Paard overleeft heftige aanrijding met auto op snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marlonFloris

Re: Paard overleeft heftige aanrijding met auto op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:43

jaadat vroeg ik mij ook net af?? wel leuk paardje trouwens haha. en hij heeft echt geluk gehad als je zijn verwondingen zag en daarna de auto!! daar was niks meer van over.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:44

Ja echt he? Ik schrok me ook rot toen ik de auto zag. Echt een leuk beestje hoor, gelukkig gaat het goed met hem. Hij zag er best monter uit iig.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:45

Dat dat beestje nog staat zeg! Pff ik woon naast een snelweg en moet er niet aan denken dat een van mijn mannen de snelweg op loopt!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:47

Een geluk bij een ongeluk! Paardje ziet er voor de rest goed uit. En die mensen maar lichte verwondingen...

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:56

cissi schreef:
Is de eigenaar nu wel of niet gevonden? Bij Hart van Nederland zeiden ze van niet namelijk :?

De eigenaar is gevonden en is zelfs al bij het paard geweest. Morgen mag hij, als alles in orde blijkt te zijn, weer naar huis.
Hij zit onder de hechtingen maar maakt het naar omstandigheden goed.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:02

Lianne86 schreef:
Wow, als je die auto ziet.... Het had heel anders kunnen aflopen....

Ik weet dat we niet mogen speculeren, maar toch vraag ik me elke keer af hoe een paard op de weg kan komen. Ook al sta je langs een weg waar er maar 60 gereden kan worden, of zelfs voor mijn part op een woonerf waar je 15 km per uur mag.. Zorg alsjeblieft dat de plaats altijd goed is afgesloten. Paarden blijven dieren en kunnen altijd ontsnappen, maar als 's nachts er een poort is die het terrein afsluit, een goede omheining, dan moet de kans toch al heel klein zijn dat... (En nee, wijs niet met een vingertje naar de eigenaar/pensionstal... er kan vanalles gebeurd zijn dat een paard op straat komt (dieven die omheining slopen, hebben wij ook een keer gehad, maar toen stonden ze gelukkig nog in de voortuin (die ook weer afgesloten is met een hek... iemand die iets vergeten is af te sluiten of wat dan ook) maar het rare is.. je hoort het steeds vaker lijkt wel?

En als je naar de auto kijkt... De mensen die erin zitten hebben echt wel geluk gehad... Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren!

zelfs met de beste omheining houd je een paard ( in paniek ) niet binnen hoor... dus om nou direct de schuld op eigenaren af te schuiven :n die van mij heeft ( in paniek ) ook bijna op de snelweg gelopen.. ware het niet dat ze dat bord doodeng vond :')
hoevaak ik wel niet die boef hier op heb moeten halen... en zelfs achtervolgt met de politie... en dan met 6 ( nu 4 ) lagen draad... met hierdoor nog een kruis van draden, dranghekken weer achter de draad... lijntje voor de draden...
palen dwars zodat door de draden ook niet kan...

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:04

idd de schuld ligt niet altijd bij eigenaren. mijn schoonouders hebben een opfok en dus hebben we onder andere te maken met hengsten. er staat bij ons goed stroom op, maar door een of andere reden is het bij ons vorige week haast nog fout gegaan(dit bij mijn eigen paarden niet van de opfok), 1 van de paarden is tegen draad aan gekomen en heeft het mee terug getrokken. gelukkig stond er nog stroom op en durfden mijn paarden er niet overheen, maar anders waren ze ook richting snelweg, nu heeft waterstaat daar wel hekjes staan, maar als ze echt gek in de kop zijn komen ze daar ook wel over heen, gelukkig hebben we veel stroom en daar wil geen paard een klap van krijgen, maar als dit er niet meer opstond waren ze ook weg geweest, een dier blijft een dier niet te voorspellen!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:39

Ik zeg juist heel duidelijk dat ik NIET naar de eigenaar of wat dan ook wijs he?! Zeg juist dat er vanalles gebeurd kan zijn, maar vraag me toch gewoon in het algemeen af, waarom komt het de laatste tijd zo vaak op het nieuws voor?

