Ontwormen: iets wat je 'gewoon' doet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:41

unihorses schreef:
het mestonderzoek zelf niet, het vervolg daarvan wel. het mijn paard is worm vrij! jippie, een jaarlang doen we er niks in en vervolgens een doodziek paard want oepsie! je zag de wormen niet in de mest....

toen mijn paard koliek had is haar mest getest, en ook in handschoen opgehangen. conclusie: zandkoliek. maar dat zand was de boosdoener niet. de bloedworm waar ze onderbleek te zitten en nog een hele verzameling aan andere wormen.

Dat is een nadeel van mestonderzoek of eigenlijk van wormen, je ziet ze helaas niet altijd zitten in de mest.
En bloedwormen al helemaal niet, daarvoor is bloedonderzoek nodig als ik me niet vergis.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:42

En hoe duur is een bloedonderzoek? Mestonderzoek is niet zo duur :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:44

Josien_ schreef:
unihorses schreef:
het mestonderzoek zelf niet, het vervolg daarvan wel. het mijn paard is worm vrij! jippie, een jaarlang doen we er niks in en vervolgens een doodziek paard want oepsie! je zag de wormen niet in de mest....

toen mijn paard koliek had is haar mest getest, en ook in handschoen opgehangen. conclusie: zandkoliek. maar dat zand was de boosdoener niet. de bloedworm waar ze onderbleek te zitten en nog een hele verzameling aan andere wormen.

Dat is een nadeel van mestonderzoek of eigenlijk van wormen, je ziet ze helaas niet altijd zitten in de mest.
En bloedwormen al helemaal niet, daarvoor is bloedonderzoek nodig als ik me niet vergis.

en dat vind ik ook de keerzijde van het mestonderzoek. blindelings maar niks geven. geef dan minstens in de zomer periode 2x een spuit...

Cioccolato

Re: Ontwormen: iets wat je 'gewoon' doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:45

Maar wanneer ben je dan zeker van of er wel of geen wormen aanwezig zijn? Mest- en bloedonderzoek tegelijk doen en daar de uitslag van? Ben je dan wel zeker..? Volgens mij kun je nooit helemaal zeker zijn, of wel?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:47

Carolaaxxxx schreef:
Maar wanneer ben je dan zeker van of er wel of geen wormen aanwezig zijn? Mest- en bloedonderzoek tegelijk doen en daar de uitslag van? Ben je dan wel zeker..? Volgens mij kun je nooit helemaal zeker zijn, of wel?

nee, dan nog ben je niet zeker... de ene dag kan het paard volgens onderzoek mestvrij zijn, en 2 weken later stikken van de wormen. die eitjes worden pas uitgescheid als de wormen volwassen zijn. dus geen garantie dat er geen wormen zijn...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:47

Bloedonderzoek iets van 120... Heb de rekening hier niet meer liggen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:51

Carolaaxxxx schreef:

Je zult met je dierenarts moeten overleggen wanneer de tijd het gunstigst is en soms zul je meer dan één keer mestonderzoek moeten doen. Het is niet heilig, maar dat is blijven ontwormen "Gewoon voor de zekerheid" ook niet.

Maar over dit onderwerp zijn vele ervaringen en meningen. Het is de kunst om uit te vinden wat jij het prettigst vind en wat voor jou werkt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:52

En als je nu achteraf te horen hebt gekregen dat je paarden op het land gelopen hebben waar een dier liep die bloedworm heeft of gehad heeft. Ontworm je dan i.o met dierenarts toch tegen bloedworm ?
En welke kuur gebruik je dan

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:53

Zinzi_jewel schreef:
En als je nu achteraf te horen hebt gekregen dat je paarden op het land gelopen hebben waar een dier liep die bloedworm heeft of gehad heeft. Ontworm je dan i.o met dierenarts toch tegen bloedworm ?

ik weet de naam niet meer :o maar die is voor alle wormen. deze geven we 1x per jaar. gewoon vragen bij de da naar een totaal ontworming.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:57

unihorses schreef:
Zinzi_jewel schreef:

ik weet de naam niet meer :o maar die is voor alle wormen. deze geven we 1x per jaar. gewoon vragen bij de da naar een totaal ontworming.

Je kunt beter aan de DA vragen wat de beste handelswijze is. Juist het feit dat iedereen naar eigen inzicht omgaat met wormenkuren, is een belangrijke reden waarom resistentie zo`n probleem aan het worden is.

Gewoon sámen met de dierenarts een plan opstellen. Het artikel toont aan dat dit zowel op het gebied van dierenwelzijn, wormen resistentie als financieel gezien nog wel eens positief verrassend kan zijn.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:01

FlyAway schreef:
unihorses schreef:

Je kunt beter aan de DA vragen wat de beste handelswijze is. Juist het feit dat iedereen naar eigen inzicht omgaat met wormenkuren, is een belangrijke reden waarom resistentie zo`n probleem aan het worden is.

