Campagne paardenmest van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:20

Pf, vroeger wisten we niet beter of er lag overal paardenmest op straat. Ik vind die verbrandingsmotoren van de afgelopen eeuw een stuk hinderlijker, maar daar klaag ik ook niet over.
Oh ja, de mest van de herten hier op de Heuvelrug wordt ook niet opgeruimd. Integendeel, daar gaan mensen naar spoorzoeken :Y)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:20

Wij wonen in het buitengebied, die enkele drol is geen enkel probleem.
Overigens heb ik tijdens mijn ruiterbewijs-cursus geleerd dat als het veiliger is, een ruiter op het fietspad mag rijden, liefst berm. En, natuurlijk geen overlast bezorgen voor fietsers!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:30

Mijn meriie heeft mest als water als ik een buitenritje maakt (ze indt het nogal spannend :') ) en ze mest zo'n beetje iedere 10 minuten. kan iemand mij dan uitleggen hoe ik dát op moet ruimen?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:33

RuthenRoos schreef:
Overigens heb ik tijdens mijn ruiterbewijs-cursus geleerd dat als het veiliger is, een ruiter op het fietspad mag rijden, liefst berm. En, natuurlijk geen overlast bezorgen voor fietsers!

Dat het veiliger is beteken nog niet dat het ook is toegestaan ;)
De rijbaan(of ventweg) is de plaats voor ruiter en menner.. Fietspad word veelal gedoogd, laten we daar (voor de veiligheid) dankbaar voor zijn en gewoon de poep opruimen of opzij schoppen. Kleine moeite groot plezier!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:43

Er zal geen enkele agent zijn die jouw bekeurt als jij ervoor kiest om een veiligere route te nemen. OOK als dat op het fietspad is. Het is wel heel belangrijk dat je dan zoveel mogelijk rechts rijdt en niemand hindert! Buitenrijden heeft vooral te maken met gezond verstand. En dat betekent dat je elke situatie apart moet inschatten, dat is de enige veilige manier om mee te komen met het verkeer.

roxiie schreef:
RuthenRoos schreef:

Dat het veiliger is beteken nog niet dat het ook is toegestaan ;)
De rijbaan(of ventweg) is de plaats voor ruiter en menner.. Fietspad word veelal gedoogd, laten we daar (voor de veiligheid) dankbaar voor zijn en gewoon de poep opruimen of opzij schoppen. Kleine moeite groot plezier!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:58

En dus je poep opruimen (wat ook bij een normaal gezond verstand hoort)!! Want als een aantal mensen zo doorgaat dan gaat het over niet al te lange tijd wél een bekeuring opleveren als je daar rijd waar eigenlijk niet mag, want zoals je zelf al aanhaalt 'Mag niemand hinderen'... Paardenschijt op het fietspad en stoep is wel degelijk hinderlijk..

capopjekop

Re: Campagne paardenmest van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:01

Ik krijg nu een beeld voor me van een ruiter die met zo'n kinderschepje de mest moet opscheppen :') Maar goed dat er aandacht voor is. Het is een kleine moeite om het op te ruimen of even in de goot/berm te duwen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:03

Vind ik er eigenlijk wel over. Ik ga van mijn merrie heus niet afstappen, want dan raak ik er nooit meer op. Ik heb geen problemen met paardenmest.
Het is gewoon verteerd gras en hooi ed, stinkt niet en spoelt zo weg met de regen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:07

Miekemuis_ schreef:
Vind ik er eigenlijk wel over. Ik ga van mijn merrie heus niet afstappen, want dan raak ik er nooit meer op. Ik heb geen problemen met paardenmest.
Het is gewoon verteerd gras en hooi ed, stinkt niet en spoelt zo weg met de regen..

Jij vind het niet hinderlijk, maar andere mensen wel. De straat is van iedereen dus moet je ook een beetje rekening houden met elkaar. Dan kom je toch later terug als je niet kunt afstappen? Waarom kom je er niet meer op dan? Je kunt toch een hekje opzoeken om zo erop te klimmen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:11

Als het veilig is zeker doen :j Maar bv op een druk kruispunt je heb net groen gekregen en bent dus aan het oversteken en je paard doet zijn staart omhoog.... Dat is dan gewoon pech. Is ook niet veilig voor jezelf om op te gaan staan ruimen, want niemand verwacht het en je hindert het overige verkeer...
Maar stel je stapt op een fietspad waar het rustig is (langs een 80 km weg en er is geen rijdbare berm) en de staart gaat omhoog, dan vind ik het geen enkele moeite om er even af te springen en het opzij te schuiven. Dan breng je ook niemand in gevaar. Dat bedoel ik met gezond verstand gebruiken :j

roxiie schreef:
En dus je poep opruimen (wat ook bij een normaal gezond verstand hoort)!! Want als een aantal mensen zo doorgaat dan gaat het over niet al te lange tijd wél een bekeuring opleveren als je daar rijd waar eigenlijk niet mag, want zoals je zelf al aanhaalt 'Mag niemand hinderen'... Paardenschijt op het fietspad en stoep is wel degelijk hinderlijk..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:24

capopjekop schreef:
Miekemuis_ schreef:

