Automobilist botst op losgebroken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:54

Maar wie zegt dat deze paarden in paniek zijn geraakt of op een andere wijze door het draad zijn gegaan i.p.v losgelaten te zijn?
Dan kun je je hekwerk nog zo goed aanpassen, daar ben je gewoon niet op bedacht. :n

Lara_Silver schreef:
Daarbij gebeurd het zelden dat paarden expres los gelaten worden, 90% van de keren is het dus de schuld van de eigenaar, door gebrekkig onderhoud en gebrekkig controleren van zijn omheiningen.
Ben benieuwd naar een bron. :)

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:56

De manier waarop ze het zegt, is misschien niet zo netjes, maar ergens heeft Lara_Silver gelijk. Als paardeneigenaar moet je er altijd voor zorgen dat je dieren niet kunnen ontsnappen. Hier wordt ELKE DAG de spanning op de omheining gemeten, een werkje van een paar seconden. Maar, idd. zo'n lint houdt geen 600kg paniek tegen (moest dit de oorzaak zijn geweest). Moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen, nog moeilijker voor de mensen die erbij betrokken zijn... Veel sterkte!

Anoniem

Re: Automobilist botst op losgebroken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:59

Maar in sommige gevallen ligt het niet aan de omheining zelf.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:03

Ik heb ook duidelijk geschreven (te vinden in 'geplaatst') dat als het paard losgelaten word het niet de schuld van de eigenaar kan zijn, je staat immers niet 24/7 naast je wei. Maar uitbrekende paarden door slecht onderhoud, of paniek, dat is iets wat de eigenaar gewoon kan voorkomen. Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de automobilist in dit soort situaties bijna ondergewaardeerd word, ook al heeft hij zojuist een zwaar ongeluk gehad. Maar zoals ik al een paar keer zei, het zal wel persoonlijk zijn, dat ik het moeilijk vind de bestuurder niet als het belangrijkste slachtoffer te zien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:08

Jee wat verschrikkelijk voor de bestuurder! Dat wil je echt niet mee maken. Hopelijk is de bijrijder snel weer bovenop. Vreselijk ongeluk voor iedereen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:13

Lara_Silver schreef:
Ik heb ook duidelijk geschreven (te vinden in 'geplaatst') dat als het paard losgelaten word het niet de schuld van de eigenaar kan zijn, je staat immers niet 24/7 naast je wei. Maar uitbrekende paarden door slecht onderhoud, of paniek, dat is iets wat de eigenaar gewoon kan voorkomen. Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de automobilist in dit soort situaties bijna ondergewaardeerd word, ook al heeft hij zojuist een zwaar ongeluk gehad. Maar zoals ik al een paar keer zei, het zal wel persoonlijk zijn, dat ik het moeilijk vind de bestuurder niet als het belangrijkste slachtoffer te zien.

Maar dat vind ik vooral in situatie's dat de bestuurder echt het slachtoffer is. Het feit dat hij teveel gedronken had, maakt mij aan het twijfelen of het wel terecht is dat we hem schuld afnemen. Het is hoe dan ook vreselijk, maar nee ik vind hem niet enkel slachtoffer als hij gewoon niet optijd kon reageren door drank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:30

Lara_Silver schreef:
Het is inderdaad de eigenaars schuld. Daarom dat ik jou zin 'niet normaal' eigenlijk erg raar en misplaatst vond. Maargoed het zal wel persoonlijk zijn, dus ik laat het hierbij.

hoe kan het de schuld van de eigenaar zijn. Is er bekend dan dat de omheining niet onderhouden was? En wat moet een eigenaar doen aan een paard die midden in de nacht in paniek raakt?

Sjee. Jij hebt zeker paarden staan die de hele nacht niet van hun plek wijken? :')

En ondanks het feit dat je 0,5 op mag hebben en achter het stuur mag krijgen ermee, wil niet zeggen dat het goed is. Ik ben zelf namelijk van mening, met alcohol op stap je helemaal niet achter het stuur, ongeacht het promille.

