xSlvna schreef:Als er een ruk word gegeven aan de teugels en het paard 'blokkeert de val' door met zijn hoofd omhoog te komen (wat een paard altijd zal doen, wil niet toegeven, zwakke positie, angst), breekt de kaak als de druk te groot wordt (denk bijvoorbeeld aan een toch redelijk zware soldaat die valt en aan de teugels blijft hangen, paard dat er zelf in stapt...).
Als er een neusriem om zit, kan een paard nu eenmaal zijn mond niet opensperren want de neusriem neemt zijn hele hoofd als het ware mee, hele hoofd kan meer verdragen dan enkel het smalle gedeelte van een opengesperde mond (onderkaak).
Althans, dat is het enige wat ik me kan verzinnen. Heb het ook nog nooit gehoord, maar dat lijkt me de enige logische verklaring.
Is op verschillende sites te vinden, maar ook in een boek dat helemaal gaat over bitten, de geschiedenis ervan, hoe ze inwerken, etc (ben even de titel vergeten, is iig Brits)
Als je bijv. met harnas van je paard afdondert en je hebt de teugels vast, dan is er zonder neusriem echt geen kans dat de kaken van je paard heel blijven.