Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:03

Blue_Eyes schreef:
Nja, erop trainen... Die van mij is 200% verkeersmak, kun je met een vrachtwagen voorbij rijden op minder dan een meter afstand en dan kijkt ze niet eens, maar ik weet niet hoor, wat ze zou doen met een luchtballon. Je kunt er zo moeilijk op trainen he... :roll:

Hier in de buurt vliegt een heleboel (vrij laag) door de lucht, en je huurt natuurlijk nooit een helicopter oid in voor je schriktraining maar dat betekend nu niet dat er hier aan de lopende band ongelukken gebeuren ofzo??

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:34

Hier vliegen er amper, laat staan laag door de lucht. Mijn merrie is als de dood voor groot verkeer, dus die zou tekeer gaan met een heteluchtballon := Wel spijtig voor de eigenaren en het paard overigens!

karijn

Re: Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:58

Je kan moeilijk aan de ballonvaarder vragen ,als hij in nood is, om even weer omhoog te gaan en ergens anders te gaan landen. Het is heel jammer dat het paard in kwestie zo geschrokken is, dat het is komen te vallen en niet meer kon opstaan. Maar ja, ik vraag mij dus ook ten zeerste af of het wel verstandig was om het paard in die staat buiten te zetten? Maar goed, dat is gissen naar iets. Heel vervelend voor de eigenaresse.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:35

Toydoll schreef:
De hele wereld kan niet stoppen met leven alleen maar omdat er misschien ergens een keer een paard kan schrikken. Als je wilt dat je paard er geen last van heeft, moet je niet de ballonnen stoppen, maar moet je je paard opvoeden en zorgen dat ie daar allemaal niet meer van schrikt.

Nou nog mooier, op je eigen terrein hoef je geen last te hebben van andermans vrijetijdsbesteding. We hebben het niet over de openbare weg he.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:39

Toydoll doet haar naam eer aan ;)
Misschien kun je het inderdaad beter bij speelgoed houden als je er zo over denkt :j

Je kunt een dier niet zo opvoeden dat hij of zij niet schrikt van zoiets vreemds ... je zou er zelf, al welopgevoed mens, nog van schrikken als zoveel geweld boven je hoofd losbarst !

Hier varen ze ook regelmatig over en pas twee keer een noodlanding op een naastgelegen perceel meegemaakt, maar daar gaat inderdaad heel wat spektakel aan vooraf.

De mijne zijn allemaal nogal nieuwsgierig, die vluchten niet, staan hooguit in de weg :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:48

Prive terrein of openbare weg maakt voor mij niet uit. Kan moeilijk die ballonvaarders vragen zich aan de route op de weg te houden. Weet je hoe moeilijk zo'n ding stuurt?

Wat willen jullie dan? Alle ballonvaart verbieden? Laten we dan ook gelijk vragen of onze luchtmacht stopt met vliegen met de heli ed. Die vliegen soms ook laag over en daar kan je paard van schrikken.
En vergeet niet de F16 vliegers die soms door de geluidsbariëre heen gaan, misschien handig om dat ook gelijk te verbieden.

Wat zijn we toch weer heerlijk bekrompen soms met elkaar. Alles moet wijken voor onze paardenhobby.

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat ze voorzichtig moeten zijn met levende have. Niet moeten landen in een weiland waar dieren staan of direct aan staan enz. Maar zo te lezen uit de OP was dit een nood scenario na een mislukte landing. Hoe heftig en erg ik het ook vind voor de eigenaar hoor. Maar dit klinkt als een hele rottige samenloop van omstandigheden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:55

Ik weet ook wel zeker dat die ballonvaarders dat ook echt niet expres doen, die landen heus niet bewust graag in de buurt van een omheining met alle risico's vandien, of daar nou dieren achter staan of niet en ja, als je gas moet geven om niet aan de grond te raken, dan moet dat gewoon !

De mijne gaan ook weleens op de loop, maar net zo goed vanwege een eend die onverwachts uit de sloot opvliegt, het normale vliegverkeer ( inclusief parachutespringers in het weekend ) zijn ze wel gewoon.

Maar je kunt ze niet leren om niet te schrikken, het blijven vluchtdieren.
En als ze de ruimte hebben om te rennen, zal er weinig misgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:08

MarliesV schreef:
Prive terrein of openbare weg maakt voor mij niet uit. Kan moeilijk die ballonvaarders vragen zich aan de route op de weg te houden. Weet je hoe moeilijk zo'n ding stuurt?

