Twee paarden overleden op fokdag Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:00

pillow schreef:
volgens de Leeuwarder courant ging het om een 22 jarige merrie. En het veulen zou bij het brandmerken helemaal over de rooie zijn gegaan en door de hitte in elkaar gezakt zijn. Het is wel erg als je zoiets overkomt

Brandmerken??? Doen ze dat nog dan? Barbaars...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:00

hitte zal wel hebben meegespeeld, maar idd branmerken en chippen hoeft er niets mee te maken te hebben, dat is idd gewoon sensatiezoeken

FriesWytske

Re: Twee paarden overleden op fokdag Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:16

Ik zou zeggen lees de link maar eens die ik in mijn eerdere bericht op de vorige pagina heb gezet. Dan heb je het enige juiste verhaal

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:17

shetjeIris schreef:
pillow schreef:
volgens de Leeuwarder courant ging het om een 22 jarige merrie. En het veulen zou bij het brandmerken helemaal over de rooie zijn gegaan en door de hitte in elkaar gezakt zijn. Het is wel erg als je zoiets overkomt

Brandmerken??? Doen ze dat nog dan? Barbaars...

Niet alles geloven wat een krant schrijft..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:34

FriesWytske schreef:
Ik zou zeggen lees de link maar eens die ik in mijn eerdere bericht op de vorige pagina heb gezet. Dan heb je het enige juiste verhaal

Zet het verhaal hier dan even neer, link is leuk maar dat kunnen mensen niet lezen zonder een account te maken volgens mij en het juiste verhaal in dit topic zetten voorkomt verder gespeculeer.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:39

Zou idd handig zijn als iemand het bericht even hier in het topic plaatst.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:40

niemand zal bewust zijn paard in gevaar brengen.
Ik schrik er wel van dat het chippen op een evenement gebeurd, hier gebeurd dat in een vertrouwde omgeving, geeft toch minder stress.
Het zet je wel aan t denken en ik hoop dat meer mensen bewuster met hun dieren omgaan. Een veulen van 3 maanden wat zo overlijd is wel meer dan heftig.
Ik denk dat veel mensen bepaalde situaties onderschatten voor hun dieren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:41

Veulen:

Eerst moeder Dagmar in de keuringsbaan gehad, daarna kon Sinne meteen zelf haar presentatie geven in de veulenkeuring. Ze kreeg een hele nette 2e premie en we zijn doorgelopen om te chippen. Daar stond ze al wat te trekken met haar bekje maar het was net of moest gapen. "arme beestje is moe en heeft het warm" dacht ik nog en heb haar lekker gekroeld. De chip werd er met volle vaart ingeramd en we zijn terug naar de stallen gelopen. Ik had Sinne vast en na 30 meter zakt ze als een slappe vaatdoek voor mijn voeten in elkaar. De DA was er binnen een paar tellen en iedereen ging vaten water halen om haar te koelen. Enige wat ik kon doen was haar vast houden en aaien en toespreken. Helaas hielp niks van alles, haar slijmvliezen waren al helemaal bleek en al heel snel was lieve knappe Sinne vertrokken. Gelukkig is het wel heel snel gegaan en heeft ze hoop ik geen echte pijn gehad. Het is gewoon niet eerlijk, zo'n jong diertje had nog een heel leven met haar vriendinnetjes moeten genieten.

Het is vreselijk om te zien dat zo'n beestje je onder je handen vandaan wegglipt en je niks kan doen. Achteraf kun je wel 10 dingen bedenken met 'had ik maar...' Hadden we maar eerder gezien dat haar slijmvliezen bleek werden, 's ochtends had ze al wel gelegen in de box, maar ja.. zo'n trailerreisje is voor zo'n klein diertje ook indrukwekkend. De DA kon er zo geen exacte reden aan koppelen, waarschijnlijk een samenloop van diverse dingen. Misschien was ze al niet helemaal oke en heeft de warmte doorslag gegeven, was de chip misschien net de laatste stressfactor... Gelukkig heeft Karin nog mooie foto's van haar gemaakt op de fokdag.

Ze heeft het in ieder geval mooi gehad met al haar vriendinnetjes in het land afgelopen 3 maanden. Nu is ze een zonnetje in de hemel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:41

Merrie:

