EK Herning: Dujardin goud in kür, Adelinde brons

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:43

Ik ben het alweer niet met de uitslag eens.
Edward en Adelinde waren aan elkaar gewaagt vond ik. Alleen vind ik de piaffes van Parzival onzuiver. Achterhand te hoog en niet met een dalende achterhand. En niet diagonaalsgewijs uit gevoerd. Voorbeen komt eerder op de grond dan het diagonale achterbeen. Dat zie je erg goed in slowmotion. Toch wel actief en op de plaats uitgevoerd.

Heleen had te veel fouten voor een medaille en Valegro van Dujardin kan mij niet bekoren. Continue de derde halswervel als hoogste punt en de gehele proef minder expressie dan Gal en Cornelissen.
Wel mooie uitgestrekte draf van Valegro. Maar die hadden Adelinde en Edward ook.

Voor mij had Adelinde of Edward op 1 mogen staan. En op nummer 3 Charlotte.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:53

Super voor de dames hoor! Charlotte mooie kur en net als de andere 2. Ik heb niet genoeg verstand om te oordelen of het te hoog of te laag was, maar heb in ieder geval een middagje topsport gekeken. Want elke combinatie vond ik het super doen!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:59

Ibonn schreef:
Ergert er zich dan niemand over de manier waarop Undercover draaft. Imo is dat meer getruckt dan normale draf. Een paard dat verzamelt moet kortere, verheven passen maken maar hij rijdt eerder uitgestrekte draf dan verzameld .... Ik ms iig de buiging in de voorknie in de draf, het voorbeen gaat zowat gestrekt. Piaffe is trouwens wel mooi, ging hij lekker in zitten en minder onderstandig met het voorbeen dan menig ander paard vandaag.

Ik weet iig dat wat ik vandaag gezien heb bij de NL ruiters, ik niet aan mijn leerlingen ga leren.... Aan de andere kant, de debutante heeft mij positief verrast, zag haar het liefst vd NL ruiters rijden, ook al was hij wat kort in de hals.

Gaat voor mijn gevoel alleen nog maar om de show en spectakel en niet meer om de perfecte opleiding waardoor het paard dit niveau bereikt. En dat geldt voor de hogere dressuur in het algemeen...

In eerste instantie wou ik niet reageren, maar je bent niet de enigste met deze mening. Ik vind dat het beeld een typisch spektakelbeeld geworden is. Zodra een paard minder showt en normale ontspannen, Durchlässige bewegingen toont, hoor ik vaak dat het paard niet goed genoeg beweegt. Het paard toont niet genoeg, laat minder spectaculaire onderdelen zien, geen kippenvel gevoel etc. Zijn we inmiddels zo aan benengooiers gewend, dat we de natuurlijke gangen als foutief beschouwen?

Persoonlijk zie ik liever een proef met veel fout met een ruiter die respectvol rijdt. Wat hebben we aan een foutloze proef, met een strak getrokken paard?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:03

oji schreef:
FriesWytske schreef:
Waarom zit er dan nog zoveel verschil tussen de jury's, oji? Want dat betekend al dat er iets niet goed gaat. Kijk 1 of 2 procent. Oké. Maar 7 procent verschil tussen 2 jury's dat klopt dus niet.

Als er geen verschil in de jury beoordelingen zou zitten, zou je er maar 1 nodig hebben. Er zitten er 7, juist om foutjes in jureringen eruit te filteren. Daarnaast, ga zelf eens op 7 verschillende hoeken van de ring naar dezelfde proef kijken, en zie eens of je vanuit elke hoek tot hetzelfde oordeel komt...ik verwacht van niet.

Dan hoort er geen 7 % verschil tussen te zitten. Dit vond Laurens ook heel erg raar.

