Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LBLGypsyCobs schreef:Pas een hoefbevangen merrie meegemaakt die ondanks pijnstillers toch meer pijn kreeg toen de toestand verslechterde.
Toen ze werd ingeslapen en de spieren in haar gezicht ontspanden was goed zichtbaar hoe haar gezicht vertrokken was van de pijn.
xyzutu2 schreef:Ik vind het goed dat zulk onderzoek er is - juist voor de niet-paardenmensen die wel de beleidsmakers zijn. Humaan slachten is een groot goed waar stevig voor gevochten wordt, maar er wordt wel eens vergeten dat dieren op andere momenten ook pijn kunnen hebben. Dan is onverdoofd castreren een goed (nou ja, goed...) voorbeeld van wat er nog beter kan en moet voor het welzijn van het paard. Als je dan ook tegenover politici en wetenschappers kunt bewijzen dat paarden pijn kunnen voelen, dan ben je al een belangrijke stap dichterbij voor een verbeterd dierenwelzijn en kan er serieuzer (of stomweg gedwongen) naar betere oplossingen gezocht worden.
De volgende stap is dan natuurlijk dat wij echte paardenmensen ook de hand in eigen borst steken en eens serieus kijken de pijn- en stresssignalen die wij zelf veroorzaken tijdens het trainen van onze paarden. Alle paarden die met de staart zwiepen naar sporen en zweep omdat ze 'erg gevoelig' zijn, die hun mond opensperren tijdens het rijden maar dat gewoon uit zichzelf doen en niet door de inwerking van het bit en de hand van de ruiter...

ElCid schreef:http://everyrider.typepad.com/photos/un ... oseupf.jpg
Dus dit paard geeft duidelijk aan pijn te hebben.......... Hopelijk dat deze resultaten ook op dit gebied gebruikt gaan worden om o.a. deze manier van "trainen" tegen te gaan.
Ceriadwen schreef:ElCid schreef:http://everyrider.typepad.com/photos/un ... oseupf.jpg
Dus dit paard geeft duidelijk aan pijn te hebben.......... Hopelijk dat deze resultaten ook op dit gebied gebruikt gaan worden om o.a. deze manier van "trainen" tegen te gaan.
Hoe geeft die dat aan, en waar zie je dat aan? Wil je jouw stelling onderbouwen?
fargo schreef:Ceriadwen schreef:Hoe geeft die dat aan, en waar zie je dat aan? Wil je jouw stelling onderbouwen?
Laten we dit over PIJN bij paarden laten hebben, maak anders een NIEUW TOPIC aan dat weer eens gaat over laag en diep. Die hebben wel al wel meer gehad. Dit topic gaat over PIJN bij zieke en geopereerde paarden .
Ik ga een aantal berichten temmen
fargo schreef:Laten we dit over PIJN bij paarden laten hebben, maak anders een NIEUW TOPIC aan dat weer eens gaat over laag en diep. Die hebben wel al wel meer gehad. Dit topic gaat over PIJN bij zieke en geopereerde paarden .
Ik ga een aantal berichten temmen
Je bent met je paard natuurlijk evengoed aan het trainen waarbij je grenzen wil verleggen. Dus zoals je zelf ook nog 4 extra sit ups doet als je eigenlijk al niet meer kan. Dan wil je mijn gezicht (en geluid) ook niet zien (of horen).
fargo schreef:@ Wendy, ik denk dat er meer dan genoeg topics gaan over laag en diep en wat mensen daar over vinden. Daar heb je dus al meer dan genoeg ruimte voor of je nu voor of tegen bent.
Dit gaat over het doen van onderzoek naar pijn en hoe je dit afleidt, dan kunnen we hier dus ook foto's van paarden die geslagen worden of rodeo rijden opnemen,
maar het gaat juist over pijn - fysieke pijn als een paard niet lekker is door operatie of ziekte en wat hij dan toont en wat je daar evt mee kunt.
Mijn koliekpaard kijkt echt anders als hij ziek is, dan als hij hard aan het werk is. Ik vind het fijn om meer te leren over signalen die hij dan eventueel afgeeft..
[***] heeft meer het normale model shetland-ogen wat het verschil wat minder groot maakt, maar toen hij gecastreerd was, was een paar uur na de operatie zelfs met een enorme wintervacht die alles nog eens extra verdoezelt wel te zien dat toen de narcose & pijnstillers uitgewerkt waren hij een wat gespannen gezicht had. Onze oplossing was om er de dagen erna een paar biertjes in te gooien tegen de ergste pijn. Dat ontspande best goed.
fargo schreef:Iedereen reageert nu of ze dat allang wisten, maar ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd niet al deze symptomen kende als een teken van pijn en dat zal ook voor artsen en andere mensen wellicht gelden. Dus het waarnemen en vastleggen van vormen/symptomen van pijn bij paarden lijkt mij een heel goed hulpmiddel om te hebben, zodat je ziekte en andere situaties met paarden beter kunt inschatten - als eigenaar maar ook als bijvoorbeeld DA.
<<<De gezichtsuitdrukking welke pijn uitdrukte waren: Oren naar achteren, ogen samenknijpen, spanning boven het oog, gespannen kaakspieren en gespannen mond en neusgaten. Pijn gerelateerd gedrag kwam voornamelijk voor acht uur na de operatie.>>
, als hij iets vervelend vind wordt zijn kin hard, beetje te vergelijken met een pruillip bij een kind. 

Ayasha schreef:Uhm, what else is new?
Leven die wetenschappers onder een steen of hoe zit het?
Ik denk trouwens dat ze vaak geen pijnstillers krijgen opdat ze niet te gek zouden gaan doen...
MacavityL schreef:Ik ben benieuwd naar de link van het orginele onderzoeksartikel?
Citaat:Wat 'wij' allang weten wordt nu bewezen. En ook al worden 'wij' daar misschien een beetje moe van - het is wel degelijk belangrijk onderzoek.
Vooral omdat het niet gaat om jouw of mijn paard, maar objectief: om ELK paard, zonder dat er een eigenaar rondom springt en allerlei dingen staat te roepen.
Ik denk dat het een belangrijk onderzoek is.