Duitsland: Paard sterft tijdens eventingwedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Re: Duitsland: Paard sterft tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:37

Oh nu mag ineens niemand meer iets negatiefs zeggen over deze tak van sport. Want je moet het eerst zelf doen voor je er wat over kan zeggen... juist en heel bokt mag zich wel bemoeien met ene totilas en rath want zij rijden ook dagelijks zo'n tophengst in de grand prix.
Wat een lariekoek zeg. Als je zelf blij bent met wat je rijd moet dat toch voldoende zijn. Laat een ander dan ook in hun waarde als de meningen anders zijn. Nee ik heb het nooit gereden en zal dat ook nooit doen. Of ik een paard nu wel of niet blij op die hindernissen af zie gaan doet er voor mij niks toe. Ik vind het een te gevaarlijke sport. En ja er kan altijd wat gebeuren inderdaad, maar daar gaat het hier niet om. Of zeg je bij een ander ongeluk ook tja vorige week heeft iemand een paard verloren door een brand.
Prima dat jullie t wel leuk vinden, ik niet. Prima toch. En ja ik heb er echt wel respect voor hoe die paarden zulke sprongen zomaar nemen hoor !

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:05

Ik vind de bemoeienis met Rath en Totilas ook belachelijk. Die gozer heeft meer rijkunstig gevoel dan 3/4 van bokt bij elkaar. Rollkur van Anky, moeten we thuis ook niet proberen, maar tot nu toe zijn haar paarden wel de oudste dressuurpaarden op de olympische spelen.

Als je niet wil crossen, moet je het vooral niet doen.
Maar zeggen dat paarden die crossen lijden onder de wreedheid van degene die erop zit slaat gewoon compleet de plank mis.
En natuurlijk komt daar commentaar op.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:11

Ahw wat sneu zeg, hopen dat dit niet vaker voorkomt.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:14

Dat heb ik ook niet gezegd maar als dat iemands kijk erop is ...
Ik hen op horse event voor t eerst naar zo'n wedstrijd gekeken en wat foto's van gemaakt. De lagere hindernissen, het water de brug ed vind ik heel mooi om te zien. De kracht van die paarden komt echt naar voren. Maar ik heb ook gezien dat het bijna fout ging en dat de amazone heel veel geluk had, of beter gezegd het paard.
Ik snap zelf echt niet dat iemand met een paard over bijv een sloep, een eettafel ed wil springen. Ja het ziet er gaaf uit maar paard is verplicht goed te springen anders hebben paard en ruiter een probleem imo. Dat dan degene met de microfoon de ponyruiters ook nog opjut om maar vooral zo hard mogelijk te gaan en niet te goed te luisteren naar de tips van tim lips zegt voor mij ook wel wat. Hoe gekker hoe beter denken sommigen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:18

Je hoeft de sport imo niet zelf te beoefenen, maar als je niet eens begrijpt wat het nut van vaste hindernissen tov balken kan zijn dan ontbreekt het je imo toch echt aan iets te veel kennis om er een mening over te kunnen vormen..

En dat je juist strafpunten krijgt in de cross als je te snel rijdt.. Diegene met de microfoon heeft er dus gewoon de ballen verstand van, maar jij gaat er gelijk vanuit dat dat iets zegt. -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:20

LisaFaded schreef:
Ahw wat sneu zeg, hopen dat dit niet vaker voorkomt.

het is het vierde paard dit jaar,dus het komt wel vaker voor.

Natuurlijk vinden paarden deze sport leuk....lekker rennen en crossen.Veel leuker voor ze dan de dressuuroefeningen op zijn plaats te doen.
Dat zal in de natuur van een paard zitten,voorwaarts.

Ik vind persoonlijk deze sport niets.De eerste hindernissen gaat nog maar na een stuk of 20 kun je via de neus bijna naar binnen kijken zo moe en buiten adem zijn ze.En vaak gaat het dan fout.
En dan helpt het wel als de hindernissen niet vast zouden zijn.
Maar goed...ieder zijn meug. ;) Ik kijk er gewoon niet naar,want ik kan de wereld toch niet veranderen naar zoals ik het graag had gezien :D

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:23

geerke schreef:
Ik vind persoonlijk deze sport niets.De eerste hindernissen gaat nog maar na een stuk of 20 kun je via de neus bijna naar binnen kijken zo moe en buiten adem zijn ze.En vaak gaat het dan fout.
En dan helpt het wel als de hindernissen niet vast zouden zijn.