Gewoon sámen met de dierenarts een plan opstellen. Het artikel toont aan dat dit zowel op het gebied van dierenwelzijn, wormen resistentie als financieel gezien nog wel eens positief verrassend kan zijn.

dat is het advies van de da, om het af te wisselen. en 1x de volle te geven. ( je kreeg toch alleen ontworming op coupon? of is het nu pas na mestonderzoek? ach ja, onze da doet niet moeilijk. ene paard krijgt gewoon 6 in het jaar klaar. andere 4 ( of 3x en 1x kruiden) )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:07

unihorses schreef:
dat is het advies van de da, om het af te wisselen. en 1x de volle te geven. ( je kreeg toch alleen ontworming op coupon? of is het nu pas na mestonderzoek? ach ja, onze da doet niet moeilijk. ene paard krijgt gewoon 6 in het jaar klaar. andere 4 ( of 3x en 1x kruiden) )

DA`s zouden juist wat moeilijker moeten doen, dat is een belangrijke conclusie die je uit dit artikel zou moeten trekken ;)

Er lopen teveel mensen rond die ongefundeerd, op basis van ervaring (of advies van een DA die nog niet voldoende actief is op ontwormingsgebied) roepen hoe je wel of niet om moet gaan met ontworming. En als een DA dus niet "moeilijk" doet over ontwormen en actief samen met de klant een plan gaat maken los je dat probleem ook niet op. Als klant moet je het belang van goed ontwormen in willen zien (en dat is al een uitdaging) en als DA moet je niet meer "gewoon ontwormingsmiddelen meegeven".

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:08

Nooit meer mestonderzoek voor mijn paard. Mijn paard heeft op een stal gestaan waar in eens het mestonderzoek werd ingevoerd op aandringen van de dierenarts. Het resultaat was dat volgens de mestonderzoeken de paarden schoon waren en dat was dus niet zo. We hadden een drachtige merrie die wormen had en een andere merrie met koliek die moest naar Utrecht en heeft daar 3 weken gestaan. De conclusie was dat de merrie helemaal onder de bloedwormen zat.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 19-08-13 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:10

Is het niet slim om ze eens in de zoveel tijd te ontwormen voor bloedwormen als je die niet kan zien in de mest? Of krijg je dan dus het probleem dat ze er tegen kunnen..

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:13

Wesco schreef:
Nooit meer mestonderzoek voor mijn paard. Mijn paard heeft op een stal gestaan waar in eens het mestonderzoek werd ingevoerd op aandringen van de dierenarts. Het resultaat was dat volgens de mestonderzoeken de paarden schoon waren en dat was dus niet zo. We hadden een drachtige merrie die wormen had en een andere merrie met koliek die,moest naar Utrecht en heeft daar 3 weken gestaan. De conclusie was dat de merrie helemaal onder de bloedwormen zat.

Dat is dus niet de schuld van mestonderzoek, maar de manier waarop er mee wordt omgegaan! Er spelen zoveel meer factoren mee die allemaal meegenomen zouden moeten worden in een goed ontworm plan.

Mensen die hier beweren dat het wel los loopt met de resistentie, hebben jullie hier ook referenties van? Alle artikelen die ik hierover lees waarschuwen enorm voor resistentie, vooral de resistentie van de bloedworm wordt vaak genoemd!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:15

Ik snap dat omstandigheden er mee te maken hebben. We volgde ook de richtlijnen van de dierenarts. Maar ik ben niet overtuigd. Ik blijf lekker ontwormen. Zolang ik de indruk heb dat het mestonderzoek niet betrouwbaar is.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 19-08-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:16

Resistentie wordt veroorzaakt door onderdosering, heel veel mensen geven te weinig.
Ook mest en bloedonderzoek is helaas bij mij in de praktijk niet betrouwbaar.
Hier gaat ontwormen in overleg met de da hier en in de kliniek, wij ontwormen volgens strak schema.

Ben van mening iedere da doet t anders en de paarden worden niet het zelfde gehuisvest

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:16

De aanname dat bloedwormen niet gevonden kunnen worden in een mestonderzoek is niet juist. Zie hieronder een alinea uit het onderzoek;
Citaat:
Een ander aspect van de mestonderzoeken dat soms vergeten wordt, is de invloed van het seizoen op de uitslagen. De rode bloedworm kent in zijn cyclus een soort ‘winterslaap’; de larven die binnenkomen in de darm van het paard kruipen de darmwand in, waar een deel volwassen wordt, maar vooral in de winter gaat een deel in de darmwand in ‘inhibitie’ een soort slaapstadium, waar ze in de winter blijven zitten en in het voorjaar ontwikkelen ze zich dan verder tot volwassen worm. Dit betekent dat het mogelijk is dat er in de winter geen eieren in de mest worden gevonden, terwijl er toch zeer veel larven in de darmwand zitten. Deze ‘slapende’ larven zijn met wormmiddelen eigenlijk niet aan te pakken omdat ze op een heel laag stofwisselingsniveau leven en dus het ‘gif’ niet opnemen. Bij (jonge) paarden zijn het juist deze larven die ziekte kunnen veroorzaken als ze opeens massaal uit de darmwand komen. Ze geven dan diarree die zo heftig kan verlopen dat het dodelijk kan zijn. Zo kun je dus, als er onvoldoende kennis over de wormen en de geschiedenis van het paard aanwezig is, ten onrechte denken dat een paard geen wormprobleem heeft, terwijl dit wel het geval is.
Bron: http://www.hipposupport.nl/index.php/ar ... ewoon-doet

