Een val die maar net goed ging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Een val die maar net goed ging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:01

Dan nog vind ik het maar gevaarlijk om met kleine kinderen al of niet in een buggy zo dichtbij te staan. Ik hou altijd rekening dat paarden kunnen schrikken en uithalen of wegrennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:08

Janneke2 schreef:
Schrikken geblazen.

Voor mij spreken ook de beelden van de wegvluchtende bruine boekdelen: het ukje heeft uiteraard een keel opgezet en de bruine wil maar 1 ding: "weg!!"

Wat een onzin, ik ken geen paard wat wegrend enkel voor het huilen van een kind.
Wel voor het langsstormen en bokken van een ander paard, omver knallende kinderwagen en schrikkend publiek.
Ik vraag me af of het kind al wel huilde, de foto's zijn gemaakt in 2 seconden tijd, dat kind lag net op de grond en had de mond ws nog niet eens open.

Maar ik zie ook geen paard wat pogingen doet het kind omver te rennen, ik zie alleen een paard wat weg wil bij de draad die rond zijn been zit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:37

Knap hoor, dat die amazone in die milli-seconde haar hoofd er zo bij heeft dat ze het kind kan beschermen. Al denk ik inderdaad dat 't paard eerder achteruit, weer het draad uit wilde, maar dan nog.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:46

jeetje dat komt best af zeg! die zal wel last van der rug hebben gehad. Knap dat ze goed heeft gehandeld. Sja wie gaat er vanuit dat als je kind in een buggy achter een auto staat... dat er even een amazone over de klep komt rollen, niemand toch!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:44

paard zal vast niet zo getrapt hebben richting het kind, die wil alleen maar achteruit lijkt me?
Ik vind die plek echt een no-go en vind het dan ook achter het draad niet veilig genoeg, moet zeker nog meer afstand tussen vind ikzelf als ouder zijnde.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:51

pfff... heftig verhaal. Gelukkig voor alle partijen goed afgelopen!

EmeseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:53

Pffff! Wat een verhaal!! Echt RESPECT +:)+ voor die amazone!! Blij dat het goed af is gelopen!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:27

Op het moment dat een paard in paniek raakt zal hij echt niet stil staan bij het kind, dus de reacties van, oh mar volgens mij wil hij het kind niet trappen, snap ik niet zo. Hij deed niet uit kwaad gedrag maar uit paniek en dan kijkt een dier nergens naar.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:06

Zooo heftig en wat fijn dat het goed is afgelopen..Ook top van de amazone om toch in een reflex het kind te beschermen.
En kom op dit gebeurt in enkele seconden, zo snel kan een mens niet eens reageren als het onverwacht op je af komt stormen. En misschien niet het meest ideale een kind zo in de buggy, maar het staat wel achter draad ik vind het niet iets om de ouders over te gaan aanvallen.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:48

Winged schreef:
FriesWytske schreef:
Waarom wel foto's gaan maken ipv het kind te redden. Tja, sensatie lijkt belangrijker dan iemand die evt. gewond kan raken.

Beelden zijn niet zo haarscherp dat ik denk dat de fotograaf in de buurt was.

Als fotograaf kan ik je vertellen dat deze fotograaf hoogstwaarschijnlijk aan de andere kant van de ring stond en ook niet was voorbereid om dit te fotograferen. Als fotograaf zit het in je bloed om die knop in te drukken als er iets gebeurd, wat dan ook en hoe verschrikkelijk ook.

Je kan in die ene seconde waarin dit gebeurd niets uitrichten en er staan mensen omheen die waarschijnlijk veel meer ervaring met paarden hebben dan deze fotograaf.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:43

Die foto's staan echt niet in de goede volgorde Die vrouw pakt het paard niet maar laat hem juist los en als ze op de grond is ontfermd ze zich over het kind

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:54

xx_Horsiex schreef:
Op het moment dat een paard in paniek raakt zal hij echt niet stil staan bij het kind, dus de reacties van, oh mar volgens mij wil hij het kind niet trappen, snap ik niet zo. Hij deed niet uit kwaad gedrag maar uit paniek en dan kijkt een dier nergens naar.

1) Paard was het kennelijk ergens niet mee eens, de fotoserie begint als ruiter 'door de linkervoordeur naar buiten gaat'. Het kan gebeuren, dat het paard daarna nog een keer omhoog gaat (bij mij op stal spreekt met wel van "steiger - bok - steiger - bok)". Dat duidt niet op paniek, maar op een heftig meningsverschil.
2) Als de amazone landt, komt ze zo ongeveer op die buggy terecht - en het kind zal ongetwijfeld een keel hebben opgezet.

