Vijfjarig meisje zwaargewond na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:56

sannedeedee1 schreef:
Wendy schreef:
Wat doet een 5-jarige op een paard/pony?

Ik reed ook vanaf me 4e, en op me 5e had ik mijn eigen pony.....
Maar kom op! Laten we di soort dingen niet zeggen, het is erg genoeg wat dit meisje is overkomen! En laten we niet dingen zeggen zoals: ik denk dat ze geen cap op had. Of waarom zit er een 5 jarig meisje op een ppaard/pony. Zeg dan gewoon niks!

Goh, en ik maar denken dat het algemeen bekend is dat het ontzettend slecht is voor de lichamelijke ontwikkeling van een kind. Die minimum leeftijden die vaak gehanteerd worden zijn er niet voor niks.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:57

Wendy schreef:

wat is daar mis mee? Mijn 3 jarige "rijdt" ook wekelijks op zijn shetje
consultatiebureau en arts zeggen dat het geen kwaad kan, zolang het niet vaker en langere tijd is. hij rijdt 15 minuutjes per week

En er staat nergens dat dit tijdens een les gebeurd is, voor hetzelfde geld mocht ze er een rondje opzitten
wat een gespeculeer en verwijten zeg terwijl niet eens bekend is hoe het gebeurd is
Hoop dat iemand weet hoe het gegaan is en kan reageren zodat deze speculaties eens ophouden, het zal je kind maar zijn!!
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 12-08-13 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vijfjarig meisje zwaargewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:59

Mensen, jullie moeten niet zo snel oordelen. Het hoeft niet door de val de komen, het kan ook door een trap van het paard etc komen. Zie hieronder.

(...)
Het kind liep onder ander een schedelbasisfractuur en een lichte bloeding in de hersenen op. Door een trap van het paard werd het meisje op de borst geraakt. Zij is buiten levensgevaar.

Nog steeds wens ik alle familieleden en het meisje heel veel sterkte toe! Hopelijk komt ze er zonder verdere schade vanaf. :)

sannedeedee1

Omdat je dat soort dingen beter voor je kan houden.
Ik vraag me ook zo veel dingen af, maar ik zet het hier ook niet op ivm dat ik dat best respectloos vind.
Een klein meisje raakt zwaar gewond, misschien heeft ze wel voor altijd een letsel , sowizo psygisch zal zij een letsel hebben. En dan gaan er mensen op bokt neer zetten dat ze denken dat ze geen cap op had, of waarom je zo'n meisje op een paard/pony zet. Ik vind dit best respectloos ook tegen over die ouders! Nu word er gedaan alsof hun hartstikke onverantwoordelijk zijn, terwijl zoiets ook bij iemand van 20 kan gebeuren!

_Annemiek

chelle_dora schreef:
Wendy schreef:

Als de gemiddelde bekende bokker foto's laat zien van d'r 3jarige op een pony/paard dan staat het topic vol met 'oooh's ' en 'aaah's '....

Edit: afvragen kan, maar er vanuit gaan dat ze geen cap op heeft en slippers aan had.. Stonden ze ernaast dan? Dan hadden ze 't kind wel op mogen vangen denk ik dan maar..

En ook met een cap kan je flinke beschadigingen oplopen, je hoeft maar verkeerd te vallen en dan is het mis hoor, ook met cap.

_/-\o_

Ik rij ook met mn dochter van 4hoor,niks mis mee hoor.
Wel alleen stappen dat wel...dus uit stappen en altijd met helm al hoewel ik een keeer zo dom ben geweest om de cap te vergeten en toen was t 2 rondjes aan de hand maar ook dan kan er heel wat gebeuren.
Je weet niet hoe het hier gegaan is,hoop maar voor ze dat het allemaal mee gaat vallen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:00

Wat vreselijk... buiten levensgevaar, dat is fijn, nu hopen dat ze geheel kan herstellen...

Ik laat mijn 4 jarige dochter ook op mijn paard rijden (met cap, en paard heb ik altijd aan het hoofdstel vast). Moet er niet aan denken, maar helaas kan het altijd gebeuren. Net als je met het fietsen ongelukkig neer kunt komen, bestaat dit risico ook bij het paardrijden.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:02

@ wendy.

Nou ik ken er genoeg hoor! Die op die leeftijd al paardreden, en een eigen paard/pony hebben op die leeftijd!
Maar ga in dit toppic niet van die rot discussies houden, het is erg genoeg voor dit meisje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:04

_Annemiek schreef:
chelle_dora schreef:

Als de gemiddelde bekende bokker foto's laat zien van d'r 3jarige op een pony/paard dan staat het topic vol met 'oooh's ' en 'aaah's '....

Edit: afvragen kan, maar er vanuit gaan dat ze geen cap op heeft en slippers aan had.. Stonden ze ernaast dan? Dan hadden ze 't kind wel op mogen vangen denk ik dan maar..

En ook met een cap kan je flinke beschadigingen oplopen, je hoeft maar verkeerd te vallen en dan is het mis hoor, ook met cap.

