Kleur van de vacht gelinkt aan oogproblemen bij de Comtois

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:59

Coloured schreef:
Wij hebben 4 heterozygote silver KWPN-ers en 1 heterozygote silver groninger. Allemaal zonder oogproblemen.

Heterozygoot geeft ook geen problemen alleen homozygoot.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:09

Maar CrazyCat, toch ook alleen maar bij homozygoot silvers waarbij de oogafwijking mee is gekomen? Niet iedere homozygoot silver heeft standaard problemen.
Ik meld dit even omdat ik vind dat er in dit topic nogal negatief over de silvers in het algemeen wordt gesproken vanwege die mogelijke oogafwijkingen maar dat dit helemaal niet in alle gevallen zo hoeft te zijn. Ook niet in homozygote vorm. :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:53

Coloured schreef:
Maar CrazyCat, toch ook alleen maar bij homozygoot silvers waarbij de oogafwijking mee is gekomen? Niet iedere homozygoot silver heeft standaard problemen.
Ik meld dit even omdat ik vind dat er in dit topic nogal negatief over de silvers in het algemeen wordt gesproken vanwege die mogelijke oogafwijkingen maar dat dit helemaal niet in alle gevallen zo hoeft te zijn. Ook niet in homozygote vorm. :)

Nee klopt bij een deel en maar zelden heel erg. Maar ik heb inmiddels toch al wel aardig wat homozygoot zilvers gezien die in lichte mate afwijkingen hebben, zoals hele bolle ogen en toch wat minder zicht. Het is alleen niet progressief dus het wordt niet erger en ze hebben er vaak niet eens last van.
Maar goed het is simpel te voorkomen door geen zilverxzilver te foken en dus zie ik het ook niet als een probleem.