Wat willen jullie dan? Alle ballonvaart verbieden? Laten we dan ook gelijk vragen of onze luchtmacht stopt met vliegen met de heli ed. Die vliegen soms ook laag over en daar kan je paard van schrikken.
En vergeet niet de F16 vliegers die soms door de geluidsbariëre heen gaan, misschien handig om dat ook gelijk te verbieden.

Wat zijn we toch weer heerlijk bekrompen soms met elkaar. Alles moet wijken voor onze paardenhobby.

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat ze voorzichtig moeten zijn met levende have. Niet moeten landen in een weiland waar dieren staan of direct aan staan enz. Maar zo te lezen uit de OP was dit een nood scenario na een mislukte landing. Hoe heftig en erg ik het ook vind voor de eigenaar hoor. Maar dit klinkt als een hele rottige samenloop van omstandigheden.

Heel eerlijk, dat is mijn probleem niet. Als ik mijn dieren op mijn terrein houdt, wil ik geen last hebben van andermans hobby, heel simpel.

Ik las eens dat wordt aangekondigd wanneer de luchtmacht laagvliegsessies houdt. Zo meen ik mij een topic te herinneren, dat zelfs een manege door de luchtmacht werd gewaarschuwd. Dus daar kun je je op instellen.

En dit heeft helemaal niets te maken met dat alles maar moet wijken voor onze paardenhobby, menig boer is er ook niet blij mee, als zijn koeien in de sloot belanden of dood neervallen van schrik. Als ze bovenop jouw paarden landen, haal jij ook je schouders niet op neem ik aan.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:10

In Nederland is er een Gedragscode ballonvaarders waarin richtlijnen staan mbt vliegen boven vee en landen in bebouwde landbouwgrond en ook de regels omtrent vergoeding van schade aan gewassen.

Let wel, de genoemde bedragen zijn richtbedragen en geen wettelijk vastgelegde bedragen. Van wat ik van de ballonvaarder met wie ik gevaren heb, begrepen heb, is dat hij en zijn collega's er doorgaans zelf wel met de boer/eigenaar uitkomt/uitkomen.

Hij zal er echter alles aan doen om niet op bebouwde landbouwgrond te landen al er ietsje verder een leeg open veld is waar hij nog veilig kan komen. Soms is het niet te vermijden door bv. bomen waar hij niet meer overheen kan en/of geen veld meer binnen haalbare afstand, omdat ze hoe dan ook voor het donker aan de grond moeten staan uit veiligheidsoverwegingen. Hum motto is ook: eerst opruimen en evt schade regelen en dan pas aan de champagne.

Overigens zijn er zowel amateur vaarders als professionele vaarders, geen idee of daar nog verschil in mentaliteit zit. Denk dat het net als in elke beroepsgroep is, er kunnen flinke verschillen zitten tussen ballonvaarders, zelfs binnen 1 bedrijf.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:14

Mindim schreef:
MarliesV schreef:

Heel eerlijk, dat is mijn probleem niet. Als ik mijn dieren op mijn terrein houdt, wil ik geen last hebben van andermans hobby, heel simpel.

Ik las eens dat wordt aangekondigd wanneer de luchtmacht laagvliegsessies houdt. Zo meen ik mij een topic te herinneren, dat zelfs een manege door de luchtmacht werd gewaarschuwd. Dus daar kun je je op instellen.

En dit heeft helemaal niets te maken met dat alles maar moet wijken voor onze paardenhobby, menig boer is er ook niet blij mee, als zijn koeien in de sloot belanden of dood neervallen van schrik. Als ze bovenop jouw paarden landen, haal jij ook je schouders niet op neem ik aan.

Jou probleem niet? Blijkbaar wel. Zij hebben alle rechten om daar overheen te vliegen dus dan is het wel jou probleem.

Maar nee, ik haal mijn schouders niet op. Maar heb jaren in het buitengebeid gewoond met de paarden aan huis. En ja meerdere keren een luchtballon kort over gehad. Zelfs een landing in het weiland naast ons. Polulair gebied voor vliegers toen en nu.

Laagvliegsessies worden vaak aangekondigd maar F16 door een geluidsbarriëre of een normale vliegactie waarbij ze een fly-by doen worden echt niet aangekondigd.

Maar goed, leven en laten leven, ieder een eigen mening.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:41

Urielle schreef:
Toydoll schreef:
De hele wereld kan niet stoppen met leven alleen maar omdat er misschien ergens een keer een paard kan schrikken. Als je wilt dat je paard er geen last van heeft, moet je niet de ballonnen stoppen, maar moet je je paard opvoeden en zorgen dat ie daar allemaal niet meer van schrikt.

