Voorproefje van film over Nederlandse wildernis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:17

Mooie trailer. Daarnaast is er al het een en ander verandert in het beleid afgelopen jaren. Er is een gebied extra opengesteld richting Lelystad waar ze in de bossen kunnen terugtrekken bij extreme kou en levert extra voedsel op. daarnaast worden verzwakte en zieke dieren gedood door de jachtopzieners om verder lijden te voorkomen. En worden er dieren weggevangen als het er teveel worden voor het gebied.

En ook in Africa staan er hekken omheen en moeten bv olifanten weggevangen, onveuchtbaar gemaakt of gedood worden om overpopulatie te voorkomen. En daar zijn wel natuurlijke rovers.

NathalietjeB

Re: Voorproefje van film over Nederlandse wildernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:54

tjah nederlandse wildernis....t is maar wat je wildernis kan noemen... ik noem t gewoon een stuk grond met een hek er om heen met een zware over populatie van dieren die elke winter maar moeten hopen dat ze niet dood gaan aan een lijdensweg

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:57

Een film over de Nederlandse wildernis? Leuk, het fantasy genre is één van mijn favoriete.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:00

Kuggur schreef:
Een film over de Nederlandse wildernis? Leuk, het fantasy genre is één van mijn favoriete.

_O-

Het staat er vol Jacobskruiskruid. Dat krijgt daar alle kans om lekker te groeien. En alle bomen zijn kaalgegeten. Prachtig hoor. Echte fantasie natuur.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:07

mooie trailer,
maar ik ben ook niet zo'n fan van de oostvaarderplassen.
Natuurlijk sterven er soms zwakkere dieren en zullen er in de winter een paar van de honger kunnen omkomen, maar in deze getallen is het niet echt eerlijk meer. Er zijn teveel dieren op dat kleine stukje, en zonder vijanden of meer voedsel komen ook de gezondere dieren door de honger om. Omdat wij een stukje 'echt' wildernis willen. Kennelijk is het hier pas echte wildernis als er grote hoeveelheden de pijp uit gaan.
Het kan zo zijn dat dit een gebied is dat nog in evenwicht moet komen, maar ik denk niet dat we moeten streven naar een evenwicht dat in stand word gehouden omdat de beesten geen eten hebben. Dat is gewoon wreed. Schiet dan de helft af in de herfst.

maargoed, mooie trailer, denk dat ze er een mooi sprookje van hebben gemaakt met prachtige beelden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:41

Ik meende toch gehoord te hebben dat er wel ingegrepen wordt als er dieren in nood zijn (lees afschieten). Dit in tegenstelling tot het/de eerste jaar/jaren.
Ik vind de trailer prachtig. Ben benieuwd naar de film.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:57

vur schreef:
Ik meende toch gehoord te hebben dat er wel ingegrepen wordt als er dieren in nood zijn (lees afschieten). Dit in tegenstelling tot het/de eerste jaar/jaren.

zou goed kunnen hoor, ik ben niet zo up to date ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:05

Dit vond ik op de site van staatsbosbeheer:

Waarom worden er grote grazers doodgeschoten?
De meeste dieren in het wild sterven een natuurlijke dood. Dat geldt voor konijnen, vogels, vossen, eigenlijk voor ieder wild dier dat niet sterft door jacht of door het verkeer. Toch zien we daar zelden iets van, omdat dieren zich terugtrekken aan het einde van hun leven, en vervolgens snel en efficiënt worden 'opgeruimd' door natuurlijke processen.

In de Oostvaardersplassen sterven de dieren allemaal een natuurlijke dood. Er is echter voor gekozen dat moment bij de grote grazers niet af te wachten. Om mogelijk uitzichtloos lijden te voorkomen worden de dieren afgeschoten als het vermoeden er is dat ze de winter niet zullen overleven. Er zijn protocollen voor opgesteld om te waarborgen dat dit zorgvuldig gebeurt, en er is voortdurend contact met een onafhankelijk dierenarts.

Het maatschappelijk debat over dit onderwerp is vaak emotioneel. Staatsbosbeheer begrijpt dat veel mensen om de dieren in de Oostvaardersplassen geven en zich misschien zorgen maken. Staatsbosbeheer geeft om de grazers die in het gebied leven, en we zetten ons in om zoveel mogelijk te voorkomen dat dieren uitzichtloos lijden.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... dgeschoten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:14

vur schreef:
Dit vond ik op de site van staatsbosbeheer:

Waarom worden er grote grazers doodgeschoten?
De meeste dieren in het wild sterven een natuurlijke dood. Dat geldt voor konijnen, vogels, vossen, eigenlijk voor ieder wild dier dat niet sterft door jacht of door het verkeer. Toch zien we daar zelden iets van, omdat dieren zich terugtrekken aan het einde van hun leven, en vervolgens snel en efficiënt worden 'opgeruimd' door natuurlijke processen.

In de Oostvaardersplassen sterven de dieren allemaal een natuurlijke dood. Er is echter voor gekozen dat moment bij de grote grazers niet af te wachten. Om mogelijk uitzichtloos lijden te voorkomen worden de dieren afgeschoten als het vermoeden er is dat ze de winter niet zullen overleven. Er zijn protocollen voor opgesteld om te waarborgen dat dit zorgvuldig gebeurt, en er is voortdurend contact met een onafhankelijk dierenarts.

Het maatschappelijk debat over dit onderwerp is vaak emotioneel. Staatsbosbeheer begrijpt dat veel mensen om de dieren in de Oostvaardersplassen geven en zich misschien zorgen maken. Staatsbosbeheer geeft om de grazers die in het gebied leven, en we zetten ons in om zoveel mogelijk te voorkomen dat dieren uitzichtloos lijden.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... dgeschoten

moet je bedenken hoeveel lasagne de aldi daarvan kan maken :+
maargoed, fijn dat er in ieder geval iets aan gedaan wordt, ben wel benieuwd om hoeveel dieren het gaat en of het niet handiger is om bij te grote aantallen iets aan geboorte preventie te doen (tenzij de aldi al de afschoten dieren overkoopt natuurlijk).
maarja, dat is een andere discussie, film wordt vast mooi.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:06

Hele mooie beelden! Het lijkt de serie "Life" van de BBC wel :) . Ik denk dat het een eyeopener is voor sommige mensen. In plaats van er snel voorbij de rijden/fietsen even stilstaan bij alle mooie dingen die de natuur ons kan laten zien. Geniet!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:45

Daar heb ik zin in! We mogen wel wat meer genieten van de mooie natuur dicht bij huis. En chapeau voor de mooie beelden die ik tot nu toe zag. Dat hele maatschappelijke debat is nou wel uitgekauwd, moeten we dat nu nog eens gaan doen???

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:06

Ilse_123 schreef:
vur schreef:

zou goed kunnen hoor, ik ben niet zo up to date ;)

Klopt. Mensen zouden zich er eens in moeten verdiepen en oa eens met de beheerders spreken. Dan leer je zien dat zelfs de natuur in de Oostvaardersplassen en de rest van Nederland prachtig is. Ik vind het een mooi stukje werk deze trailer. Ga zeker kijken!

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:30

Mooie trailer! ik ben benieuwd!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:03

Ahw dat veulen op 1:12 zo schattig!!