Paard zakt door brug in recreatiegebied Spaarnwoude *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:50

Ik had al voorgesteld om alle bruggen zo te maken als de nieuwe brug bij de manege en dan een ruiterpad met zand erop net als A'damse bos

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:27

gr_roos schreef:
Ik had al voorgesteld om alle bruggen zo te maken als de nieuwe brug bij de manege en dan een ruiterpad met zand erop net als A'damse bos

Dat is nog niet zo'n stom idee. Stuk steviger en minder onderhoud :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:31

IHN schreef:
rekeningen dus allemaal opsturen naar de instantie (gemeente of waterschap?)die voor de bruggen zorg dient te dragen en ze aansprakelijk stellen. (er is in de winter hier een vrouw ten val gekomen vanwege gebrekkig strooibeleid...overleden. Gemeente is aansprakelijk gesteld). Het blijft rot voor paard, ruiter en eigenaar, maar scheelt iig wel alweer als ze schadevrij gesteld worden (en stalling voor de dagen dat paard weer niet gereden kan worden zou ik dan ook gelijk meedoen). Het had veel ernstiger af kunnen lopen. Als een brug vrij toegankelijk is voor ruiters mag je ervan uitgaan dat het ook veilig is. Daarvoor betalen we immers ook belastingen e.d. Onderhoud wegen.

Inderdaad, zeker doen!

En even terug gaan naar de brug en foto's maken van de situatie.

Geryon

Re: Paard zakt door brug in recreatiegebied Spaarnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:05

Ik zag het op facebook, schrok me rot :oo Wat erg voor het paard en de eigenaren. Was wel opgelucht dat het geen paard is van een bekende van mij (manege spaarnwoude).

Een aantal jaar geleden is er ook een paard door een brug in halfweg gezakt... Ik geloof dat het ook deze brug was.

Ik rijd ook altijd over die bruggen en over de brug waar dit paard doorheen is gezakt.. Brr..

Kimdestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:18

Er staat op dichtbij. Nl een reactie van de eigenaar en daar staat bij dat de dieren arts een paar uur nodig had op het huid van het dier weer netjes te hechten , als het mijn paard was had ik alle kosten verhaalt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:23

Ohh wat erg! Hoop dat ze een goede rechtsbijstand heeft

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:36

Kimdestiny schreef:
Er staat op dichtbij. Nl een reactie van de eigenaar en daar staat bij dat de dieren arts een paar uur nodig had op het huid van het dier weer netjes te hechten , als het mijn paard was had ik alle kosten verhaalt

Idd, niet een paar schrammetjes maar toch echt wel flinke verwondingen :(

Over verwondingen van paarden wordt altijd zo verkleinend gepraat, alsof het er niet toe doet ofzo. Terwijl over mensen altijd extreem overdreven wordt (Ik een keer over de kop in de auto, staat er in de krant: met zwaar hoofdletsel afgevoerd; pff, had een schrammetje op mijn hoofd 8-) Paard hangen de vellen erbij staat er paar schrammetjes )

Kimdestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:37

l gebracht, waar vervolgens de dierenarts bijna 3 uur bezig is geweest om alle lappen huid weer aan elkaar te zetten. Gelukkig inderdaad geen dieper weefsel beschadigd, maar zeker niet 'alleen een paar schrammetjes'. Dat schreef ze onder het artikel , vraag me af hoe het nu verder met het paardje gaat

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:40

Ik denk dat dat ook te maken heeft met de affiniteit die de journalist heeft met paarden. Iets kan er veel minder spannend uit zien dan dat het eigenlijk is. Voor gewond raken bij mensen zijn classificaties bepaald.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:46

jeetje dit had wel anders kunnen aflopen inderdaad. ze had wel onder het paard kunnen belanden.

ben benieuwd of dit indd een brug is waar je met paard overheen kan (of als er een auto overheen moet, zoals ik het lees) dan zou ik zeker een aanklacht indienen bij de gemeente.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:46

Joltsje schreef:
jeetje dit had wel anders kunnen aflopen inderdaad. ze had wel onder het paard kunnen belanden.

ben benieuwd of dit indd een brug is waar je met paard overheen kan (of als er een auto overheen moet, zoals ik het lees) dan zou ik zeker een aanklacht indienen bij de gemeente.