Jij vind het niet hinderlijk, maar andere mensen wel. De straat is van iedereen dus moet je ook een beetje rekening houden met elkaar. Dan kom je toch later terug als je niet kunt afstappen? Waarom kom je er niet meer op dan? Je kunt toch een hekje opzoeken om zo erop te klimmen?

Niet omdat ze te groot is, maar omdat ze niet de makkelijkste is op buitenrit. Ze zou zeker niet blijven staan en ik wil het risico niet nemen om het asfalt van dichtbij te zien. Persoonlijk vind ik chauffeurs die geen rekening houden met paarden op de baan veel hinderlijker dan een beetje mest op de grond. Maar we gaan offtopic. Bij ons komt je af en toe mest op de baan tegen, maar zeker niet wekelijks, dus overlast kan je het hier niet noemen. Ik hoop dat ze hier niet met zo'n verplichting komen, want daarvoor zou ik het buiten rijden echt laten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:56

Miekemuis_ schreef:

Mest stinkt niet? dan heb jij een paard waarvan de mest ruikt naar Dennengeur. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:13

Tjah ik vind stilstaan persoonlijk gewoon bij de basis horen. Als je paard niet even 5 tellen kan stilstaan zodat jij kunt opstappen dan vind ik eerlijk gezegd dat je nog niet buiten moet gaan rijden. Hoe doe je dat als je moet stilstaan bij een drukke weg?

Paardenmest stinkt wel degelijk. Maar omdat wij het gewend zijn vinden we het mss niet zo erg. Mensen die niks met paarden hebben balen er wel van en dat snap ik best. Echt fris is het ook niet. Hondeneigenaren moeten de poep ook opruimen, dus waarom wij ook niet?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:28

Ik ga niet langs een drukke weg zolang mijn paard daar niet klaar voor is. Opstappen thuis gaat perfect, maar niet elk paard komt standaard verkeersmak. Daarom ga ik er dus niet af. Het verschil tussen honden- en paardenmest hoeft geen verdere uitleg denk ik. Geur en volume zijn niet te vergelijken.
Gelukkig staan mijn paarden in een landelijke omgeving. De meeste omwonenden zijn boeren, of houden zelf paarden. Hier geen gemekker over een beetje mest op de baan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:50

Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel goed, alleen in mijn regio zie je het niet zoveel.

Maar voor mensen die geen paarden hebben is paardenmest vies, voor mensen die geen honden gewend zijn is hondenpoep vies en stinkt het, voor mensen die geen katten gewend zijn is kattenpoep vies.

Bij ons komen mensen uit het dorp bij ons langs de weg de honden uitlaten etc. zonder op te ruimen, mest een van onze paarden midden op het fietspad, schuif ik het weg, ligt het al meer aan de zijkant laat ik het liggen persoonlijk.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:36

nou de eerste beste agent zou mij mogen bekeuren hoor want ik ga het echt niet opruimen!!
noem mij maar een aso!!!
want opruimen doet niemand hoogstens verplaatsen stinkt net zo hard!!!
Daarnaast kan het in sommige situaties niet en ben dan benieuwd wie er gaat bepalen of de situatie veilig is of niet.
Buiten dat zou ik met de bokkers die het zogenaamd wel op ruimen eens een buitenritje willen maken!!!
Geloof nooit dat degene die het hardst roepen het ooit op hebben geruimd!!!
De mijne poept vaak op de zelfde plaats buiten vlakbij huis en idd ik ben wel eens met mijn kruiwagen na de rit terug gelopen na de buurman lachte me vierkant uit die vroeg wat ben jij nou aan het doen ik zo opruimen hij zo ach meid over drie trekkers is het weg!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:11

@Makkie
Je bent van harte welkom hoor om hier te komen rijden.

Als mijn paard binnen de bebouwde kom mest ruim ik dat helemaal op.
Buiten de bebouwde kom schop ik het van de weg in de berm.
En als zij ergens bij mensen voor (tuin/oprit) mest, dan ruim ik het op.

Loopt ze voor de kar, dan stapt mijn groom af om op te ruimen.
Onder het zadel stap ik zelf af.