Denkbaar dat het paard nu in paniek zou raken (= van het gegil) - dat kan. Maar een paard in paniek wil voornamelijk 1 ding: "wegwezen!!" Nadat de amazone zojuist schuin links "van boord is gegaan" en de herrie ook van links komt, is de benen nemen naar rechts de logische vluchtroute - de vos die door de beelden heen loopt, doet dat tenslotte ook. Het komt niet in een paard op, om zich dan nog met de bron van de herrie te bemoeien (= het kind willen raken met voor- of achterhoeven).

En echte volledige paniek, waarbij een dier de kluts volledig kwijt is, is gelukkig zeldzaam: doorgaans kijken ze ook in heftige stresssituaties nog heel precies. (Wat logisch is: juist als vluchtdier moet je je vlucht kunnen overleven en dus goed op je voeten, de bodem, obstakels etc. letten.)

Denkbaar zou hij kunnen gaan stilstaan bij het kind - maar dan om te grazen. (Nare ruiter opgeruimd, nu tijd voor belangrijke dingen.) Van paniek is in dat geval geen sprake.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:35

@janneke, ik vind het knap dat jij vanaf een fotoserie kan zien dat het paard niet in paniek was maar een meningsverschil had met de ruiter :+.
Je vergeet toch even een vrij essentieel puntje bij een paard in paniek, in die drang om weg te komen denderen ze overal overheen zonder zich daarom te bekommeren. Paard zal dus absoluut niet bewust over iemand heen denderen, maar dat neemt niet weg dat het in de paniekmodus waar ie in zit, wel degelijk kan gebeuren. Dat kind heeft echt nog geen strot opgezet, die ligt namelijk nog ondersteboven, die heeft nog niet eens de kans gehad om te schrikken. Paard is waarschijnlijk meer in paniek van het vastzitten in het draad (en van hetgene waar ie eventueel eerder van schrok), dan van een kind wat ligt te blèren. Het gaat niet om willen raken, het gaat om de kans dat het per ongeluk wel gebeurt.
Wat betreft het opletten in vluchtmodus, das het mooie, ze hoeven niet op te letten op details omdat je met genoeg momentum doorgaans wel overeind blijft als je een obstakel tegenkomt (en 4 pootjes hebt), daarom stoppen ze in blinde paniek ook niet voor obstakels en al helemaal niet voor draden, hekwerk etc. (tenzij het een muur betreft, maar dan zijn ze vaak weer te laat om te stoppen).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:16

hyppolyte schreef:
Je vergeet toch even een vrij essentieel puntje bij een paard in paniek, in die drang om weg te komen denderen ze overal overheen zonder zich daarom te bekommeren.

Maar dit ben ik dus totaal niet met je eens.
Als gezegd: "het kan voorkomen" maar is meer uitzondering dan regel. Paarden zijn doorgaans ook in hun paniek verstandige wezens. De vos liet al zien, hoe je veilig weg kon komen, er was geen enkele reden om iets anders te doen dan de vos volgen. (Rechts op de foto is ruimte, daar ging de vos heen - waar het kind is is allerlei gedoe zoals auto's.)

Verder zal een dier nadrukkelijk onderscheid maken (ook tijdens een schrikreactie!!) tussen voorwerpen en andere levende wezens/ collega paarden. (Zo ben ik wel eens ondersteboven gelopen door een paard, dat me binnen 1 seconde eerst een "gentle nugde" gaf (zoals een merrie haar veulen waarschuwt) en het vervolgens op een lopen zette - in de verwachting, dat ik zoals een ander paard zou reageren...)(Maar soms komen zo de praatjes in de wereld, dat ze alles en iedereen ondersteboven lopen. Dat doen ze niet, ze zijn wel wijzer en hebben een "radar", lijkt het wel voor obstakels op de grond.)

hyppolyte schreef:
Dat kind heeft echt nog geen strot opgezet, die ligt namelijk nog ondersteboven, die heeft nog niet eens de kans gehad om te schrikken.

