele dans" vandaan? Die heb je er zelf bij verzonnen.