Ophef over levende pony's op kermis Beusichem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Ophef over levende pony's op kermis Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:50

haha ik vind de titel raar... wat zien ze liever dan dode paardjes die aan hun halstertje worden rond gesleurd ofzo??
als ze rondjes lopen erg vinden kunnen ze maneges ook beter sluiten lopen paarden ook rondjes

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:43

Ik heb er eentje gezien in Hongarije. De rondjes van zo´n carrousel zijn wel een stuk kleiner dan een rijbak natuurlijk, nog geen 10 meter denk ik. En dan uren aan zo´n stang gebonden zitten en hetzelfde rondje lopen. Ook als er maar één kindje is moeten alle pony's lopen, want ze zitten nou eenmaal aan dat ding vast. Ik groei al scheef als ik eraan denk...

Ik zal even kijken of ik een foto kan vinden van zo´n ponycarrousel, want volgens mij hebben veel mensen geen idee wat dat eigenlijk is.

EDIT: Hier is een foto uit Hongarije:
De pony's zien er goed uit, maar om dit nou dag in dag uit te doen...

Afbeelding

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:51

Volgens mij is bovenstaand niets anders dan een versimpelde stapmolen. Als dieren goed passend tuig hebben, voldoende rust en goed verzorgd worden zie ik het probleem ook niet zo. Vroeger werkte elk paard voor zijn eigen eten.

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:53

Ik woon in beusichem en heb de pony's in questie gezien.
In eerste instantie dacht ik ook, uh oke? Maar later hoorde ik dat ze verder op bij iemand id wei stonden.
Er stond ook een bord bij de koepel om t zo maar even te noemen dat ze van de slacht kwamen.
Waren erg brave beestjes en werden op schappelijke tijden naar de wei gebracht.
Meneer stond wel met een zweepje maar gebruikte die als aanwijsstok en het was duidelijk dat hij veel om zijn beestjes gaf.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:04

LindyH: ik 'ken' ze wel, heb zelf in de Oostbloklanden het ook wel eens gezien, maar nooit hier in Nederland of Belgie.
Heel vroeger had je ze in nederland volgens mij ook wel?

Maar ik neem aan dat, (net als met iedere attractie) er vast verschillende maten zijn voor zo'n ding. Dat zo'n carrousel in Hongarije (wat al een land is waar ze niet met alles aan 'Westerse normen' voldoen, even zacht uitgedrukt) vrij klein is, hoeft niet te betekenen dat ze hier ook zo klein zouden zijn.

Verder lijkt mij het logisch dat dat ding, (net als een stapmolen!) zowel linksom als rechtsom kan draaien. En dat de pony's dan ook zowel linksom als rechtsom moeten lopen. Anders krijgt de eigenaar vast heel erg snel last van inderdaad, scheef gegroeide pony's, en ook pony's met flink scheef gegroeide hoeven/benen.

Zo'n bordje dat ze 'van de slacht' komen is leuk bedacht, maar ik vraag me wel af of dat waar is. Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar het is natuurlijk makkelijk zeggen en het staat 'lief en aardig' op zo'n bordje natuurlijk. En meestal betekent 'van de slacht gered' niet letterlijk bij het slachthuis vandaan geplukt (want dat mág en kan vaak helemaal niet, zou ook niet goed zijn want er staan zat paarden die wel wat mankeren), maar gekocht bij personen die anders het paard eventueel naar de slacht zouden hebben gebracht. Dan is het altijd erg leuk zeggen 'van de slacht gered'.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:45

Ze moeten d'r eigen eens druk maken over de paardenmarkten was vorige week in Barneveld en daar stonden toch weer toegetakelde paarden en pony's met dikke benen veel te lange hoeven dikke vleeswonden die niet verzorgt waren laat staan over de dikte van de paarden.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:12

In duitsland lopen ze gewoon los in de piste daar zitten ze dus niet vast aan een molen. Daar lopen ze netjes de rondjes als er een kindje op zit en als ze klaar zijn gaan ze weer netjes opstellen en als er een naastloper naast loopt dan blijven ze netjes naast de naastloper lopen tot ze weer mogen opstellen. Ze kennen de rondjes wel de ene keer zijn het rondjes de andere keer rechthoeken licht aan de ruimte die hij heeft. Heb hem op verschillende plekken gezien en altijd weer netjes verzorgt en niets staat vast.

styl22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:13

Met een fatsoenlijke verzorging en goeie rust (daar twijfel ik dus wel aan!) zie ik het probleem ook niet zo. Maar helaas is dat vaak niet het geval.

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:30

Ik was er zelf ook geweest. De pony's zagen er wel goed uit, maar dat ze dit doen joh!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:58

Ook ik was er... eerst totaal verbaasd over het feit dat ze kont aan kont een klein rondje liepen. En riep ook gelijk tegen mijn vriend "Ik dacht dat dit verboden was!!!''

Maar na even gekeken te hebben vond ik het niet heel verschrikkelijk. Ik vond dan niet dat al het tuig netjes zat, maar bij menig particulier zit dat (onbewust) vaak ook niet zoals het hoort.
Er stond indd een bordje bij dat het allemaal pony's waren die 'gered' waren van de slacht.

De ponys waren erg braaf en geduldig en niet bang van de eigenaar met zweep (aanwijsstok).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:30

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:50

Het valt mij mee dat ze niet aan zo´n stang zitten en het rondje wat groter is dan in het eerste filmpje. Dat is echt vreselijk. Maar krap is het wel.

