Paarden mogen niet op het fietspad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:09

Hoog tijd dat die wet dus eens aangepast wordt... De wegen hier in de regio ( zeker ook de bennebroekerweg) zijn geen wegen waar je veilig met je paard een rondje over gaat, wegen waar 60-80 gereden wordt hoort geen paard overheen is mijn idee, dat is vragen om ongelukken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:12

knollentuin schreef:
Hoog tijd dat die wet dus eens aangepast wordt... De wegen hier in de regio ( zeker ook de bennebroekerweg) zijn geen wegen waar je veilig met je paard een rondje over gaat, wegen waar 60-80 gereden wordt hoort geen paard overheen is mijn idee, dat is vragen om ongelukken.

_/-\o_

Daarbij, altijd dat gezeik dat paarden niet op het fietspad mogen, maar de keren dat ik op de weg ga, krijg ik altijd wel boze of ongeduldige mensen die gaan toeteren of expres keihard erlangs gaan. De mijne is ook een keer geslagen door iemand uit een auto.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:13

Geryon schreef:
knollentuin schreef:

_/-\o_

Daarbij, altijd dat gezeik dat paarden niet op het fietspad mogen, maar de keren dat ik op de weg ga, krijg ik altijd wel boze of ongeduldige mensen die gaan toeteren of expres keihard erlangs gaan. De mijne is ook een keer geslagen door iemand uit een auto.

Die persoon had ik letterlijk een deuk in de auto geschopt, wat denken ze wel niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:15

Ik denk dat niemand wil dat paarden op de weg gaan rijden, maar de berm is ook een mogelijkheid. Maar zeker niet dat ik met me paard op een 80km weg ga rijden. Laat staan aan de hand mee voeren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:18

Moonlight17 schreef:
Geryon schreef:

_/-\o_

Die persoon had ik letterlijk een deuk in de auto geschopt, wat denken ze wel niet.

Ze naderden mij van achter, gok met 50 km per uur of harder, terwijl ze hem dus die klap gaven. Hele harde klap dus. Zag ze de stok naar binnen trekken toen ze langs me waren. Helaas in alle paniek niet naar het kenteken gekeken :n

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:18

Ik loop elke dag met mijn paarden over het fietspad omdat dit de enige manier is om bij de weides te komen. Ook aan de hand geldt je als bestuurder en mag je alleen op de weg, maar dat is geen optie. Heb sowieso de indruk dat het op de meeste plaatsen wel gedoogd wordt omdat het in veel situaties toch veiliger is om het fietspad te pakken.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:20

Hier zijn ook geen ruiterpaden en beperkte uitrijmogelijkheden, die meestal alleen bereikbaar zijn via een fietspad. De berm is zo smal, dat je wel op het fietspad moet stappen. En om nou op de 80 km weg te rijden.. Ik wil nog niet dood. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:20

knollentuin schreef:

En soms moet je dus gewoon wel over zo'n wegje, anders kan ik niet bij de vereniging komen.
Is ook nog eens sluiproute voor de A15, feest als die vast staat.

Overigens rij ik met van die grote trek band vuilniszakken rond, die zijn opgevouwen heel klein
en daar past prima een mesthoop in. (neem er altijd 2 mee, dat is voldoende voor rondje rijden)
Oprapen in berm legen, of in kliko gooien, iedereen blij.

Geen boze buurtbewoners en geen hakken in de poep.
Blijven mensen paarden nog een beetje leuk vinden en rijden ze hopelijk minder de vouwen uit je broek.

Van die klap van je paard is wel bijzonder asociaal, mafkezen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:21

Het is idd tijd dat de wet aangepast wordt op dat vlak, paard tussen de auto's is niet meer van deze tijd. Mijn vriend ook vandaag: 'Een paard op de weg?! Moet die niet op het fietspad???' 'Nee schat, dat mag niet eens! :+ '
Maar ik vind ook dat iedereen gewoon moet zorgen dat andere weggebruikers geen last hebben van onze hobby, dwz dat je minstens de mest van je paard even in de berm of in de goot schuift.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:22

Ik denk dat het ook veiliger is op het fietspad. Ach ja mensen moeten ook altijd wat te zeuren hebben toch? Als ik in de bebouwde kom rijd, dan schop ik een eventuele mesthoop ook aan de kant of ruim het later op.
Toch deed ik dat laatst niet op een parkeerplaats bij het bos, we werden aangesproken door een oudere vrouw of we de mest wel netjes op wilden ruimen, natuurlijk dat willen we wel, zijn we aan het afzadelen, rijdt ze in haar auto voorbij en commandeert: OPRUIMEN! tsja toen wilde ik dat natuurlijk niet meer, zij ruimde de stront van haar hondjes ook niet op..... Kijk van nature heb ik veel goodwill, maar als mensen gaan commanderen....

Ik zou zelf ook nooit op een 80km weg rijden, wij hebben er een fietspad naast, dat is toch veel veiliger? Gekke wet eigenlijk, nog even en we mogen ook op de snelweg....

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:24

Urielle schreef:
Het is idd tijd dat de wet aangepast wordt op dat vlak, paard tussen de auto's is niet meer van deze tijd. Mijn vriend ook vandaag: 'Een paard op de weg?! Moet die niet op het fietspad???' 'Nee schat, dat mag niet eens! :+ '
Maar ik vind ook dat iedereen gewoon moet zorgen dat andere weggebruikers geen last hebben van onze hobby, dwz dat je minstens de mest van je paard even in de berm of in de goot schuift.

