Nationale Keuring EASP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:57

_San87_ schreef:
Van die eerste en de laatste kan ik me voorstellen dat je ze niet op een keuring thuis vindt horen. Ik vind het tweede dier echter wel aansprekend, een mooi front en de achterhand vind ik ook mooi, wel mijn type paard. En ik vraag me af of het dier daadwerkelijk een slechte rug heeft of dat de foto ook e.e.a. vertekent.

Het is goed dat je in eerste instantie benoemd wat je goed of mooi vindt aan een paard. Zaak is daarna om te kijken of de rest van het paard past bij de exterieurkenmerken die jij als positief beoordeelt. Want een paard moet je zien als 1 geheel en niet in stukjes. Die rug past naar mijn mening niet binnen het geheel. De hele harmonie is uit het paard. Bij deze hals verwacht ik een niet weke, sterke rug en had van mij de rug een fractie langer gemogen. Daarnaast vind ik hem te kort en te steil gekoot, zeker achter.

Die vos had misschien wel het beste paard op de keuring kunnen zijn maar zo stel je een paard gewoon niet voor, ik vind het van weinig respect jegens het stamboek/de jury getuigen als je hem zo voor durft te stellen.

De schimmel, je zegt het zelf eigenlijk al, geen vaderdier (als het al een hengst is). Daarnaast heel week in de koten terwijl de koten eigenlijk niet lang zijn. Als je goed kijkt lijkt er op de binnenzijde van het linkerachterbeen ook iets te zitten wat er niet hoort.

Anoeska27

Re: Nationale Keuring EASP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:47

Ik denk dat van iedere hengst zulke foto's te maken zijn. Ik heb gisteren foto's gemaakt bij de PAVO-cup in Ermelo en ik zou ook zulke plaatjes kunnen laten zien van veel gebruikte KWPN dekhengsten. Dit zegt echter niets over de hengsten, maar meer over mijn kwaliteiten als fotograaf...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 06:53

Ik ben ook in Ermelo geweest maar er liep geen enkel dier in de conditie van de eerste.
Er liep er ook geen een met de bovenlijn van de 2e en zulke weke koten als de 3e heb ik ook niet gezien.
Het gaat niet over het drafmoment waarop is afgedrukt maar om de bouw van bovenstaande dieren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 06:59

Wat is eigenlijk de rasstandaard van het EASP? Ik kan er geen touw aan vastknopen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:00

Albert schreef:
Ik ben ook in Ermelo geweest maar er liep geen enkel dier in de conditie van de eerste.
Er liep er ook geen een met de bovenlijn van de 2e en zulke weke koten als de 3e heb ik ook niet gezien.
Het gaat niet over het drafmoment waarop is afgedrukt maar om de bouw van bovenstaande dieren.

Eens... de enige fotos die daar ter gemaakt zijn en op bokt ter discussie gesteld zouden kunnen worden, slaan op de rijvaardigheid van sommige ruiters... Maar de paarden zagen er stuk voor stuk allemaal picobello uit! En dan heb ik een redelijk kritisch oog.

Maar nee, op het voorkomen van de paarden viel niets aan te merken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:25

Ik vraag mij eigenlijk af waarom mensen lid worden van het EASP. Er zijn zoveel alternatieven.
Er is zels een stamboek voor de arabofriezen en de frederiksborgers dus wat die bij het EASP moeten is mij een raadsel. Daarbij is die ene keuring die gehouden wordt ook niet echt centraal in nederland.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:43

Uit onvrede met het eigen stamboek, zo is het easp ook ontstaan.
Eerst was er onenigheid met het kwpn en daarna met het nrps.

