_San87_ schreef:Van die eerste en de laatste kan ik me voorstellen dat je ze niet op een keuring thuis vindt horen. Ik vind het tweede dier echter wel aansprekend, een mooi front en de achterhand vind ik ook mooi, wel mijn type paard. En ik vraag me af of het dier daadwerkelijk een slechte rug heeft of dat de foto ook e.e.a. vertekent.
Het is goed dat je in eerste instantie benoemd wat je goed of mooi vindt aan een paard. Zaak is daarna om te kijken of de rest van het paard past bij de exterieurkenmerken die jij als positief beoordeelt. Want een paard moet je zien als 1 geheel en niet in stukjes. Die rug past naar mijn mening niet binnen het geheel. De hele harmonie is uit het paard. Bij deze hals verwacht ik een niet weke, sterke rug en had van mij de rug een fractie langer gemogen. Daarnaast vind ik hem te kort en te steil gekoot, zeker achter.
Die vos had misschien wel het beste paard op de keuring kunnen zijn maar zo stel je een paard gewoon niet voor, ik vind het van weinig respect jegens het stamboek/de jury getuigen als je hem zo voor durft te stellen.
De schimmel, je zegt het zelf eigenlijk al, geen vaderdier (als het al een hengst is). Daarnaast heel week in de koten terwijl de koten eigenlijk niet lang zijn. Als je goed kijkt lijkt er op de binnenzijde van het linkerachterbeen ook iets te zitten wat er niet hoort.

ik heb ze eerlijk gezegd zelf niet gezien maar de ervaring leert wel dat als je de startlijst en de jury weet je ook weet wie wint:-).
Dus het lijkt er op dat het stamboek er alles aan doet om zoveel mogelijk geregistreerde paarden te hebben. De paarden van Moravita zullen vast en zeker ook nog wel een registratie hebben bij het EASP. Het stamboek neemt alle andere rassen aan en de voorziter schroomt niet om paarden die internationaal goed presteren de EASP genen toe te kenen.