Wat een onzin. In wat voor omgeving werden de paarden geschoren, wat was hun ervaring met scheren? Met zo weinig info als in het stukje kan je geen zinnige conclusies trekken.
Ik scheer mijn pony elke winter en die staat gewoon haar hooi op te knabbelen tijdens het scheren. Je gaat mij niet wijs maken dat die stress heeft. Ze vindt het altijd even spannend als ik het ding start maar als ik dan begin herkent ze het en gaat ze eten.
Ik heb zoveel paarden geschoren en vaak noemen ze me paardenfluisteraar, puur omdat het paard voorheen een draak was met scheren, maar als ik het doe, paard vaak aanzienlijk kalmer is.
Een uitzondering natuurlijk daargelaten.
Ik heb in al die jaren nog maar 1 klant gehad die jaarlijks zijn paard sedeerde puur omdat hij zelf wist dat het paard flipt zodra de machine aangaat.
Ik geloof dat als je als scheerder zelf angstig bent, je deze angst ook overbrengt op een paard.
Gewoon rustig blijven is het allerbeste, jij rust en het paard rust.
Wel merk ik vaak dat de paarden het hoofd vaak als eng ervaren. Ik gebruik voor het hoofd altijd een kleine geruisloze scheermachine om het paard een zo prettig mogelijke ervaring te geven.
Vaak als ik voor een volgende scheerbeurt terug kom, weten de paarden wat er gaat gebeuren en staan ze geduldig te wachten totdat hun wintervacht verwijdert is.