San87, voor jouw info, Sonja heeft toch echt paarden uit andere stamboeken op stal staan en ook wij hebben vaak genoeg buiten het kwpn gedekt, ook een keer bij een ihw hengst die wel voldoende kwaliteit had want daar gaat het om en niet om de naam van het stamboek.
In die tijd heb ik ook gezien hoe het easp en het ihw met de leden omgaat en wat de invloed van de voorzitter is.
Er is een reden dat deze stamboeken nog maar zo weinig dieren op de keuring hebben (met nog minder eigenaren want de meeste hebben er meer dan 1)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:56

Anoeska27 schreef:
Ik denk dat van iedere hengst zulke foto's te maken zijn. Ik heb gisteren foto's gemaakt bij de PAVO-cup in Ermelo en ik zou ook zulke plaatjes kunnen laten zien van veel gebruikte KWPN dekhengsten. Dit zegt echter niets over de hengsten, maar meer over mijn kwaliteiten als fotograaf...

als je het forum van het EASP leest of als je hier de berichten van Arie bekijkt dan heeft een foto niets met een momentopname te maken of een slechte fotograaf ..nee een foto is net de realiteit en hij vind het zelf heerlijk om met" slechte " fotos andere stamboeken , paarden en ruiters neer te halen ...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:35

vind het een knap opgesteld persbericht, je zou niet zeggen dat het maar een handjevol paarden betrof.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:59

besita schreef:
Anoeska27 schreef:

als je het forum van het EASP leest of als je hier de berichten van Arie bekijkt dan heeft een foto niets met een momentopname te maken of een slechte fotograaf ..nee een foto is net de realiteit en hij vind het zelf heerlijk om met" slechte " fotos andere stamboeken , paarden en ruiters neer te halen ...

Besita = libke

Titel: Re: 7 dressuur- en 9 springhengsten KWPN
Geplaatst: Wo Jun 19, 2013 11:08

Reacties: 20
Bekeken: 467

libke schreef:

Citaat:
en die onderste is de "kampioen " ?
Vind er niks aan sorry , lijkt of ie rechtsom gaat vallen
en aan de houding van de ruiters mag ook best eens geschaafd worden

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... 56#p497656

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:11

Wat heeft dat er nu weer mee te maken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:13

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:
Van die eerste en de laatste kan ik me voorstellen dat je ze niet op een keuring thuis vindt horen. Ik vind het tweede dier echter wel aansprekend, een mooi front en de achterhand vind ik ook mooi, wel mijn type paard. En ik vraag me af of het dier daadwerkelijk een slechte rug heeft of dat de foto ook e.e.a. vertekent.

Het is goed dat je in eerste instantie benoemd wat je goed of mooi vindt aan een paard. Zaak is daarna om te kijken of de rest van het paard past bij de exterieurkenmerken die jij als positief beoordeelt. Want een paard moet je zien als 1 geheel en niet in stukjes. Die rug past naar mijn mening niet binnen het geheel. De hele harmonie is uit het paard. Bij deze hals verwacht ik een niet weke, sterke rug en had van mij de rug een fractie langer gemogen. Daarnaast vind ik hem te kort en te steil gekoot, zeker achter.

Die vos had misschien wel het beste paard op de keuring kunnen zijn maar zo stel je een paard gewoon niet voor, ik vind het van weinig respect jegens het stamboek/de jury getuigen als je hem zo voor durft te stellen.

De schimmel, je zegt het zelf eigenlijk al, geen vaderdier (als het al een hengst is). Daarnaast heel week in de koten terwijl de koten eigenlijk niet lang zijn. Als je goed kijkt lijkt er op de binnenzijde van het linkerachterbeen ook iets te zitten wat er niet hoort.