Dit is een brug waar je met het paard overheen kan/moet. Je ziet ook op de brug van dat spul dat de brug minder glad maakt, dat is voor de paarden.

edit: oh er staat geen foto in dit topic :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:50

Er kan geen auto overheen. De brug is voor fietsers, wandelaars en er loopt een ruiterpad overheen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:54

Er wordt door het beheer in sommige gevallen wel met auto's over de bruggen gereden, maar inderdaad: met een gewone auto kun je er niet komen :n

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:31

Oke maar het is wel echt een ruiterroute dus. Jeetje

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:08

ik zou in dit geval ook de gemeente/eigenaar/gebiedsbeheerder aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Het is extra nalatig als er al eerder meldingen gemaakt zijn van problemen met de kwaliteit en veiligheid van de bruggen en er dan niet snel een degelijke reparatie komt, of dat men warschuwingsborden plaatst zo lang de brug nog niet gerepareerd is. Dat zou nu in el k geval alsnog wel moeten gebeuren lijkt mij...

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:19

Ik ken Cassie van youtube ;( arme Vlos ;(

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:00

Arm Vlos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:19

De eigenaresse heeft inmiddels ook een reactie achtergelaten op de site:

"Is mijn paard! Het was echt een nachtmerrie. Ik moest haar een uur proberen rustig te laten blijven want ze probeerde steeds op te staan, maar bij iedere poging beschadigde er meer. Ik zat helemaal onder haar bloed. De reddingsactie zelf ging echt heel erg goed. Mijn petje af voor al die mannen die ons hebben geholpen. Laatste stuk van het artikel klopt trouwens niet: We zijn met een trailer van manege Spaarnwoude (mijn dank ook hiervoor)naar onze eigen stal gebracht, waar vervolgens de dierenarts bijna 3 uur bezig is geweest om alle lappen huid weer aan elkaar te zetten. Gelukkig inderdaad geen dieper weefsel beschadigd, maar zeker niet 'alleen een paar schrammetjes'."

langevinger2

Re: Paard zakt door brug in recreatiegebied Spaarnwoude *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:22

jeetje wat erg

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:44

Getver wat een naar voorval! |(

Heb zelf ook een val meegemaakt op een houten brug(jaaa voor paarden!) in mei 2012.
Pony gleed met alle 4 dr beentjes uitelkaar en viel zo neer met mij erop.Eenmaal opgestaan stond ze op 2 benen ipv 4,helemaal kreupel! |( (links voor en rechts achter)
Heb toen ook een klacht ingediend en ik kreeg als antwoord dat de brug prima voldeed zolang de ribbels niet versleten waren -:(- pffff dát was nu juist het probleem >;) ,die ribbels maken het spekglad,zeker met wat regen erop.Brug loopt ook nog over een sloot.Fijn als je dan gebruik maakt van een ruiterroute,lekker veilig. |o

Ik hoop dat het paard snel weer "de oude" word en dat het dier geen nare herinneringen eraan over houd. ;(
Ik wens de eigenaar veel sterkte en beterschap toe! :(:)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:15

ik wil de eigenaar heel erg veel sterkte wensen,en hopelijk geneest haar paardje weer goed.wat een afschuwelijk ongeluk.nogmaals heel veel sterkte.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:35

Arm dier, het betreft hier een paard van mijn stalgenoten, ik voel erg met ze mee.

Het is helaas niet de eerste keer dat er een paard doorheen is gezakt, de brug is al jaren onveilig voor paarden.

Er is al jaren veel over geklaagd, helaas heeft het geen prioriteit om wat aan de bruggen te gaan doen.

Hopelijk heeft het nu wel prioriteit, de bruggen zijn in ieder geval nu wel met een dranghekken afgezet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:23

Alle bruggen in spaarnwoude?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:30

Veel sterkte voor de eigenaresse en ik hoop dat het paard volledig hersteld.
Ik vind het schrikbarend dat de bruggen zo slecht zijn dat een paard erdoorheen kan zakken. Dat is dus echt nalatig onderhoud.
Ook, maar in dit geval maakte dat niet uit, zouden bruggen waar veel paarden en met name aanspanningen overheen gaan, van zijplanken op de bodem moeten zijn voorzien. Hierdoor schiet een paard bij uitglijden oid niet naast de brug. Hebben we zelf thuis ook gemaakt nadat we een keer met een tweespan, toevallig bij de marathon in Spaarnwoude, een pony omdat hij aan het hangen was bijna naast de brug stapte. Thuis pony te veel haast en wil weiland inrennen, merkt dat poort dicht is en gaat in de ankers en op de brug onderuit. Blijft met vier benen op de brug liggen en kan gewoon weer opstaan.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:32

Er zijn er niet heel veel. Als ik even snel reken maar een stuk of 3 'echte' bruggetjes. Daar bij de heuvel nog een en op het pad naar manege de groene heuvel. Zover ik weet was alles gewoon stevig.. Maar ja dat dacht ik van deze ook :+