Dan mag elke boer hier ook wel beginnen van het schoonmaken van het fietspad hier en zie dat ook niet echt gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:25

Moonlight17 schreef:
Urielle schreef:

Dan mag elke boer hier ook wel beginnen van het schoonmaken van het fietspad hier en zie dat ook niet echt gebeuren.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Tenzij je dat niet wilt, maar dan mag je van een ander ook niks verwachten op dat gebied.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:27

zullen alle automobilisten idd heel blij mee zijn als wij met zijn allen de weg op gaan, ze moeten jou met je paard namelijk stapvoets passeren...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:29

Ik vind het op veel momenten levensgevaarlijk om langs de weg te rijden.
Ik kies toch regelmatig voor het fietspad hoor.
Maar vind het dan wel een kleine moeite om ook een beetje op de mest te letten.
Daar snap ik wel van dat niet iedereen er blij van wordt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:30

Moonlight17 schreef:
Urielle schreef:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Tenzij je dat niet wilt, maar dan mag je van een ander ook niks verwachten op dat gebied.[/quote]

Wil de wereld wel verbeteren, maar moet de wet wel voor iedereen gelden niet voor 1 bepaalde doelgroep. Binnenbebouwde kom snap ik het dan nog, maar buitenbebouwde kom zie ik zoveel andere vieze dingen op het fietspad liggen dat ik het de allergrootste onzin vindt om er dan ook zelf maar aan te beginnen.

edit ging iets mis

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:35

Moonlight17 schreef:
Wil de wereld wel verbeteren, maar moet de wet wel voor iedereen gelden niet voor 1 bepaalde doelgroep. Binnenbebouwde kom snap ik het dan nog, maar buitenbebouwde kom zie ik zoveel andere vieze dingen op het fietspad liggen dat ik het de allergrootste onzin vindt om er dan ook zelf maar aan te beginnen.

Welke wet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:35

magda_90 schreef:
Alhoewel ik het begrijp, zie je toch als fietser waar je je voeten neerzet? :+

Fietsers kijken tegenwoordig alleen nog maar op hun Smartphone. Dus ik snap wel dat ze midden in die paardenhoop is gaan staan, wat ik overigens hilarisch vind. *\o/*

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:36

milja78 schreef:
zullen alle automobilisten idd heel blij mee zijn als wij met zijn allen de weg op gaan, ze moeten jou met je paard namelijk stapvoets passeren...

Volgens mij staat dat nergens in de wet.
Hooguit dat je bij een inhaalverbod helemaal niet mag inhalen. 90% van de 80 km wegen hebben hier een doorgetrokken streep. ze zullen blij zijn dat ze 5km achter me moeten hangen als ik in stap zit...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:36

_San87_ schreef:
Moonlight17 schreef:

Welke wet?

Die ze willen gaan maken voor paardenpoep.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:38

Moonlight17 schreef:
Die ze willen gaan maken voor paardenpoep.

Daar wordt in het artikel niet over gesproken. Ik neem aan dat je dan gemeentes bedoelt die in hun APV opnemen dat paardenpoep, net als hondenpoep, opgeruimd dient te worden?

Wat is daar mis mee? Iedereen in de gemeente heeft opruimplicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:39

Moonlight17 schreef:

Ik weet niet of dat gemeentelijk bepaald is of wellicht Vlaanderen/Nederland maar hier moeten de boeren die met de trekker van de akker komen ook de sporen van de weg scheppen (en doen dat meestal ook).
Daarnaast geeft andermans rommel geen permissie om zelf nog meer vuil achter te laten. What's next, vuile pampers op de weg smijten om de vuilniskosten te drukken?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:40

noem me maar blond hoor :P
maar wie heeft ooit bedacht dat het paard op de weg moet? en waarom zou een paard op ene 80- weg mogen?
een scooter mag over het fietspad... die gaat ongeveer even hard als paard ( nou ja, een bromfiets pad owkee dan)
en met een scooter ben je ook bestuurder, zelfs met een kinderwagen. en niet alle bestuurders hoeven op de weg ( zie je die kinderwagen al :')
dus welke wet zegt dat dan? dat je op het fietspad niet mag? ( ja, weet wel dat het niet mag... )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:40

Cowgirl schreef:
magda_90 schreef:
Alhoewel ik het begrijp, zie je toch als fietser waar je je voeten neerzet? :+

Fietsers kijken tegenwoordig alleen nog maar op hun Smartphone. Dus ik snap wel dat ze midden in die paardenhoop is gaan staan, wat ik overigens hilarisch vind. *\o/*

Tja.. wat voor zinnigs moet je daar op zeggen. :+

LadyMadonna

Re: Paarden mogen niet op het fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:42

Een scooter mag ook niet op het fietspad :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:43

Met een kinderwagen ben je een voetganger ;)
Maar het is een oude wet, vroegah reden de auto's ook nog niet zo hard en waren er een stuk minder ;)
Aan de andere kant: veel fietsers zijn bang van paarden, ze zijn kwetsbaarder dan automobilisten dus als je paard opzij springt voor een wegwerkkabouter ;) en de fietser zit eronder, grote gevolgen. Ik snap wel dat men dat ook niet ziet zitten. En dan zit je nog met de mest op het fietspad wat ook menige Bokker verdomt om weg te doen.