Oude merrie leidt blinde merrie naar voerplaats *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:49

Lynn_Nikita schreef:
opent zij niet gewoon de deur om alvast wat te eten en gaat deze dan weer weg als het andere paard de stal inkomt?

Mijn gedachte :=

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:51

Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat je een 2 jarige blinde merrie moet willen redden. Paarden zijn vluchtdieren, en vluchten gaat niet als je niets ziet... (krijg nu vast half bokt over me heen)

Grit

Re: Oude merrie leidt blinde merrie naar voerplaats *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:56

Ik heb dezelfde twijfel. Ik zie ook geen "liefdevol" filmpje. De "begeleider" denkt aan zijn eigen hachie en ik vind het eerder verdrietig om te zien hoe het blinde paard voorzichtig richting de stal schuifelt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:16

Daar heb je wel een punt, maar moet je je paard dan wel wegbrengen naar een kliniek vol zieke prooien? Om geopereerd te worden en daarna te revalideren, geeft dat ook niet een vreselijk wanhopig gevoel voor het paard. Wat betreft instinkt staat het immers te wachten tot het opgegeten gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:21

Hmmja, ik had eigenlijk ook een ander soort filmpje verwacht moet ik zeggen...

En de discussie over al dan niet paardwaardigheid van een blind paard, ik denk dat je eerst zelf de ervaring moet hebben voordat je kan oordelen ;) (en dat het van paard tot paard afhangt ... )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:22

Grit schreef:
Ik heb dezelfde twijfel. Ik zie ook geen "liefdevol" filmpje. De "begeleider" denkt aan zijn eigen hachie en ik vind het eerder verdrietig om te zien hoe het blinde paard voorzichtig richting de stal schuifelt.

Hier exact hetzelfde.

Ik vind het blinde paard alleen maar ontzéttend sneu. En pas twee jaar... snap niet dat mensen altijd alles maar ten koste van alles in leven moeten houden...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:27

Het zal zeker per paard afhangen en een daadwerkelijk steunend maatje zal ook schelen.
Maar voor mij gaat het tegen het gevoel in. Als bij mijn paard zijn enige goede oog ook blind was geworden had ik hem laten gaan. Zoveel als hij altijd in de verte stond te kijken en te staren, zonder dat kan ik mij niet voorstellen dat hij nog gelukkig had kunnen zijn. Hij zou zich wel gered hebben, paarden passen zich zo knap aan, maar of het paardwaardig is???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:29

Tja, zoals ik al zei: moet ieder voor zich uitmaken .. en hangt van paard tot paard af ..
Ik heb zelf een volledig blinde, enige wat die heeft is dat hij in het donker niet meer op zijn gemak is (in daglicht ziet hij misschien nog 1% ofzo, in het donker echt niks meer) maar tegenwoordig gaat hij dan op stal en dat vindt hij super. Is op stal zelf ook heel rustig en verder staat hij overdag met een andere pony in de paddock en hij vindt alles leuk :) Vorig weekend nog een lange wandeling gaan maken: [ITP] [***] (blind) krijgt bezoek en gaat op stap

Dus het hangt er vanaf, is het enige wat ik erover kan zeggen .. Moet zeggen dat ik het wel 'hard' vind dat er mensen koudweg zeggen dat je zo'n paard maar moet laten inslapen..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:33

Wat een diep triest filmpje |(

De oude merrie helpt het jonge paard helemaal niet( het jonge paard bewandelt niet eens dezelfde route ) maar vreet gewoon haar voerbak leeg en gaat pas aan de kant als de jongere haar stal in gaat.
Verder loopt het jonge paard ook beroerd, dat is niet omdat ze niks ziet, ze loopt kreupelig.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:40