En als een paard echt in paniek is, dan gaan ze echt wel bijna overal doorheen, dat is ook wel weer zo... Ken ook een pony die door een glazen deur gesprongen is toen ze uit der stal was ontsnapt, toen de straat op... Maar toch hoor je het steeds vaker? En op hoeveel stallen is het niet goed afgezet? Mijn verzorgpaard is ooit ontsnapt door de sloot, want ze dachten "dat doet ie toch niet".. Deed ie dus wel, alleen hij liep het weiland erachter op gelukkig. Ik zie het hier soms ook nog, gewoon een simpel slootje, 1 draadje... En dan wel vlakbij het spoor (gelukkig is dat dan weer met een goed hek afgezet..)

Dus vandaar heel algemeen de vraag: letten wij als paardeneigenaren wel genoeg op een goede afsluiting? Want denk, lees maar bij Eef_Doortje, dat sommige dingen (gewoon goed veel stroom) of wat dan ook, in sommige gevallen al een ongeluk voorkomen had kunnen worden. Natuurlijk blijven het dieren, en in paniek weet je nooit wat ze doen... Maar in hoeveel gevallen denken mensen er heel makkelijk over? (En nee, gaat niet over deze eigenaar of wat dan ook.. maar in het algemeen)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:44

Lianne86 schreef:
Wow, als je die auto ziet.... Het had heel anders kunnen aflopen....

Ik weet dat we niet mogen speculeren, maar toch vraag ik me elke keer af hoe een paard op de weg kan komen. Ook al sta je langs een weg waar er maar 60 gereden kan worden, of zelfs voor mijn part op een woonerf waar je 15 km per uur mag.. Zorg alsjeblieft dat de plaats altijd goed is afgesloten. Paarden blijven dieren en kunnen altijd ontsnappen, maar als 's nachts er een poort is die het terrein afsluit, een goede omheining, dan moet de kans toch al heel klein zijn dat... (En nee, wijs niet met een vingertje naar de eigenaar/pensionstal... er kan vanalles gebeurd zijn dat een paard op straat komt (dieven die omheining slopen, hebben wij ook een keer gehad, maar toen stonden ze gelukkig nog in de voortuin (die ook weer afgesloten is met een hek... iemand die iets vergeten is af te sluiten of wat dan ook) maar het rare is.. je hoort het steeds vaker lijkt wel?

En als je naar de auto kijkt... De mensen die erin zitten hebben echt wel geluk gehad... Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren!

Wij hebben een idioot in de buurt die al vier keer mijn hek gesloopt heeft om de paarden los te laten. Mijn paarden staan nu 's nachts binnen want 2 hectare omheinen met een stenen muur van 2 meter hoog is geen doen en al het andere sloopt hij. Maar zulke mensen zijn er ook nog.

Verder echt heel sneu voor het paard en de inzittende. Ook de eigenaar zal wel flink geschokken zijn, sterkte!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:56

Ja, dat hebben wij dus ook 1x gehad... En je kan er dus zeker niet altijd iets aan doen zelf! Dat snap ik dus echt wel... Maar toch zie je nog zo veel paarden achter een simpel slootje staan, een draadje zonder dat er echt stroom op zit omdat het paard er al half onder hangt om nog bij de grassprietjes te kunnen etc. Moeten hier geen regels voor komen?

Zo ben ik ook een keer een loslopend paard tegengekomen die gewoon ontsnapt was, weiland was gewoon niet goed afgezet... (prikkeldraad IN het weiland, gewoon los, niet gespannen, weiland was omheind met 1 draadje waar geen stroom op zat (stond wel een accu, maar die was leeg...) Dit paard is niet de weg opgegaan (vond hem op een zandpad...) maar 400 m verder op was wel een 80km weg.... Politie gebeld omdat ik niet zeker wist van wie het paard was, dus zo maar bij een ander paard in de wei zetten doe je niet, maar in dat geval was het wel de eigenaar die hier gewoon op had moeten letten.