Geerke,
Ga eens een marathon lopen, getraind en wel.
Ben je dan niet buiten adem als je aankomt?

Je moet juist kijken naar het herstel in dit voorbeeld.
Een paard wat over de finish komt is binnen 5 tot 8 minuten weer hersteld wat hartslag en ademhaling betreft.
Zo niet, dan blijft het langer bij de finish totdat de dierenarts het goedkeurd om terug te keren naar de stallen/trailer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:52

Als je je paard kapot door de finish laat komen wordt je gediskwalificeerd dus dat zal zo snel niet. Paarden mogen best buiten adem zijn maar moeten inderdaad snel kunnen herstellen. Meer dan 20 hindernissen staan er trouwens ook niet in de cross maar goed.

Het is ook nog eens zo dat de meeste crosshindernissen breekpennen hebben waardoor de veiligheid van het paard nog beter gewaarborgd wordt.

Verder is het heel simpel: je moet niets doen wat je paard niet aan kan maar dat geldt voor alles. Deze paarden worden hier goed op getraind en gaan zeker niet onvoorbereid een cross in.

Ik schrik vaak eerder van recreatie ruiters die denken dat je een paard een week stil kan laten staan en dan een rit van drie uur kan maken. Komt ook vaak genoeg voor. Over Rath en Totilas heb ik persoonlijk nooit iets op bokt gezet en dat ben ik ook niet van plan.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:10

Kahawa schreef:
Je hoeft de sport imo niet zelf te beoefenen, maar als je niet eens begrijpt wat het nut van vaste hindernissen tov balken kan zijn dan ontbreekt het je imo toch echt aan iets te veel kennis om er een mening over te kunnen vormen..

En dat je juist strafpunten krijgt in de cross als je te snel rijdt.. Diegene met de microfoon heeft er dus gewoon de ballen verstand van, maar jij gaat er gelijk vanuit dat dat iets zegt. -O-

Ik snap inderdaad het nut van hindernissen als bijv een sloepje en grote opgestapelde boomstammen niet. Daar mag ik gerust een mening over hebben. Ik bestempel niks als feit maar geef alleen aan hoe ik erover denk.

Dat laatste lees je dus verkeerd. Ik bedoel er alleen mee dat het op mij over komt hoe gekker hoe beter. Uiteraard zijn er regels voor en ja ik weet ook dat de paarden gecontroleerd worden. Dat veranderd echter niet mijn mening over deze sport.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:36

_Mondy_ schreef:
Ik snap inderdaad het nut van hindernissen als bijv een sloepje en grote opgestapelde boomstammen niet. Daar mag ik gerust een mening over hebben. Ik bestempel niks als feit maar geef alleen aan hoe ik erover denk.

Dat laatste lees je dus verkeerd. Ik bedoel er alleen mee dat het op mij over komt hoe gekker hoe beter. Uiteraard zijn er regels voor en ja ik weet ook dat de paarden gecontroleerd worden. Dat veranderd echter niet mijn mening over deze sport.

Ja je mag inderdaad een mening hebben zonder enige achtergrondkennis.

En dat hoe gekker hoe beter, waar baseer je dat dan nog meer op? Enkel het hindernistype? Je krijgt niet voor niets strafpunten als je te snel rijdt.

En in de B krijg je geen winstpunten als je geen voldoendes hebt voor je rijstijl.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:54

Hoe gekker hoe beter vind ik inderdaad als je ziet wat voor hindernissen ze bedenken. En ik doelde vooral op wat het publiek schijnt te willen zien bij deze wedstrijden met hoe gekker hoe beter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:10

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:24

En Kuggur, wat lees je daar dan in?
Ik zie het nl niet.. Ik vind het sneu dat ze zo op hun woorden moeten letten dat ze daar zelfs speciale trainingen voor moeten volgen. Dan zou ik ook liever niks zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:29

Percy: in een lange cross staan er vaak wel meer dan 20 hindernissen hoor :j maar daar zijn de paarden en ruiters op getraind zoals jij ook al aangeeft.

Mondy: die hindernissen moeten allemaal aan veiligheidseisen voldoen, de FEI controleert daar streng op. Het ziet er vaak spectaculair uit, maar er is goed gekeken naar de veiligheid van paard en ruiter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:39

Dat klopt wel SusanH maar dan zit je toch op een niveau waarvan je weet dat de paarden zeer goed getraind zijn.