Puntje bij paaltje is het voor niemand leuk en zal niemand het expres hebben gedaan. de bestuurder niet, de eigenaar niet, en het paard niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:35

Ongeacht of er wel of geen sprake van alcohol is, praten we hier over een super gevaarlijke situatie. Zonder alcohol in ons lijf hebben wij hier ooit bijna midden in de nacht na de bocht een loslopende koe geraakt. Een wonder dat we konden uitwijken. We hebben toen heel veel geluk gehad. Loslopend wild en/ of andere dieren is gewoon heel erg gevaarlijk, altijd maar in het bijzonder in de nacht.
Sterkte voor bestuurder, sterkte voor eigenaar die merrie verloren heeft.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:37

Lara_Silver schreef:
Je mag volgens de wet nog steeds met 0,5 promille achter het stuur kruipen. Daarbij hoort je hekwerk aangepast te zijn aan het dier dat er in staat. Als jij weet dat je paard rare paniekaanvallen krijgt dan zet je een beter hekwerk neer. Ik heb in de 16 jaar in de paarden nog nooit een paard (behalve een hengst vanwege een merrie) uit angst door om een omheining heen zien gaan, als ze genoeg plaats hebben blijven ze er in. Als de wei te klein is, dan is de kans op ongelukjes natuurlijk groter, maar ook dat is de zaak van de eigenaar. Geen nare reacties, gewoon realistisch.

Het spijt me voor jou, maar je mag echt niet met 0,5 achter het stuur kruipen. Vanaf 0,5 is dit zelfs een misdrijf (vanaf 0,5 strafbaar dus) En voor de verzekering...een aanrijding met alcohol op, keert de verzekering niet uit en ben je voor de wet altijd de schuldige partij, ookal heb je minder dan o,5

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:46

Het is een verschrikkelijk ongeval. Voor alle betrokkenen. Losgebroken paarden op de weg zijn levensgevaarlijk. Met (teveel) alcohol een voertuig besturen is ook levensgevaarlijk. De paardeneigenaar is te alle tijden verantwoordelijk voor een goede omheining van de weide. De automobilist is te alle tijden verantwoordelijk voor zijn gedrag in/met de auto en voor de inzittenden, alsmede voor de andere weggebruikers. ( paarden zonder menselijke begeleider zijn geen weggebruikers in die zin).
Laten we geen conclusies trekken, we zijn er niet bij geweest en niet direct bij betrokken. Het is gebeurd, het is vreselijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:48

Hoe het ook is er is helemaal nog niet zeker dat de bestuurder teveel had gedronken kan best zijn dat de betreffende bestuurder helemaal geen alcohol op heeft. Kranten/nieuws in het algemeen schrijven erg graag dat betrokkenen bij een ongeluk waarschijnlijk gedronken had terwijl dat ook vaak genoeg niet is.
Zal niet de eerste keer zijn dat ze het volledig uit hun duim zuigen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:52

Lara_Silver schreef:
Je mag volgens de wet nog steeds met 0,5 promille achter het stuur kruipen. Daarbij hoort je hekwerk aangepast te zijn aan het dier dat er in staat. Als jij weet dat je paard rare paniekaanvallen krijgt dan zet je een beter hekwerk neer. Ik heb in de 16 jaar in de paarden nog nooit een paard (behalve een hengst vanwege een merrie) uit angst door om een omheining heen zien gaan, als ze genoeg plaats hebben blijven ze er in. Als de wei te klein is, dan is de kans op ongelukjes natuurlijk groter, maar ook dat is de zaak van de eigenaar. Geen nare reacties, gewoon realistisch.

Dit is niet waar. Er stonden een paar jonge paarden bij vrienden van ons op een hele grote wei met een zeer deugdelijke omheining in het stiltegebied. Een paar jonge motorrijders dachten dat het wel leuk was om daar te gaan crossen, paarden, koudbloeden notabene, zijn hiervan compleet in paniek geraakt en uit de wei gesprongen. Een motorrijder belandde in de naastgelegen sloot en kreeg een paard op zich. Paard heeft het niet overleefd.
Vroeger heb ik het ook wel eens in mijn omgeving meegemaakt.

Sterkte voor de eigenaren, las dat de passagier gewond is, hoop dat hij of zij er snel bovenop komt. Is het veulen oud genoeg om zonder moeder te kunnen, weet iemand dat?

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:34

Verschrikkelijk en het zal je paard maar zijn. Ik vind de bestuurder wel degelijk schuldig want 1 druppel alcohol is al teveel. Gewoon rijden zonder alcohol. Blijft natuurlijk voor beide partijen verschrikkelijk. Sterkte voor de eigenaar van het paard Y;(