En ik ben (gelukkig) niet de enigste.

In oa Epe ben je sinds dit jaar ook verplicht mest (binnen de bebouwde kom) direct op te ruimen en ja, ze beboeten er ook voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:23

Miekemuis_ schreef:

Volgens mij is dit gewoon jouw probleem en is het aan jou om voor een oplossing te zorgen. Het feit dat jij paard rijdt, dan ook nog buiten gaat rijden en ook nog eens op een paard dat niet verkeersmak is, is toch echt jouw probleem en dat kan je niet op iemand anders afschuiven.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:53

Karl66 schreef:
Miekemuis_ schreef:

Volgens mij is dit gewoon jouw probleem en is het aan jou om voor een oplossing te zorgen. Het feit dat jij paard rijdt, dan ook nog buiten gaat rijden en ook nog eens op een paard dat niet verkeersmak is, is toch echt jouw probleem en dat kan je niet op iemand anders afschuiven.

Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Stel je voor wat een commentaar ik dan kreeg ;)
Ik heb mijn mening gegeven, en die is anders dan die van de meeste bokkers. Maar dat ben ik inmiddels wel al gewend :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:02

Ach, jij zegt dat jij niet afstapt en dat jij het laat liggen voor de niet-ruiters, die er last van hebben. Dat noem ik je probleem afschuiven.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:02

Ik ruim het wel op.
Fietspaden liggen hier helemaal onder, en lijkt me vervelend als je geen paardenmens bent om erdoor te fietsen.
Daarnaast krijg ik vaak al met een hoop zeurende mensen te maken.
Dus dat ben ik beter voor.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:11

Jammer dat het voor zoveel mensen teveel moeite is om de poep even in de berm te schoppen, waardoor er weer regeltjes voor gemaakt moeten worden...

Behalve dat het vervelend is voor fietsers en brommers, kan het ook levensgevaarlijk zijn voor motorrijders. Als het een beetje ongelukkig ligt, zoals in een bocht, kun je er moeilijk omheen. Het is vaak glad en iets glads in een bocht voor een motorrijder, is niet zo'n denderende combinatie.

Even meedenken met elkaar, lijkt me een kleine moeite...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:17

Kala schreef:
Jammer dat het voor zoveel mensen teveel moeite is om de poep even in de berm te schoppen, waardoor er weer regeltjes voor gemaakt moeten worden...

Behalve dat het vervelend is voor fietsers en brommers, kan het ook levensgevaarlijk zijn voor motorrijders. Als het een beetje ongelukkig ligt, zoals in een bocht, kun je er moeilijk omheen. Het is vaak glad en iets glads in een bocht voor een motorrijder, is niet zo'n denderende combinatie.

Even meedenken met elkaar, lijkt me een kleine moeite...

Op deze reactie was ik aan het wachten!
Was toevallig even heel het topic aan het doorlezen of het niet al gezegd was.

Een auto kan er dan wel gemakkelijk doorheen rijden, dan lijkt het na 2 keer wel zo goed als weg?
Maar het is levensgevaarlijk voor motorrijders!!!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:23

EskeGirl schreef:
makkie79 schreef:
huh nou ik vind het wel raar!!!
Als ik door het dorp rij zou ik niet weten waar ik het zou moeten laten!!
Ik rij op de weg en al zou ik het op willen ruimen dan zou ik het op de stoep moeten gooien!!!
Dus laat ik beter maar op de weg liggen!!
Twee autos er over heen en het is weg!!
Kan me wel voorstellen als er elke dag een grote groep langs komt en ze mesten maar ja dat is dan het risico van buitenaf wonen!!
Bovendien word een gezellige buitenrit als je continu moet stoppen met de groep als er 1 gemest heeft!!
Ik snap niet waar ze zich druk over maken!!
Het zo in mijn ogen anders zijn als de paarden op de stoep lopen maar ik mag aan nemen dat dat niet gebeurt!!!

Weet je hoe vervelend het is, dat als ik aan het hardlopen ben, en op het fiets/wandelpad ligt een berg mest waar ik omheen moet, terwijl ik dan soms in het gras moet lopen, of niet kan vanwege een aankomende fietser?
Niet zo aanstellen, gewoon even afstijgen en de mest in de berm schoppen met je laarzen, die kan je na afloop weer afspoelen.

en dan heb je als ik discopathie in je rug waardoor zonder opstapje opstijgen nagenoeg niet mogelijk of iig zeer niet paardvriendelijk is... mag ik dan niet meer op buitenrit?!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:25

girlyggirl: In zo'n geval is het even een stukje terug lopen na afloop en het alsnog aan de kant schoppen :)