Een omgekeerde sloep springen, daar is niets gevaarlijks aan. Een paard kan ook een balk tegen zich aan krijgen als hij een gewone hindernis springt. Die sloep staat verankerd. Hindernissen hoeven ook niet hoe gekker, hoe liever maar de uitdaging van de cross is juist het vertrouwen tussen ruiter en paard om "enge" hindernissen te springen.

Stukje waar Kuggur op wijst: twee maal een scheur in de aorta (hoe vaak is dat de afgelopen tijd niet gebeurd bij paarden in andere discipline's?) en een keer een overlijden wat niet gerelateerd was aan een val. Blijft er van de drie maar één over die echt cross gerelateerd is overleden.

Van mij hoeft niemand de sport leuk te vinden, dat is ieders goed recht maar het zou fijn zijn als mensen de sport in hun waarde lieten en geen onzin verkondigden. Kunnen we ook zeggen dat dressuur een risico sport is want hoeveel blessureleed ontstaat daar niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:14

Percy schreef:
Als je je paard kapot door de finish laat komen wordt je gediskwalificeerd dus dat zal zo snel niet. Paarden mogen best buiten adem zijn maar moeten inderdaad snel kunnen herstellen. Meer dan 20 hindernissen staan er trouwens ook niet in de cross maar goed.

Het is ook nog eens zo dat de meeste crosshindernissen breekpennen hebben waardoor de veiligheid van het paard nog beter gewaarborgd wordt.

Verder is het heel simpel: je moet niets doen wat je paard niet aan kan maar dat geldt voor alles. Deze paarden worden hier goed op getraind en gaan zeker niet onvoorbereid een cross in.

Ik schrik vaak eerder van recreatie ruiters die denken dat je een paard een week stil kan laten staan en dan een rit van drie uur kan maken. Komt ook vaak genoeg voor. Over Rath en Totilas heb ik persoonlijk nooit iets op bokt gezet en dat ben ik ook niet van plan.

als er niet meer dan 20 hindernissen staan hoe kan dat paard dan verongelukt zijn bij hindernis 23? :o?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:31

He jakkes,wat erg voor paard en ruiter.

Ik blijf eventing geen fijne tak van de sport vinden,maar goed,aan alles zit natuurlijk enig risico.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:42

Percy : een omgekeerde sloep springen is niet gevaarlijk zeg je. Want een balk kan ie ook tegenzich aan krijgen. Maar die balk blijft niet liggen en valt naar beneden. UUiteraard kan daar ook wat mee gebeuren maar over het algemeen valt de balk gewoon. Een sloep geeft niet mee, wat gebeurd er dan als het paard het niet red ? Puur uit interesse hoor ? Van alle filmpjes en foto's ed die ik zie waarbij een paard een foutje maakt volgt er nl een erg nare valpartij.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:49

Wat akelig! Het zal je maar overkomen...

Is het een idee om voor de discussie over eventing een nieuw topic te starten? Ik maak me (als eventingfan) ernstig zorgen over het toenemende? aantal ongevallen met dodelijke afloop, maar vind dit topic niet de plek om daar over te discussiëren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:52

koeke schreef:

Is het een idee om voor de discussie over eventing een nieuw topic te starten? Ik maak me (als eventingfan) ernstig zorgen over het toenemende? aantal ongevallen met dodelijke afloop, maar vind dit topic niet de plek om daar over te discussiëren.

Vind je een topic over een ongeval met dodelijke afloop niet de plek om over ongevallen met dodelijke afloop te discussieren...?
Apart.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:55

tja....er mogen waarschijnlijk oh,en ah wat zielig posten geplaatst worden.Niet ergens dieper op ingaan dus.
Net even gekeken....op dit nivo staan 30 tot 40 hindernissen.Omdat iemand schreef dat er maar 20 stonden ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:38

Kuggur schreef:
koeke schreef:

Vind je een topic over een ongeval met dodelijke afloop niet de plek om over ongevallen met dodelijke afloop te discussieren...?
Apart.

Vind de vraag ergens wel terecht, wanneer er bij een andere discipline een dodelijk ongeluk gebeurt komt deze discussie niet of nauwelijks om de hoek kijken.