Tijdens de keuring afgelopen zaterdag van het Fryske Greidhynder te Drachten is een bijzondere merrie gestorven.
Dit betreft de Modelmerrie Fenna van O (Hearke x Djurre). De nog hele 20-jarige supermerrie liet eerder op die dag nog even heel even van haar horen door op een geweldige manier te lopen en haar te tonen aan het publiek. Met een hele eigenwijze manier van lopen liep ze vorstelijk door de baan.......in een woord; bijzonder!
zo gaaf en gezond hoe ze er uit zag!
Echter, na het verlaten van de baan leek ze a.d.h. van gaatzen Bosma, te schrikken van een omgevallen partytentje. Hierna nam Sjoerd het wel over maar ze leek vrij overstuur. Vervolgens is ze in het gangpad bij de boxen door de benen gegaan. Verschrikkelijk!!!! De jongens/eigenaren waren zeer emotioneel; ze zijn er nog kapot van, evenals hun stalhulpen!
Met deze bijzondere karaktervolle merrie heeft het KFPS mi een waardig Koningin kwijtgeraakt! Dit geldt zeker voor de eigenaren, wat zonde, deze merrie was echt HUN grote zwarte Parel!!
Veel sterkte jongens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:44

FriesWytske schreef:
Veulen:

Eerst moeder Dagmar in de keuringsbaan gehad, daarna kon Sinne meteen zelf haar presentatie geven in de veulenkeuring. Ze kreeg een hele nette 2e premie en we zijn doorgelopen om te chippen. Daar stond ze al wat te trekken met haar bekje maar het was net of moest gapen. "arme beestje is moe en heeft het warm" dacht ik nog en heb haar lekker gekroeld. De chip werd er met volle vaart ingeramd en we zijn terug naar de stallen gelopen. Ik had Sinne vast en na 30 meter zakt ze als een slappe vaatdoek voor mijn voeten in elkaar. De DA was er binnen een paar tellen en iedereen ging vaten water halen om haar te koelen. Enige wat ik kon doen was haar vast houden en aaien en toespreken. Helaas hielp niks van alles, haar slijmvliezen waren al helemaal bleek en al heel snel was lieve knappe Sinne vertrokken. Gelukkig is het wel heel snel gegaan en heeft ze hoop ik geen echte pijn gehad. Het is gewoon niet eerlijk, zo'n jong diertje had nog een heel leven met haar vriendinnetjes moeten genieten.

Het is vreselijk om te zien dat zo'n beestje je onder je handen vandaan wegglipt en je niks kan doen. Achteraf kun je wel 10 dingen bedenken met 'had ik maar...' Hadden we maar eerder gezien dat haar slijmvliezen bleek werden, 's ochtends had ze al wel gelegen in de box, maar ja.. zo'n trailerreisje is voor zo'n klein diertje ook indrukwekkend. De DA kon er zo geen exacte reden aan koppelen, waarschijnlijk een samenloop van diverse dingen. Misschien was ze al niet helemaal oke en heeft de warmte doorslag gegeven, was de chip misschien net de laatste stressfactor... Gelukkig heeft Karin nog mooie foto's van haar gemaakt op de fokdag.

Ze heeft het in ieder geval mooi gehad met al haar vriendinnetjes in het land afgelopen 3 maanden. Nu is ze een zonnetje in de hemel.

|( verschrikkelijk! heel veel sterkte..en voel je aub niet schuldig,mischien zat er daarvoor al wel iets niet goed en was dit idd de doorslaggevende factor.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:45

een dier op zo'n manier verliezen is afschuwelijk, een dier te zien overlijden is verschrikkelijks!
sterkte voor iedereen.
het gaat om gisteren begrijp ik, hier in brabant was het gisteren niet echt warm, heb in de ochtend een fijne rit gemaakt. Ik rijd niet als het echt warm is namelijk.

onwijs zuur dat er tijdens een evenement, 2 dieren het leven hebben gelaten.
sterkte voor iedereen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:51

Als ik het zo lees is het een samenloop van omstandigheden geweest.
Dat veulen had die dag thuis misschien ook in elkaar gezakt door de warmte en doordat ze al niet lekker was.

Die merrie had ook thuis in de wei haar show weg kunnen geven of kunnen schrikken en was dan net zo goed overleden.

Mijn ruin is vorig jaar hittebevangen geweest, achteraf gezien was ie wel wat sloom die dag, maar met 30 graden zoek je daar niks achter.
Als ik die dag met hem op pad was geweest, was het misschien ook fout gelopen.

Bij mensen zie je ook dat bij deze temperaturen de ouderen, jongeren en zieken eerder in de problemen komen.
Iets waar je nooit last van had, kan nu ineens problemen geven.

Heel veel sterkte voor de eigenaren :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:52

ik snap zowiezo niet gezeul met dieren als het zo warm is...zelfs niet als het om premies gaat.
een hond mag niet in een hete auto...ik kan je verzekeren dat het in een trailer ook niet koel is hoor,en dan drie maanden oud. :(

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:55

he wat een nare gebeurtenis, veel sterkte aan de eigenaren....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:55

Bedankt voor het plaatsen FW.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:03

Was echt vreselijk om te zien! Sterkte voor de eigenaren!