Ik heb alleen maar aangegeven waarom ik het dier wel aansprekend vind, de minpunten had ik inderdaad ook kunnen benoemen. Echter ben ik van die hengst wel benieuwd naar een betere foto, buiten, in natuurlijk licht.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:12

arie53 schreef:
Besita = libke

Titel: Re: 7 dressuur- en 9 springhengsten KWPN
Geplaatst: Wo Jun 19, 2013 11:08

Reacties: 20
Bekeken: 467

libke schreef:

Citaat:
en die onderste is de "kampioen " ?
Vind er niks aan sorry , lijkt of ie rechtsom gaat vallen
en aan de houding van de ruiters mag ook best eens geschaafd worden

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... 56#p497656

Oh gut à gut...
Als je eens ging reageren als een volwassen man op alle kritieken hier...
Dat zou je eens sieren

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:55

Leuk, het kampioensveulen komt uit onze oude groninger merrie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:35

Jeetje jongens, houd nou eens op met dat gezeur op Karel.
Mijn types zijn het ook niet helemaal maar dat afkraken is nergens voor nodig toch? Laat ieder lekker fokken met wat hij zelf wil.
Er zit een kruisje rechts bovenin.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:12

Mooi kampioensveulen. (eigendom van een jurylid:-)) sorry kan het niet laten. De heer de lange had dit keer geen eigen materiaal mee. :-) ik heb ze eerlijk gezegd zelf niet gezien maar de ervaring leert wel dat als je de startlijst en de jury weet je ook weet wie wint:-).

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:01

Zonder iets te willen zeggen of suggereren mbt het EASP, wij hebben geen Frederiksborgers bij het EASP. Ze zijn als proef eenmaal voorgesteld. Wij hebben absoluut geen slechte ervaringen met het EASP, maar gezien de terechte eisen van het moederstamboek hebben wij gekozen voor het stamboek in Wickrath (Rheinische Pferdestammbuch). Onze paarden worden dus of in Denemarken of in Duitsland gekeurd. Dus misschien kan de discussie mbt de Frederiksborger eruit :) ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 06:58

moravita schreef:
Zonder iets te willen zeggen of suggereren mbt het EASP, wij hebben geen Frederiksborgers bij het EASP. Ze zijn als proef eenmaal voorgesteld. Wij hebben absoluut geen slechte ervaringen met het EASP, maar gezien de terechte eisen van het moederstamboek hebben wij gekozen voor het stamboek in Wickrath (Rheinische Pferdestammbuch). Onze paarden worden dus of in Denemarken of in Duitsland gekeurd. Dus misschien kan de discussie mbt de Frederiksborger eruit :) ?

Misschien dan even een mailtje sturen naar het EASP?

http://www.easpstamboek.nl/files/2009%2 ... borger.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:40

Er zijn paarden geregistreerd bij het EASP die allang overleden zijn en ook die geen goedgekeurde status hebben maar wel op de goedgekeurde hengstenlijst staan. :oo Dus het lijkt er op dat het stamboek er alles aan doet om zoveel mogelijk geregistreerde paarden te hebben. De paarden van Moravita zullen vast en zeker ook nog wel een registratie hebben bij het EASP. Het stamboek neemt alle andere rassen aan en de voorziter schroomt niet om paarden die internationaal goed presteren de EASP genen toe te kenen. :D
Het PVV (productschap vee en vlees) heeft zich aardig om de tuin laten leiden door Karel de Lange, voorzitter van het EASP, want op deze wijze lijkt het een actief stamboek. De waarheid is echter anders. ;)

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:06

Welke hengsten zijn er overleden die nog online staan? En welke hengsten hebben geen goedgekeurde status? :=

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:37

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:38

Ach, is Boforce er niet meer... Vond dat altijd een erg fijn dier om te zien.

Maar dan nog, van meer dan genoeg hengsten staat er geen status, Bugatti is ook niet meer, staat niks bij :). Dat is wel verwarrend.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:17

En Boviet is gecastreerd, grappig de foto die erbij staat heb ik gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:20

En wat te denken van de shagya Zodiac B. Die is röntgenlogisch afgekeurd en werd niet goedgekeurd voor de dekdienst. Toch staat hij op de lijst van goedgekeurde hengsten.
Verder staan er ook hengsten op de lijst die nog nooit zijn voorgesteld bij het EASP. Maar die zet de voorzitter gewoon in het lijstje. :+

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:21