Het stuit mij ook wel tegen de borst dat er wanneer er een ongeluk op een eventingwedstrijd gebeurt dit altijd gelijk tot een discussie leidt over of de sport wel of niet veilig is. Paardensport is imo per definitie niet veilig, misschien is een wedstrijd op 1 sterren niveau of hoger juist wel veiliger door het niveau van de ruiters en de fitheid van de paarden die mee doen. Ook is de controle op veiligheid (hindernissen) en de gezondheid van de paarden op zeer hoog niveau. De discussie kan imo beter op de plek gevoerd worden waar er ook daadwerkelijk iets met de eventuele actiepunten gedaan kan worden, namelijk bij de FEI en de KNHS, ruiters, trainers en wedstrijdorganisaties. Verder geloof ik echt wel dat de organisatie van de betreffende wedstrijd en de FEI dit incident uitgebreid zullen evalueren en aan de hand daarvan de nodige acties zullen nemen.

Percy: deze combinatie rijdt ook op dat hoge(re) niveau :j dus heeft meer dan 20 hindernissen in de cross op wedstrijd.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:55

_Mondy_ schreef:
Percy : een omgekeerde sloep springen is niet gevaarlijk zeg je. Want een balk kan ie ook tegenzich aan krijgen. Maar die balk blijft niet liggen en valt naar beneden. UUiteraard kan daar ook wat mee gebeuren maar over het algemeen valt de balk gewoon. Een sloep geeft niet mee, wat gebeurd er dan als het paard het niet red ? Puur uit interesse hoor ? Van alle filmpjes en foto's ed die ik zie waarbij een paard een foutje maakt volgt er nl een erg nare valpartij.

Wanneer een paard een sloep niet goed springt, zal hij er waarschijnlijk of op banken (opnieuw afzetten op de boot en dan verder springen) of hij glijdt weg. Aangezien de boot laag is, maar redelijk breed, is de kans groot dat hij er overheen glijdt. Ingepakt met goede beenbescherming zal dit weinig problemen geven.

Sterkte voor alle mensen die eribj betrokken zijn, vreselijk zoiets!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:08

Ik was even in de basissport aan het denken en dan heb je meestal niet meer dan 20 hindernissen. Het klopt dat je op hoger niveau meer hindernissen krijgt maar dan heeft de combinatie zich al dusdanig bewezen dat dit goed te doen moet zijn anders kom je daar niet.

Zoals Freggle_Edge zegt zie ik minder risico in het springen van een sloep dan in het springen van een gewone hindernis.

Het blijft jammer dat eventing steeds zo onder vuur ligt met excessen die niet representatief zijn voor de sport. Vroeger was het military en dat is toen al veranderd vanwege het negatieve imago. Inmiddels zijn de veiligheidseisen steeds weer bijgesteld.

Het zou mooi zijn als er eens iemand onderzoek zou doen naar de gemiddelde leeftijd van paarden in elke discipline waarbij ook wordt gekeken naar het niveau want ik zie in de topsport zoveel oudere cracks rondlopen die ik in de basissport gewoonweg niet tegenkom.

Zelf heb ik bitter weinig cross ervaring maar ik vond het super gaaf om te doen. Nu doet mijn dochter het, is net begonnen, en ik vind het nog steeds de sport waarin vertrouwen tussen ruiter en paard een hele grote rol speelt. Een boomstammetje van 80 cm. maakt niet zoveel uit maar aparte hindernissen springen omdat het paard vertrouwen heeft in de ruiter? Ik vind dat echt heel mooi.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:51

Hoe eng ik het ook vind om mijn kleine meissie door het bos te zien crossen, ik blijf van mening dat het woord "combinatie" in het leven is geroepen tijdens een crosswedstrijd. Pony/paard en ruiter moeten zó op elkaar ingesteld zijn, elkaar volledig kunnen vertrouwen om een cross uit te kunnen rijden. Ik ben nooit zo één geweest met mijn pony vroeger als dat zij dat zijn tijdens een cross. Het blijft eng, het gaat om je eigen kind. Maar niet enger of gevaarlijk dan een buitenrit waarbij vrachtwagens langssuizen of een doorsnee indoor parcours. Want ook al lijkt het niet zo, vaste hindernissen in de cross zijn veiliger dan losse. En dat wat wij raar, eng of spectaculair vinden, kijken de meeste paarden niet van op. Die stoppen voor een stom wit hekje nadat ze net een kar, rioolbuis en een picknicktafel hebben gesprongen zonder aarzeling.

Hoe dan ook, is het voorval diep triest. Maar het wordt altijd weer aangegrepen om de sport totaal uit zijn verband te trekken. En de eventingruiters een stempel te geven alsof ze niets om hun dieren geven. Ieder zijn mening hoor. Ik zou ook nooit een cross rijden. Omdat ik het niet durf.... En dat durf ik best toe te geven.