Ik heb ook een blind paard gekend (was blind geworden na een ziekte) dat met zijn blindheid goed kon leven. Hij stond rustig op stal, als je zijn stal kwam uitmesten moest je wat tegen hem praten zodat hij wist waar je was, anders kon hij wel eens schrikken als hij ineens een onverwacht geluid hoorde. Verder stond hij overdag op de wei en verveelde zich daar niet, totdat het gras op was. Dan ging ook hij weer aan het hek staan hinniken om naar binnen te mogen. Hij ziet natuurlijk niets op de wei, dus als er geen eten was, was voor hem de lol er wel af. Op stal was het gewoon een vrolijk paard.
Scheelt misschien wel dat hij de omgeving kende van toen hij nog kon zien. Daardoor kende hij de weg overal en liet zich nog steeds evengoed leiden.

Sabine, ik denk dat jouw Boke zich ook prima vermaakt :) .

Van deze merrie vraag ik me af of ze eigenlijk ooit wel heeft gezien? Ik denk dat paarden die op latere leeftijd blind worden toch meer levenskwaliteit hebben dan een paard dat nooit heeft gezien. Die kunnen nl. helemaal niet inschatten wat voor dingen er op de wereld zijn? Als vluchtdier zijnde lijkt me dat absoluut niet fijn.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:47

Waarom zo negatief :n @Patst Je hebt ergens wel een punt, het kan wel zo zijn dat het hele goede maatjes zijn! Vriendinnen zijn er ook in de paardenwereld! Ik vind het wel schattig hoe ze de deur opendoet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:49

Ik heb nog eens naar het filmpje gekeken, en ze staat met haar staart naar de deur, ze staat dus niet liefdevol te wachten op haar vriendin, maar gewoon met haar hoofd in de voerbak.

Heel cute.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:53

Ik bedoel dat het schattig is HOE ze de deur opendoet! Ik begin nu ook te twijfelen, want de merrie neemt een hele andere route ( ik heb het filmpje nog is bekeken) maar waarom gaat ze dan direct weg als de merrie binnenkomt, normale paarden zouden de hele voerbak leegeten!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:08

Grit schreef:

Ik zie zeker ook geen "vriendin" die het blinde paard begeleid. De oude merrie is daarvoor veel te ver bij het blinde paard weg. Neemt idd een hele andere route dan het blinde paard, en je ziet het blinde paard gewoon zoeken naar haar weg. Je ziet haar ook luisterend lopen, waardoor ze kreupel lijkt te gaan. Imo ook geen liefdevol filmpje.

Ik heb zelf een bijna blind paard. De dame is 27 en is op 1 oog blind, met het andere ziet ze nog 20 a 30 % (geschat). En als ik zie hoe m'n pleegpoownie (is van een vriendin van me) met haar omgaat is dat heel anders. Zelfs 1 van mijn andere merries gaat heel anders met haar om. Die blijven echt bij haar in de buurt, en als ze gaan grazen zie je ook mijn oudje bijna met het hoofd tussen de achterbenen van die andere grazen. En zo nemen ze haar mee op sleeptouw. In het donker ziet ze echt vrijwel niks meer, en dan blijven ze ook altijd zo bij haar dat ze achter ze aan kan lopen.
Mij vertrouwd ze ook, ik praat altijd tegen haar en vertel wat er is en of ze op moet letten ed. (op mijn hulpen). Ze is een paar weken geleden nog meegeweest naar een fotoshoot [WN-ITP] Elanimo (RaceDais) mocht ook mee naar een fotoshoot. Vond ze geweldig :D :j En zolang ze nog zoveel zicht heeft mag ze gewoon blijven lopen. Maar als die 100% blind wordt ga ik toch die beslissing nemen hoe verschrikkelijk ik em ook vind. Maar ik merk nu al dat ze veel sneller schrikt, er veel sneller paniek is. Dus als die niets meer ziet weet ik gewoon dat ze het niet meer aankan.
Ben het dus ook wel een beetje eens met Amaris eens. Je moet niet willen alles ten koste van alles in leven te houden. Of ze nu 2 of 27 zijn, je moet kijken naar de kwaliteit van het leven.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:17

een voordeel, die blinde heeft geen idee welk paard de bak elke keer leeg vreet voor haar neus !