Over het met dieren slepen in die hitte: Het beloofde geen extreem warme dag te worden, er was veel schaduw waar je je paard kon parkeren en er waren voldoende watertanks aanwezig.
Verder heb je ook de twee uitersten bij elkaar, hè? Een (krijtgave) oude merrie en een 3maanden oud veulen.. Die kunnen niet (meer) zoveel hebben.
Bovendien (heb ik ergens gelezen, durf niet met zekerheid te zeggen of het ook echt war is) schijnen paarden veel beter over warmte te kunnen dan mensen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:04

joyfordogs schreef:
een dier op zo'n manier verliezen is afschuwelijk, een dier te zien overlijden is verschrikkelijks!
sterkte voor iedereen.
het gaat om gisteren begrijp ik, hier in brabant was het gisteren niet echt warm, heb in de ochtend een fijne rit gemaakt. Ik rijd niet als het echt warm is namelijk.

onwijs zuur dat er tijdens een evenement, 2 dieren het leven hebben gelaten.
sterkte voor iedereen.

Het gaat om vorige week zaterdag, zoals ook in de OP staat ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:10

RedPassion schreef:
Heel erg, maar ook ik begrijp niet dat men met levende wezens op stap gaat tijdens zulk heet weer. Hier stonden ze in de schaduw al te zweten in de wei en ging er twee keer zoveel water doorheen als normaal, en dan staan ze nog in hun eigen veilige omgeving en hoeven ze niks te doen. Een dier (en zeker een prooidier) laat vaak pas laat zien dat ze ongemak hebben, tijdens zulke hitte kan dorst/te veel prikkels al snel te veel worden. Dat risico ga je dan toch niet nemen?

Ik begrijp vanuit organisaties ook niet dat concoursen, keuringen e.d gewoon doorgaan. :n Voor mensen is het al afzien, maar die kiezen er nog zelf voor. Dieren kunnen de keuze niet maken, die moet je er dan toch tegen (willen) beschermen, zowel als eigenaar als organisatie.

Ik denk het, jij zegt het. :)*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:11

Wat een naar bericht |(
Sterkte voor de eigenaren :(:)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:20

moelly schreef:
Was echt vreselijk om te zien! Sterkte voor de eigenaren!

Over het met dieren slepen in die hitte: Het beloofde geen extreem warme dag te worden, er was veel schaduw waar je je paard kon parkeren en er waren voldoende watertanks aanwezig.
Verder heb je ook de twee uitersten bij elkaar, hè? Een (krijtgave) oude merrie en een 3maanden oud veulen.. Die kunnen niet (meer) zoveel hebben.
Bovendien (heb ik ergens gelezen, durf niet met zekerheid te zeggen of het ook echt war is) schijnen paarden veel beter over warmte te kunnen dan mensen.

Heb toevallig gister nog een stuk zitten lezen dat paarden juist veele malen slechter met warmte kunnen omgaan dan mensen..

Maar jammer dat dit allemaal heeft moeten gebeuren.
Sterkte voor de eigenaren.

langevinger2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:23

ben het er ook mee eens, met die hitte blijven mijn paarden thuis en niet op concours, zelf kan ik er ook niet goed tegen dus dat komt mooi uit

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:26

Jeetje wat een nare berichten!

Vorige week zaterdag was het niet eens zo extreem warm.. Hier in Brabant zelfs veel regen die dag..

Niettemin, heel veel sterkte voor de eigenaren!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:57

Sjors schreef:
Chillen voelt een paard helemaal niet , voor dat die het doorheeft zit de naald er al in .

Edit : chippen bedoel ik natuurlijk :')

Rekenmaar dat ze het voelen het is een enorm dikke naald.

Mijn paard is op volwassen leeftijd gechipt had nooit problemen met inentingen maar dat is na het chippen wel anders :(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:20

papagroom schreef:
Bedankt voor het plaatsen FW.

Graag gedaan.

@ Elisa2 Het waren niet mijn paarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:05

xx_Horsiex schreef:
Femek2902 schreef:
Van chippen kan een veulen ook flink flippen hoor... Ik heb er vaker bij staan kijken en menig veulen staat behoorlijk te springen..

Ik neem aan dat beide paarden al gechipt waren, volgens de nieuwe wetten zouden nu alle paarden al gechipt moeten zijn. En ik mag toch hopen dat paarden die bij een stamboek aangesloten zijn al lang gechipt zijn voor ze de weg opgaan.

Een veulen van 3 maanden oud aan de voet van de moeder hoeft nog niet gechipt te zijn. Juist zulke keuringsdagen worden normaliter gebruikt voor stamboekopname, chippen en regelen van het paspoort. Paspoort moet afgegeven zijn binnen 6 mnd na de geboorte en binnen die tijd moet ook gechipt zijn.

Wel naar dat zulke dingen gebeuren.