_/-\o_

Ik rij ook met mn dochter van 4hoor,niks mis mee hoor.
Wel alleen stappen dat wel...dus uit stappen en altijd met helm al hoewel ik een keeer zo dom ben geweest om de cap te vergeten en toen was t 2 rondjes aan de hand maar ook dan kan er heel wat gebeuren.
Je weet niet hoe het hier gegaan is,hoop maar voor ze dat het allemaal mee gaat vallen.

Precies. Je kan als 4 of 5 of 6 jarige echt wel een rondje stappen. Daar zal je echt het lichaam niet mee beschadigen, zijn allemaal supermom's hier heb ik af en toe het idee. Dan zou je in feite moeten wachten tot het kind helemaal uitgegroeid is, dan weet je zeker dat er niks kan beschadigen :D

En inderdaad, zoals iemand het hierboven typte, geeft het het verhaal alweer een hele andere wending (trap op de borst). Al krijg je dan uiteraard de moraalridders die het hebben over bodyprotectors.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:05

Wendy schreef:
Goh, en ik maar denken dat het algemeen bekend is dat het ontzettend slecht is voor de lichamelijke ontwikkeling van een kind. Die minimum leeftijden die vaak gehanteerd worden zijn er niet voor niks.

Off topic, maar er is geen enkele aanwijzing dat het slecht is voor de ontwikkeling, geestelijk of lichamelijk, eerder positief, reden waarom ze bij gehandicapten paardrijden als therapie inzetten.
Wel moeten de sessies redelijk kort gehouden worden.

Enige kanttekening die je kunt zetten is dat het zielig is voor de paarden- omdat de fijnen motoriek niet ontwikkeld is dus je krijgt in evenwicht houden met de teugels, trekken en/of waslijntjes, en schoppen, en dat de kinderen slechte rijgewoontes kunnen krijgen (schoppen en trekken met name) die blijven hangen, ook al het allang anders kan.
Verder kan een klein kind ook niet alles begrijpen.
DAT is waarom er leeftijdsgrenzen zijn. Een kind moet onder het zadel uit komen met de de kuiten en enigszins rekening kunnen met de mond van een paard en kunnen begrijpen wat er wordt gezegd. Om die reden werd vroeger een leeftijdsgrens van 11 jaar aangehouden, trouwens.
Maar toen werd er nog niet met ponies gewerkt of naast de dieren gelopen bv.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-08-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:07

Deetjuh, dat lees ik nergens.
Alle nieuwsberichten geven hetzelfde weer.

Citaat:
Neer – Een 5-jarig meisje uit Neer is zaterdagmiddag ernstig gewond geraakt nadat ze van haar paard was gevallen. Het ongeval gebeurde in een manege in buurtschap Vlaas. Het kind liep een schedelbasisfractuur op en een lichte bloeding in de hersenen. Per traumahelikopter is het meisje naar het ziekenhuis in Nijmegen overgebracht. Ze is inmiddels buiten levensgevaar.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:08

caboclo schreef:
ik snap heel veel van deze berichten heel goed kwa wel of geen cap want als ze een goed passende cap heb opgehad had het waarschijnlijk niet bij dit uit gekomen , had de schade waarschijnlijk minder heftig geweest , maar idd je weet het niet zeg nooit nooit en een ongeluk zit in een heel klein hoekje...

zonde voor het meisje en de ouders natuurlijk..

Staat er ergens iets over het wel of niet dragen van een cap?

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:16

met of zonder cap zegt helemaal niets een vriendin van mij is vorig jaar ten val gekomen met paard en had een cap op. Zij heeft ook een zware hersenkneuzing met blijvend letsel en deelse verlamming als gevolg....

Veel sterkte aan het meisje en de ouders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:19

maaike5581 schreef:
Deetjuh, dat lees ik nergens.
Alle nieuwsberichten geven hetzelfde weer.

Citaat:
Neer – Een 5-jarig meisje uit Neer is zaterdagmiddag ernstig gewond geraakt nadat ze van haar paard was gevallen. Het ongeval gebeurde in een manege in buurtschap Vlaas. Het kind liep een schedelbasisfractuur op en een lichte bloeding in de hersenen. Per traumahelikopter is het meisje naar het ziekenhuis in [plaats] overgebracht. Ze is inmiddels buiten levensgevaar.

Dan moet je nog maar eens googlen. Want ik heb het toch echt gelezen. Ook nog eens letterlijk gekopieerd. :)

Bron:
http://www.limburger.nl/article/20130810/REGIONIEUWS03/130819759/1321
Nog een:
http://www.middenlimburg-actueel.nl/nieuws/nieuws-detail/article/kind-5-valt-van-paard-in-neer.html#.Ugios1DCTGg

Nog meer? :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:20

dat is er pas net bijgezet, vanmorgen stond dat er nog niet bij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:23

Lynn_Nikita schreef:
dat is er pas net bijgezet, vanmorgen stond dat er nog niet bij....

