Automobilist rijdt ruiter aan en stopt niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:08

Ook hier voor de deur met de snelheidsbeperking van 30 wordt regelmatig minimaal 60 gereden. Uit stukken van de gemeente blijkt dat er niet wordt gehandhaafd, omdat 'de weg er niet naar is ingericht'. Lijkt mij juist een ideale gelegenheid om wel te handhaven, maar goed, zou dus maar om bloembakken, drempels en slingers gaan vragen als ik de omwonenden was. Hoop dat het met alle betrokkenen goed komt!
Laatst bijgewerkt door Sientje op 30-08-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:09

Een verhaal heeft altijd twee kanten. Ik merk er hier overigens niks aan, en daarnaast een paard hoort zich aan te passen in de wereld van de mens, niet andersom. Ik vind dat er altijd nogal overdreven wordt. Hier rijden ze soms zo voorzichtig dat ik denk schiet eens op haal dan in...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:10

saskiakefie schreef:
Een verhaal heeft altijd twee kanten. Ik merk er hier overigens niks aan, en daarnaast een paard hoort zich aan te passen in de wereld van de mens, niet andersom. Ik vind dat er altijd nogal overdreven wordt. Hier rijden ze soms zo voorzichtig dat ik denk schiet eens op haal dan in...

Dus het is normaal om een ruiter met paard en al te raken en door te rijden? Ik denk dat jij je ook dood zou schrikken...

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:10

Te voorzichtig hoeft ook niet indd, maar je gas gewoon even loslaten en afstand nemen, is dat te veel gevraagd?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:11

Nee dat is niet normaal, maar mensen overdrijven soms zo..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:11

Langs rijden en raken zijn idd 2 verschillende dingen. Mijn ponnies hebben niks van (al dan niet) groot (al dan niet hardrijdend en rammelend) verkeer. Maar als ze ondersteboven worden gereden, kunnen ze zelf ook vrij weinig...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:14

Ik heb zelf eigenlijk nooit echt last van automobilisten. De mensen minderen eigenlijk altijd snelheid en bij smalle wegen stopt men soms zelf aan de kant. Ik steek ook altijd mijn hand op als mensen rekening met mij houden. Dan doen mensen het de volgende keer weer denk ik altijd maar :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:17

ZoeyDercks schreef:
Te voorzichtig hoeft ook niet indd, maar je gas gewoon even loslaten en afstand nemen, is dat te veel gevraagd?

Mee eens! Stoppen hoeft echt niet, maar provoceren en vol gas erlangs scheuren is ook ontzettend asociaal en gevaarlijk.

Ik heb het ook eens meegemaakt dat we met 8 paarden tegelijk een 80 km weg over wilden steken. We stonden allemaal naast elkaar zodat we zo snel mogelijk over konden. Er kwam een auto aan, dus we moesten allemaal stilstaan en de paarden luisterden prima. Maar die l*l toeterde terwijl hij ons passeerde. Gelukkig waren het paarden voor gehandicapten, dus ze bleven keurig staan, maar je moet er toch niet aan denken wat er had kunnen gebeuren? Echt, dat soort idioten mogen van mij tegen een boom rijden. Je wilt het toch niet op je geweten hebben dat acht paarden met ruiter (allemaal jonge kinderen) op hol gaan en misschien wel voor de auto lopen?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:18

brechtje122 schreef:
Ik heb zelf eigenlijk nooit echt last van automobilisten. De mensen minderen eigenlijk altijd snelheid en bij smalle wegen stopt men soms zelf aan de kant. Ik steek ook altijd mijn hand op als mensen rekening met mij houden. Dan doen mensen het de volgende keer weer denk ik altijd maar :)

Dat doe ik inderdaad ook altijd, bedanken.

Laatst kwam ik ook een vrachtwagen tegen die stil was gaan staan omdat hij mijn gezichtsuitdrukking zag (chagerijnig, beetje angstig omdat het toch een 4 jarige is). Dus ik tegen hem gezegd dat hij zijn motor moest laten lopen, zodat die van mij daar ook aan went. Die man was ik heel dankbaar, paardlief is nu niet meer nerveus te krijgen bij vrachtwagens.

Of een tractor tegenkomen op een smal bospaadje. Beste meneer had hem in het maisveld gezet zodat ik er langs kon, heel erg aardig.