9 van de 10x is het denk ik ook wel gewoon een ongeluk, paard in paniek, iemand die iets sloopt etc, maar die ene keer dat het wel de eigenaar had kunnen voorkomen..

Voorkomen kan nooit, maar ik zeg heel eerlijk, op een stal waar er maar 1 draadje hangt voor de weg, zet ik mijn paard niet neer. Tussen de weilanden 1 draad, prima, maar de buitenkant moet gewoon beter afgezet zijn in mijn ogen, dat verkleint de kans... (Kans is er altijd...)

cobala6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:38

had het gisteren op nieuws gezien ja inderdaad ...
paard is er goed vanaf gekomen!!!

hij schijnt te hebben willen gesprongen over de auto...
waardoor dat zijn redding is geweest...
en niet zwaar gewond is geraakt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:58

Gelukkig heeft het paard en de bestuurder van de auto het overleeft.

Wel beetje raar dat ze gister bij hvn nog zeiden dat de eigenaar nog niet gevonden was.

Hoop dat het beestje snel weer helemaal opknapt :j

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:45

Echt bizar dat het zo afgelopen is.. De schrik zal er wel ff goed inzitten bij de inzittende van de auto. Hopen dat het paard ook weer goed hersteld. Echt mazzel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:33

bij mij in de buurt is ook zo'n gek die hekken open maakt. Daar.wordt je niet echt vrolijk van!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:45

Ik zag de foto en dacht... jawel, een stippel! :+

Goeie vraag van mijn collega: hoe zit dit verzekeringstechnisch? Als eigenaar van je paard hoor je er toch voor te zorgen dat je paard niet op de snelweg loopt om auto's van anderen te molesteren. Maar wat als ie dat wel doet? Valt dat "gewoon" onder je WA-verzekering?

Fijn dat het bij verwondingen is gebleven voor alle partijen. Wat een schrik...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:51

Atent schreef:
bij mij in de buurt is ook zo'n gek die hekken open maakt. Daar.wordt je niet echt vrolijk van!

Fietsslot om het hek... Niet ideaal en het is te belachelijk voor woorden dat het nodig is, maar dat kun je beter doen dan je paard een keer op straat vinden in wie weet wat voor staat (en dan wil je niet eens denken aan eventuele slachtoffers).

Ben iig blij als er bij ons op stal een extra hek komt voor de oprit, zodat de kans nog kleiner wordt dat zoiets gebeurd...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:23

Lianne86 schreef:
Atent schreef:

Fietsslot om het hek... Niet ideaal en het is te belachelijk voor woorden dat het nodig is, maar dat kun je beter doen dan je paard een keer op straat vinden in wie weet wat voor staat (en dan wil je niet eens denken aan eventuele slachtoffers).

Ben iig blij als er bij ons op stal een extra hek komt voor de oprit, zodat de kans nog kleiner wordt dat zoiets gebeurd...

Mijn wei grenst aan 2 kanten aan een (doodlopende) weg. Ik heb palen (vrij kort op elkaar) met schapengaas daar tegen aan en 4 draden (breed lint) flink stroom. Mijn paarden (honden of schapen) halen het echt niet in hun hoofd om daar door heen te gaan. Maar helaas knipt de idioot hier uit de buurt alles gewoon door en doet dan iets waardoor mijn paarden volledig over de zeik wegrennen (ben er van wakker geworden dus hoorde ze in blinde paniek over de weg rennen). Een heras hekwerk zou hij dus ook doorknippen (behalve misschien als ik van die dikke ijzeren palen neem, twee hectare rondom *katching :$ ).. Dus dan heeft een fietsslot echt geen zin meer, gelukkig ben je als eigenaar niet (financieel)verantwoordelijk als je er alles redelijk aan hebt gedaan om ze binnen te houden, maar ik wil er gewoon niet (voor m'n gevoel)verantwoordelijk voor zijn dat er iets mis gaat (of dat ik dalijk een paard minder heb) dus staan ze binnen als ik er niet ben. Maar dat is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden..