Gratis bloedtest hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:59

Wie heeft inmiddels deze gratis test laten uitvoeren, en wat was de uitslag?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:05

Wij hebben de test aan het begin van het jaar laten uitvoeren. Toen was er ook een actie.
Paard was op het randje van Cushing, maar op basis van de uiterlijke verschijnselen toch Prascend gaan geven. En het resultaat was verbluffend.

Binnen een paar weken kwam ze super in haar haar, veel minder plassen, geen dikke bulten boven haar ogen meer, super fit paard, minder harde manenkam, etc.
Wij zijn er blij mee.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:08

Citaat:
Hormoonafwijkingen zoals PPID en equine metabole syndroom (EMS) zijn in meer dan 80% van de gevallen verantwoordelijk voor de aanwezigheid van hoefbevangenheid.

Waar komen die cijfers vandaan... Lijkt mij zo hoog. :)

luf_horses

Re: Gratis bloedtest hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:16

Tsja, goede marketing!

Ergens vind ik het wel een win-win situatie al is het misschien niet helemaal ethisch verantwoord. Paarden worden zo geholpen, bedrijf maakt winst.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:21

janouk schreef:
Paard was op het randje van Cushing, maar op basis van de uiterlijke verschijnselen toch Prascend gaan geven. En het resultaat was verbluffend.

Weet je toevallig nog wat (qua cijfer) de precieze uitslag was?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:41

45,4 in december tegenover de grens van 47 met Seasonal influence
Laatst bijgewerkt door janouk op 22-09-13 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

suusje1996

Re: Gratis bloedtest hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:44

Mijn pony is al een keertje getest op cushing, heb toen nooit de waarde gekregen enzv maar alleen te horen gekregen dat hij het had en aan de pergolide moest.

Nu heb ik een andere dierenarts die eigenlijk ook niet echt geloofde dat mijn pony het heeft omdat hij er zo super uit ziet.
Vorige week maandag dus deze test laten doen!
Als het goed is heb ik morgen de uitslag

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:19

Hier ook ondertussen de gratis test laten doen op één van mijn merries...resultaat was 216 :oo Merrie is 20 jaar, heeft geen enkel symptoom van cushing tot nu toe en is gewoon happy horse...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:34

frosty117 schreef:
Je moet alleen niet vergeten dat medicatie registreren voor een diersoort erg duur is. Dus dat de humane variant goedkoper is, is dan logisch, deze is namelijk niet goedgekeurd voor paarden. Of het echter 6x duurder is... Ben wel benieuwd wat voor uitslag je terug krijgt: wel/geen cushing of echt de waardes? Het laatste is dan wat "objectiever" voor de klant.
Airborn schreef:
registratie voor paarden moet appart gebeuren, met waarschijnlijk minder overheidsgeld etc, minder door de verzekering betaald, en minder afname, alles bijelkaar word het dan dus duurder...
janouk schreef:
Het kan mij niets schelen dat ze zo aan klantenbinding doen.
Als ik zie hoeveel goeds Prascend doet voor Image en hoe goed ze daardoor in haar vel zit, word ik daar niet boos over.
whitneyvdw schreef:
hoi janouk ik ben het helemaal met je eens.mijn paardje heeft ook pidd en heeft vanaf vorig jaar oktober prascend.en ik ben erg blij dat het goed bij haar werkt,en dat ik mijn beesie nog hebt.
frosty117 schreef:
Registratie kost extra geld, zoek het maar eens op. Als een middel niet geregistreerd is dan valt het in de UDD, UDA, URA regeling (zoek maar eens op, met off-label use), dat heeft te maken met of de dierenarts het middel mag gebruiken. :)
Jasmijn159 schreef:
Pergoliden waren denk ik niet geregistreerd voor het paard, of denk ik dat maar? Nu dat er een geregistreerd alternatief is (Prascend), ben je als dierenarts verplicht dat te gebruiken.
En een diergeneesmiddel laten registreren kost inderdaad een heleboel geld, ontwikkeling, onderzoek, registratie, etc. Ze zullen er ook echt wel winst op maken, maar om een fijn diergeneesmiddel nu zo af te schrijven vind ik zonde!

Ik vind dat jullie allemaal wel heel erg gemakkelijk voorbij gaan aan het gegeven dat van pergolide voor humaan gebruik allang bekend was, dat daarmee goede resultaten werden geboekt in de symptoombestrijding bij paarden met PPID/Cushing en dat het off-label gebruik ervan voor dat doel een situatie was die voor iedereen prima voldeed. Er was geen geregistreerd diergeneesmiddel voor dat doel, dus was het ook geen enkel probleem voor veeartsen om humane pergolide hiervoor voor te schrijven à ca. 30 cent per dag voor een "groot" paard.