Wat ik wel minder vond was laatst toen ik aan het rijden was er een hond uit het bos kwam rennen en naar mijn paard zijn benen begon te happen (of iniedergeval achternarennen), paard helemaal over de zeik natuurlijk, ik bang dat hij de hond zou trappen.

Komt die vrouw ook nog van ja kun jij hem pakken? Ik echt van hallo! Doe je hond aan de riem ofzo als hij niet luistert, hij had ook dood kunnen zijn! Kreeg niet eens een sorry ofzo :S

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:19

saskiakefie schreef:

Hoezo? 90% procent van de bestuurders rijdt erg netjes, maar de rest mag wel eens beter opletten! Waarom niet opletten en afremmen voor een paard en wel voor een automobilist?
Niks geen overdrijven aan!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:42

Zo ben ik heel wat jaren geleden eens met mijn super verkeersmakke pony van de weg af gereden. Ik reed in een erg smalle berm met daarnaast een diepe sloot toen er een melkauto rakelings langs ons reed. Pony werd door de luchtdruk gewoon opzij geblazen. Helaas was de berm ook nog eens erg zacht waardoor mijn pony wegzakte richting sloot en ik er afgleed. Mijn pony kon met pijn en moeite overeind blijven. Stonden we net weer veilig op de weg zie ik in mijn ooghoek in een passerende auto iemand zijn hand opsteken. Verder niet opgelet want ik was veel te druk bezig met mijn geschrokken pony. De melkauto was 50 meter verderop afgeslagen naar een boerderij en toen de betreffende auto ook afsloeg zag ik pas die mooie strepen op de zijkant: politie dus. Hoorde later van de boer dat de chauffeur een lekkere boete heeft gehad voor gevaarlijk rijgedrag.

Roweentje89

Re: Automobilist rijdt ruiter aan en stopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:47

Toen ik rijlessen volgde vroeg de instructeur ook aan mij hoe je nou het beste kon reageren op een paard in het verkeer..
Ergens wel goed dat hij het vraagt en toe kan passen bij andere leerlingen, alleen ergens dacht ik ook van jij bent hier DE kenner in het verkeer en moet ook met zo een situaties weten wat te doen.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:34

Bah...wat zijn sommige mensen toch walgelijk..

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:49

Gelukkig is het bij oppervlakkige schade gebleven, had veel erger kunnen aflopen...

Jammergenoeg vergeten de meeste automobilisten na het behalen van hun theorie examen spontaan dat ze ruiters en aanspanningen met gepaste snelheid moeten passeren :n

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:33

Hier een rij-instructrice met eigen paarden ;)
Mijn leerlingen geef ik het altijd mee , maarja dat is helaas maar een kleine pluk van NL.
Laatst had een leerling examen en liep er een meisje met een groot wit paard en die passeerde hij geweldig.
Geslaagd met de complimenten van de examinator hoe hij had gereageerd toen hij langs het paard moest.

Er moet idd meer voorlichting komen hoe te reageren wanneer de situatie zich voor doet.
He ik krijg een idee <<) . Wij instructeurs hebben een eigen magazine DE Reflector. Deze week als ik het red daar eens heen bellen of ze er een bladzijde aan willen wijden. Is misschien een klein begin maarja je moet toch ergens beginnen toch.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:48

Wat een goed idee mamavrend! Is zo'n magazine landelijk?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:49

knetterhard schreef:
saskiakefie schreef:

Hoezo? 90% procent van de bestuurders rijdt erg netjes, maar de rest mag wel eens beter opletten! Waarom niet opletten en afremmen voor een paard en wel voor een automobilist?
Niks geen overdrijven aan!

vind ik ook,

bij ons is een tijd terug een jong meisje dood gereden door een automobilist die niet op zat te letten. dat had in dit geval ook kunnen gebeuren, ik bedoel, als het je al niet lukt om een paard te zien lopen.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:08

ja het magazine is landelijk onder alle instructeurs.