Melisding

Re: EK Herning: Dujardin goud in kür, Adelinde brons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:04

Inderdaad helemaal omdat het bij meerdere combinaties was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:04

Dat ben ik niet met je eens @HNS. Edward heeft contole over elke pas van Undercover. Niet enkel voorbeen voorbeenspektakel. Paard beweegt correct. Achterhand er goed bij. Nek als hoogste punt. Als je er iets over wilt zeggen dan zou het stanggebruik wat vriendelijker mogen zijn. Maar Edward is wat mij betreft de dressuurkoning. Wat een controle en wat een ruitergevoel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:17

FriesWytske schreef:
oji schreef:
Als er geen verschil in de jury beoordelingen zou zitten, zou je er maar 1 nodig hebben. Er zitten er 7, juist om foutjes in jureringen eruit te filteren. Daarnaast, ga zelf eens op 7 verschillende hoeken van de ring naar dezelfde proef kijken, en zie eens of je vanuit elke hoek tot hetzelfde oordeel komt...ik verwacht van niet.

Dan hoort er geen 7 % verschil tussen te zitten. Dit vond Laurens ook heel erg raar.

Ik hoorde hun anders juist praten over dat de verschillen zo kunnen zijn omdat het er van een andere hoek heel anders uit kan zien. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:28

FriesWytske schreef:

En wat wil je daar dan mee zeggen. Omdat er een keer 7% verschil wordt gepunt, heeft de voltallige jury het bij het verkeerde eind??? Er is in de top 4 bij 1 combinatie 7% verschil gepunt, dat is bij Damon Hill. Bij die combinatie was ook de uiterste van aan de ene kant fouten rijden, aan de andere kant geweldige bewegingen laten zien het grootst. Dus ja, er is 1 jury geweest die wat hoog gepunt heeft omdat die de bewegingen duidelijk hoger heeft laten wegen dan de fouten, en 1 jury die duidelijk de fouten zwaarder heeft laten wegen. Als je die 2 middelt kom je op een score die in lijn ligt met de overige 5 juryleden, dus die 7% verschil heeft nul invloed op het resultaat.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:34

Kun je ergens de kür terug kijken?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:34

Die 7% heeft wel invloed op de eindscore. Maar wij worden het toch niet eens, oji.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:38

Nee dat denk ik ook niet. Zeker omdat ik het nagerekend heb en het slechts 0.1% in de totaaluitslag van Heleen zou schelen en dus van geen invloed op de uitslag is. Daarnaast acht ik het ook zeer onwaarschijnlijk dat ik het eens wordt met iemand die deze proef van Edward met meer dan 90% zou beoordelen...
Laatst bijgewerkt door oji op 25-08-13 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:39

Allemaal van het Nederlandse team hebben het top gedaan!

Heb wel heel veel respect voor Adelinde, na alles wat er is gebeurd

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:50

Is er uitverkoop geweest bij de Hans Anders? Of waren die oranje brillen gratis af te halen bij de Xsenos?

-O-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:53

Bomba schreef:
Is er uitverkoop geweest bij de Hans Anders? Of waren die oranje brillen gratis af te halen bij de Xsenos?

-O-

:D

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:00

turquoises schreef:
Dat ben ik niet met je eens @HNS. Edward heeft contole over elke pas van Undercover. Niet enkel voorbeen voorbeenspektakel. Paard beweegt correct. Achterhand er goed bij. Nek als hoogste punt. Als je er iets over wilt zeggen dan zou het stanggebruik wat vriendelijker mogen zijn. Maar Edward is wat mij betreft de dressuurkoning. Wat een controle en wat een ruitergevoel.

Mee eens "King Edward" en dan te bedenken dat de uitgestrekte draf een van de mindere kanten was van dit paard. Laat toch maar zien hoe hij het uiterste uit zijn paard weet te halen. En dit paard is echt niet de makkelijkste, heter dan heet. Als je die uit zijn dak ziet gaan tijdens een prijsuitreiking en Edward zit er vrolijk zwaaiend op met z'n hoedje in z'n hand. Vind zijn stanggebruik wel meevallen hij heeft tenminste zijn teugels gekruist en zijn stangteugel zit om zijn middelvinger. Kan je van Dujardin niet zeggen die heeft hem om de pink. Maar inderdaad de rust, de controle bewaren en het kunnen af laten vloeien van spanning wat duidelijk was in de GPS is ruitergevoel en dat met bijna onzichtbare hulpen. Dat maakt je imo de beste ruiter ter wereld. _/-\o_ En wat een mooie kur!!!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:05