Wat ik mij de hele tijd afvraag... Waar komt deze attractie opeens vandaan? Die zal toch ook wel op meer plaatsen in Nederland staan? Waarom is er dan niet eerder ophef over geweest? Of komt hij uit het buitenland?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:59

Ik heb wel eens gehoord dat het in Engeland en België al langer bestaat/bestond (ik weet niet of het in Engeland nog mag). In Nederland heb ik er niet eerder van gehoord, daar liepen pony's tijdens de ritten los of aan de hand van een begeleider.
Hoewel... ik meen in een oud boek over het ontstaan van de Efteling een foto te hebben gezien van pony's die in een rondje liepen, maar ik weet niet of die vast zaten aan een stang.

suzukie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:19

Ik vind het filmpje ook niet zo prettig om te zien lijkt mij erg belastend voor de binnen benen,daarom vraag ik mij af mogen ze na verloop van tijd de andere kant op lopen ? Op een manege lopen zelfs pony's bij de beginners wel een gebroken lijn of veranderen van hand. Waar ik vroeger heb gestaan hadden ze een stapmolen die na een verloop van tijd de andere kant op ging dus niet een uur het zelfde rondje,viel mij toen wel op hoe snel ze dat door hebben.Neem daarbij ook nog de herrie en vaak baldadige jongeren lijkt het mij toch niet zo fijn voor die pony's en geef ik de voorkeur aan de ijzeren pony baan in drievliet.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:33

De herrie is natuurlijk niet prettig voor ze, maar ik zie niet waarom het bij hun erger is omdat ze ook krappe rondjes lopen? De paarden op de markt staan ook in de herrie. Moet je de muziek eens horen op een arabieren keuring, daar hoor je niemand over.
Baldadige jongeren komen echt niet aan die ponys als de eigenaar op een meter afstand staat.

Ik zie het liever snel weer verdwijnen, maar het is niet super zielig of schandalig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:34

Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 02-09-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:34

Het filmpje vind ik ook niet prettig, maar zodra het een grote cirkel is en ze hebben voldoende rust en vrijheid, dan heb ik er niet zoveel problemen mee.
Wat betreft de herrie, ook dat hangt er maar net van af hoe dicht ze bij boxen en geluid van de andere attracties staan.
Een politiepaard loopt ook vaak in herrie met evenementen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:44

Jeempie zeg, het is toch duidelijk dat de percheron een vlieg op zn kont heeft, hij wilde zich zelfs gaan krabbelen. Daarna sloeg de eigenaar op zijn kont waar de vlieg zit/zat.
Mag toch hopen dat dat niet zielig is want ik heb al heel wat dazen dood geslagen op een paard.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:53

Ophef over levende pony's op kermis Beusichem

Zodra daar dode pony's lopen kom ik zeker kijken,dat wil ik zien!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:00

Laptopmuis schreef:
Dit paardje laat op 0:33 eventjes zien wat die van die kinderritjes vind.
http://www.youtube.com/watch?v=B3mv41nQtpE

En wat doet de eigenaar, slaat hem eens op zijn kont.

In 1 van de commentaren staat voor het op de kont slaan als reden: de eigenaar zou een vlieg van de kont gemept hebben. Dat zou trouwens best kunnen.

Met de vlakke hand zul je trouwens eerder jezelf pijn doen dan de kont van het paard.

Ik heb zelf ook wel eens de dazen van een paard af moeten meppen, vond dat dier heel fijn. Maar van een afstandje zal het er best onaardig uitgezien hebben...
Dat de paarden er sjacherijnig uitzien, ja. Maar dat kan -tig redenen hebben, ook dazen!
In ieder geval werd dat witte paard niet chagrijnig vanwege een te strakke singel...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:43

Zoolgangster, als je mij zou filmen op uitrit, zou je denken dat ik mijn paard helemaal afransel. Moet af en toe gewoon 4/5 keer achter elkaar meppen om weer een stel dazen die mijn pony leegzuigen te vermorzelen.

Vind 't wel grappig dat ze telkens, als ik me niet vergis, filmpjes erbij halen van andere kermissen.

Edit: Ik had het eigenlijk nog niet gezien, maar als je dát slaan noemt (in de zin van straf-tik) ... _O-

Dat mensen hier zo een ophef over kunnen maken, ik zit ook uren lang doelloos op school, arme ik, wie red me?
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 02-09-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:45

Als ze er goed uit zien zie ik geen probleem. Ik zie pas een probleem als er dode ponys rondjes liepen.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:05

Laptopmuis schreef:
Dit paardje laat op 0:33 eventjes zien wat die van die kinderritjes vind.
http://www.youtube.com/watch?v=B3mv41nQtpE

En wat doet de eigenaar, slaat hem eens op zijn kont.

Zet je geluid eens aan. Je hoort die man zeggen tegen de ouders van dat kind dat het paard bokt omdat er een daas op zat. Dus die mept hij gewoon dood, zoals bijna iedereen hier.
Trek je conclusie niet zo snel.

Ik kom uit België en hier werd het vroeger op elke kermis gedaan. Ik geloof dat het hier nu verboden is.
Maar ik vind niet dat je hier veel over kan zeggen zonder de situatie van de dieren te kennen. Maar dit is wel die man zijn werk/bijverdienste, die heeft er niets aan als zijn pony's snel niet meer kunnen lopen hoor. Hij langer ze meegaan hoe beter voor hem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:24

Bizzybijtje schreef:
Het is ook wel schokkend om levende pony's te zien natuurlijk.

_O- _O- _O-

Dat ze hier ophef over maken zeg djees. Ga echt dierenleed aanpakken ofzo.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:10

ik vind de paarden die op de kermis in alkmaar hebben gestaan deze week er erger bij hebben zien staan met allemaal slecht passende zadels, mager, vol wonden etc