Kamervragen over couperen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:06

yvje86 schreef:
Echt zo'n discussie die altijd zal blijven.
Waarschijnlijk ben ik een van de weinige op bokt die een Belgisch trekpaard met korte staart Veel mooier vind dan een langstaart.
Er worden nog steeds veulens naar frankrijk vervoerd om gecoupeerd te worden. Mijn man is eens mee geweest en heeft me verteld hoe het daar aan toe gaat. En ik moet zeggen dat ik het veel erger verwachtte.

Op de keuringen zijn de meeste oudere mensen voor de kortstaarten, zelfs sommige jongere generaties gaan voor kortstaarten.
Ik denk echt niet dat men stopt wanneer ze zouden moeten gaan betalen als hun veulen van 2013 toch gecoupeerd is.
En zover ik weet zijn de keurmeesters op de keuringen toch nog steeds blijer wanneer ze een kortstaart zien dan wanneer er een langstaart verschijnt.

Ja en dat is an sich al belachelijk, aangezien er gewoon besloten is tot het verbieden van couperen. En met reden.

Dat er dan alsnog discussie over is 8)7 te zot voor woorden.

Dat de keurmeesters nog steeds blijer zijn met een kortstaart is OOK al te zot voor woorden.

Ze zouden alle kortstaarten moeten uitsluiten per een bepaalde datum, dan is die ongein zo afgelopen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:45

Met korte staat kan wel mooier staan, maar 's zomers vind ik het echt heel sneu. Sinds een aantal jaren staan hier in de buurt belgen met staart. We zitten hier in een gebied met heel veel dazen en ik zie dat zij hun staart flink gebruiken om die akelige prikbeesten van hun lijf te jagen. In het begin zag het er wat vreemd uit met staart, maar nu zijn wij er al goed aan gewend. Misschien moeten ze eens een proefproces beginnen vanwege dierenkwelling omwille van de vliegen en dazen in de zomer?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:54

Ik snap echt niet waarom ze hier zo moeilijk over doen.. Staarten en oren couperen bij honden is verboden, en die zie je ook gewoon niet meer op keuringen.. Waarom dat niet ook zo met paarden kan, ik snap het echt niet. Gewoon verbieden, die gecoupeerde paarden. Nu hebben paarden met lange staart geen kans om te winnen omdat de jury korte staarten gewoon standaard bovenaan zet, als dat niet meer aan de orde is dan komen er ook weer lange staarten naar de keuringen. Heb er hier een prachtige rondlopen met een eerste premie, maar hoe mooi hij ook gebouwd is, het heeft gewoon geen zin om naar een keuring te gaan want je eindigt nooit vooraan. Dus gewoon helemaal niet meer toelaten, ook niet de oudere dieren, en ook niet de dieren met medische ingreep. Een hond van de fokker waar mijn pup vandaan komt heeft een keer met spelen een tand uitgetrokken.. dus geen compleet gebit meer, en dus geen keuringen meer voor die hond. Ik vraag me sowieso af hoeveel trekpaarden er rond lopen die écht iets hebben meegemaakt waarvoor de staart geamputeerd moet worden, ik gok geen een..

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:07

8nnemiek, daar zat ik ook al aan te denken, hoe vaak zal het voorkomen dat er echt om een medische reden een staart gecoupeert moet worden?
Ik vind het zó belachelijk dat dit soort dingen nog steeds worden gedaan hoewel verboden... En dat mensen dan nóg het lef hebben om op een keuring te verschijnen met jonge gecoupeerde paarden. Ik hoop echt dat er een keer iemand (die gezag heeft op dit gebied, want dat hebben wij helaas niet) flink boos wordt en toezicht gaat regelen op het naleven van de regels...
En er mag best een hoge boete op komen te staan, voor bijvoorbeeld paarden die na 1-1-2014 nog gecoupeerd zijn...

De titel koninklijk mogen ze wat mij betreft ook inleveren voorlopig. Jammer dat ze het moeten verpesten voor mensen die fan van het stamboek zijn maar wel tegen couperen zijn. Zo krijgt het stamboek alleen maar een slechte naam..

Zoolgangster

Re: Kamervragen over couperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:01

Mijn man reed laatst richting België en liet me een foto zien van een weiland met een stuk of 6 prachtige ongecoupeerde trekpaarden... blijkbaar zijn er toch ook fokkers die hun paard wèl een staart gunnen, en met hun tijd meegaan. :)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:08

zelfde probleem als bij de hondenfokkers... als je daar voor een ras gaat met een gecoupeerde staart ,die eigenlijk een lange staart zou moeten hebben., zeggen ze dat er een startenbijter tussen de puppy's lag.... jaja ;(

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:27

Er is altijd wel een excuse voor een korte staart.
Maar laten we wel wezen, het moet gewoon afgelopen zijn.
Geen gezeur,gewoon controle op de keuringen, alles met een korte staart eruit. En landelijk controle , alles wat later is geboren dan een bepaalde datum ,ongecoupeerd. Zoniet zware straf op grond van Dierenmishandeling.Dekken van merrie zonder staart verbieden, moet je kijken hoe gauw ze inbinden, al die ``ouwe boertjes``.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:29

Ik vind t meer als terecht!
Vroeger werd het gedaan zodat de staart niet in de ploeg kwam, maar nu heeft t geen enkele zin..
En vind een belg met een lange staart echt mooier dan met zon pluimje.. :o

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:33

Ik wilde dat ik een paard had met zo`n dikke staart als de meeste Belgen.
Mijn draver heeft een pluimpje, daar wordt je niet vrolijk van.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:38

Heb nog nooit een haf met gecoupeerde staart gezien.. Maar dat is uit de oude tijd denk ik?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:41

In Engeland was het wel traditie om shires te couperen.. totdat er een verbod kwam, en sindsdien deden ze gewoon netjes invlechten op keuringen.. Waarom kan dat hier niet zo? Dan komt die bilpartij net zo mooi uit..

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:48

Ik vind zo'n stompje gewoon geen gezicht. Je kijkt een paard zo op zijn edele delen, en je moet in de zomer eens kijken hoe die dieren met dat stompje staan te wiggelen omdat de reflex van de staart nog wel aanwezig is. Zo zielig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:47

8nnemiek schreef:
In Engeland was het wel traditie om shires te couperen.. totdat er een verbod kwam, en sindsdien deden ze gewoon netjes invlechten op keuringen.. Waarom kan dat hier niet zo? Dan komt die bilpartij net zo mooi uit..

Precies! Ook bij andere koudbloeds doen ze dat in Engeland, zoals de Suffolk Punch.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:44

S_en_Z schreef:
Heb nog nooit een haf met gecoupeerde staart gezien.. Maar dat is uit de oude tijd denk ik?

Haflingers worden/werden nooit gecoupeerd, dit ras zit bij het trekpaarden stamboek in, gaat dus alleen om de trekpaarden

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 05:34

Ahaaaaaa, bedankt! (Weer wat geleerd)