Even een berichtje tussendoor; hulde aan de NOS voor het vele uitzenden van dit EK! *\o/*

(heeft Marc Houtzager zijn opmerking vorig jaar toch geholpen? :') )

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:09

Tja ben geen jury, maar de kur van Charlotte laat mij voledig koud. Rijden is prachtig maar de kur zelf vind ik zwaar over gewaardeerd. Edward daar in tegen geeft mij tranen en kippenvel. Hij rijd met emotie en dat was zeker ook te zien in de beloning tijdens de kur.

Probleem het Charlotte is dat haar rijden als voorbeeld word genomen door het FEI. Ze word zowiezo dus wel eerste, al zit ze bij wijze van spreken achterstevoren te paard.
Vond Adelinde trouwens ook top! Als ik heel eerlijk mag zijn vond ik dit 1 van haar mooiste ritten.

In mijn top had Edward op nummer 1 gestaan en daarna Charlotte. Maar ik ben maar een "nobody".

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:41

Ik vond dit ook 1 van Adelinda haar beste ritten, voorheen vond ik het beeld altijd wat strak en trekkerig.
Maar dat zag ik nu niet terug.
Edward is gewoon echt een top ruiter! Wat kan die man rijden, en natuurlijk valt er nog wat meer uit te halen maar als je paard zo mega sensibel is dan kun je gewoon niet met lef gaan rijden en maar kijken waar het eindigt want dan ben jeje paard kwijt.
Wat een controle, wat een eenheid hij en dat paard.......

Danielle en haar paard vond ik zelf niet heel veel bijzonders aan, had liever happy zien rijden.
Maar ze doet haar best! En het is natuurlijk een prestatie op zich al dat je daar mag rijden met de top!.

Charlotte vond ik wel een fijne proef om naar te kijken, maar om die nou zo hoog boven de rest te plaatsen?Nee, van mij had Edward op de 1e plaats mogen staan

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:44

Vond Charlotte verdiend gewonnen, klasse apart!

Helen en Adelinde waren aan elkaar gewaagd; +/- 1% verschil is ook erg weinig. Had liever Adelinde op 2 gezien omdat Helen wat meer duidelijke foutjes had, maar snap dat Helen een technisch wat moeilijkere proef had.

Edward reed weer een super proef, net als tijdens de Grand Prix, beter dan de Special. Die vierde plek was zeker verdiend. Top!

Leuk EK, heb genoten *\o/*

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:45

:D Ohja ik heb ook zeker genoten!
En vond het eerste paarde de schimmel ook een genot om naar te kijken :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:50

heb de proef van edward gezien, vond hem echt super rijden.

adelinde en helen helaas niet gezien.

zijn daar filmpjes van terug te vinden op internet?

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:53

Bij Valegro gaan ze steeds meer gewoon blind jureren.. hoppa geef m maar een 10 en weer een 9.
Die piaffes kreeg hij een 10 voor bij sommigen.. vond parzival dan 10 keer beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:01

En daarbij loopt Valegro de hele proef op de kop. En daar hoor je niemand over. Zelfs de jury straft het niet af.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:13

FriesWytske schreef:
Waarom zit er dan nog zoveel verschil tussen de jury's, oji? Want dat betekend al dat er iets niet goed gaat. Kijk 1 of 2 procent. Oké. Maar 7 procent verschil tussen 2 jury's dat klopt dus niet.

En als je dat hebt in de basissport in 2 proeven, dan ligt het wel ineens aan de ruiter. Dat is gewoon echt niet altijd het geval. Hier zie je dat ook weer. Dressuur is helaas een jurysport en dus oneerlijk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:15

Eindelijk wordt dressuur beoordeeld zoals het hoort.
De jury laat zich niet meer imponeren door paarden met een groot voorbeen, piaff zonder zakkende achterhand, ruiters die hun hand niet naar voren kunnen doen.
De plaatsing van de amazones met goud, zilver en brons, was de juiste.