Onderzoekers onderzoeken druk van neusriem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:45

xSlvna schreef:
Als er een ruk word gegeven aan de teugels en het paard 'blokkeert de val' door met zijn hoofd omhoog te komen (wat een paard altijd zal doen, wil niet toegeven, zwakke positie, angst), breekt de kaak als de druk te groot wordt (denk bijvoorbeeld aan een toch redelijk zware soldaat die valt en aan de teugels blijft hangen, paard dat er zelf in stapt...).
Als er een neusriem om zit, kan een paard nu eenmaal zijn mond niet opensperren want de neusriem neemt zijn hele hoofd als het ware mee, hele hoofd kan meer verdragen dan enkel het smalle gedeelte van een opengesperde mond (onderkaak).

Althans, dat is het enige wat ik me kan verzinnen. Heb het ook nog nooit gehoord, maar dat lijkt me de enige logische verklaring.

:j
Is op verschillende sites te vinden, maar ook in een boek dat helemaal gaat over bitten, de geschiedenis ervan, hoe ze inwerken, etc (ben even de titel vergeten, is iig Brits)
Als je bijv. met harnas van je paard afdondert en je hebt de teugels vast, dan is er zonder neusriem echt geen kans dat de kaken van je paard heel blijven.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:55

gohya schreef:
Ik doe de neusriem áltijd losjes,en de sperriem gebruik ik niet.
Het lijkt me gewoon niet lekker zitten voor een paard.
Ik las ooit een uitspraak van iemand: een paard moet zo min mogelijk tuig op hebben.Dat zou het beste zijn.

Ik heb ondervonden dat het niet alleen zo lijkt, maar zo is bij mijn paard. Nooit echt gemerkt dat hij de sperriem niet fijn vond. Tot ik zonder ging rijden en hij zijn kaak echt beter ontspande.

Leorah schreef:
Ik vind het ook goed dat dit onderzocht wordt. Ik gebruik zelf wel een aansnoerneusriem, maar meer om de betere pasvorm dan om meer te zeggen te hebben. Hij zit ook standaard zo los dat paardjelief ruimte heeft om te kauwen op het bit (1 vinger ruimte) en de sperriem zit zo vast dat ze hem niet over haar kin heen kan krijgen, maar daar zitten wel 2 vingers ruimte tussen.

Sperriem zat bij mij ook altijd los. Maar toch ligt er iets onder de kin en dat geeft hoe dan ook spanning. Leg zelf maar eens een hand onder je kin. Niet duwen, alleen neerleggen. En voel dan eens wat jouw kaakspieren doen. Onbewust span je die dan toch aan.

Ik was ook eigenwijs: sperriem zat niet strak dus paard kon er geen last van hebben en er zou minimaal effect van zijn. Tot ik op aanraden van mijn instructrice de sperriem er vanaf haalde. Toen merkte ik wel verschil en begon mijn paard zijn kaak duidelijk meer te ontspannen. Met sperriem was niet verkeerd of slecht, zonder was wel beter.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:57

Ik ervaar met losse sperriem dan weer dat mijn paard eerder nageeft en wat minder geneigd is om te gaan hangen.

_Alarm_wlkp

Re: Onderzoekers onderzoeken druk van neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:10

Mijn merrie is in het begin zonder neusriem gereden, toen met aansnoerneusriem en toen incl sperriem, nooit alles te vast.

Mijn 'hoofdstel' dat nu besteld is bevat een hoge aansoerneuriem zonder sperriem omdat het dan mooi staat zonder dat lelijk lusje van de sperriem :')