Dat is iets, wat ik totaal niet weet van de foto's en niet weet uit de bijgevoegde tekst - maar wat ik invul uit mijn ervaringen. Mijn ervaring is het, dat een slapend kind dat ruw wordt gewekt (ruiter die bijna op je hoofd valt) al gilt, voordat het goed en wel wakker is.
(Er zijn idd ook wel kinderen, die eerst wakker wordne, dan "besluiten" dat ze dit niet leuk vinden en daarna nog eens gaan bleren - dat kan. Maar als je slapend ondersteboven gaat, schreeuw je als mens doorgaans al voor je wakker bent...)

hyppolyte schreef:
Paard is waarschijnlijk meer in paniek van het vastzitten in het draad

Ook dat is een optie - het trieste van paarden die vastzitten tegen hun wil, is dat ze reflexmatig terugtrekken, ook al raken ze daarbij lelijk gewond. (De pijn van de verwonding geeft dan helaas alleen maar meer reden tot terugtrekken.)
Dus hoe gevaarlijk ook voor het dier - geen gevaar voor het kind.

hyppolyte schreef:
Het gaat niet om willen raken, het gaat om de kans dat het per ongeluk wel gebeurt.

Uiteraard: de kans dat er per ongeluk dingen vreselijk mis gaan, is nooit nul.
Ik had eerder iets geschreven als "Natuurlijk wil hij dat kind niet trappen" en daar kwam een reactie op "dat een paard in paniek blind zou zijn". Heel erg vaak is dat gelukkig niet het geval - en ook dan heeft het niets, maar dan ook niets met ''willen'' te maken.

hyppolyte schreef:
Wat betreft het opletten in vluchtmodus, das het mooie, ze hoeven niet op te letten op details omdat je met genoeg momentum doorgaans wel overeind blijft
...dat moge waar zijn, maar het gebeurt maar hoogst zelden. Vluchtmodus heeft nl. met overleven te maken en overleven doe je als paard door uiterst zuinig te zijn op je hoeven en benen.
hyppolyte schreef:
als je een obstakel tegenkomt (en 4 pootjes hebt), daarom stoppen ze in blinde paniek ook niet voor obstakels
????
Daar spring je gewoon overheen, daar heb je nou die benen voor.
Nogmaals: ik zeg niet, dat het nooit gebeurd is, dat een paard zich te pletter liep tegen een muur, maar afgemeten naar het aantal keren dat een paard wegspringt en/of wegvlucht is het heel erg zeldzaam.
De simpelste, maar meest doelsttreffende verklaring daarvoor is, dat op het moment dat het dier galoppeert, de angst drastisch afneemt en in ruil daarvoor de alertheid op de omgeving nadrukkelijjk toeneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:39

anneliesdj schreef:
Janneke2 schreef:
Schrikken geblazen.

Voor mij spreken ook de beelden van de wegvluchtende bruine boekdelen: het ukje heeft uiteraard een keel opgezet en de bruine wil maar 1 ding: "weg!!"

Wat een onzin, ik ken geen paard wat wegrend enkel voor het huilen van een kind.
Wel voor het langsstormen en bokken van een ander paard, omver knallende kinderwagen en schrikkend publiek.
Ik vraag me af of het kind al wel huilde, de foto's zijn gemaakt in 2 seconden tijd, dat kind lag net op de grond en had de mond ws nog niet eens open.

Maar ik zie ook geen paard wat pogingen doet het kind omver te rennen, ik zie alleen een paard wat weg wil bij de draad die rond zijn been zit.

Ik denk ook dat ie op/tegen/over het draad kwam, hoe? Dat weten we niet, maar de kans is zeer groot als ik de foto's bekijk dat hij daar (extra) van schrok :)

Mijn verzorgpaard is weg als hij een huilend kind ziet.. Bij, voor hem, enge geluiden is ie weg!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:47

Ik had dus never nooit mijn paard zijn teugels vast gepakt! Had mezelf en dat kind eerst in veiligheid gebracht en een omstander had dat paard kunnen pakken. Stel je voor dat dat paard helemaal door was geflipt toen die amazone de teugels vast pakte en boven op dat kind was gesprongen... Gelukkig is het zo allemaal goed afgelopen !

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 02:34

Ik vind dat van die teugel beetpoakken ook heel stom! Juist op het moment dat je een peuter onder je hoede hebt. Dus een trippend paard incl. Peuter. Dat is toch juiste de omverloop kans verhogen! Ik had hem losgelaten. Hij zou sowieso naar achtergegaan zijn volgens mij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:03

Lieve mensen het is een ongeluk. En wat wij in een ongeluk in die paar beslissende seconden zouden hebben gedaan weten we alleen als we het meemaken.
Enige waar ik over val - leuke woordspeling :D - is dat ik van mening ben dat de omheining bij zo'n evenement behoorlijk te wensen overlaat.
Gevaarlijk voor de omstanders, maar ook gevaarlijk voor de deelnemers.