Er zat dus echt helemaal niemand te wachten op de registratie van pergolide als diergeneesmiddel onder de merknaam Prascend. Onderzoek heeft BI nauwelijks hoeven doen, dat was allemaal allang gedaan met pergolide voor humaan gebruik en de registratiekosten vallen ten opzichte van de opbrengsten die ze nu hebben ook reuze mee. Het enige dat BI met deze registratie heeft bereikt, is dat door de cascaderegeling de "oude" route nu is afgesneden voor de eigenaren van paarden met PPID/Cushing en dat BI hierdoor nu grof haar zakken kan vullen over de rug van zieke paarden.

Maar aan mij gaan ze hiermee geen cent verdienen. Voor 30 cent per dag had ik er nog wel aan gewild, maar als nu één van mijn ponnies met PPID/Cushing gediagnostiseerd wordt kijk ik wel aan hoe lang het goed blijft gaan en als het dier er teveel onder begint te lijden gaat er een smurfenspuit in.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 23-09-13 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:36

_/-\o_ +1

Dit vind ik nou wel de nagel op de kop geslagen, beter had ik het niet kunnen formuleren <<)
Alhoewel ik ze wel een beetje sponsor :o , want heb er hier eentje op die pillen staan, ze is nog maar 17 en ik ga er graag nog een keer of 5 per week opzitten...Ga wel proberen om na de winter af te bouwen...wie weet...tijd brengt raad :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:05

Het zou voor mij geen reden zijn om mijn paard Prascend te onthouden. Ik zie hoeveel beter ze het erop doet.

En we leven nu eenmaal in een markteconomie. Wij moeten allemaal geld verdienen. Voor niets gaat alleen de zon de op.

Zo is Image nu. Ze is het mij waard. Ik gun het haar. Die ga ik echt niet in laten slapen, omdat ik niet bereid ben te betalen aan dierengeneesmiddelregistratie
Afbeelding

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:56

janouk schreef:
Het zou voor mij geen reden zijn om mijn paard Prascend te onthouden. Ik zie hoeveel beter ze het erop doet.

En we leven nu eenmaal in een markteconomie. Wij moeten allemaal geld verdienen. Voor niets gaat alleen de zon de op.
Dat zou ik met je eens geweest zijn, als het daadwerkelijk een nieuw medicijn had betroffen, met bijbehorende onderzoeks-, ontwikkelings-, en registratiekosten. Maar dat is hier dus niet het geval. Dit is wat mij betreft niets meer dan een aan oplichting grenzende marketingtruc, waarbij door een grote farmaceut voor commerciële doeleinden misbruik wordt gemaakt van op zich wel zinvol bedoelde europese regelgeving.

En dan kunnen nu ze leuk voorlichtingsbijeenkomsten houden om hun Prascend verkooppraatjes af te steken en daarbij de aldaar aanwezige veeartsen en diergeneeskundige studenten leuk fêteren, omdat je met je mond vol nu eenmaal niet zo snel geneigd zult zijn daarbij kritische vragen te stellen of kanttekeningen te plaatsen en dan verder als doekje voor het bloeden nu deze gesponsorde "gratis" ACTH-test actie houden (waarbij overigens achter elkaar de meest bizarre uitslagen terugkomen, als je de moeite neemt eens in het rond te luisteren), maar bottom line is het nog steeds zo, dat de werking van humane pergolide in deze context allang bekend was, dat de manier van verstrekking prima voldeed voor zowel veeartsen, eigenaars, als patiënten en dat BI nog steeds de enige partij is, die van de registratie van Prascend met de door hen aan het product gekoppelde verkoopprijs beter wordt. But I ain't buying it, in alle mogelijke opzichten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:10

Eirikur schreef:
Ik vind dat jullie allemaal wel heel erg gemakkelijk voorbij gaan aan het gegeven dat van pergolide voor humaan gebruik allang bekend was, dat daarmee goede resultaten werden geboekt in de symptoombestrijding bij paarden met PPID/Cushing en dat het off-label gebruik ervan voor dat doel een situatie was die voor iedereen prima voldeed. Er was geen geregistreerd diergeneesmiddel voor dat doel, dus was het ook geen enkel probleem voor veeartsen om humane pergolide hiervoor voor te schrijven à ca. 30 cent per dag voor een "groot" paard.

Er zat dus echt helemaal niemand te wachten op de registratie van pergolide als diergeneesmiddel onder de merknaam Prascend. Onderzoek heeft BI nauwelijks hoeven doen, dat was allemaal allang gedaan met pergolide voor humaan gebruik en de registratiekosten vallen ten opzichte van de opbrengsten die ze nu hebben ook reuze mee. Het enige dat BI met deze registratie heeft bereikt, is dat door de cascaderegeling de "oude" route nu is afgesneden voor de eigenaren van paarden met PPID/Cushing en dat BI hierdoor nu grof haar zakken kan vullen over de rug van zieke paarden.