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:45

Verschrikkelijk zeg, onvoorstelbaar dat zulke mensen zo kunnen zijn. Ik schaam mij regelmatig voor de mensheid

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:59

Hier ken ik het probleem van vlak langs crossen en te hard ook maar al te goed. Bedank mensen ook altijd netjes als ze netjes langsrijden. Maar als zo'n malloot langs zou rijden dan zou ik geen cent betalen als mijn paard zijn auto een deuk getrapt zou hebben. Dan heb ik zoiets als eigen schuld dikke bult.
Ook zelf net mijn autotheorie examen gehad en gehaald, echter had ik de enige vraag die over paarden ging fout aangezien ik vond dat de auto met 40 toch echt te hard vond gaan, met veel te weinig afstand in mijn ogen.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:03

Ontzettend asociaal van die automobilist. Iemand raken en dan gewoon doorrijden...
Ik moet zeggen dat we hier in Friesland niet super veel last hebben van auto's en ander groot verkeer. 95% Passeert gewoon netjes of mindert vaart. Maarja, je hebt er soms inderdaad mensen bij. Laatst nog een stel opgeschoten jongeren in een auto. Die gingen expres keihard op de rem toen ze naast ons reden. Echt met piepende banden en vervolgens ook weer keihard wegscheuren met een enorm kabaal. Ze zaten gewoon te kijken wat er zou gebeuren. Helaas viel er weinig te lachen voor ze, want we hadden toevallig de makste paarden van stal mee die alleen wat verbaast opzij keken. Maar wat had er wel niet mis kunnen gaan als er bijv. een meer onervaren paard had meegelopen. Die mensen denken gewoon helemaal niet na wat voor ongelukken ze kunnen veroorzaken. Triest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:06

Percy schreef:
benangelique schreef:
Hoe de weg ook ingericht is, er is te weinig kennis bij weggebruikers over paarden in het verkeer. Daar zou tijdens de rijopleiding best wat meer aandacht naar toe mogen

Er is net een grote campagne gaande in België genaamd "paard op de baan, kalm aan" om automobisten bewust te maken van de gevaren. Helaas zijn er altijd mensen die alles aan hun laars lappen.

Deden ze dat ook maar voor trailers. Dat je met je kl*te Audi A3'tje niet nog vlug voor een auto met trailer in moet vliegen omdat je denkt dat dat wel kan want dat die mensen er vermoedelijk een levend wezen op hebben staan dat verwond kan raken als je bruusk moet remmen :x
Nee, imo wordt er nog niet genoeg bewust gemaakt van de levende have die vervoerd wordt op de openbare weg op eender welke manier.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:08

Ik vind het eigenlijk schandalig om te lezen dat er zóveel rij-instructeurs zijn die blijkbaar niet weten hoe je met dieren in het verkeer om moet gaan. Dat je niets in je vrije tijd/of werkgerelateerd met paarden te maken hebt oke.. Maar het lijkt mij alleen al logica om dieren (en mensen overigens) die jou niet aan zien komen niet te naderen op 5cm afstand en met een bloedgang van heb ik jou daar. Ik geloof dat je paarden dan wel een beetje kan vergelijken met jonge kinderen op een fiets. Die kunnen ook elk moment schrikken en de verkeerde kant op schieten en daar houden automobilisten ook rekening mee door een ruime bocht er om heen te nemen en vaart te minderen. Is dat nou zo lastig om dit ook bij paarden te doen? Dat niet iedereen het geleerd krijgt bij de theorie en praktijk kan ik nog enigszins begrijpen omdat het niet extreem vaak voorkomt maar ik vind toch wel dat de instructeur én examinator dit toch wel moeten weten zodat mocht je een paard tegen komen hij je wel uit kan leggen wat je wel en juist niet moet doen. Maar zoals ik eerder al zei, het meeste kan je ook al op logica weten en dan heb je geen eens kennis van een paard nodig..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:21

mamavrend schreef:
Hier een rij-instructrice met eigen paarden ;)
Mijn leerlingen geef ik het altijd mee , maarja dat is helaas maar een kleine pluk van NL.
Laatst had een leerling examen en liep er een meisje met een groot wit paard en die passeerde hij geweldig.
Geslaagd met de complimenten van de examinator hoe hij had gereageerd toen hij langs het paard moest.

Er moet idd meer voorlichting komen hoe te reageren wanneer de situatie zich voor doet.
He ik krijg een idee <<) . Wij instructeurs hebben een eigen magazine DE Reflector. Deze week als ik het red daar eens heen bellen of ze er een bladzijde aan willen wijden. Is misschien een klein begin maarja je moet toch ergens beginnen toch.

Wat een goed initiatief!

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:42

En misschien een dagblad benaderen met een citaat van het stuk in DE Reflector (als dat doorgaat)? Of om te beginnen een lokaal (week)blad? Bladvulling kunnen ze allemaal wel gebruiken en er staan met regelmaat artikelen in over ongelukken, al dan niet met dieren. Dus qua inhoud zou het ook wel moeten passen lijkt me. Ik hoop dat het lukt met DE Reflector...