Hieruit blijkt dus ook waarom in sommige gevallen geen eieren van bloedwormen gevonden worden (in winterslaap) maar ze er dus wel zitten. Om dan dus maar uit voorzorg te gaan ontwormen zoals hiervoor ook al geopperd werd, is dus juist onverstandig omdat je daarme resistentie creëert!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:18

Het is wel lastig gezien sommige mensen met een jaarlijks hetzelfde plan uitvoeren en sommige pas ontwormen als het nodig is.
Vind het wel lastig om te kiezen wat ik zelf moet doen nu :=

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:19

_Patrick_ schreef:
Resistentie wordt veroorzaakt door onderdosering, heel veel mensen geven te weinig.
Ook mest en bloedonderzoek is helaas bij mij in de praktijk niet betrouwbaar.
Hier gaat ontwormen in overleg met de da hier en in de kliniek, wij ontwormen volgens strak schema.

Ben van mening iedere da doet t anders en de paarden worden niet het zelfde gehuisvest

Resistentie wordt ook voor een belangrijk deel veroorzaakt danwel vergerd door profylactische toediening van ontwormingsmiddelen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:19

Carolaaxxxx schreef:
Het is wel lastig gezien sommige mensen met een jaarlijks hetzelfde plan uitvoeren en sommige pas ontwormen als het nodig is.
Vind het wel lastig om te kiezen wat ik zelf moet doen nu :=

Een reden temeer om samen met je dierenarts een plan op te stellen, dan kun je gefundeerd keuzes maken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:27

Niet als je de juiste wormenmiddelen gebruikt in de juiste dosering en juiste tijd van toediening.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:31

_Patrick_ schreef:
Niet als je de juiste wormenmiddelen gebruikt in de juiste dosering en juiste tijd van toediening.

Daar heb je helemaal gelijk in wat mij betreft, en dat is nou juist het belangrijkste argument om een plan op te stellen met je DA, mestonderzoek te doen, etc. zodat je weet waar je op dat moment wel en niet actie op moet ondernemen. Want zoals je in dit topic ook weer leest, zijn er toch heel veel (onjuiste) aannames over ontwormen, waardoor het niet ondenkbaar is dat er op een verkeerd moment bij het verkeerde paard profylactisch ontwormd wordt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:31

Ik ben voor de mest onderzoeken.
Ik mest hoe dan ook om de dag het weiland uit en de stal elke dag. De paarden waarmee mijn paard in de wei staan, worden allemaal op het zelfde moment via de mest onderzocht. En wil 1 keer per jaar bloed onderzoek.
Van elk paard een eigen monster. Ik geloof niet in mengmonsters. Want als er blijkt dat er in een mengmonster eitjes zitten, zul je toch nog alle paarden apart moeten onderzoeken om te weten welk paard je wel en welke niet hoeft te ontwormen.

Maar ik ben er van overtuigd dat als je je wei, paddock en stal goed uitmest je een hoop problemen voor bent. Ja het kost tijd om elke dag je wei uit te mesten, maar vaak zie je dat ze vaste plekken hebben. Doe je het om de dag, den ben je hooguit een 20 min bezig met 3 paarden op 1 wei. En zeg zou zelf dat is het toch wel waard om er alles aan te doen je paard vrij van wormen te houden.
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 19-08-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:33

_Patrick_ schreef:

eens.
en gewoon de da vragen, die weet het het best :)

FlyAway schreef:
Een reden temeer om samen met je dierenarts een plan op te stellen, dan kun je gefundeerd keuzes maken.

FlyAway schreef:
DA`s zouden juist wat moeilijker moeten doen, dat is een belangrijke conclusie die je uit dit artikel zou moeten trekken ;)

En als een DA dus niet "moeilijk" doet over ontwormen en actief samen met de klant een plan gaat maken los je dat probleem ook niet op.

zo, best verwarrend :+ maar jij vind dus dat je wel een plan samen met je da moet opstellen, maar wel met een heel kritische da?

En ja, 2x perdag mest ik hier uit. alles om maar die wormenpopulatie zo laag mogelijk te houden. niet in stand, maar zo ver mogelijk uit te roeien ( want wormen worden hier niet verdragen )