Luchtzuigen verminderen: ruwvoer voor het krachtvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kamide

Re: Luchtzuigen verminderen: ruwvoer voor het krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:29

Dus stress :) wel genoemd...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:31

Maar ze zeggen veel 'stress komt door te veel staltijd', maar als het door afspenen komt kun je er ook niks aan doen.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:37

Nee nergens heb ik gezegd dat stress door veel op stal staan komt... misschien niet handig verwoord door me :)
ik noemde, veel op stal staan, comma, stress etc ;) maar geeft verder niet
Laatst bijgewerkt door Kamide op 20-09-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:40

Johanna59 schreef:
Wij hadden eerder een paard op stal, dat gevoerd werd, zoals het hoorde. Eerst ruwvoer daarna brok. Liep de hele dag lekker in het land, met de rest van zijn collega's. Toch zoog hij lucht. Ook buiten. Hij pakte dan een afrasteringspaaltje beet, en deed het daarop. Zo erg zelfs, dat hij ze scheef trok.

Mijne zuigt ook nog.. omdat het inmiddels gewoonte is geworden voor zulke paarden.. dat paard bij jou op stal zal dus waarschijnlijk ook uit gewoonte zuigen maar niet meer uit stress of pijn door de brok op nuchtere maag met bijv zweren)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:45

thinka schreef:
Nee nergens heb ik gezegd dat stress door veel op stal staan komt... misschien niet handig verwoord door me :)
ik noemde, veel op stal staan, comma, stress etc ;) maar geeft verder niet

Nee zo vertelt half bokt het. 'Mijn paard is een luchtzuiger' 'Ja dan zet hem 24/7 op de wei' 8)7

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:27

xSlvna schreef:
Maar ze zeggen veel 'stress komt door te veel staltijd', maar als het door afspenen komt kun je er ook niks aan doen.

Misschien achteraf niet meer zoveel, maar wel ter voorkoming. Laat de veulens rustig bij hun moeder tot ze (bijna) een jaar oud zijn. dan kunnen ze op eigen benen staan. Het afwennen kan geleidelijk en zonder stress gebeuren.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:17

Mijn luchtzuiger krijgt altijd eerst ruwvoer na 10min zn krachtvoer en als dat op is gaat hij op het kand..
Zomers staat hij 24/7 buiten..
Maar zijn lucht zuigen is niet minder als dati eerst krachtvoer kreeg en maar een x aantal uurtjes buiten komt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:24

Wat een onzin onderzoek zeg... het was al lang bekend dat luchtzuigers, of eigenilijk elm paard, eers hooi moet hebben en da krachtvoer. En dat testen op maar 7 paarden? Beetje weinig om een conclusie te kunnen trekken.
Dat paarden er koliek van krijgen is ook allang het tegendeel van bewezen
Ze hebben niet meer kans op koliek.
Gewoon geen krachtvoer meer geven en alleen hooi. Tijdelijk medicijn om maag tot rust te brengen en te genezen en er in die periode voor zorgen dat hij niet KAN zuigen. Afkicken. Die van mij is gestopt met zuigen terwijl het echt een die hard zuiger was.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:51

Ik dacht dat dit ook al enkele jaren bekend was?!

Grappig, in mijn penny tijd vond ik altijd dat het andersom moest, eerst brokken, daarna hooi. Dan hebben ze lekker de hele avond om op hun hooi te knabbelen.. /3 Maar inmiddels weet ik wel beter!

Onze EX luchtzuiger staat alleen op hooi! Geen krachtvoer meer!

Floorlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:22

mee eens! zorgen dat je paard altijd ruwvoer heeft