Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

vur schreef:Dit vond ik op de site van staatsbosbeheer:
Waarom worden er grote grazers doodgeschoten?
De meeste dieren in het wild sterven een natuurlijke dood. Dat geldt voor konijnen, vogels, vossen, eigenlijk voor ieder wild dier dat niet sterft door jacht of door het verkeer. Toch zien we daar zelden iets van, omdat dieren zich terugtrekken aan het einde van hun leven, en vervolgens snel en efficiënt worden 'opgeruimd' door natuurlijke processen.
In de Oostvaardersplassen sterven de dieren allemaal een natuurlijke dood. Er is echter voor gekozen dat moment bij de grote grazers niet af te wachten. Om mogelijk uitzichtloos lijden te voorkomen worden de dieren afgeschoten als het vermoeden er is dat ze de winter niet zullen overleven. Er zijn protocollen voor opgesteld om te waarborgen dat dit zorgvuldig gebeurt, en er is voortdurend contact met een onafhankelijk dierenarts.
Het maatschappelijk debat over dit onderwerp is vaak emotioneel. Staatsbosbeheer begrijpt dat veel mensen om de dieren in de Oostvaardersplassen geven en zich misschien zorgen maken. Staatsbosbeheer geeft om de grazers die in het gebied leven, en we zetten ons in om zoveel mogelijk te voorkomen dat dieren uitzichtloos lijden.
http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... dgeschoten
Ilse_123 schreef:vur schreef:Ik meende toch gehoord te hebben dat er wel ingegrepen wordt als er dieren in nood zijn (lees afschieten). Dit in tegenstelling tot het/de eerste jaar/jaren.
Ik vind de trailer prachtig. Ben benieuwd naar de film.
zou goed kunnen hoor, ik ben niet zo up to date