Nou nog mooier, op je eigen terrein hoef je geen last te hebben van andermans vrijetijdsbesteding. We hebben het niet over de openbare weg he.

Het luchtruim is toch in principe gewoon openbaar? De grond is van jou maar iedereen mag er overheen vliegen, dan komen ze immers niet aan je grond :Y)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:58

Toydoll schreef:

Nou nog mooier, op je eigen terrein hoef je geen last te hebben van andermans vrijetijdsbesteding. We hebben het niet over de openbare weg he.[/quote]

Het luchtruim is toch in principe gewoon openbaar? De grond is van jou maar iedereen mag er overheen vliegen, dan komen ze immers niet aan je grond :Y)[/quote]

Het luchtruim wel, maar ze vinden het ook de normaalste zaak van de wereld om in jouw weiland te landen, en vervolgens met tig terreinwagens je land op te scheuren om de passagiers op te halen en dat onding weer mee te nemen. En als dank krijg je in het gunstigste geval 25 euro. Nee, van mij mogen ze ver weg blijven. Sowieso, wie gaat er nou tig meter hoog in een onbestuurbaar vaartuig zitten, dan ben je voor mij sowieso niet goed bij je hoofd 8)7

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:01

Een merrie van ons heeft zo ook een miskraam gekregen door een ballon die de weide ernaast geland was.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:04

Ze mogen inderdaad over je land vliegen maar dan wel op minimaal 150 meter hoog. En ja, sommige van die ballonvaarders zijn echt asociaal. Wij hebben al twee maal een icident gehad door dit soort debielen die het nodig vinden om op 30 meter over je wei te vliegen omdat de mensen het zo leuk vinden. Ondanks dat wij als gevoelig gebied zijn benoemd vloog er gistern weer een te laag over. Klagen bij die ballonvaardersverening heeft geen effect. En dan te bedenken dat deze aso geen eens een vergunning heeft om uberhaupt op te steigen. Degene die wel een vergunning hebben houden zich wel netjes aan de regels. Ik vind ze prachtig om naar te kijken maar je moet er geen last van hebben.

Foto maken, tijdstip noteren en melden bij de luchtvaartpolitie!! Die amateurs mogen van mij allemaal aan de grond blijven.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:05

Dat laatste is een goeie tip.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:09

Jongens jongens.... voor hetzelfde geld schrikt het paard van wat anders en valt.
Straaljager. traumaheli, jagers, de fanfare en ga zo maar door. Dit is gewoon een rot ongeluk waar naar mijn mening niemand schuld aan heeft. Wellicht beter om zo'n ziek paard dan ook op stal te houden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:19

liedje89 schreef:
Urielle schreef:

Het luchtruim is toch in principe gewoon openbaar? De grond is van jou maar iedereen mag er overheen vliegen, dan komen ze immers niet aan je grond :Y)

Eens Urielle.
Maar ze mogen een landing maken op je grond. Je kunt het wel ergens aangeven dat je het niet wil en zullen ze het proberen te voorkomen, maar je MOET ze toelaten. Daarna komen ze nog met spullen, auto's met aanhangers om alles uit je weide te halen en dat kan schade geven.
Ik ben er ook niet van gediend, maar gelukkig ook nog geen last van gehad.
Mijn vorige stalbaas heeft er mooi 1 op z'n gezicht geslagen toen hij naast de paardenweide was geland. Denk niet dat hij ooit nog daar zal landen }:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:45

__denise schreef:
Schriktraining met luchtballonnen, zie het al voor me! Daar kan toch geen opvoeding tegenop, kom op...

Sneu van het diertje...

Inderdaad, hoe zou je paarden schriktraining tegen luchtballonnen kunnen geven...
Hier in de buurt woont een paardenfokker, die met drachtige merries in de wei mee heeft gemaakt dat mensen met luchtballonnen vlakbij komen.
De rottigheid is, je weet vantevoren niet wanneer ze komen, en dan zou hij zeker zijn merries op stal moeten houden?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:19

Wat ontzettend vervelend voor de eigenaren van dit paard. Tja de ballonvaarder zal wss dmv zijn verzekering de schade bepalen mits bewezen kan worden dat het daardoor gekomen is. Landen mag een ballon overal hoewel ze zullen proberen gevoelige gebieden te ontwijken. Ballonnen hebben nl. ontheffing om op vliegvelden te landen. Wij hebben iedere zomer wel een stuk of 8 ballonnen die bij ons in het weiland landen. Van sommige maatschappijen bellen de bestuurders van de volgauto's heel netjes aan of het goed is dat ze in ons land landen. Andere melden het keurig achteraf met daarbij aanbieding van fustje bier of fles champagne. Een heel enkele (komt misschien 1x per 5 jaar voor) meldt niets en vertrekt zonder bedankje.....