wat ik dacht te gaan zien is een paard die de ander de goede kant op duwt door er naast te gaan lopen.
Echt niks schattigs aan deze film

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:19

Aan het commentaar te zien op youtube is in ieder geval één iemand het met ons eens :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:21

1 iemand _O- Ik heb het filmpje nog is gezien en ik ben er van overtuigd dat dit niet schattig is (toch blijf ik het schattig vinden hoe ze de deur opendoet :D ) alleen snap ik nog steeds niet waarom ze dan meteen weggaat als de merrie binnenkomt!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:30

Ik zie ook een oude merrie die uit eigenbelang ( lees: eten!!) de stal van de blinde in gaat.

Ze helpt helemaal niet, de blinde merrie moet zelf haar weg zoeken naar de stal.
Dit doet ze overigens zeer voorzichtig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:45

ik heb hier ook 2 paarden die de deur open maken, niks schattigs aan, gewoon zin in voer en een warme stal
paard vertrekt past als de jongere haar voer komt opeisen, wat er dan nog van over is

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:54

Eigenlijk denk ik dat het blinde paard beter geholpen is door het te verlossen zeg maar. Ze zal nooit kunnen rennen, gek doen, paard zijn. Ze loopt idd kreupel of/ en voorzichtig. Ik weet niet hoor..... Ik heb er gewoon geen lekker gevoel bij als ik naar dat blinde paardje kijk.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:59

Lynn_Nikita schreef:
opent zij niet gewoon de deur om alvast wat te eten en gaat deze dan weer weg als het andere paard de stal inkomt?

Nee, als je goed kijkt zie je hoe de oudere merrie in de andere hoek gaat staan nadat ze de stal binnen gegaan is.

Wat betrefd de twijfel over het wel of niet redden van de 2-jarige ben ik het redelijk mee eens, maar dat neemt niet weg dat wij mensen nog een hoop kunnen leren van deze 25-jarige merrie.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:04

daffie1986 schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Nee, als je goed kijkt zie je hoe de oudere merrie in de andere hoek gaat staan nadat ze de stal binnen gegaan is.

Wat betrefd de twijfel over het wel of niet redden van de 2-jarige ben ik het redelijk mee eens, maar dat neemt niet weg dat wij mensen nog een hoop kunnen leren van deze 25-jarige merrie.

Als je nog beter kijkt zie je het paard al kauwend naar de tweede stal lopen, die heeft dus echt wel een paar happen voer van haar blinde maatje genomen ;) Niks liefdadigheid, maar puur eigenbelang dus. Wat wordt dit filmpje toch weer heerlijk 'vermenst'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:05

Lynn_Nikita schreef:

Zoiets dacht ik ook. Mijn oudere paard maakte ook de deuren open, als ze tegen elkaar open waren, dan zwaaide hij ze open, ging ook vaak even snel eten in de andere stal totdat dat paard kwam.

Ik denk dat dar paard wel d
Licht en donker kan zien, anders kan hij nier in zo een rechte doelbewuste lijn lopen.

Wel heel fijn te zien dat deze paarden worden opgevangen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:06

Lynn_Nikita schreef:

Inderdaad :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:16

Ik snap echt niet dat mensen denken dat dit liefdadigheid is, hoe menselijk kun je denken :+

En dat ie weg gaat kan verschillende redenen hebben, het is niet zijn stal, het gezonde paard vermijd confrontatie en weet dat er nog een bak eten is, het eten is bijna op, noem maar op maar het paard is écht niet bezig met de blinde merrie. En de blinde merrie misschien ook wel niet met het andere paard, die heeft gehoord dat er voer is en weet dat de stal ongeveer daar is en dat dat haar eigen stal is... that's it..