Maar aan mij gaan ze hiermee geen cent verdienen. Voor 30 cent per dag had ik er nog wel aan gewild, maar als nu één van mijn ponnies met PPID/Cushing gediagnostiseerd wordt kijk ik wel aan hoe lang het goed blijft gaan en als het dier er teveel onder begint te lijden gaat er een smurfenspuit in.

Op deze manier kun je bijna alle veterinaire middelen afschrijven, de meeste veterinaire alternatieven op humane geneesmiddelen zijn duurder dan de humane variant. Ik zou zeggen, leg dit verhaal eens neer bij boehringer, ben wel benieuwd naar een reactie.

Overigens is het terugdringen van het gebruik van off-label geneesmiddelen natuurlijk in de eerste plaats de wens van de regering/Europa, ik weet niet in hoeverre die ook druk uitoefenen op producenten om meer veterinaire middelen geregistreerd te krijgen?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:37

Hierover is een topic geweest [MD] Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar????? . Destijds is er ook contact geweest met BI, zoals verwacht zonder enig resultaat.

Het is schandalig hoe BI een bestaand, goedkoop, effectief medicijn waar bij paarden al veel ervaring mee was, heeft gekaapt om er over de rug van eigenaren van cushingpaarden heel veel geld aan te verdienen, terwijl ze maar heel beperkt, en bovendien risicoloos, hebben moeten investeren.
Ik heb er destijds dit over geschreven:

Xanne schreef:
Aan de registratie van een nieuwe stof als medicijn gaat een zeer langdurig en duur proces vooraf wat ik voor gemak opdeel in twee fases: de ontwikkeling van de stof en de testfase. De ontwikkeling van de stof is op zijn beurt weer opgedeeld in verschillende fases, waaronder het determineren van de moleculaire structuur, het controleren op activiteit, het determineren van de "active site" binnen het molecuul, het synthetiseren van gelijkende moleculen, testen en vergelijken van activiteit van verschillende gelijkende moleculen en het optimaliseren van de moleculaire structuur.
Pas daarna begint de testfase, die ook weer is opgedeeld in meerdere fases.

Van dit medicijn was de gehele ontwikkelingsfase en een groot deel van de testfase al geschied. BI kon instappen in het laatste gedeelte van het proces om een registratie van Pergolide voor paarden te verkrijgen en kon het daarom afdoen met twee onderzoeken en een literatuuronderzoek. De kosten hiervan zijn uiteraard niet vergelijkbaar met de kosten van het ontwikkelen en testen van een nieuw medicijn. Bovendien werd het medicijn al langdurig en op zeer grote schaal in de praktijk gebruikt voor paarden en was er dus al veel ervaring met dit medicijn. Daardoor was het een risicovrije investering voor BI, ze wisten immers uit de praktijk al dat het middel veilig en effectief is.
De hoge kosten voor medicijnen zijn er grotendeels aan te wijten dat gedurende zowel ontwikkelings- als testfase de meeste stoffen afvallen en de gemaakte kosten dus nooit zullen terug verdienen. De stoffen die de eindstreep halen en daadwerkelijk als medicijn geregistreerd worden, moeten niet alleen hun eigen investeringskosten terug verdienen, maar ook die van alle medicijnen-to-be die de eindstreep niet haalden, hetgeen een hoge prijs voor nieuwe medicijnen rechtvaardigt. Een investeringsrisico liep BI voor de registratie van Pergolide echter niet, van tevoren was immers al zo goed als zeker dat de registratie de eindstreep probleemloos zou halen.

Ik heb overigens nergens beweerd dat BI geen kosten heeft gehad aan deze registratie, alleen dat de kosten (en het investeringsrisico!) niet vergelijkbaar zijn met die van een nieuw medicijn. Door de exclusiviteit die ze hebben voor het middel kunnen ze er nu voor vragen wat ze willen en we zien dat ze dat ook doen!

Resultaat is dat voor veel paardeneigenaren de behandeling van hun paard onbetaalbaar geworden is terwijl er in de apotheek exact hetzelfde medicijn voor een fractie van de prijs wordt verkocht en dat BI voor een aantal jaar een geweldige melkkoe voor een lage prijs op de kop heeft kunnen tikken.
En inderdaad, daarin heb je gelijk, het heeft ook nog het leven van 32 gezonde paarden gekost.

Ik erger me soms aan de naïviteit van mensen die zonder morren betalen voor een middel dat voorheen een fractie van de prijs kostte, en die soms zelfs min of meer reclame maken voor Prascend en BI. Ik kan me voorstellen dat je het geld voor je paard over hebt en dat je blij bent dat je paard ervan opknapt. Maar je paard was ook opgeknapt als precies datzelfde medicijn een fractie van de prijs kostte zoals het geval was voordat BI ermee aan de haal ging. In de huidige situatie is behandeling van een cushingpaard voor veel eigenaren te duur.
En dan nu deze marketingtruc van BI, gadverdamme :r

Ik ben het dus helemaal eens met Eirikur.