Wij hebben ooit n.a.v. een ongeluk tijdens een nachtelijke ralley wat koeien gehad die van schrik kalf afgezet hebben. Met moeite een klein schadebedrag ontvangen.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:42

Oei... dit doet mij denken aan vorige week. Toen vloog er zo'n gevaarte vlak over de stal heen. Alle merries met veulens werden er onrustig en zenuwachtig van. Eentje raakte in paniek en probeerde te vluchten. Gelukkig is ze niet door de draden gerend. Het paard dat ik rijd werd er ook behoorlijk zenuwachtig van. Gelukkig had ik hem net naar binnen gebracht na het rijden. Ben bang dat hij geflipt was als ik nog met hem buiten aan het rijden was. Normaal valt hij redelijk in toom te houden en is wel te overtuigen dat iets niet zo eng is als het lijkt. Maar deze ballon vloog écht heel laag en maakte ontzettend veel lawaai.

Natuurlijk zeg ik niet dat elke luchtballonvaarders zo onverantwoordelijk is. Wat hier al gezegd wordt: soms kan het niet anders. Maar het is wel erg jammer dat sommige mensen wèl zo onverantwoordelijk zijn...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:42

Asociaal is niet hetzelfde als arrogant. Daarnaast is wat ik asociaal noem, niet het feit van de luchtballon zelf, maar dat ze het fatsoen niet hebben om nadat ze bijna een ongeluk hebben veroorzaakt en recht voor die deur landen om dan even te vragen of alles goed is. Dat is wat ik asociaal noem! Want arrogant lezen als er asociaal staat is voor mij het teken van een bril nodig hebben.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:01

Snap niet dat er zoveel paarden schrik hebben van luchtballonnen, straaljagers, ....
Hier vliegen vele dingen waaronder luchtballonnen heel laag over, ook al in een weide naast ons geland paar x.
Nooit dat de paarden schrikken of bang kijken :') Maar goed...

Denk dat het gewoon zo moest zijn met dat paard en dat het niemands schuld is.
Maar misschien ga ik daar gewoon te licht over? :o

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:28

_Alarm_wlkp schreef:
Snap niet dat er zoveel paarden schrik hebben van luchtballonnen, straaljagers, ....
Hier vliegen vele dingen waaronder luchtballonnen heel laag over, ook al in een weide naast ons geland paar x.
Nooit dat de paarden schrikken of bang kijken :') Maar goed...

Denk dat het gewoon zo moest zijn met dat paard en dat het niemands schuld is.
Maar misschien ga ik daar gewoon te licht over? :o

Het antwoord zeg je zelf al :) ,,Hier vliegen vele dingen waaronder luchtballonnen heel laag over". Zij zijn er dus aan gewend
Dat is bij heel veel paarden niet zo, dus die schrikken zich een hoedje wanneer er wel zo'n gevaarte laag vliegt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:37

Sorry hoor, maar als elke boer melding maakt dat er een koe, varken hond (stembandverknettering) meld dan kan je niet meer ballonvaren. Natuurlijk gebeurd er soms iets wat je liever niet heb, maar als die ballon er niet was geweest was de pown misschien toch ook gevallen en overleden. Wie bewijst het tegendeel? Ik woon daar waar straaljagers heeel laag overkomen, ballonnen nog niet in de tuin geland zijn en waar ultralightvliegtuigjes zowel voor als achter ons perceel neerstorten,straaljagers en ultralightvliegtuigjes botsen.... en nee mijn paarden koekeloeren omhoog, de honden raken buiten zinnen.. en wij.. we kijken waar het terecht komt en bellen zo nodig 112. (voor die neerstorttijd)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:23

liedje89 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Nja, erop trainen... Die van mij is 200% verkeersmak, kun je met een vrachtwagen voorbij rijden op minder dan een meter afstand en dan kijkt ze niet eens, maar ik weet niet hoor, wat ze zou doen met een luchtballon. Je kunt er zo moeilijk op trainen he... :roll:

Hier in de buurt vliegt een heleboel (vrij laag) door de lucht, en je huurt natuurlijk nooit een helicopter oid in voor je schriktraining maar dat betekend nu niet dat er hier aan de lopende band ongelukken gebeuren ofzo??

Hier vliegt nooit wat, zit zo ongeveer tussen de bossen dus dat landt ook niet echt lekker. Hier kun je er dus niet op trainen.