Dat kan ja. Maar het staat er wel. ;)
Dus het is niet zo dat het nergens staat. Gewoon even googlen en hoppa.
Ik ben niet van plan zomaar onzin uit te kramen.

Maar verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat ze een trap heeft gekregen, tegen de bakrand aan is gevlogen, onder de voeten van het paard is gekomen etc. Dan beschermd een cap je toch echt niet meer als je een flinke smak maakt.
Misschien ook handig om niet zomaar ervan uit te gaan dat deze mensen onvoorzichtig zijn geweest. Ik geloof niet dat die ouders dat hadden toegelaten, nog zo'n jong kindje, die zetten ze er echt niet zonder cap op.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:27

Ten eerste schreef ik dat ik dat nergens kon lezen, je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen :roll:
Maar lees dan zelf ook even goed je eigen links door, er staat toch ook duidelijk dat het meisje van haar paard gevallen is. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:31

Zo'n jong kind moet je er helemaal niet opzetten, acht jaar is vroeg genoeg om te beginnen. En stapritjes maken met een ouder die het paard vasthoud aan het hoofdstel?? Weet je hoe hoog het is voor een kleintje tot de grond en je houd het paard misschien wel vast als het schrikt maar dat kind vliegt eraf, ook al loop je er naast. Hoop dat het kind helemaal hersteld, heb het ook anders meegemaakt bij kennissen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:34

Sjongejonge wat zijn dit nu weer voor reacties? Niemand weet wat er exact gebeurt is dus ga dan niet zo speculeren..

Misschien had haar grote zus wel les en mocht zij na de les even met de pony op de foto, ik zeg maar wat. Waarom direct maar van het slechtste uit gaan?

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:34

bigone schreef:
Zo'n jong kind moet je er helemaal niet opzetten, acht jaar is vroeg genoeg om te beginnen. En stapritjes maken met een ouder die het paard vasthoud aan het hoofdstel?? Weet je hoe hoog het is voor een kleintje tot de grond en je houd het paard misschien wel vast als het schrikt maar dat kind vliegt eraf, ook al loop je er naast. Hoop dat het kind helemaal hersteld, heb het ook anders meegemaakt bij kennissen.

Bedoel je niet op een paard zetten of ook eigenlijk niet op een pony? Onze middelste maakte een maand voordat ze 6 werd al haar eerste sprongen/tjes op een pony, dus om nu tot 8 te moeten wachten lijkt mij wat overdreven.

Valpartijen kan ongeacht de leeftijd voorkomen, hopelijk houdt het meisje er geen blijvend letsel aan over.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:37

kimmie1 schreef:
Dit soort topics voortaan meteen op slot zetten enkel het nieuwsbericht nog delen. Het is om te kotsen dat gespeculeer altijd meteen.

Veel sterkte voor het meisje en haar ouders.

Mee eens gelijk op slot! de reacties/ speculaties zijn zo niet nuttig.... En iedereen hoopt dat het goed zal aflopen en wenst ze sterkte. Dus gelijk op slot is volgens mij ook het beste.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:38

Inderdaad gewoon op slot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:39

maaike5581 schreef:
Ten eerste schreef ik dat ik dat nergens kon lezen, je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen :roll:
Maar lees dan zelf ook even goed je eigen links door, er staat toch ook duidelijk dat het meisje van haar paard gevallen is. :+

Ik voel me niet aangevallen. Ik maak alleen mijn punt duidelijk. _O-
Er staat inderdaad dat ze gevallen is. Maar ze zeggen niet hoe de val gebeurd is? En of het door de val komt. :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:41

El75 schreef:
bigone schreef:

Bedoel je niet op een paard zetten of ook eigenlijk niet op een pony? Onze middelste maakte een maand voordat ze 6 werd al haar eerste sprongen/tjes op een pony, dus om nu tot 8 te moeten wachten lijkt mij wat overdreven.

Valpartijen kan ongeacht de leeftijd voorkomen, hopelijk houdt het meisje er geen blijvend letsel aan over.

Bij mij mogen ze het niet... Vanaf 7 mogen ze te paard. Wetenschappelijk bewezen dat het ongezond is voor een kind. Er een keertje opzitten vind ik iets heel anders als rijden.

Verder staat deze hele discussie los van dit verhaal/topic. Het lijkt mij vreselijk als ouder als er zo gespeculeerd wordt open en bloot op internet (terwijl niemand er bij is geweest en het hele verhaal kent), terwijl jouw dochtertje hoogstwaarschijnlijk nog op de intensive care ligt en je nog niet weet wat de lange termijn schade aan de hersenen zou kunnen zijn...

:(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:48

bigone schreef:

Dit kan ook gebeuren met kindjes van 8 en dat maakt het niet minder erg voor de ouders. Ik wens de ouders en het kindje veel succes en hoop op goed herstel.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:49

weer goed bezig hier,ik wens de familie van het meisje veel sterkte in deze moeilijke tijd